afstelling nieuwe 12 mm

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door Franky » 22 jul 2016, 17:56

En een interessante vraag is of die ultrasoongolven überhaupt door die kanaaltje willen gaan. Je hebt heel wat reflectie nodig voordat ze in die kanaaltjes komen.

Verder uiteraard gehoorbescherming op. Als iets je gehoor vernielt zonder dat je het door hebt, is het dat ultrasoongeluid wel ;)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door Harrie » 22 jul 2016, 18:27

Hallo Franky,
Hoor jij dan geluid van 45kHz. ?
Binnenkort weet ik het, want dan ga ik ermee experimenteren. Ik heb er eentje aangeschaft die een erg goede recensie kreeg van de gebruikers.
De goedkope schijnen voor carburateurs nauwelijks te werken.
Druk verplaatst zich in vloeistof prima; dus ik verwacht dat ook kleine kanaaltje aangepakt worden.
Ik laat de resultaten wel weten.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door Franky » 22 jul 2016, 19:28

45 kHz Nee, helaas niet Henk. Al hoewel :lol:
Bij mij vorige werkgever deden ze experimenten met ultrasoon reiniging. Dan leer heel snel dat je gehoorbeschermers op moet doen. Ow wat kreeg je daar een hoofd en oorpijn van :shock: De geluidsgolven die er af komen zijn inderdaad niet hoorbaar (al hoor je wel iets, het is niet geluidloos) maar ze zijn heel erg scherp. Dat vernield nog steeds je gehoor. Waar ze mee experimenteerde was met meer vermogen dan de consumenten prut dingetjes. Maar niet eens zo heel erg veel meer vermogen.

Dat verhaal met die reflectie komt ook van die werkgever. Zij hadden daar een project waarbij de transducer en het schoon te maken object t.o.v elkaar gefixeerd was. Vanwege knopen en dalen (heet dat zo?) hadden ze het probleem dat met name de achterkant van het schoon te maken object niet goed schoon werd. Sommige plekken werden goed schoon. Andere bleven onaangeraakt. Aangezien alles om technische redenen gefixeerd was, konden ze er niet veel aan doen.

Interessante vraag is of de geluidsgolf goed door het metaal heen wil en zeg netjes voortplant in het water erachter. Als dat zo is, dan werkt het als een tierelier :) Ik zie hier wel een leuk educatief experimentje :roll:

Ik ben benieuwd naar je resultaten :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door Harrie » 22 jul 2016, 19:33

Bij 45kHz is de golflengte erg klein. De buiken en knopen zullen ook wel klein zijn, vermoed ik.
De test zal uitkomst moeten bieden.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door Franky » 22 jul 2016, 19:49

Niet mijn vakgebied dit.... Toch even op internet een calculator gezocht
Als ik het even snel uitrekenen.
Snelheid van het geluid in water: 1500m/s
Frequentie: 45khz

Conclusie
golflengte 0.03m of ook wel 30mm.
Ik vind het fors hoor. Of maak ik een rekenfout. :roll:

Testen zullen inderdaad meer zeggen. Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door Harrie » 22 jul 2016, 23:17

Hallo Franky,
Jouw berekening klopt. De golflengte is inderdaad afhankelijk van de vloeistof en gebruikte frequentie en bedraagt circa 3-4 cm. Dat betekent dat voor optimale werking het werkstuk in het bad bewogen moet worden, zodat de buiken van de staande golf met het gehele werkstuk in contact komen. Bij medische toepassingen wordt dit soms geadviseerd.
Achteraf gezien lijkt mij het dragen van oorbeschermers zinvol, aangezien bij het imploderen van de luchtbelletjes geluid ontstaat dat binnen de gehoorgrens van een gemiddeld mens ligt. Sommige mensen worden er duizelig van. Gehoorbeschermer en geluidskast (voor anderen) lijken mij dus gewenst.
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door Harrie » 24 jul 2016, 01:04

Hallo Franky,
Bol.com kan ultrasoonreinigingsapparatuur binnen 1 dag leveren. In de handleiding lees ik dat de trillingen microscopisch kleine belletjes opwekken, die imploderen en daarmee een microstorm van 400km/uur genereren. Dit is voldoende om aanslag los te maken. De testen kunnen dus beginnen en ik vraag me af in hoeverre ook cilinderkoppen, cilinders en overige motoronderdelen gereinigd kunnen worden.
In eerste instantie ben ik al tevreden als ik die carburateur goed krijg.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2016, 08:33

