Spoel doormeten

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Spoel doormeten

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 28 aug 2010, 13:43

Wie o wie weet hoe je op een simpele manier een spoel door kan meten zonder dat je een speciale meet kast hier voor hebt.

groetjes Carl

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Spoel doormeten

Ongelezen bericht door Harrie » 29 aug 2010, 21:24

Beste Carl,
Je vertelt niet over welke type spoel het gaat.
Een gewone lichtspoel of voedingsspoel kun je doormeten met een batterij en lampje.
Je kunt er ook een acculader of een oude adapter van een apparaat gebruiken.
Een hoogspanningsspoel is veel lastiger: je moet deze met een hoge spanning testen (dus heb je een kast nodig).

Heb je geen kast dan kun je een goedlopende brommer gebruiken als testkast, maar dat houdt tijdrovende ombouw in.
Overigens, raad ik iedereen af die oude spoelen te gebruiken. Bouw gewoon om naar externe bobine. Dat werkt goed en bij storingen is de
oorzaak veel gemakkelijker op te sporen.
Groet,
Harrie

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Spoel doormeten

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 29 aug 2010, 22:19

Het gaat om de voedingsspoel maar dan niet van een mobylette maar een andere franse bromfiets.
Toevallig heb ik jou idee al geprobeerd en de spoel was goed.
De spoel weer gemonteerd en toen had ik wel vonk, dus ik denk dat er geen goed contact was.
Het idee om de spoel te testen door deze in een goedlopende bromfiets te zetten vindt ik wel goed maar dan moet het wel passen, en dat ging bij mij niet.

Ik weet in iedergeval voldoende en hoop dat andere hier ook van kunnen leren.

groetjes Carl

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Spoel doormeten

Ongelezen bericht door Harrie » 30 aug 2010, 09:29

Beste Carl,
Bij voedingspoelen kan het niet gauw misgaan. maar als het misgaat dan is het meestal het draadje dat op de massa zit slecht verbonden.
Ik heb de laatste 10 jaar dat drie keer meegemaakt bij anderen. Tegenwoordig klem én soldeer ik dat draadje altijd vast.
Groet,
Harrie

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Spoel doormeten

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 30 aug 2010, 20:53

Ik denk ook dat het een slecht contact was en nu zit het goed vast, nu gaat die weer als de brandweer ( maar dan zonder sirene en zwaailicht )

Maar toch bedankt voor je reactie, groeten Carl

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Spoel doormeten

Ongelezen bericht door ruudk » 09 jan 2011, 20:56

Hallo,

Terwijl ik de berichten over het doormeten van een spoel las, werd ik benieuwd hoe je een voedings- of lichtspoel met een batterij en een lampje precies kunt doormeten, ik begrijp het nog niet helemaal en wil dat graag wel. Hoe merk je het bijvoorbeeld als de harslaag-isolatie op de koperen draad van slechte kwaliteit is? Ik kan me zo voorstellen dat het (electrisch) lekken van de harslaag (t.g.v. bijv. oververhitting van de motor) een belangrijk deel van de slijtage van de spoel vormt. De weerstand van de spoel (tussen het ene en het andere uiteinde van de windingsdraad) zal dan ietsjepietsje kleiner zijn omdat er her en der wat kortsluiting tussen verschillende windingen is, maar kun je dat kleine verschil meten? Of is dit toch niet het belangrijkste probleem dat je beoogt te meten?

Ik ben benieuwd naar het antwoord,

Met vriendelijke groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Spoel doormeten

Ongelezen bericht door Harrie » 09 jan 2011, 21:31

Beste Ruud,

Je kunt de spoel door meten door een de batterij en lampje in serie te schakelen met de spoel.
Je schakelt dan alles achter elkaar aan zodat er in een gesloten ketting wordt gevormd. Het lampje zal branden als er geen breuk is.
De spoel wordt trouwens magnetisch.
Over de kwaliteit van de isolatie hoef je bij dikke draad niet druk te maken, die is bijna altijd goed; bovendien de spanning is relatief laag.
Bij hoogspanningsspoelen is dat niet het geval en is de isolatielaag van de draad zeer dun.

Bij doormeten gaat het erom dat er geen breuk zit. Je kunt natuurlijk ook met een universeelmeter de weestand bepalen.
- een paar Ohm is goed
- zeer grote weerstand wijst op een slecht contact of breuk.

Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Spoel doormeten

Ongelezen bericht door ruudk » 09 jan 2011, 23:24

Dank je wel, Harrie.
Erg duidelijk.

