vliegwielmoer G11
vliegwielmoer G11
Beste forumleden,
De vliegwielmoer G11 is een erg bekende in mobylettekringen. Hij zit op de meeste modellen van de jaren 60 en 70.
G betekent gauche (Frans: links) en dat wil zeggen dat deze moer in de richting van de wijzers van de klok moet worden losgedraaid.
Dat losdraaien gaat vaak niet gemakkelijk. Inspuiten met Imal helpt in veel gevallen wel en een slagsleutel doet dan de rest.
Bij oude blokjes die decennia lang niet meer gedemonteerd zijn geweest wordt dat demonteren soms een groot probleem.
Loshakken met een beitel wil dan nog wel eens lukken, omdat door de trilling de moer loskomt.
Nadeel van deze methode is dat de moeren beschadigd worden en er gemene putten in ontstaan. Geen probleem als je die moeren op de hoek van de straat kunt kopen.
Met de G11 moeren is dat wat lastiger. Heel lastig zelfs, want mijn eigen voorraad was bijna uitgeput.
Daarom hoog tijd om een serie oude moeren met kopersoldeer te behandelen en na te draaien. Als ze straks weer opnieuw verzinkt zijn zien ze er weer prachtig uit.
Een mooie foto, zo vlak na het solderen gemaakt, wil ik jullie niet onthouden.
Mocht je nog oude geroest beschadigde moeren hebben, dan luidt mijn advies: niet weggooien, want je kunt ze nog goed herstellen.
Groet,
Harrie
De vliegwielmoer G11 is een erg bekende in mobylettekringen. Hij zit op de meeste modellen van de jaren 60 en 70.
G betekent gauche (Frans: links) en dat wil zeggen dat deze moer in de richting van de wijzers van de klok moet worden losgedraaid.
Dat losdraaien gaat vaak niet gemakkelijk. Inspuiten met Imal helpt in veel gevallen wel en een slagsleutel doet dan de rest.
Bij oude blokjes die decennia lang niet meer gedemonteerd zijn geweest wordt dat demonteren soms een groot probleem.
Loshakken met een beitel wil dan nog wel eens lukken, omdat door de trilling de moer loskomt.
Nadeel van deze methode is dat de moeren beschadigd worden en er gemene putten in ontstaan. Geen probleem als je die moeren op de hoek van de straat kunt kopen.
Met de G11 moeren is dat wat lastiger. Heel lastig zelfs, want mijn eigen voorraad was bijna uitgeput.
Daarom hoog tijd om een serie oude moeren met kopersoldeer te behandelen en na te draaien. Als ze straks weer opnieuw verzinkt zijn zien ze er weer prachtig uit.
Een mooie foto, zo vlak na het solderen gemaakt, wil ik jullie niet onthouden.
Mocht je nog oude geroest beschadigde moeren hebben, dan luidt mijn advies: niet weggooien, want je kunt ze nog goed herstellen.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: vliegwielmoer G11
Knap staaltje huisvlijt!
Re: vliegwielmoer G11
Hallo Harrie
Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Als ze verzinkt zijn.
Gr Polle
Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Als ze verzinkt zijn.
Gr Polle
Re: vliegwielmoer G11
Hoi Polle,
Dat weet ik nu al, want dat heb ik al vaker gedaan. Het wordt gewoon mooi.
Mijn smeed, las- en gietactiviteiten hebben tot mijn bromfietshobby geleid en niet andersom.
Groet,
Harrie
Dat weet ik nu al, want dat heb ik al vaker gedaan. Het wordt gewoon mooi.
Mijn smeed, las- en gietactiviteiten hebben tot mijn bromfietshobby geleid en niet andersom.
Groet,
Harrie
Re: vliegwielmoer G11
Petje af ! Joop
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: vliegwielmoer G11
Wat ik mij wel afvraag is welke beschadigingen toelaatbaar zijn. Ik heb er in het verleden nogal wat vliegwielmoeren kapot gedraaid doordat dat vierkante gat helemaal vernield was door het gereedschap (stukje onkunde). Deze krijg je als je het mij vraagt niet meer gerepareerd en mogen dus als nog weggegooid worden.
Re: vliegwielmoer G11
Beste Harrie,
Goed om te weten hoe ze (cosmetisch) gerepareerd kunnen worden, mooi werk.
