Geen brandstoftoevoer

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 25 nov 2016, 18:35

Beste leden,

ik kamp de sinds de afgelopen dagen met een probleem waar ik zo 1, 2, 3 niet uit kom.
M'n SP93 verrekt het om nog te starten. De aanleiding voor dat probleem is dat er geen brandstof in de cilinder komt. Waar het daadwerkelijke probleem zit kom ik niet uit.

Dingen die ik tot nu toe heb getest/gedaan. Het type carburateur is een AR2.13.
- Carburateur gereinigd (sproeier & verstuiver gedemonteerd);
Aan de sproeier en verstuiver was niets geen vuiligheid te zien, maar heb ik toch ook schoongemaakt/doorgeblazen.

- Vervangende sproeier;
240, 60 & 62 voor zover dat een rol kon spelen.

- Benzinekraan werkt naar behoren (brandstof loopt goed door);
Slangetje lekt wat bij de aansluiting met de carburateur. Slangetje is eigenlijk net een half centimetertje te kort, maar zit zeker goed op de carb geschoven.

- Kanaal van vlotterkamer naar sproeier is open;
Doorgespoten met remmenreiniger. Kwam er onder bij het sproeierkanaal weer uit.

- Brandstof komt in de vlotterkamer;
Er staat brandstof in de vlotterkamer als je het deksel verwijdert.

- Vlotter beweegt vrij (plastic exemplaar);
Al schuddend met de carburateur hoor je de vlotter schuiven/rammelen.

- Ook met de choke open wordt de bougie niet nat.
Dit vind ik persoonlijk nog wel het vreemdste, want ik had verwacht dat het probleem bij de sproeier & verstuiver zou zitten.


Verder vonkt de bougie goed, staat de timing spot-on en staan de contactpuntjes op 0,4 mm. Maar zoals gezegd, dat is het probleem niet. De bougie blijft simpelweg kurkdroog.

De laatste rit is op 10 november geweest. De brommer reed toen goed, behalve dat ze niet goed stationair bleef lopen.

Is er iemand die nog wat weet..?

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Franky » 25 nov 2016, 18:44

Dit is raar :shock:
Wat is de kans dat beiden kanalen (normaal en choke) in de carb verstopt zijn. :shock: Zuigt de motor van jou überhaupt nog wat aan? Anders moet het toch de carb zijn.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Harrie » 25 nov 2016, 19:36

Hallo Marco,
Hij krijgt geen benzine?
Blijft de vlotter soms hangen?
H.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door AGB » 25 nov 2016, 20:01

dit is inderdaad zoeken toch ergens een verstopping ? anders moet er toch brandstof in de cilinder kommen lijkt mij
als het al wel bij de vlotter komt , en van af daar niet verder gaat , is er wel compressie?,zuigerveer kapot met een haartje van een stroom koperdraad door de kanaaltjes gaan? of zo Henk zegt de vlotter ,

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door loe » 25 nov 2016, 20:17

In dat soort gevallen heb ik een beunactie verzonnen.bougie eruit klein teelepeltje benzine erin bougie terug en starten .als hy dan aanslaat zit het probleem echt in de brandstoftoevoer.ik herhaal die actie vaak een paar x.soms wil de verstopping wel verdwynen.vuiltje in een of ander onderdeel.jy heb alles nagelopen .toch heb je iets over het hoofd gezien denk ik.nog een x gelezen.t zit in de sproeier.als je doorstart met de choke aan dan word de bougie zyknat.wat ook kan proberen moet met de moby wel met twee man.is tydens het aantrappen.de gas en choke Open ff snel een paar x je hand op de aanzuig buis van de carb.geeft heel veel onderdruk.en dan moet er benzine in de cilinder komen.wel ff je luchtkapje verwyderen.
Laatst gewijzigd door loe op 25 nov 2016, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 nov 2016, 20:36

Kan je een andere carburateur proberen? Is misschien wat lastig met spruitstukken.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Mobygek » 25 nov 2016, 21:33

even proberen met remreiniger of iets dergelijks, aantrappen evt. met 2 man , spuiten achterzijde carburateur, reageert hij door te willen aanslaan, inderdaad je brandstoftoevoer.
doordat je een droge bougie hebt moet het wel iets met het brandstofsysteem zijn, een vlotter welke blijft hangen b.v. wat al vermeld is.

