scheetjes uit de uitlaat.

loe
Berichten: 2634
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door loe » 20 aug 2016, 18:49

By n testritje zonet.had de moby weer een nieuwe kuur.hy hield in en pruttelde wat liet dikke scheten uit de uilaat.en ineens was t euvel weg.nah?.omdat ik het niet vertrouwde nog wat rongereden en ja hoor daar begon hyvweer.al pruttelend thuisgekomen.volgens My is dit typisch.condensatorprobleem.heb hierover al wat gelezen.maar er staat ook iets over de condensor doormeten.hy moet weerstand van 800.000 ohm.hebben.ik heb wel een mutimeter.maar snap niks van die dingen.gewoon rood op devdraad en zwart op de behuizing?

Lenie
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 aug 2016, 19:27
Woonplaats: Leiden

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door Lenie » 20 aug 2016, 22:45

Hoi Loe een condensator kun je alleen met een multimeter waar een stand op zit om de capaciteit van condensatoren te meten in Uf. of Mf (microfarad) waar zwart of rood aanhangt maakt in dit geval niet uit. Als hij lekt meet je met een Ohm meting een te lage weerstand. Grts, Willem

loe
Berichten: 2634
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door loe » 20 aug 2016, 23:09

Dat word dus een ohm meting.dat is toch het symbooltje als een omgekeerd hoefyzer?,ok en dan ik heb 4 stekkeringang.A.mA.com.v/ohm.als ik de meter op ohm zet verschijnt er een 1 op het display.en als ik de draden tegen de condensor hou gebeurt er niks.ik heb rood op.com.en zwart op v/ohm.

paulmz
Berichten: 1721
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door paulmz » 21 aug 2016, 09:17

Ik test condensatoren(en ook ontstekingsspoelen) met mijn aloude Prufex testkast.
Daarmee kan je ook zien, als een condensator door slaat en uiteraard gebeurd dat dan in een simulatie gelijk aan de werking van het ontstekingssysteem.
Persoonlijk heb ik niet zo veel vertrouwen in het alleen Ohms doormeten.

Paul

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door Harrie » 21 aug 2016, 11:24

Hallo Paul,
Helemaal mee eens, want de Prufex meet bij hogere spanning en dan blijkt de condensator toch lek.
De Ohm-meter vertelt je niet of de condensator goed is, maar wel of de condensator direct in de afvalemmer kan.
H.

loe
Berichten: 2634
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door loe » 21 aug 2016, 11:37

Harrie verkoop jy ook losse condensator met bevestiging voor tegen de bobine.ik heb gister myn tweede verknald.t word waarschynlyknte warm daar binnen in .ik heb al een blauwe vespa bobine.en ook de condensors van vespa.maar die leven niet lang by My.

loe
Berichten: 2634
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door loe » 21 aug 2016, 13:54

Mooi hoor zo'n testmeetkast.die hebbik dus niet :D
Maar nu weet ik nog niet hoe ik kan bepalen of de condensor by t oud vuil kan.gewoon een nieuwe kopen morgen is de kortste weg.dat zowiezo.maar heb er nog een liggen die ik wil meten als dat kan.die nu in de brom zit is kansloos.t zyn xe kosten niet zo n condensatortje.maar als t nog goed is.waarom weggooien.

paulmz
Berichten: 1721
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door paulmz » 21 aug 2016, 18:09

loe schreef:Mooi hoor zo'n testmeetkast.die hebbik dus niet :D
Maar nu weet ik nog niet hoe ik kan bepalen of de condensor by t oud vuil kan.gewoon een nieuwe kopen morgen is de kortste weg.dat zowiezo.maar heb er nog een liggen die ik wil meten als dat kan.die nu in de brom zit is kansloos.t zyn xe kosten niet zo n condensatortje.maar als t nog goed is.waarom weggooien.
Kan hem wel voor je testen, woon niet zo heel ver weg.

Paul

loe
Berichten: 2634
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door loe » 21 aug 2016, 18:45

Als jou woonplaats de krim is .woon je op Texel.volgens mobieltje

paulmz
Berichten: 1721
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door paulmz » 21 aug 2016, 18:52

loe schreef:Als jou woonplaats de krim is .woon je op Texel.volgens mobieltje
Er bestaat in Nederland maar 1 plaats met de naam de Krim, de rest zijn vakantieparken enz.
Tijd voor een vers mobieltje.