En die 11 van G11, weet je ook nog waar die voor staat? Vast een maat voor het schroefdraad o.i.d.
Groeten, Ruud
Goed om te weten hoe ze (cosmetisch) gerepareerd kunnen worden, mooi werk.
En die 11 van G11, weet je ook nog waar die voor staat? Vast een maat voor het schroefdraad o.i.d.
Groeten, Ruud
Re: vliegwielmoer G11
Hoi forumleden,
Dat vierkante gat is bij alle nog voor 100% in tact. Het is dus vooral een cosmetisch probleem.
G11 is dus linkse schroefdraad van 11mm.
Je komt ook nog de G10, D10 en D11 tegen.
D betekent droit (rechts).
Als de moeren terugkomen zal ik ze nog eens fotograferen. Ik heb ze ondertussen al gepolijst, want met het verzinken verdwijnen de oneffenheden niet.
Groet,
Harrie
Dat vierkante gat is bij alle nog voor 100% in tact. Het is dus vooral een cosmetisch probleem.
G11 is dus linkse schroefdraad van 11mm.
Je komt ook nog de G10, D10 en D11 tegen.
D betekent droit (rechts).
Als de moeren terugkomen zal ik ze nog eens fotograferen. Ik heb ze ondertussen al gepolijst, want met het verzinken verdwijnen de oneffenheden niet.
Groet,
Harrie
Re: vliegwielmoer G11
Hoi allemaal,
Vandaag heb ik de moeren ontvangen en ze zien er prachtig uit. Dat gold trouwens voor alles wat ik heb laten glansverzinken.
Gooi oude smerige onderdelen niet te gauw weg ze kunnen vaak nog gered worden.
Groet,
Harrie
Vandaag heb ik de moeren ontvangen en ze zien er prachtig uit. Dat gold trouwens voor alles wat ik heb laten glansverzinken.
Gooi oude smerige onderdelen niet te gauw weg ze kunnen vaak nog gered worden.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: vliegwielmoer G11
Ziet er goed uit. Zijn ze dan, net als bij verchromen, na het verzinken gepolijst?
Re: vliegwielmoer G11
Hallo Joost,
Je moet ze glad afleveren. Dus opschuren en met staalwol polijsten.
Als er putcorrosie zit dan zul je na het verzinken putjes blijven zien.
Groet,
Harrie
Je moet ze glad afleveren. Dus opschuren en met staalwol polijsten.
Als er putcorrosie zit dan zul je na het verzinken putjes blijven zien.
Groet,
Harrie
Re: vliegwielmoer G11
Mooi opgeknapt!
Jammer dat die uitgelubberde vierkante gaten er in blijven zitten, dat doet toch af aan je mooie werk, nietwaar?
Ik kan me voorstellen dat je daar, in die vierkante gaten, geen kopersoldeer gebruikt omdat het toch niet sterk genoeg is om intact te blijven bij toekomstig losmaken/vastzetten van de moer.
Zou daar niet wat op te verzinnen zijn? Ik heb helaas nog geen ervaring in het werken met metaal, maar is opvullen van de sleutelgatwanden met een harder metaal een optie? Maar hoe behoud je dan weer een mooi strak vierkant gat van 1cm bij 1cm... Met een mal? Van welk materiaal kan zo' n mal dan weer zijn...
Jou kennende, Harrie, heb jij hier vast ook al over nagedacht...
Verder vind ik het dus heel mooi.
Groeten,
Ruud
Jammer dat die uitgelubberde vierkante gaten er in blijven zitten, dat doet toch af aan je mooie werk, nietwaar?
Ik kan me voorstellen dat je daar, in die vierkante gaten, geen kopersoldeer gebruikt omdat het toch niet sterk genoeg is om intact te blijven bij toekomstig losmaken/vastzetten van de moer.
Zou daar niet wat op te verzinnen zijn? Ik heb helaas nog geen ervaring in het werken met metaal, maar is opvullen van de sleutelgatwanden met een harder metaal een optie? Maar hoe behoud je dan weer een mooi strak vierkant gat van 1cm bij 1cm... Met een mal? Van welk materiaal kan zo' n mal dan weer zijn...
Jou kennende, Harrie, heb jij hier vast ook al over nagedacht...
Verder vind ik het dus heel mooi.
