Oude Kaptein fabriek Arnhem

Laat hier leuke plaatjes en foto's zien
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Oude Kaptein fabriek Arnhem

Ongelezen bericht door MobyJet » 16 apr 2015, 18:47

Via facebook kreeg ik een leuk bericht doorgestuurd, met foto's, doorgestuurd over de Kaptein fabriek in Arnhem. Uit het Gelders Archief.

De omschrijving bij de foto's. Tekst heb ik letterlijk gekopieerd en geplakt van hoe het gepubliceerd is.
Dit wilde ik jullie niet onthouden. Prachtig! 8-)

De inleidende tekst (ook zo overgenomen):

Arnhem, Kaptein Motorrijwielfabriek 1954.

De -zoals dat zo mooi heette- Motorrijwielfabriek Kaptein N.V. aan de Nieuwe Kade in 1954. Dit fabriekspand, de voormalige elektriciteitscentrale welke in de oorlog zwaar beschadigd was geraakt, werd op 27 april 1949 door Kaptein in gebruik genomen. Oprichter Willem Kaptein, die voor de oorlog bromfietsen en motoren uit het buitenland importeerde (waaronder het bekende merk Motobécane), had uitgerekend dat in Nederland en onder eigen beheer produceren van bromfietsen goedkoper was, en dus meer zou opbrengen. Na de oorlog besloot hij zelf een fabriek te straten. Dat werd dus de vestiging aan de Nieuwe Kade.

In januari 1950 kwamen uit de fabriek aan de Nieuwe Kade de eerste bromfietsen van de band: 123 stuks. Eind 1950 produceerde de fabriek zo’n 2.000 bromfietsen per maand. Het pand aan de Nieuwe Kade werd al snel te klein, en ruimte voor uitbreiding was er niet. In 1954 verhuisde de fabriek daarom naar een nieuw complex aan de Dr. C. Lelyweg, dat op 31 mei 1954 in gebruik genomen. Op dat moment reden er ongeveer 80.000 Mobylettes rond in Nederland, op een totaal van zo’n 283.000 bromfietsen (bron: bromfiets-statistiek rijksdienst wegverkeer). De rest van de productie verdween via export naar met name België, Frankrijk, Suriname, Indonesië, Nieuw-Guinea en Brits Oost-Afrika, waar de Mobylettes door hun robuustheid zeer gewild waren.

In 1965 verhuisde de productie van Mobylettes naar een zusterfabriek in Frankrijk, omdat dat goedkoper was. In 1966 fuseerde Kaptein met Union. Uiteindelijk werd de naam Kaptein in 1996 verkocht aan de Makro, die onder de naam Union de fietsen verkocht. (Bron: WikiPedia).




Foto 01: de eerste vestiging van Kaptein aan de Nieuwe Kade in de voormalige elektriciteitscentrale, kort na de sluiting in 1954. (Foto: Gelders Archief nr. 1501-04 - 8569).
foto1.jpg
Foto 02: Kaptein Mobylette, 1954. (Foto: Jos Pe, Gelders Archief nr. 1501-04 - 7244).
foto2.jpg
Foto 03: Kaptein Mobylette, 1954. (Foto: Jos Pe, Gelders Archief nr. 1501-04 - 7243).
foto3.jpg
Foto 04: Kaptein Mobylette, 1954. (Foto: Jos Pe, Gelders Archief nr. 1501-04 - 7242).
foto4.jpg
Foto 05: behalve Mobylettes produceerde Kaptein ook fietsen. (Foto: Gelders Archief nr. 1501-04 - 7215).
foto5.jpg
Foto 06: het nieuwe complex van Kaptein aan de Dr. C. Lelyweg, in 1954 in gebruik genomen. (Foto: GeldersArchief nr. 1501-04 - 7191).
foto6.jpg
Foto 07: beeld van een van de productiehallen van Kaptein in het nieuwe complex aan de Dr. C. lelyweg, 1954. (Foto: Gelders Archief nr. 1501-04 - 7188).
foto7.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Oude Kaptein fabriek Arnhem

Ongelezen bericht door ruudk » 16 apr 2015, 20:10

Heel mooi, Jet!
Bedankt hiervoor,
Ruud

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Oude Kaptein fabriek Arnhem

Ongelezen bericht door Mobygek » 16 apr 2015, 20:18

Mooi stukje en mooie foto's :D
Bedankt.
Vrgr Gerard

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Oude Kaptein fabriek Arnhem

Ongelezen bericht door brommerskieken » 16 apr 2015, 21:01

Foto 04 dat is hem geweldig de rest ook mooi
LEVEN ZONDER MOBYLETTE WIE KAN DAT NOG?????????????