Kijk, dat is leuk :D
Ik weet hoe ultrasoonreinigen werkt. Het is de jet (of hoe je het ook noemt) die ontstaat bij het imploderen van luchtbelletjes die ontstaan zijn door een onderdruk ten gevolge van de geluidsgolf. Die jet is ongelofelijk krachtig en slaat troep weg van je carb. Wat meteen het dubieuse is aangezien het per definitie ook stukken uit de carb gaat slaan. Al is dat vermogen afhankelijk, maar laat je carbje er maar niet dagen in staan :lol:
Als je wil onderzoeken of er buiken en knopen zitten is er nog een handig trucje. Hang aluminium folie in het bakje. Ultrasoonreinigen slaat gaten in het aluminiumfolie. Zo kan je dus mooi in kaart brengen waar wel wat gebeurd en waar niet.
Veel speelplezier :D

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 jul 2016, 08:39

Hallo Harrie,

Met goede ultrasoonreinigingsapparatuur kun je een carburateur weer als nieuw krijgen. Betreft het echter hardnekkig en oud vuil in de kanaaltjes binnenin dan zal je dit vaak mechanisch moeten verwijderen. Ideaal zijn de pinnetjes die de tandarts gebruikt bij een wortelpuntbehandeling.
Gr. Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door Harrie » 24 jul 2016, 11:49

Ik heb helaas de nodig ervaring met die scherpe ragers. :(
Mijn carburateurs zijn meestal niet sterk vervuild, want dan behandel ik ze eerst met carburateurreiniger.
Dit is een soort zwakke ammonia die de zoutaanslag oplost. Ook hiervoor geldt: niet dagen laten weken, want zelfs zwakke basen tasten aluminium aan.
H.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 26 jul 2016, 19:01

In dit topic werd een vraagteken geplaatst bij de kwaliteit van de Gurtner carburateur zoals geleverd door Born to Brom

Vandaag heb ik een Gurtner van deze leverancier ontvangen; afwerking en acceleratie en topsnelheid allemaal 100 % echt goed !!!

Groet, Joop

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door Mobygek » 28 jul 2016, 07:46

ben blij voor je Joop,

het blijft toch vreemd, maar een verklaring heb ik niet.

vrgr gerard

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door loe » 02 aug 2016, 22:13

Vandaag weer ff aant stoeien geweest met de carbu.heb by twee inlaatbuisjes in de luchtfilter een opgerold stukje tuinslang gedaan.dat lykt al wat te helpen.nog niet helemaal top.maar wel een verbetering.dat rare dooie moment is byna weg.maar ja.de optreksnelhyd ook.want hy word een beetje geknepen.maar goed.ik geef t nie op. :twisted:

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door loe » 19 aug 2016, 12:13

De carb functioneerd naar behoren.wat heb ik gedaan.de vaste venturverstuiver met de gaatjes naar voren gezet.die zate naar achter.de gaatjes ff goed met een draadje van een staalborstel en wat chroompoets gepolyst.de gasschuif heb ik de onderste aanslag recht gevijld.het schuine randje is nu weg hierdoor geefd de carb wat meer brandstof by t optrekken.perfekt nu.geen inhouden of wat dan ook meer.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door Harrie » 19 aug 2016, 16:09

Hallo Loe,
Als alles goed is, moet de brommer het doen. Omgekeerd geredeneerd is er iets fout als hij het niet doet.
De gaatjes waren dus niet goed open en stonden verkeerd gericht.
Dat bewerken van de gasschuif, snap ik niet. Je kunt namelijk ook de gasschuif een beetje open hebben staan bij stationair toerental. Wat heb je eigenlijk verwijderd: een braam of een stuk van de gasschuif??
H.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door loe » 19 aug 2016, 17:10

Ik heb een stukje van de gasschuif afgehaald.van de onderkant.op internet stonden een aantal voorbeelden van gasschuifjes.en de schuiner de onderkant de armer hy werd tot half gas.by volgas maakt niks meer uit.dat schuine stukje geeft een stuwing naar boven gericht .een recht stuk geeft meer luchtnaat voren gericht. Ik weet niet meer welke site dit stond.maar er waren diverse gassvhuifjes te koop met verschillende schuinte.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door Franky » 19 aug 2016, 17:43

Ik heb hier ook wel eens van gehoord. Volgens mij was dat met de Dellorto sha. Ik heb er nooit mee geëxperimenteerd.