In de hoogspanningsspoelen die op de oudere Mobylettes (tot ongeveer begin/halverwege de jaren '60) zaten (dus de Mobylettes nog zonder uitwendige, buiten het vliegwiel gemonteerde bobine) zitten veel meer windingen en is er daarom minder ruimte voor een dikke, degelijke, isolatielaag om iedere winding. Die hoogspanningsspoelen zijn daardoor kwetsbaar.

Alleen als alles perfect is afgesteld (zowel ontsteking als brandstoftoevoer), is de hoogspanningsspoel een lang leven beschoren (is mijn ervaring). Een goede graadmeter (ook uit eigen ervaring) om na te gaan of de afstelling van de motor in orde is, is dat het vliegwiel ook na een langere rit (met hoge snelheden)niet te heet geworden mag zijn om vast te pakken. Als het vliegwiel wel erg heet is, zal een hoogspanningsspoel snel het loodje leggen. Dat wilde ik blijkbaar nog even met jullie delen.

Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Spoel doormeten

Ongelezen bericht door Harrie » 10 jan 2011, 00:11

Beste Ruud,
Dat heet worden van het vliegwiel gebeurt als een van de spoelen - door bijv. een kromme grondplaat - langs het vliegwiel schuurt.
Ik had laatst nog zo'n onmogelijke geval, waarbij de eigenaar al van alles geprobeerd had, maar er niet uitkwam.
Gelukkig had ik nog een mooie rechte grondplaat liggen.
Die hitte is allemaal niet bevorderlijk voor de werking van spoel en condensator. Het is idd verstandig om de temperatuur van
het vliegwiel in de gaten te houden.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Spoel doormeten

Ongelezen bericht door Harrie » 04 dec 2016, 15:41

Nog even een late reactie doormeten en kromme grondplaten.
Gisteren kreeg ik een foto binnen van een oude ontsteking die omgebouwd moet worden.
Zoals bij de meeste AV3's hebben spoelen en vliegwiel elkaar geraakt; er zitten dan ook kleine metaaldeeltjes aan de uiteinden.
De zijkanten zijn door het contact vlijmscherp geworden en die worden bij mij als een volleerde manicure mooi afgerond.
Voordat er een nieuwe voedingsspoel wordt gemonteerd, dient de grondplaat uitgericht te worden .
Doe je dat niet dan staan de spoelen scheef op de plaat. Ze kunnen dan het vliegwiel raken en zullen minder vermogen opwekken.
Dit uitlijnen vereist wel enige handigheid en het is ook raadzaam om de plaat daarbij tot circa 120 graden te verhitten.
Als gereedschap is een pers of een grote bankschroef met zachte platen nodig.
Alternatief is om een andere rechte plaat toe te passen. Probleem is wel dat die oude rechte grondplaten niet voor het oprapen liggen.
Wat spoel doormeten betreft: ik beschik tegenwoordig over een professioneel testapparaat, waarmee condensatoren, externe bobines en oude hoogspanningsbobines doorgemeten kunnen worden. Mocht je ooit twijfelen over de kwaliteit van een component maak dan een afspraak. Wat dat kost? Zolang het geen grote aantallen zijn helemaal niks, want ik heb deze testapparatuur gratis gekregen met de gedachte dat ik daarmee de echte liefhebbers kan helpen.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Spoel doormeten

Ongelezen bericht door Harrie » 18 dec 2016, 20:55

De laatste tijd ben ik toevallig betrokken geweest bij de ombouw van zeer oude grondplaten, waarbij de condensator met 1 schroef bevestigd zit zoals bij bovenstaande afbeelding.
Aangezien ik die oude condensatoren niet meer gebruik wordt op die plek een terminal-plaatje gezet, zodat op de krappe ruimte bij de punten slechts 1 verbindingsdraad hoeft worden aangebracht. Dat speciale ankervormigeplaatje is uiteraard anders dan bij de jongere types en kostte relatief veel tijd om te maken. Tijd voor ontwerp van een simpeler exemplaar, dat ik hieronder staat afgebeeld. Je kijkt er vanaf de onderkant tegenaan.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Spoel doormeten

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 20 aug 2017, 08:21

Ik heb een testkast van Paul overgenomen. Met de kast ben ik aan het experimenteren/leren. Hier een linkje met een filmpje hoe je een bobine kunt testen. Foto's volgen.

https://www.youtube.com/watch?v=e6LgWc-cFWc

Plaats reactie