Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ploegdude
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2016, 18:11
Woonplaats: Nijmegen

Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door Ploegdude » 26 aug 2016, 21:07

Ik heb weer een probleempje waar ik hulp bij nodig heb,

De bormoer van het uitlaatje op mijn Mobylette trilt keer op keer los waardoor er uitlaatgassen en een hoop herrie ontsnappen aan de voorkant van het blok,
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de moer braaf blijft zitten?
Is een nieuwe koperen pakking de oplossing? En zo ja, hebben jullie tips voor het monteren?

Alvast bedankt!
Rob

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door loe » 26 aug 2016, 21:23

Ja die zou ik sowieso es proberen.zit er wel een in dan.by My trild hy nooit los.en ik doe er ook nooit een nieuwe in.is t draad nog wel goed in de cilinder

Ploegdude
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2016, 18:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door Ploegdude » 26 aug 2016, 21:26

Ja er zit nog een koperen ring in die zn beste tijd gehad heeft, ik zal morgen even fotootjes maken als er meer licht is.
De schroefdraad ziet er nog redelijk uit maar echt vast zit het niet

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door Polle » 26 aug 2016, 21:34

Zeker nieuwe koperen ring steken en eventueel nieuwe moer op de uitlaat monteren tenzij de draad van de cilinder is uitgesleten.

Gr Polle

Ploegdude
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2016, 18:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door Ploegdude » 26 aug 2016, 21:38

Bedankt voor het advies :), heb een nieuwe ring besteld
Hoe kan ik deze het beste monteren?

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door loe » 26 aug 2016, 21:51

Niks byzonders aan.hy past presies om de flens van de uitlaat die druk je in je cilinder en draaien maar.de beugel aan de onder kant van je blok zo los mogelyk houden .die draai je als laatste vast

Ploegdude
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2016, 18:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door Ploegdude » 26 aug 2016, 21:54

Ahh dat komt goed dan, het ringetje wat er nu in zit is heel los en valt meteen naar buiten als je de uitlaat loshaalt, dus ik dacht ik vraag het even voordat blijkt dat ie verhit of geklemd moet worden

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 26 aug 2016, 22:46

Iedere keer dat je de uitlaat loshaalt zou je eigenlijk een nieuwe uitlaatring moeten plaatsen. Kost de kop niet, en voorkomt een hoop overlast.

Het ringetje leg ik altijd over het stukje uitlaat heen dat de cilinder in gaat. Je kunt dan het geheel in de cilinder plaatsen en de moer vastdraaien zonder dat de ring klem/scheef komt te zitten of er weer uit valt. Met de ring hoef je verder niets te doen qua verhitten o.i.d.

Vanzelfsprekend doe je dit alles met een koude motor. Het is daarom belangrijk de moer nog eens - subtiel - aan te draaien wanneer je na een rit de motor heet hebt gereden. De moer kan dan nog een slagje aangedraaid worden waardoor deze beter vast zit.

Gr.
Marco

Edit: dit is laatst in een ander topic geplaatst:
Franky schreef: Ook ik heb al twee keer meegemaakt dat de uitlaatmoer los gaat. Ik doe tegenwoordig van die rode uitlaatkit van bison op de schroefdraad. (...) Het werkt tot nu toe perfect en heb ik besloten dat niet aan te passen.
Het grote voordeel van die rode uitlaatkit is dat het demonteren geen enkel probleem is en dat je de resten daarna goed kan verwijderen. Het zit eigenlijk helemaal niet zo goed vast. Maar je hebt ook niet veel nodig.
Mocht de nieuwe uitlaatring dus niet het gewenste effect hebben, dan kun je dit ook nog proberen.