vrgr gerard

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 26 nov 2016, 13:57

Allen bedankt voor jullie snelle reacties :D.
Harrie schreef: Blijft de vlotter soms hangen?
H.
Op welke manier resulteert een hangende vlotter in het feit dat er geen brandstof in de cilinder komt? Ik denk dat dat dan de grootste kanshebber zou zijn. Aangezien er ook geen brandstof in de cilinder komt via de choke, moet de verstoring al op een eerder punt plaatsvinden. In de vlotterbak zitten op ongeveer de helft van de hoogte een aantal beschadigingen. Misschien dat de vlotter daarachter blijft hangen of iets dergelijks. Als ik vanmiddag tijd heb zal ik eens een close-up maken van die beschadiging.
Toch, wanneer ik de carburateur net heb schoongemaakt, controleer ik altijd of de vlotter vrij is door even met de carburateur te schudden. De vlotter schoof netjes op en neer, maar ik weet natuurlijk niet wat er gebeurt als hij moet verschuiven door brandstof i.p.v. schudden.
AGB schreef:is er wel compressie?,zuigerveer kapot
Compressie is er voldoende, daar zal het probleem niet zitten. In neem aan dat de motor dus gewoon aanzuigkracht heeft.
loe schreef:bougie eruit klein teelepeltje benzine erin bougie terug en starten .als hy dan aanslaat zit het probleem echt in de brandstoftoevoer.ik herhaal die actie vaak een paar x.soms wil de verstopping wel verdwynen.(...) t zit in de sproeier.als je doorstart met de choke aan dan word de bougie zyknat.wat ook kan proberen moet met de moby wel met twee man.is tydens het aantrappen.de gas en choke Open ff snel een paar x je hand op de aanzuig buis van de carb.geeft heel veel onderdruk.en dan moet er benzine in de cilinder komen.wel ff je luchtkapje verwyderen.
Dat van een klein beetje benzine in de cilinder doen kan ik inderdaad nog wel eens proberen. Voor de duidelijkheid: de bougie wordt zowel zonder als met choke niet nat. De choke maakt dus geen verschil. Ik ben met de brommer meerdere rondjes door de tuin gelopen (15 meter per rondje denk ik) met de choke volledig in. De bougie werd er niet (noemenswaardig) nat van. Dat vond ik persoonlijk heel vreemd, want ik had dus inderdaad een kletsnatte bougie verwacht.
Tijdens het trappen aan de carburateur voelen wordt wel een hele uitdaging met ronddraaiende trappers :lol: dat kon wel eens gaan resulteren in een pols die het daar niet mee eens is.
MobyJoost schreef:Kan je een andere carburateur proberen? Is misschien wat lastig met spruitstukken.
Een andere carburateur zou natuurlijk de mooiste optie zijn, maar zoals je zelf al aangeeft gaat dat lastig worden. Er zit een AR2.13 op, en het spruitstuk heeft een buitendiameter van 18 mm. Dat is trouwens ook nog een vreemd verhaal, want in HHW heb ik een metalen spruitstuk voor de SP93 van Henk gekocht, maar die heeft een buitendiameter van 16 mm. Mijn AR2.13 klemt daar niet op vast.... Het spruitstuk dat er nu op zit is een (niet origineel) rubber met metalen spruitstuk.
Mobygek schreef:even proberen met remreiniger of iets dergelijks.
Ik zal ook nog eens kijken wat dat doet. Mag toch hopen dat hij dan wel iets van leven zal vertonen. Anders wordt het helemaal een vaag verhaal.


Allen bedankt voor de hulp.

Gr.
Marco

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door loe » 26 nov 2016, 14:27

Als de vlotter door de beschadigingen.blyfd hangen dan moet je de braampjes of wat dan ook wegschuren.met schudden is te veel geweld.dat gebeurd nooit in t echt.behalve als t een crosser is.beter kun je de vlotter met de hand naar boven en beneden bewegen.dan voel je vanzelf of het soepel gaat .soms wil er in het buisje onderin waar hy in zit ook troep zitten waardoor hy niet genoeg naar beneden kan of stroef gaat.succes

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Harrie » 26 nov 2016, 15:07

KapteinBeun schreef:Er zit een AR2.13 op, en het spruitstuk heeft een buitendiameter van 18 mm. Dat is trouwens ook nog een vreemd verhaal, want in HHW heb ik een metalen spruitstuk voor de SP93 van Henk gekocht, maar die heeft een buitendiameter van 16 mm. Mijn AR2.13 klemt daar niet op vast.... Het spruitstuk dat er nu op zit is een (niet origineel) rubber met metalen spruitstuk.
Gr.
Marco
Hallo Marco,
Als het spruitstuk niet klemt dan is het een kwestie van een andere vulbus of een ringetje.
Ik zou een andere carburateur proberen als test.
H.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 26 nov 2016, 15:17

Bedankt Loe,
ik ga ermee aan de slag!

