Te weinig vermogen

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 10 okt 2016, 09:47

Mogelijke oorzaken:
- sproeier is nog te ruim. De verandering van K80 naar 76 gaf een aanmerkelijk beter resultaat.
- choke staat te strak
- luchttoevoer is niet optimaal door verstopt luchtfilter.
H.
Laatst gewijzigd door Harrie op 10 okt 2016, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 10 okt 2016, 10:51

Persoonlijk denk ik dat je het ergens anders moet zoeken dan de sproeier. Voor zover ik weet is de K76 de kleinste uit de serie.

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 10 okt 2016, 12:29

Het kan ook nog zijn dat er via een sluiproute te veel benzine binnenkomt.
Men doet dan vaak dramatisch en heeft het dan over een nieuwe carburateur aanschaffen, maar ik heb hier nog een stel carburateurhuizen met nieuwe verstuiver, die ultrasoon gereinigd zijn en waarmee een carburateur vrij snel kan worden omgebouwd. Het is allemaal niet zo ingewikkeld, als je goed organiseert. :lol:
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 10 okt 2016, 15:26

KapteinBeun schreef:Persoonlijk denk ik dat je het ergens anders moet zoeken dan de sproeier. Voor zover ik weet is de K76 de kleinste uit de serie.
Gr.
Marco
Waarom zou je het anders zoeken als verkleining van de sproeier een positief effect geeft en het einddoel nagenoeg bereikt is?
Er zijn overigens nog veel kleinere sproeiers in die serie.
H.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 11 okt 2016, 01:52

Als er inderdaad nog kleinere sproeiers beschikbaar zijn, zou ik dat ook zeker doen.
Ik dacht echter dat de K-range van de Gurtner 8.7mm van K76 t/m K82 liep.
Maten als K74 of K72 ben ik nog nooit tegengekomen. Zijn die er echt? In de conversietabel staan ook geen equivalenten van de K-nummers genoemd.

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door australman » 11 okt 2016, 08:52

Hoi,

Misschien kun je het vlotterniveau iets wijzigen door het uit het lood zetten van de carburateur?

Hans

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 11 okt 2016, 10:28

Vlotterniveau-aanpassen heeft zin als de boel stationair niet lekker loopt.
Hij krijgt in de hoogste toerentallen iets teveel. Erg? Nee, want dan krijgt hij ook niet te weinig en loopt hij niet warm.
Een klein beetje viertakten soms is garantie voor niet warmlopen. Continu viertakten is irritant en dan moet je de benzinestroom wat knijpen.
Dat gaat nu dus gebeuren met een sproeier 75.
H.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 11 okt 2016, 11:25

Harrie schreef:Dat gaat nu dus gebeuren met een sproeier 75.
Harrie,

kan ik hieruit concluderen dat een sproeier 76 bijvoorbeeld net zo groot is als een K76?
Ik heb hier een 76 liggen, en ben mijn K76 laatst helaas verloren.

Volgens de tabel is sproeiermaat 76 gelijk aan 290, wat absurd groot is. De 290 zit onder de 13mm van Franky's 99Z, en die verzuipt daar ook mee.
Als het zo is dat de K-nummers en 'gewone' nummers gelijk lopen lijkt het me niet zo heel erg vreemd dat al die 8.7mm's last hebben van viertakten.

Of zie ik nu iets over het hoofd wat betreft aanzuigkracht o.i.d.?

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 11 okt 2016, 14:59

Nee Marco,
Je hebt helemaal gelijk de Kapteinserie van de K80 stopt officieel bij K76.
Het is wel allemaal verwarrend die verschillende reeksen, maar dat brengen we nog wel in kaart.
Bij mij lagen de Kaptein en de Motobécane-sproeiers gezellig bij elkaar in de bak. Ze liggen nu gesplitst.
Ik heb na een aantal metingen niet de indruk dat het niet veel uitmaakt K76 en 76 (beide net onder de 0,8mm).
We hebben dus de volgende mogelijkheden: sproeier 75 en lager en een tweede reeks van de aansluitende sproeiermaten 25 en lager tot de bekende 19 naar 17 toe.
De boringen van de K80 en lager schommelen zo rond de 0,8 - 0,7mm. Waarschijnlijk betekent K80 een sproeier met boring 0,80mm.
Ben benieuwd welke sproeier het beste werkt.
H.
Laatst gewijzigd door Harrie op 11 okt 2016, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 11 okt 2016, 15:40

Nu wordt het wel interessant.
Ik ben straks namelijk ook wat (provisorisch) aan het meten gegaan.