Groeten,
Ruud
Re: vliegwielmoer G11
" Dat vierkante gat is bij alle nog voor 100% in tact "
Dat schreef Harrire 8/12/2012
Dus ik denk , Ruud dat Harrie dit punt heeft overwogen.
Gr. Joop
Dat schreef Harrire 8/12/2012
Dus ik denk , Ruud dat Harrie dit punt heeft overwogen.
Gr. Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 04 feb 2013, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vliegwielmoer G11
Beste Ruud,
Ik heb uiteraard met een goede sleutel de gaten geprobeerd en dat is geen enkel probleem.
Er zit soms inderdaad een gebruiksspoor aan de bovenkant van het gat, maar dieper in de moer sluit de sleutel prima aan.
Het probleem is ook niet dat ze het vierkant gemold hebben, maar dat de moer zo vast zat dat deze los getikt moest worden met een beitel.
Glansverzinken is een prachtige methode om goedkoop de boel weer netjes te maken. Als je onderdelen in de was zet of in de rijwielolie dan blijft het weer een hele tijd mooi.
Groet,
Harrie
Ik heb uiteraard met een goede sleutel de gaten geprobeerd en dat is geen enkel probleem.
Er zit soms inderdaad een gebruiksspoor aan de bovenkant van het gat, maar dieper in de moer sluit de sleutel prima aan.
Het probleem is ook niet dat ze het vierkant gemold hebben, maar dat de moer zo vast zat dat deze los getikt moest worden met een beitel.
Glansverzinken is een prachtige methode om goedkoop de boel weer netjes te maken. Als je onderdelen in de was zet of in de rijwielolie dan blijft het weer een hele tijd mooi.
Groet,
Harrie
Re: vliegwielmoer G11
Ik had inderdaad even niet goed op de tekst gelet, Joop!
Mooi om te weten dat de moeren ook nog goed functioneren, naast dat ze mooi zijn opgeknapt!
Groeten,
Ruud
Mooi om te weten dat de moeren ook nog goed functioneren, naast dat ze mooi zijn opgeknapt!
Groeten,
Ruud
Re: vliegwielmoer G11
Ik begreep het Ruud, maar toevallig had ik dat onthouden. Groet, Joop
Re: vliegwielmoer G11
Vrienden,
Mijn boodschap is hopelijk duidelijk:
Gooi stalen onderdelen niet weg, omdat ze er toevallig niet meer mooi uitzien.
Ik mik ze in een grote emmer en ze worden later na een eventuele opknapbeurt verzinkt.
Ik heb zo ook 20 blinkende kettingwielen terug ontvangen, die eerder vol zaten met lelijke vochtvlekken.
Groet,
Harrie
Mijn boodschap is hopelijk duidelijk:
Gooi stalen onderdelen niet weg, omdat ze er toevallig niet meer mooi uitzien.
Ik mik ze in een grote emmer en ze worden later na een eventuele opknapbeurt verzinkt.
Ik heb zo ook 20 blinkende kettingwielen terug ontvangen, die eerder vol zaten met lelijke vochtvlekken.
Groet,
Harrie
Re: vliegwielmoer G11
Een paar jaar geleden had ik ze nog volop: die grote vliegwielmoer G11.
Op dit moment heb ik er te weinig en moet dus regelmatig "Nee" verkopen.
Verzoek aan de forumleden: lever de oude lelijke moeren bij mij in op het NVT of in Heerhugowaard; vaak kunnen ze opgeknapt worden, zoals ik eerder heb uitgelegd. Uiteraard geef ik er een vergoeding voor afhankelijk van de staat waarin die moer verkeerd.
Een technisch goede moer met aangetaste zinklaag 2,50 Euro.
Een moer waaraan met de beitel gehakt 1 Euro.
Een moer met beschadigd vierkant: geen vergoeding.
Als ik een stel heb dan knap ik die op met zilversoldeer en daarna worden ze glansverzinkt.
Op deze manier blijven ze beschikbaar.
Neem dus die oude troep mee en krijg er nog wat voor.
H.
Op dit moment heb ik er te weinig en moet dus regelmatig "Nee" verkopen.
Verzoek aan de forumleden: lever de oude lelijke moeren bij mij in op het NVT of in Heerhugowaard; vaak kunnen ze opgeknapt worden, zoals ik eerder heb uitgelegd. Uiteraard geef ik er een vergoeding voor afhankelijk van de staat waarin die moer verkeerd.