Gr Harold :lol:

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Oude Kaptein fabriek Arnhem

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 apr 2015, 21:18

Leuk! Erg tof, die foto's in grote resolutie!

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Oude Kaptein fabriek Arnhem

Ongelezen bericht door MobyJet » 16 apr 2015, 21:49

MobyJoost schreef:Leuk! Erg tof, die foto's in grote resolutie!
Die stonden inderdaad niet op facebook in dat formaat en heb ik vanaf een ander linkje geplukt, om hier op te zetten.
Zijn gewoon hier op het forum gezet, dus linkjes blijven gewoon gelden 8-)

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Oude Kaptein fabriek Arnhem

Ongelezen bericht door Lolle » 16 apr 2015, 22:28

Een prachtig stukje historie, geweldig Jet

BerTje
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 okt 2011, 19:29

Re: Oude Kaptein fabriek Arnhem

Ongelezen bericht door BerTje » 12 nov 2016, 01:21

IMG_2903.JPG
http://www.pbdoetmee.nl/nostalgischnede ... t-1966.jpg

Mooie winkel, 1966... via Google toevallig gevonden
Op deze foto niet super goed te zien...
maar aan de gevel het kaptein mobylette uithangbord en EEG op de gevelruit !
Daar zou ik wel is willen winkelen !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1860
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Oude Kaptein fabriek Arnhem

Ongelezen bericht door mobydilz » 12 nov 2016, 12:21

Jummie meeerr van dattum !!
een dankbare mobydilz

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Oude Kaptein fabriek Arnhem

Ongelezen bericht door Harrie » 12 nov 2016, 15:12

Ja, soms zou je willen dat je met een tijdmachine daar zou kunnen winkelen.....
Helaas kan dat niet. :(
Of misschien toch wel. Komende zondag in Heerhugowaard: "diverse decennia zullen herleven" :D
Voor mij als oudgediende is het nog steeds ongelofelijk wat allemaal mogelijk is.
Afgelopen week heb ik enkele zeer zeldzame onderdelen in Frankrijk kunnen bestellen, waarnaar ik al jaren op zoek was, zoals de afdichting van de lange uitlaat van D52 en de SP98. Gisteren reed ik nog een proefrit op een super gerestaureerde EEG en vandaag kreeg ik een superposter binnen van de Kapteinfolder 1968, die ik zelf had ingescand en bewerkt. We leven nu in een tijd dat er veel meer mogelijk is dan pakweg in de jaren zestig, toen je geheel afhankelijk was van de plaatselijke dealer. Nostalgie is goed, maar de kansen grijpen in het heden is beter.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Oude Kaptein fabriek Arnhem

Ongelezen bericht door australman » 12 nov 2016, 17:37

Hoi,

Het valt me op dat er zelfs op een super gerestaureerde EEG niet de originele handvat'rubbers'zitten.
Jammer dat deze niet nagemaakt worden,moeten toch wel een paar honderd liefhebbers voor zijn,
lijkt mij.Te meer omdat deze handvatrubbers ook op diverse Peugeot bromfietsen zaten.
Misschien dat iemand een tip heeft voor een redelijk alternatief?

Hans

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Oude Kaptein fabriek Arnhem

Ongelezen bericht door Harrie » 12 nov 2016, 18:06

Beste Hans,
Die originele handvatten waren mooi, maar kwalitatief slecht.
Als je ze ergens nog aantreft: knijp dan vooral niet te hard in die krengen, want je krijgt teer op je handen. Alternatieven genoeg zoals het handvat met de M op de buitenkant.
overigens vind mijn dochter deze weer niet geweldig, vanwege de scherpe ribbels en geeft de voorkeur aan een meer gladder type zoals ik zelf ook wel toepas.
Sommige dingen kan je niet origineel krijgen of wil je zelfs niet origineel toepassen.
Het idee om ze nieuw in productie te nemen, maar dan wel een betere kwaliteit rubber, spreekt me wel aan. Wie weet gebeurt dat nog, want tegenwoordig wordt van alles nagemaakt.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Oude Kaptein fabriek Arnhem

Ongelezen bericht door MobyJet » 09 mei 2017, 21:02

Dit hangt in de bibliotheek van Arnhem

Foto 7 van hier boven
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie