electronische ontsteking
electronische ontsteking
Hallo forumleden
Op de beurs werd mij Door Bart B. een splinternieuwe ontsteking aangeboden met koelvinnen op het magneetwiel.
Ik dacht direct voor een sp98.
Als ik het vliegwiel opendeed was ik verbaasd er zat namelijk een soort elektronische ontsteking in.
Geen contactpuntjes.
De nok was ook verschillend.
Hij had dit ooit aangeschaft voor de racerij .
Zij reden met Kreidlers met contactpunten en wilden deze eerste elektronische ontsteking die er blijkbaar op de markt was monteren op een Kreidler.
Maar op dat moment kwam er in de handel een speciale ontsteking voor kreidler op de markt en verdween deze in de kast.
Ik heb momenteel enkel de complete ontsteking ,de bobine bood hij op het einde van de beurs aan maar ik wist niet dat het samen hoorde.
Thuis aangekomen bleef het in mijn hoofd malen van wat is dit.
Tot ik in mijn moby handleidingen ging snuffelen en ontdekte dat het een Sommet toehoorde .Ik was enorm blij met deze aankoop .
De hoogspanningsbobine word opgestuurd.
Ik wil deze monteren op mijn mobysport Kaptein het is ook 12v vermoed ik.
Nu is mijn vraag weet eimand hoe de nok moet staan ten opzichte van de magneet die er op zit.
Gr Polle
Op de beurs werd mij Door Bart B. een splinternieuwe ontsteking aangeboden met koelvinnen op het magneetwiel.
Ik dacht direct voor een sp98.
Als ik het vliegwiel opendeed was ik verbaasd er zat namelijk een soort elektronische ontsteking in.
Geen contactpuntjes.
De nok was ook verschillend.
Hij had dit ooit aangeschaft voor de racerij .
Zij reden met Kreidlers met contactpunten en wilden deze eerste elektronische ontsteking die er blijkbaar op de markt was monteren op een Kreidler.
Maar op dat moment kwam er in de handel een speciale ontsteking voor kreidler op de markt en verdween deze in de kast.
Ik heb momenteel enkel de complete ontsteking ,de bobine bood hij op het einde van de beurs aan maar ik wist niet dat het samen hoorde.
Thuis aangekomen bleef het in mijn hoofd malen van wat is dit.
Tot ik in mijn moby handleidingen ging snuffelen en ontdekte dat het een Sommet toehoorde .Ik was enorm blij met deze aankoop .
De hoogspanningsbobine word opgestuurd.
Ik wil deze monteren op mijn mobysport Kaptein het is ook 12v vermoed ik.
Nu is mijn vraag weet eimand hoe de nok moet staan ten opzichte van de magneet die er op zit.
Gr Polle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: electronische ontsteking
Hallo Polle,
Staat dat niet in het werkplaatshandboek?
Op het moment dat de kam langskomt gaat er een signaal naar de speciale bobine.
Waarschijnlijk is het nog een transistorbesturing als dat systeem zo oud is.
Peter Langemeijer had ook e.e.a. verzameld op dat gebied en heeft ooit van mij dergelijke bobines met elektronica erin overgenomen. Het was kwalitatief matig materiaal.
Op mijn lijst staat ook nog steeds een project om met eigen en moderne gekochte componenten een elektronische ontsteking te bouwen, dat simpel in te bouwen is op oude mobylettes.
H.
Staat dat niet in het werkplaatshandboek?
Op het moment dat de kam langskomt gaat er een signaal naar de speciale bobine.
Waarschijnlijk is het nog een transistorbesturing als dat systeem zo oud is.
Peter Langemeijer had ook e.e.a. verzameld op dat gebied en heeft ooit van mij dergelijke bobines met elektronica erin overgenomen. Het was kwalitatief matig materiaal.
Op mijn lijst staat ook nog steeds een project om met eigen en moderne gekochte componenten een elektronische ontsteking te bouwen, dat simpel in te bouwen is op oude mobylettes.
H.
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: electronische ontsteking
Volgens mij heb je hier wel wat aan. Ik kwam dit per toeval tegen net nadat ik je bericht had gelezen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/147 ... relais.pdf
https://dl.dropboxusercontent.com/u/147 ... relais.pdf
Re: electronische ontsteking
Deze ook, misschien. Was een mooie poging van Motobécane, om moderne techniek in hun brommers te stoppen. In een tijd, dat veel merken nog gietijzeren cylinders voerden. Vind maar eens een ander merk, dat, begin 60 er jaren, al electronische ontsteking leverde op haar brommers. Het was geen succesvol systeem, maar een mooie, nieuwe set, die goed onderhouden wordt, zou wel eens de, waarschijnlijk hooggespannen, verwachtingen waar kunnen maken.