Harrie,
met de vulbus bedoel je de plastic pakking(?) die in de aansluiting van de carburateur zit?
Kun jij die leveren? Degene die er nu inzit is denk ik inderdaad wat opgerekt om op het 18 mm spruitstuk te passen.

Mijn ervaring is dat die vulbussen ontzettend slecht uit de carburateur te krijgen zijn, zonder de boel te beschadigingen.
Iemand tips om die het beste te verwijderen?

Gr.
Marco

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Polle » 26 nov 2016, 16:46

Ik heb vulbussen voorcarburators maar ik moet de juiste maat hebben van zowel spruitstuk als van binnenkant carburator.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Harrie » 26 nov 2016, 18:11

KapteinBeun schreef: Harrie,
met de vulbus bedoel je de plastic pakking(?) die in de aansluiting van de carburateur zit?
Kun jij die leveren? Degene die er nu inzit is denk ik inderdaad wat opgerekt om op het 18 mm spruitstuk te passen.

Mijn ervaring is dat die vulbussen ontzettend slecht uit de carburateur te krijgen zijn, zonder de boel te beschadigingen.
Iemand tips om die het beste te verwijderen?
Gr.
Marco
Ja die tip heb ik en zou ik in HHW demonstreren aan Joop, maar die was na het handjes schudden te snel weg.
Het fantastische stuk gereedschap wat ik hiervoor gebruik kostte mij helemaal niks en werkt perfect.
Probeer het maar eens met de juiste afmeting van de keilbout.
Ik zal dit idee ook bij gereedschappen zetten.

Over de bussen zelf:
In principe kunnen deze uit POM-stafmateriaal gedraaid worden.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 01 dec 2016, 15:16

Polle schreef:Ik heb vulbussen voorcarburators maar ik moet de juiste maat hebben van zowel spruitstuk als van binnenkant carburator.

Gr Polle
Hoi Polle en anderen,

ik heb één en ander even opgemeten.
De binnenkant van de carburateur (dus zonder vulbus) is 19,0 mm. De diameter van het inlaatspruitstuk is 16,0 mm. Ik heb dus een bus nodig met buitendiameter 19,0 mm en binnendiameter 16,0 mm.

Vervolgens heb ik ook de binnendiameter opgemeten van het inlaatspruitstuk. Dat is 11,0 mm. Nu weet ik dat de SP93 is uitgevoerd met een 10 mm Gurtner en een 13 mm Gurtner. Zijn die spruitstukken hetzelfde, of heb ik nu een spruitstuk van een AR2.10 te pakken? Ik vind de combinatie van AR2.13 en 11,0 mm inlaatspruitstuk wat vreemd...

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 dec 2016, 16:22

De Motobecane versie zal de 13 mm hebben gehad. De Kaptein versie de 10mm. Wonderbaarlijk is, dat al die AR2 carburateurs verschillende binnendiameters hebben. De AR2 10 past niet op het spruitstuk van de AR2 12 (tenzij je een passende verloopbus maakt. Het 11 mm spruitstuk is waarschijnlijk een Kaptein versie, waar de 10mm carb op past. Voor de 13 heb je dan een Frans spruitstuk nodig, of je 11mm spruitstuk opboren en een verloopbus in de carb draaien.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 01 dec 2016, 20:29

Hoi Marco, op mijn sp 93 zit standaard een 10mm carb. Met een aluminium spruitstuk van inwendig 11 mm en uitwendig 16 mm. De binnenmaat van de carb is idd zonder bus 19 mm.
Deze zit volgens mij op de franse uitvoeringen: http://www.lesolex.com/catalogue_photos/26/DSCN1497.JPG
gr J E

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 01 dec 2016, 20:54

Dit zit op mijn sp93.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 dec 2016, 21:28

Die van LeSolex is volgens mij niet origineel. Op de Motobécane hoort er gewoon zoeen als op die van jou, maar dan voor een AR2 13 carburateur.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 01 dec 2016, 22:26

Joost en Jan Evert,

bedankt voor jullie reacties. Het spruitstuk op de foto, dat Jan Evert er ook op heeft zitten, heb ik momenteel op de plank liggen en is het spruitstuk waar de carburateur nu losjes overheen draait.
Dat is niet vreemd, want het spruitstuk wat nu op de brommer zit is het model dat via de link van LeSolex gestuurd werd. Dat spruitstuk heeft een buitendiameter van 18,0 mm en dat past met de huidige vulbus in de carburateur mooi strak.

