Dempers smeren 99z

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door Franky » 07 aug 2016, 11:10

Iemand enig idee of je de dempers bij een 99z moet smeren? Bij mijn AV50 zitten smeernippels op de voorvork. Bij de 99z kan ik ze niet vinden.
Afbeelding

Verder bewegen de achterdempers erg stroef. Ik kan de bromfiets een stukje naar beneden duwen zonder dat de bromfiets omhoog komt. Er zit echt veel frictie in die dempers :shock: Moeten die misschien gesmeerd worden? Via dit plugje misschien?
Afbeelding

Gisteren de vering even getest op een verschrikkelijk slecht stukje weg (mijn vering test weggetje). Mijn rug overleeft dat niet :o Nog niet bepaalt het best geveerde bromfietsje :lol:

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door loe » 07 aug 2016, 13:23

Zyn de voorveren olie gedempt net zoals by motorfietsen?.dan hoef je niks te doen.zo zien ze er wel uit.actervering zit misscien alleen een veer met wat rubbers die het zaakje geleiden.als die rubbers droog worden door stof en zo zou ik gewoon wat wd 40 op spuiten.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 aug 2016, 14:28

WD40 en rubber zijn geen vrienden !

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door brommerskieken » 07 aug 2016, 14:54

Denk niet dat ze olie geveerd zijn

Gr harold :lol:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door Franky » 07 aug 2016, 16:01

En WD40 en bromfietsen zijn geen vrienden! WD40 is een multispray, dus het is nergens echt goed in. Daarnaast bestaat het uit voornamelijk oplosmiddelen en weinig smeermiddelen. De enige reden waarom je ooit WD40 op een bromfiets onderdeel zou willen spuiten, is om water weg te houden. WD40 betekent "Water Displacer 40". 40 staat voor de pogingen die ze hebben geprobeerd :lol: Maar ook voor het weghouden van water vraag ik me af of er geen betere middelen zijn.
Ik wens wel eens dat mensen eens inzien dat WD40 geen wondermiddel is. Dat spul wordt zonder enige rede overal opgespoten :?

Voorvork dempers zijn uiteraard niet olie geveerd. Dat zou wel erg mooi wezen :lol:

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door australman » 07 aug 2016, 19:34

Hoi,

Het sterkste punt van WD 40 is dat het wel lekker ruikt.Voor mij gaat er niets boven Ballistol.

Hans

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door Franky » 07 aug 2016, 19:55

australman schreef: Het sterkste punt van WD 40 is dat het wel lekker ruikt.
Die marketing lui zijn wel handig ja :lol:

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door loe » 07 aug 2016, 20:18

Ok geen wd40.gebruiken.wat ik wel weet is dat die stofkeerringen of hoe ze ook het .vaak zo piepdroog worden dat .ik had dat ook by de geveerde voorvork van de fiets.beetje olie er op en weer veren als nieuw.de wd40.was zomaar een vvoorbeeld.ik ben zelf dan van teflonspray s

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door Lolle » 07 aug 2016, 22:37

Fin Super van Interflon bevalt mij heel goed als smeermiddel. o.a. voor het ketting en overal waar het knarst en piept. op plaatsen waar vet hoort vet spuiten. hiervoor gebruik ik ook interflon.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door Polle » 10 aug 2016, 08:47

Veerpoot van de bromfiets halen op zijn kop in de bankschroef zwembadje maken van WD 40 en enkele dagen laten intrekken en de boel veert weer soepel.
Voor mij is en blijft WD 40 een super middel voor van alles en nog wat.
Ik heb het zelfde gedaan met de vering van mijn Kaptein mobysport.
Deze veerpoten zijn niet uit mekaar te krijgen.
Ik heb er trouwens ooit al een rubriek aan gewijd omdat ik hetzelfde probleem had.
En dat busje dat jij aanwijst op de veerpoot is een borgpen.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door Franky » 10 aug 2016, 09:45

Ik had inderdaad al zo'n vermoede dat het een borgpen was. Dat is jammer.
Dank voor de tip. Ik ga er eens naar kijken :)
Ik kan dat oude topic van jou helaas niet vinden :(

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door Franky » 02 sep 2016, 10:33

Ik heb de dempers nog wat verder onderzocht. De pen is inderdaad een borgpen. Geen twijfel mogelijk. De demper is inderdaad niet uit elkaar te halen, ook geen twijfel over mogelijk. Dit betekent dat de demper een droogloper is. Dus waarom loopt dat ding dan toch klem?

Ik vermoed dat er een vuilafschraap ring in zit. De grote vraag is alleen wat voor een ring dat is. Zonder die gegevens moet je er maar vanuitgaan dat het het meest kwetsbare materiaal is. Rubber.

Dus wat spuit je erop. Ik kwam op drie kandidaten.