Paul

loe
Berichten: 2634
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door loe » 21 aug 2016, 20:40

Haha je hebt gelyk.

loe
Berichten: 2634
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door loe » 22 aug 2016, 10:24

Vriendelyk aangeboden Paul.maar ik sla het aanbod af om langs te komen met condensatortje.dat kan voor My niet uit

paulmz
Berichten: 1721
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door paulmz » 22 aug 2016, 18:22

loe schreef:Vriendelyk aangeboden Paul.maar ik sla het aanbod af om langs te komen met condensatortje.dat kan voor My niet uit
Neem dan een kapotte condensator, pluk de binnenboel eruit, haal bij de electronikashop(zit vlak naast de Action in nwe Pekela)een condensator van 22 microfahrad 400 volt en knutsel die in de oude behuizing.
Afsmeren met 2 componenten lijm en je hebt de goedkoopste en beste condensator ooit.

P.S. geen elekrolitische condensator,maar gewoon een Ctje.

Paul

loe
Berichten: 2634
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door loe » 22 aug 2016, 21:39

Ok ga morgen ff langs.bedankt voor de tip.heb er nu al een nieuwe in gemonteerd. :)

loe
Berichten: 2634
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door loe » 23 aug 2016, 00:27

Ff uit nieuws gierigheid hoor.wat is er beter aan deze condensator tegenover een originele.

paulmz
Berichten: 1721
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door paulmz » 23 aug 2016, 21:38

loe schreef:Ff uit nieuws gierigheid hoor.wat is er beter aan deze condensator tegenover een originele.
Pakweg 25 jaar terug was ik druk met mijn verzameling hulpmotoren.
Condensators voor de Wipac van het eitje en voor de Mosquito waren best te vinden als NOS( new old stock).
Echter deze nwe. exemplaren waren blijkbaar door het liggen ook in verregaande staat van ontbinding.
Ik denk dat als je voor een Mobylette een nwe condensator vind, dit ook een NOS exemplaar is.
Maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes.


Paul

loe
Berichten: 2634
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door loe » 23 aug 2016, 22:23

De nieuwe condensors die ik gebruik zyn echt nieuw.vespa ciao.ik heb het idee dat het gewoon te warm word daar in dat ontstekingsgedeelte.ik weet van andere brommers dat er uitsparingen zitten aan de zykant van het vliegwiel.dat werkt wel als een ventilator denk ik .by ons is t potdicht.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door Harrie » 23 aug 2016, 23:35

Ik krijg links en rechts reacties dat de kwaliteit van de Vespa condensatoren ook niet geweldig is.
Bosch is beter. De oplossing van Paul is al beter, maar plaatsing buiten de warme omgeving van vliegwiel en grondplaat is nog beter.
Dat is ondertussen afdoende aangetoond. In Spanje worden de condensatoren ook extern geplaatst.
H.

loe
Berichten: 2634
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door loe » 23 aug 2016, 23:51

Ja .harry ik geloof t zo die italiaanen nemen het niet zo nou met de kwalityd.de Bosch condensors hebben zowiezo geen oogje om hem vast te schroeven.die moet in de grondplaat gedrukt worden by de diverse andre brommers.moet dat metalen omhulsel geaard worden .of ist alleen maar bescherming.ik zat al na te denken om een externe Bosch te gaan maken.Bosch.dat klinkt wel kwaliteit

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door Harrie » 23 aug 2016, 23:58

Bosch is een goede keuze; ik heb die ook jaren geleden gebruikt met een simpel beugeltje om het buikje, dat vervolgens goed geaard werd.
Is een relatief relatief goedkope oplossing.
H.

loe
Berichten: 2634
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: scheetjes uit de uitlaat.

Ongelezen bericht door loe » 25 sep 2016, 11:44

En ja hoor.condensator nr 3opgeblazen of wasset alweer de 4de ik ben de tel kwyt.er is nu een Bosch in bestelling.hopelyk is die kwaliteit nog wel ok

Plaats reactie