Ik heb ook erg mijn twijfels of dit werkt bij een Gurtner carb. Een dellorto sha gasschuif is een 3mm (of iets in die richting) dikke plaat. Daar kan je daadwerkelijk een schuine kant in maken. Een Gurtner gasschuif is 1mm dik? Of iets in die richting? Lijkt mij niet zinvol om daar wat aan te veranderen. Het effect is nihiel.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door loe » 19 aug 2016, 18:01

Ja van dellortho was t.was een foto by van verschillende gasschuifjes.hoe schuiner hoe armer.hoe rechter de ryker.t verscil mag miniem zyn.maar dat was ook presies wat nodig was.t werkt.reageerd veel beter op t gas nu.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 19 aug 2016, 18:11

Als hij door die veranderingen aan de gasschuif beter rijdt dan zou ik dat doorgeven aan de Gurtner fabriek in Frankrijk , dan kunnen ze de nieuw te produceren carburateurs aanpassen.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door AGB » 19 aug 2016, 20:18

vandaag ook mijn nieuwe cab op de eeg gezet en er net zo snel weer af gehaald , het liep voor geen meter,
er zit een 8.5 op de nieuwe is 10 mm
de vlotter en de sproeier over gezet op de oude en weer gaan .
voor het eerst alleen ; bij de eeg onsteeking bij gesteld met het franky tool en mijn eigen bouw bougie,
de eeg knalde en werd warm dus ik moest wel en het is gelukt, :D voor veel mensen waarschijnlijk niets bijzonders,

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door loe » 19 aug 2016, 21:06

Begryp ik t nou goed.Dus een nieuwe 10 mm.wou ook niet goed lopen.mooie boel.de frankytool is superhandig heh.ik heb m vandaag ook nog gebruikt.al doende leert Men agb

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 20 aug 2016, 07:15

AGB schreef:vandaag ook mijn nieuwe cab op de eeg gezet en er net zo snel weer af gehaald , het liep voor geen meter,
er zit een 8.5 op de nieuwe is 10 mm
de vlotter en de sproeier over gezet op de oude en weer gaan .
voor het eerst alleen ; bij de eeg onsteeking bij gesteld met het franky tool en mijn eigen bouw bougie,
de eeg knalde en werd warm dus ik moest wel en het is gelukt, :D voor veel mensen waarschijnlijk niets bijzonders,
Hoi Arend, een EEG loopt m.i. beter met een 10 mm dan met een 8.7 mm. Heb je de 10 mm van BorntoBrom ? Die wordt geleverd met een sproeier 52 maar bij mij rijdt een sproeier no. 50 beter. Bij een 52 is het mengsel te rijk, viertakten enz. Gr. Joop

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door AGB » 20 aug 2016, 15:54

hoi
hij trok goed op tot de helft van de snelheid bleef wel lopen maar had geen kracht meer
de stel schroef heb ik 3 half slagen uit gedraaid die stond hele maal dicht,
vlotter wat verstellen ? sproeier doorlaat komt ook heel nauw , inderdaad er zit maat 52 in de 8.5 cab loop hier ook goed op,

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door Franky » 06 sep 2016, 16:41

Het was even zoeken naar dit topic, maar ik heb hem weer gevonden.

Ik zou mijn AR2-12 Gurtner ook nog gaan vervangen voor een andere om te zien of dat wat uitmaakt. Helaas moet ik jullie vertellen dat dit niet gaat gebeuren. Ik heb het wat laten sloffen zodat de gene waarvan de carb kon lenen ze ondertussen verkocht heeft :lol: Dus daar ging dat idee. Verder heb ik nu geen tijd meer om te gaan wachten op een carb van iemand anders. Woerden komt in zicht en ik wil tenminste één goed rijdende bromfiets hebben :P

Wel jammer, ik had graag geweten hoe dit nou zat. Maar ik heb gegokt en verloren. Ik heb alles op de 99z om die Woerden klaar te maken. Erg ambitieus allemaal. Te ambitieus blijkt nu :( Dus ik moet als de bliksem de AV50 perfect rijdend krijgen. :P

Ik voorspel de "Return of the SHA!" :twisted:
Afbeelding

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: afstelling nieuwe 12 mm

Ongelezen bericht door loe » 06 sep 2016, 16:58

May the (moby) force be with you frank. ;)

Plaats reactie