WD40
Bron: WD40 zelf
Surface Cautions
Nearly all surfaces interact with WD-40 as they would any high grade ali-phatic petroleum spirit. Certain types of rubber will swell upon prolonged immersion. Wax polishes and certain wax coatings may be softened by WD-40. Clear polycarbonate and polystyrene may stress craze or crack. Always test surfaces first.
WD40 kan dus inderdaad niet overal op. Rubber kan link zijn. Sommige kunststoffen ook.
WD-40® Multi-Use Product is the ultimate multi-purpose problem solver. WD-40® removes gunk, penetrates to loosen stuck parts, prevents rust and corrosion, and is a light lubricant. 3-IN-ONE®, with its special drip spout, enables you to apply product without any overspray or splatter. 3-IN-ONE® is ideal to use on tools, rollers, hinges, in-line skates, wheels... nearly everything that moves.
De normale WD40 is dus niet het beste wat je kan hebben. Zoals eerder genoemd is het een waterverdringer met enige smerende eigenschappen. Wil overigens niet zeggen dat het niet werkt. Mijn dempers zaten zo klem dat ik van onder even wat WD40 erin gespoten heb. Ze lopen nu als een tierelier. De vraag is alleen voor hoe lang en of het mogelijke rubber wat erin kan zitten problemen gaat geven. Ik heb hoe dan ook weinig aangebracht want ik had de demper niet op de kop.

Teflon spray
Zou perfect moeten kunnen. Ik kan geen mogelijke problemen vinden in de datasheets

Silicone spray
Volgens mij kan dit ook, al heb ik moeite goede informatie te vinden.

WD40 gaat het dus het niet worden. Maar wat dan wel? Ik heb bij Teflon spray een beter gevoel dan silicone spray, maar kan dat verder niet verantwoorden.
Leuk om een keer uit te zoeken dit :)

Satmeel

Re: Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door Satmeel » 10 dec 2016, 00:00

Franky schreef:Ik heb de dempers nog wat verder onderzocht. De pen is inderdaad een borgpen. Geen twijfel mogelijk. De demper is inderdaad niet uit elkaar te halen, ook geen twijfel over mogelijk. Dit betekent dat de demper een droogloper is. Dus waarom loopt dat ding dan toch klem?

Ik vermoed dat er een vuilafschraap ring in zit. De grote vraag is alleen wat voor een ring dat is. Zonder die gegevens moet je er maar vanuitgaan dat het het meest kwetsbare materiaal is. Rubber.
Het topic is al wat gedateerd maar ik heb dezelfde achtervering. De veer/demper kon ik er gewoon linksom uitdraaien, net als bij mijn voorvork van de AV85. De bussen zijn van hard kunststof en de boel zat/zit dik in het vet.

Gr,

Paul

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 dec 2016, 00:04

Ze lijken wel hetzelfde, maar volgens mij zijn die van de 99Z zwaarder uitgevoerd.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door Polle » 10 dec 2016, 06:37

Hallo Paul

Die van de av85 zijn dunner ,en die kan je inderdaad er uit draaien.
Die van de 99z,D52,99l,..zijn dikker en tot nu toe niet uit mekaar te krijgen.
Als er iemand weet hoe deze te demonteren graag antwoord.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door Harrie » 10 dec 2016, 09:56

Hallo Polle,
Als je ooit een erg lelijk en vast exemplaar vindt, dan moet je die gewoon openslijpen en de constructie bestuderen.
Ik haal tegenwoordig veel dingen uit elkaar, waarbij het lastig gemaakt wordt, omdat men speciale schroeven, felsnaden of perswerk heeft gebruikt.
Maar bedenk wel dat er dremels zijn en doorslijpschijven. Meestal is er naderhand wel een reparatie-oplossing te bedenken.
Wat je doorslijpt kan ook weer aan elkaar gemaakt worden.
Gemakkelijk? Nee! Onmogelijk? Nee!
H.
Laatst gewijzigd door Harrie op 10 dec 2016, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door Franky » 10 dec 2016, 11:18

Bij de 99z dempers moet je volgens mij de buitenste buis doorslijpen. Dat betekent dat je de buis moet gaan vervangen en daarna weer vast moet walsen. Niet het makkelijkste klusje :?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempers smeren 99z

Ongelezen bericht door Franky » 23 mei 2018, 09:05

Update:
Even een oud topic tot leven wekken. Hierbij de resultaten.

Ik heb dempers verzopen in teflonspray. Dit werkte zeer kortstondig. Binnen no time zat alles weer klem. Het bericht van Polle was ik echter nog niet vergeten.
Polle schreef:
10 aug 2016, 08:47
Veerpoot van de bromfiets halen op zijn kop in de bankschroef zwembadje maken van WD 40 en enkele dagen laten intrekken en de boel veert weer soepel.
Dit heb ik dan maar gedaan. Hoewel ik anti WD40 ben :mrgreen: Opvallend was hierbij dat ik een grote zwarte plas onder de dempers had liggen. WD40 spoelt de dempers door. Dit deed die teflonspray van mij niet. Het is nu grofweg een jaar geleden dat ik dit gedaan heb en de dempers bewegen nog. Geen idee waarom dit werkt, maar het werkt! :D Met dank aan Polle :thumbup:

Plaats reactie