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: electronische ontsteking
Je kan het misschien ook anders zien. Andere merken gebruikte nog geen elektronische ontsteking rond die tijd omdat het nog niet betrouwbaar genoeg was?
-
- Berichten: 2022
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: electronische ontsteking
Daar ben ik erg in geinteresseerd.Harrie schreef:Hallo Polle,
Op mijn lijst staat ook nog steeds een project om met eigen en moderne gekochte componenten een elektronische ontsteking te bouwen, dat simpel in te bouwen is op oude mobylettes.
H.
Er zijn toch ook al sp93's met elektronische ontsteking?
Op internet worden al wel setjes aangeboden (tomahawk tuning), of zijn die voor nieuwere modellen?
En maakt het nog uit of het blok links of rechtsom draait?
Gr J E
Re: electronische ontsteking
Hallo Franky
Het opent niet de link.
gr Polle
Het opent niet de link.
gr Polle
-
- Berichten: 2022
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: electronische ontsteking
Bij mij wel..Polle schreef:Hallo Franky
Het opent niet de link.
gr Polle
Veel goede info
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: electronische ontsteking
Hij opent bij mij ook nog steeds.
Probeer anders een rechtermuisknop en dan opslaan als of iets in die trand.
Probeer anders een rechtermuisknop en dan opslaan als of iets in die trand.
Re: electronische ontsteking
Hoi Polle.
Waarschijnlijk heb je de extensie ".pdf" niet aan Adobe Acrobat PDF-reader toegewezen of het programma staat niet op jouw computer, hetgeen onwaarschijnlijk is, want dan zou je geen enkele pdf-bestand kunnen lezen.
H.
Waarschijnlijk heb je de extensie ".pdf" niet aan Adobe Acrobat PDF-reader toegewezen of het programma staat niet op jouw computer, hetgeen onwaarschijnlijk is, want dan zou je geen enkele pdf-bestand kunnen lezen.
H.
Re: electronische ontsteking
Verkoop tomahawk ook onderdelen?ok ze zyn er wel volgens My .setjes voor de av 10 zeker.volgens My ook ombouwspul voor av7 by la mobylette.ik heb wel gezien.dat ze by tomahawk.een setje van Peugeot op een av 7 maakte.dan moest je wel de gaten aanpassen van de grondplaat.JanmobyEvert schreef:Daar ben ik erg in geinteresseerd.Harrie schreef:Hallo Polle,
Op mijn lijst staat ook nog steeds een project om met eigen en moderne gekochte componenten een elektronische ontsteking te bouwen, dat simpel in te bouwen is op oude mobylettes.
H.
Er zijn toch ook al sp93's met elektronische ontsteking?
Op internet worden al wel setjes aangeboden (tomahawk tuning), of zijn die voor nieuwere modellen?
En maakt het nog uit of het blok links of rechtsom draait?
Gr J E
Re: electronische ontsteking
Heb net dit setje binnen, van LaMobylette.net. Is passend voor AV7 carters. Zeggen ze. Er zit een, nieuw gemaakte, "oude stijl" (of "old school", voor de jongeren ) moer bij, waarvan het deel, dat in het vliegwiel verdwijnt, is afgedraait, maar een eerste proefpassing, op een 1967 AV48 carter, met bijbehorende krukas, wijst uit, dat daar nog wel 0,5 mm afkan. Met het vliegwiel op de krukas gedrukt, pakt de moer niet op draad van de krukas. Ook is de ruimte tussen statorplaat erg groot. ongeveer een centimeter. Ik heb dit ook al gemerkt, bij het passen van een "nieuwe", originele, variateur, op de krukas van een AV89 motor uit 1960. De buitenste schaal kwam erg ver naar buiten. Er lijkt toch een verschil te zijn, door de jaren heen, van de afstand van de konus naar de krukwang. Vreemd.
http://www.lamobylette.net/allumages/24 ... r-av7.html
http://www.lamobylette.net/allumages/24 ... r-av7.html
Re: electronische ontsteking
Oeff.ik hoop dat het spul passend krygt.by myn nieuwe av 7 motorblokje.van lamobylette.moest ik juist een cm af flexen van het draad aan de onsteking kant.om het goed passend te krygen voor de originele contactpunten grondplaat.