Hierbij heb ik een K(aptein)80 gepakt, een Motobécane 76 en een 230.
Volgens de sproeiertabel, die ik nu voor het gemak maar gelijk aan de post toevoeg, is die Motobécane 76 gelijk aan sproeier 31. De 230 is gelijk aan de 23.
Over de K-serie wordt niets vermeld.

Boven de kolom van de 76 staat, zoals Google Translate het vertaald: "nieuwe markering van de boor diameter X".
Een Motobécane 76 zal dus wel een boring hebben van 0,76 mm. Dat lijkt mij in ieder geval het meest logische.
Zoals Harrie al verwachtte denk ik nu ook dat de K80 een boring van 0,80 mm heeft, en dus een K76 dezelfde boring als een Motobécane 76.

De tabel geeft al aan dat de 230 stukken kleiner is dan de 76 (die in de maatgeving van de 230, een 290 is).
De metingen die ik heb gedaan bevestigen dat. Als het goed weer is ga ik die Motobécane 76 eens gewoon in m'n 8.7mm doen en kijken wat dat als resultaat oplevert. Momenteel zit er een K78 in, en daarmee viertakt de brommer nog licht.

De conclusie die ik nu kan trekken is dus, dat een K80 dezelfde boring heeft als Motobécane 80, en als (Motobécane) 300. Deze drie maten staan dan weer gelijk aan maat 33 (zie tabel).

Wil je nu voor de 8.7mm iets kleiner gaan zitten dat de kleinste Kaptein maat (K76) dan zul je dus op zoek moeten naar een Motobécane 74/72/70 of een Motobécane 30/29.

Dan zit ik echter nog wel met de vraag waarom Kaptein er in godsnaam voor heeft gekozen zo'n belachelijk grote sproeier in een 8.7 mm te monteren. Deden ze dit bewust om de motortjes nog wat te temmen? Of zou dit dus daadwerkelijk te maken hebben met een mogelijk kleinere aanzuigkracht die zo'n 8.7 mm heeft ten opzichte van bijvoorbeeld een 13 mm Gurtner?

Gr.
Marco

Edit: voor de gein heb ik eens een K80 in de AR2.13 van mijn SP93 gedaan, onwetende van de absolute/relatieve grootte van de K80 (t.o.v. de 230 die erin zat). Tot mijn grote verbazing verzoop de brommer gigantisch. Nu wordt wel duidelijk waarom... Die K-serie is gewoon belachelijk groot.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 11 okt 2016, 16:18

Hallo Marco,
Ik was tegelijkertijd met jou tot dezelfde conclusie gekomen: K80 is groot en de nummers zijn uitwisselbaar.
Waarom zo groot? Ik kan alleen gissen : een grote sproeier verstopt natuurlijk minder snel en als je dan de sproeierbuis langer maakt of de doorlaat van de verstuiver dunner krijg je toch de juiste hoeveelheid benzine.
Het probleem is nu opgelost: we gaan gewoon met de 75 aan de slag en kijken in hoeverre de 25 (kleiner dan de 75) het doet.
Groet,
H.