Jan Evert geeft aan dat zijn AR2.10, net als de AR2.13, een binnendiameter van 19,0 mm heeft. Dat komt goed uit, want dat betekent dat het dus gewoon een gangbare maat is en dat er in ieder geval bussen van 19,0 mm naar 16,0 mm zijn. Indien iemand die één heeft liggen zou ik hem graag overnemen.

Het "rubberen" spruitstuk heeft namelijk de nare eigenschap door het gewicht van de carburateur wat door te zakken. Het gevolg is dat het luchtfilter op het carter komt te liggen.
Door trillingen beschadigt hierdoor niet alleen de luchtfilterkap, maar ook in het carter van de boîte relais zijn al duidelijk slijtsporen te zien. Om te voorkomen dat het carter op een gegeven moment echt doorslijt wil ik een metalen spruitstuk monteren.

Bedankt voor jullie hulp, binnenkort weer een update ;)

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 03 dec 2016, 18:25

Omdat muzieksmaken laatste tijd toch hot zijn:
https://youtu.be/0sw54Pdh_m8?t=57s

De SP93 krijgt me momenteel aardig gek... Vandaag weer even in de garage gehangen en nog eens wat dingen getest.
Ik kan me niet voorstellen dat er nu nog wat aan de carburateur scheelt. Alles werkt, alle kanalen zijn open en alles zit goed gemonteerd.

Toch, na weer een nieuwe startpoging, bestaat het probleem nog steeds. Geen druppel benzine bereikt de cilinder.
De onderstaande foto van de bougie is gemaakt na 10 keer met de trappers rond te hebben getrapt, waarvan 5 met de choke vol open en uiteraard de benzinekraan open:
WhatsApp Image 2016-12-03 at 17.11.18.jpeg
Ik snap er werkelijk geen fluit meer van.
Franky schreef:Dit is raar :shock:
Zuigt de motor van jou überhaupt nog wat aan?
Ik begin dan toch te denken dat de motor inderdaad geen brandstof meer aanzuigt. Ik kan niets anders meer bedenken.
Is er een manier om dit te testen..?
De brommer heeft echt flinke compressie; het kost aardig wat kracht om het vliegwiel rond te draaien, en in ieder geval zeker niet minder dan voordat dit probleem optrad.

Gr.
Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Polle » 03 dec 2016, 18:30

Gaat er lucht door de benzinedop?

Gr Polle

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 03 dec 2016, 18:39

Ja.. Ook zonder tankdop is er geen verschil, en de brandstof stroomt bij monteren van de carburateur en openen van de benzinekraan ook gewoon mooi door met de dop erop.

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door Harrie » 03 dec 2016, 19:13

Hallo Marco,
Je ziet iets over het hoofd: slechte benzine, geheel verstopte uitlaat, verstopte carburateur, verkeerd gemonteerde carburateur delen et cetera.
Nou kun je nog tijden bezig zijn, maar je kunt ook iemand anders uit de buurt laten kijken.
Een ander kijkt vaak onbevangen en helder van geest naar dit probleem. Ik heb veel onmogelijke gevallen gezien en opgelost en achteraf was het altijd weer logisch. Als je bij mijn demomodel wat benzine op de kop sprenkelt,dan komt er bij een vonk geheid een mooie vlam. Het is gewoon natuurkunde en niks anders.
H.
Laatst gewijzigd door Harrie op 03 dec 2016, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 03 dec 2016, 19:45

Hoi marco, heb je een papieren filter in de leiding zitten ? Bij mij gaat dat filter dichtzitten als de brommer een tijdje (een paardagen) stilstaat. Met de mond is het met een klein beetje blazen weer los te maken, dan kun je rustig gaan rijden en blijft de boel open. Het is net of de smeerolie de boel blokkeert.
gr J E

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Geen brandstoftoevoer

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 03 dec 2016, 21:00

Ongetwijfeld is er iets niets niet lekker. Als alles goed zou zijn, zou de brommer het gewoon doen.

Een benzinefilter zit er niet op. De brandstof is gewoon verse 1:40 Shell V-Power. De brandstof stroomt normaal naar de carburateur en in de vlotterbak. Vanaf daar doet zich een probleem voor.

Ik denk dat de motor echt geen aanzuigkracht heeft. Zou een verstopte uitlaat daar de oorzaak van kunnen zijn? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de uitlaat verstopt zit (+/- 700 kilometer geleden ontkoold), maar dat zou ik nog kunnen proberen. Ik heb bovendien recent (weer) een SIM spaghetti-uitlaat op de kop getikt dus die wil ik toch nog monteren.

Gr.
Marco

Plaats reactie