Een technisch goede moer met aangetaste zinklaag 2,50 Euro.
Een moer waaraan met de beitel gehakt 1 Euro.
Een moer met beschadigd vierkant: geen vergoeding.
Als ik een stel heb dan knap ik die op met zilversoldeer en daarna worden ze glansverzinkt.
Op deze manier blijven ze beschikbaar.
Neem dus die oude troep mee en krijg er nog wat voor.
H.
Re: vliegwielmoer G11
Hallo allemaal
Een jaar of zes geleden schreef ik al iets over de G11-vliegwielmoer, die op de mobylettes uit de jaren 60 zit.
Bij restauraties hebben mensen vaak gebrek aan gereedschappen en geduld. Uiteindelijk sneuvelt die moer, want dat vliegwiel moet eraf om bij de ontsteking te kunnen.
Aan G11-moeren heb ik nog steeds een chronisch gebrek; gelukkig vind ik nog weleens wat op beurzen en verroeste moeren worden vervolgens door mij weer opgeknapt. Op dit moment zitten er een stel van die moeren in mijn grote verzinkemmer en in de loop van dit jaar komen die een keer beschikbaar vrij.
Toch is er onverwachts weer een nieuwe ontwikkeling. Daarmee bedoel ik niet die Chinese platte moeren die hier en daar op internet worden aangeboden, maar van die mooie bolle exemplaren van Novi.
Het idee was simpel: er liggen hier al decennia lang een stel D10- en G10-vliegwielmoeren waarnaar eens in de zoveel jaar om verzocht wordt; als ik nu eens de schroefdraad ga aanpassen....
Onlangs kreeg ik een enkele machinetap M11x1 links in handen en vandaag - de eerste lentedag - ben ik aan de slag gegaan.
Ik zal jullie alle technische details besparen, maar uiteindelijk werden een aantal D10- en G10-moeren omgevormd tot een G11-moer.
Aangezien ze nieuw zijn, hoeven ze niet verzinkt te worden. Altijd leuk als je van "verkeerde" onderdelen of van afval iets nuttigs kunt maken.
Gooi die "verkeerde" moeren dus niet weg.
Henk
Een jaar of zes geleden schreef ik al iets over de G11-vliegwielmoer, die op de mobylettes uit de jaren 60 zit.
Bij restauraties hebben mensen vaak gebrek aan gereedschappen en geduld. Uiteindelijk sneuvelt die moer, want dat vliegwiel moet eraf om bij de ontsteking te kunnen.
Aan G11-moeren heb ik nog steeds een chronisch gebrek; gelukkig vind ik nog weleens wat op beurzen en verroeste moeren worden vervolgens door mij weer opgeknapt. Op dit moment zitten er een stel van die moeren in mijn grote verzinkemmer en in de loop van dit jaar komen die een keer beschikbaar vrij.
Toch is er onverwachts weer een nieuwe ontwikkeling. Daarmee bedoel ik niet die Chinese platte moeren die hier en daar op internet worden aangeboden, maar van die mooie bolle exemplaren van Novi.
Het idee was simpel: er liggen hier al decennia lang een stel D10- en G10-vliegwielmoeren waarnaar eens in de zoveel jaar om verzocht wordt; als ik nu eens de schroefdraad ga aanpassen....
Onlangs kreeg ik een enkele machinetap M11x1 links in handen en vandaag - de eerste lentedag - ben ik aan de slag gegaan.
Ik zal jullie alle technische details besparen, maar uiteindelijk werden een aantal D10- en G10-moeren omgevormd tot een G11-moer.
Aangezien ze nieuw zijn, hoeven ze niet verzinkt te worden. Altijd leuk als je van "verkeerde" onderdelen of van afval iets nuttigs kunt maken.
Gooi die "verkeerde" moeren dus niet weg.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: vliegwielmoer G11
Dat is een creatieve zet, Henk !
Re: vliegwielmoer G11
mooi opgelost zo!
Re: vliegwielmoer G11
Ik bedoelde de links aantrekkende krachten op de schroefdraad.
Marco.
Marco.
-
- Berichten: 2014
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: vliegwielmoer G11
Blijft er wel genoeg “vlees” over. Je tapt 11 mm draad in een 10 mm gat?