JanmobyEvert
Berichten: 1987
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 11 okt 2016, 20:24

Interessant allemaal.
Ik ben er achter gekomen dat een AR2-10 carb. een diffuser heeft met een doorlaat van 1.5. En een AR2-10 carb. een diffuser van 0.91.
De grote van de diffuser heeft natuurlijk het meeste invloed op het staionaire toerental maar heeft ook zeker invloed bij hoge toerentallen.
Ik heb de 1.5 verstuiver/diffuser in een 12 mm carb. gehad met het volgende effect: stationair niet af te stellen reageert niet op de afstelschroef en loopt een veel te hoog stationair toerental. Bij vol gas verzuipt de brommer, als ik het gas iets terug draaide kwam de brommer langzaam op toeren.
Dus....misschien wel verstandig om dat ook even in het achterhoofd te houden.

Gr J E

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 12 okt 2016, 22:05

De lijst met corresponderende sproeiers is heel mooi. Maar ik weet uit de praktijk dat het vaak anders uitpakt. Kijk naar bougiekleur, motorloop en rijgedrag enz.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 12 okt 2016, 23:41

JanmobyEvert schreef: Ik ben er achter gekomen dat een AR2-10 carb. een diffuser heeft met een doorlaat van 1.5. En een AR2-10 carb. een diffuser van 0.91.
Gr J E
Klopt die zin wel of is er iets fout benoemd?
H.

JanmobyEvert
Berichten: 1987
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 13 okt 2016, 20:07

Harrie schreef:
JanmobyEvert schreef: Ik ben er achter gekomen dat een AR2-10 carb. een diffuser heeft met een doorlaat van 1.5. En een AR2-10 carb. een diffuser van 0.91.
Gr J E
Klopt die zin wel of is er iets fout benoemd?
H.
Heel scherp Harrie :oops:
AR2-10 diffuser doorlaat 1.5
AR2-12 diffuser doorlaat 0.91
Gr J E

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 13 okt 2016, 20:38

Ik heb goede ervaringen met een 12 mm en een grote verstuiver van 1,5 mm. Nadeel het verbruik is wat hoger, maar de trekkracht is prima.
H.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 13 okt 2016, 20:41

Heb je daarbij ook de sproeier vervangen, Harrie?

JanmobyEvert
Berichten: 1987
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 13 okt 2016, 21:24

Harrie schreef:Ik heb goede ervaringen met een 12 mm en een grote verstuiver van 1,5 mm. Nadeel het verbruik is wat hoger, maar de trekkracht is prima.
H.
Met een standaard kaptein cilinder?
Gr J E

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 13 okt 2016, 21:53

Dat werkt ook met een Kaptein cilinder met hogedrukkop. Met Airsal zelfs nog beter.
Het gaat mij vooral om de trekkracht. Voor snelheid neem ik wel het vliegtuig. :D
H.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Mobygek » 14 okt 2016, 11:43

Ik niet,

Gerard

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Te weinig vermogen

Ongelezen bericht door Harrie » 31 okt 2016, 12:42

Harrie schreef:Hallo Marco,
Ik was tegelijkertijd met jou tot dezelfde conclusie gekomen: K80 is groot en de nummers zijn uitwisselbaar.
Waarom zo groot? Ik kan alleen gissen : een grote sproeier verstopt natuurlijk minder snel en als je dan de sproeierbuis langer maakt of de doorlaat van de verstuiver dunner krijg je toch de juiste hoeveelheid benzine.
Het probleem is nu opgelost: we gaan gewoon met de 75 aan de slag en kijken in hoeverre de 25 (kleiner dan de 75) het doet.
Groet,
H.
Vandaag het bericht gekregen dat sproeier 75 prima voldoet. Helling af of als het koud is geeft hij een enkel een viertaktgeluid en dat hoort ook zo.
Je weet dan zeker dat het mengsel niet te arm is. "Hij moet net niet viertakten" heeft Peter Langemeijer mij eens verteld.
Nr. 75 is wel een uitzonderlijk kleine sproeier, want meestal voldoen 80 of 78 uitstekend.
Conclusie: de nummers van Kaptein en Motobécane zijn uitwisselbaar.
Ik heb bovendien het vermoeden dat 75 weer aansluit op de reeks van 25 en lager.
Het wordt tijd dat we in een meetlab de diameters van een aantal sproeiers opmeten.
H.

Plaats reactie