Ploegdude
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2016, 18:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door Ploegdude » 26 aug 2016, 23:14

Bedankt voor de snelle reacties, hiermee gaat t zeker lukken :)

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door loe » 26 aug 2016, 23:36

Mooi zo

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 27 aug 2016, 00:12

Nog even een kleine nuance voor uitlaatpakking-nieuwkomers; je stopt de pakking erin, draait de moer aan en als je weerstand voelt, draai je nog iets verder en denk je dat het goed vast zit. De uitlaat pakking is een cirkelvormig, hol, koperen buisje, gevuld met vuurvaste vezels (vroeger asbest, maar dat mag niet meer). De Engelsen noemen het een "crush- gasket". Een plet-pakking. Een goeie is zo''n 3mm dik. Hij moet echt geplet worden, zodat het dunne koper in alle kleine gaatjes en krasjes geperst word en het vuurvaste materiaal binnenin samengeperst en lucht (of druk-) dicht wordt. Dat betekend, dat je bij het aandraaien en weerstand voelen, moet doordraaien, tot de weerstand ineens nog veel groter wordt. De pakking is dan helemaal plat en dan kan je de moer echt vastzetten. Je ziet vaak, bij hele mooie Moby's, een zwarte olie streep over de uitlaatbocht lopen. Uitlaatmoer te slappig vastgedraaid. Omdat de pakking zo'n grote, onomkeerbare, vormverandering ondergaat, is het ook, bij uitstek, volkomen ongeschikt voor hergebruik, tenzij in een noodsituatie. Bestel er dus maar twee (kan je de kop niet kosten, toch?), want elke keer, dat de uitlaat uit de cylinder komt, moet er een nieuwe in. Of je moet bergen tijd stoppen in het wegpoetsen van dat ingebrande oliespoor op je uitlaatbocht.

Ploegdude
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2016, 18:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door Ploegdude » 27 aug 2016, 00:20

Haha ja ik had er voor de zekerheid dus als 2 besteld, dit heb ik altijd al gedaan eigenlijk. Bedankt voor de informatie in ieder geval :D !

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door Franky » 27 aug 2016, 09:07

Oeh, allemaal adviezen over hard aandraaien. Hard is relatief. Je zal niet de eerste zijn die de draad vernield omdat hij de moer te hard aandraait. Dus pas daar uiteraard mee op. Alles met beleid aandraaien ;) Spreekt eigenlijk een beetje voor zich :)

Ploegdude
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2016, 18:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door Ploegdude » 27 aug 2016, 14:08

Ik heb even wat plaatjes gemaakt, echt hard aandraaien durf ik inderdaad niet want ik ben bang dat ik de schroefdraad om zeep help
De Moer en uitlaat
Afbeelding
Uitlaatpoort op de cylinder
Afbeelding
Het koperen ringetje wat eruit kwam, lijkt naar mijn idee totaal niet op wat ik op foto's gezien heb
Afbeelding

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 27 aug 2016, 14:46

Dat lijkt zelfs niet op een juiste, gebruikte uitlaatpakking. Het lijkt meer een gewone koperen ring.

Ploegdude
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2016, 18:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door Ploegdude » 27 aug 2016, 14:48

Nee precies! Ik denk dus dat ik met een echte pakking een stuk verder kom. Dit is gewoon een platte (conische) ring die in de uitlaatpoort past

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 27 aug 2016, 15:02

Heb je ook de uitlaatbevestiging onder het carter losgedraaid? Dat is wel belangrijk. Bij het vastzetten van de uitlaat in de cylinder, moet de hele uitlaat vrij kunnen bewegen. Heb je de uitlaatmoer tegen de pakking gedraaid, zet je de onderste bevestiging vast. Daarna de uitlaatmoer verder aandraaien.

Ploegdude
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 aug 2016, 18:11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door Ploegdude » 27 aug 2016, 15:06

Yes, die heb ik eerst losgehaald voor de bewegingsvrijheid :)

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door loe » 27 aug 2016, 16:03

Mc gyver oplossingen kan ik vaak wel waarderen.inventief vind ik dat maar t moet wel functioneren.ik zie al wat er fout is gegaan de binnendiameter is te klein voor over de flens van de uitlaat.waardoor hy by het aandraaien naar binnen word gedrukt.en by de hitte van het ryden lekker soepel word en steeds wat meer speling krygt.en je m weer wat moet aandraaien.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Lostrillende borgmoer uitlaat AV-7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 sep 2016, 19:02

Het is dan ook aan te raden, na het monteren van een nieuwe uitlaatpakking, de uitlaatmoer nog even aan te trekken, als de motor op brdrijfstemperatuur is.

Plaats reactie