Laatst gewijzigd door loe op 25 nov 2016, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- JapieKrekel
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
- Locatie: Achterhoek Gelderland
Re: electronische ontsteking
Ik heb deze ontsteking al een tijdje http://www.treatland.tv/motobecane-CDI- ... nition.htm
Werkt boven verwachting goed, zeer eenvoudig af te stellen en je merkt een duidelijke verbetering ten opzichte van de standaard (contactpunten) ontsteking, vooral met starten.
Daarnaast zijn een heleboel ontstekingen uitwisselbaar. Mobylette, Peugeot 103 en Puch hebben allemaal (nagenoeg) dezelfde conus aan ontstekingzijde. Mobylette/Motobecane ontstekingen passen dus ook op een Peugeot 103. Probleem is alleen dat je de grondplaat vaak moet aanpassen/zelf maken. Ook zijn veel CDI kastjes uitwisselbaar (moet je wel even goed uitzoeken) als je een (andere) curve wilt.
Je zal altijd wel iets passend moeten maken, bijna niks is 'plug en play', maar dat is juist de lol ervan.
Werkt boven verwachting goed, zeer eenvoudig af te stellen en je merkt een duidelijke verbetering ten opzichte van de standaard (contactpunten) ontsteking, vooral met starten.
Daarnaast zijn een heleboel ontstekingen uitwisselbaar. Mobylette, Peugeot 103 en Puch hebben allemaal (nagenoeg) dezelfde conus aan ontstekingzijde. Mobylette/Motobecane ontstekingen passen dus ook op een Peugeot 103. Probleem is alleen dat je de grondplaat vaak moet aanpassen/zelf maken. Ook zijn veel CDI kastjes uitwisselbaar (moet je wel even goed uitzoeken) als je een (andere) curve wilt.
Je zal altijd wel iets passend moeten maken, bijna niks is 'plug en play', maar dat is juist de lol ervan.
Re: electronische ontsteking
Hallo forumleden,
Ondanks de pasproblemen, zie ik toch een positieve ontwikkeling: de prijzen voor elektronische ontsteking zijn drastisch gedaald. Een paar geleden was je meer dan 200 Euro kwijt en nu duiken de prijzen onder de 100 Euro.
Welk type ontstekingsnok passen ze toe?
H.
Ondanks de pasproblemen, zie ik toch een positieve ontwikkeling: de prijzen voor elektronische ontsteking zijn drastisch gedaald. Een paar geleden was je meer dan 200 Euro kwijt en nu duiken de prijzen onder de 100 Euro.
Welk type ontstekingsnok passen ze toe?
H.
Re: electronische ontsteking
Hallo Henk
Volgens mij geen , het vliegwiel gaat langs de spoelen en dat is het de rest word geregeld door de cdi en bobine.
Gr Polle
Volgens mij geen , het vliegwiel gaat langs de spoelen en dat is het de rest word geregeld door de cdi en bobine.
Gr Polle
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: electronische ontsteking
Dat zou typisch zijn. Dan krijg je net zoveel vonken per revolutie als de hoeveelheid magneten in je vliegwiel. Uitgaande van 4 magneten krijg je dus 4 vonken per revolutie. Lijkt me toch wat vreemd.
Re: electronische ontsteking
Hallo Polle,
Dan werkt het op de maximale top van de sinus.
Ik zal ook eens dergelijke kit bestellen om te experimenteren.
Misschien kan ik het toepassen in combinatie met een origineel vliegwiel.
H.
Dan werkt het op de maximale top van de sinus.
Ik zal ook eens dergelijke kit bestellen om te experimenteren.
Misschien kan ik het toepassen in combinatie met een origineel vliegwiel.
H.
Re: electronische ontsteking
Er zijn ook systemen met slechts 1 magneet zoals dat systeem dat JapieKrekel heeft toegepast.Franky schreef:Dat zou typisch zijn. Dan krijg je net zoveel vonken per revolutie als de hoeveelheid magneten in je vliegwiel. Uitgaande van 4 magneten krijg je dus 4 vonken per revolutie. Lijkt me toch wat vreemd.
Groet,
H.
Re: electronische ontsteking
Ik ben zeer benieuwd of het ook met de ouderwetse viegwiel werkt.net wat frank zegt.misschien vonkt hy 4 x .een bekende van my bouwd citta s om naar electronisch.en vervangt alleen de pulsgever en de punten eruit.wat ik wel weet is dat die citta een vliegwiel met volledige magneet hebben.en het moet ook allemaal op tyd gezet worden.met de strobo denk ik.