Ontsteking afstellen EEG S10

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door Rinosaure » 25 mar 2017, 17:06

Omdat mijn Moby, een EEG S10 uit 1965, wat de neiging had tot viertakten bij hogere snelheden wilde ik de ontsteking wat vroeger zetten. En inderdaad, voorontsteking bleek op 2.25 mm te staan, terwijl dat volgens de specificaties eigenlijk 2.50 mm zou moeten zijn.
Nou had ik al een hele tijd niet meer de ontsteking afgesteld (zo vaak rijd ik ook niet met mijn Moby), dus ik was even aan het zoeken hoe dat ook weer ging. Normaal stel je met het vaste puntje de afstand tussen de puntjes af (0.30 mm), af en stel je door het verdraaien van een grondplaat (oid) het ontstekingsmoment af. Bij mijn Moby is de enige afstelmogelijkheid echter het verdraaien van het vaste contactpuntje, waardoor je in feite alleen de afstand tussen de puntjes afstelt.
Ik heb de afstand tussen de puntjes iets groter gemaakt, waardoor ze iets eerder openen en het ontstekingstijdstip dus wat vroeger werd. De motor loopt nu een stuk mooier en viertakt niet meer bij hoge snelheden. Dit dan wel ten koste van iets trekkracht bij lage snelheden, maar dat was te verwachten.
Kortom, ontstekingstijdstip afstellen door de contactpuntafstand te veranderen. Ben ik nou goed bezig geweest, of heb ik toch iets over het hoofd gezien ?
Laatst gewijzigd door Rinosaure op 27 mar 2017, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door paulmz » 25 mar 2017, 17:38

I.p.v. een grondplaat, moet je bij de Mobylette, de ontsteking afstelling, door de nok(welke geen spieverbinding heeft) te verdraaien.

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door Franky » 25 mar 2017, 17:40

Hoewel inderdaad je timing afhankelijk is van hoever je contactpunten open gaan, is dit niet de manier om dit te stellen.
Afstellen die je als volgt te doen.
Contactpunten afstellen op 0,35 – 0,4mm openen.
Controleer voorontsteking. Wijkt deze te ver af, dan ontstekingnok met noktrekker eraf trekken en vast zetten op de juiste voorontsteking.

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door Rinosaure » 25 mar 2017, 17:52

OK, helder en dank voor de snelle reactie.
Zo'n trekker heb ik, want dat is volgens mij dezelfde als die je nodig hebt om de koppeling eraf te trekken (?)
Toch wel een aparte manier, want dit is zeer lastig om heel precies te doen.
Ik laat het in mijn geval nu maar even zoals het is, want het ontstekingsmoment is nu perfect en de contactpuntafstand nog redelijk binnen de gewenste 'range' (iets minder dan 0.40 mm).

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door Franky » 25 mar 2017, 18:18

Het kan inderdaad dezelfde trekker zijn als voor de koppeling. Je hebt van die trekkers met aan beiden zijde verschillende schroefdraad. De ene kant is voor de koppeling, de andere voor de ontsteking.

Het is in zekere zin omslachtig. Het kan echter best nauwkeurig. Het vergt wat handigheid en goed gereedschap :)

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door Lolle » 26 mar 2017, 20:16

Franky schreef:Het is in zekere zin omslachtig. Het kan echter best nauwkeurig. Het vergt wat handigheid en goed gereedschap :)
Ga je nog tooltjes bouwen Franky?
groet, Lolle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door Franky » 26 mar 2017, 21:33

Dat staat nog steeds in de planning. Door gezondheidsproblemen is er nog steeds niks van gekomen. :( Het staat ondertussen wel hoog in de planning!

Het is helaas ook niet zo eenvoudig als dezelfde tool weer bouwen. Ik heb daadwerkelijk de eerste kapotte tool terugkregen. Ik heb deze geanalyseerd en een theorie bedacht waaraan die gesneuveld is. Hoogst waarschijnlijk een schok statische elektriciteit. Ik moet dit nog bewijzen en daarna de tool wat herontwerpen zodat hij hier beter tegen bestand is. De kapotte tool zal gerepareerd worden. Qua onderdelen is dat een paar cent :mrgreen:

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door Polle » 27 mar 2017, 08:06

Ik heb een Tooltje van Franky dat verkocht word.
Ik gebruik het toch niet meer en licht daar maar.
Enkel een batterij in steken en klaar.
Voor 20e mag het weg

gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door Harrie » 27 mar 2017, 09:45

Polle schreef:Ik heb een Tooltje van Franky dat verkocht word.
Ik gebruik het toch niet meer en licht daar maar.
Enkel een batterij in steken en klaar.
Voor 20e mag het weg
gr Polle
Wat gebruik jij nu dan Polle: de-trafo-met-lampje-oplossing van PeterL of iets anders?
H.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door Polle » 27 mar 2017, 11:47

Gewoon zoals voorheen met het oude gereedschap en het juiste gevoel.
Gaat met veel beter af dan het herrie makend ding van Franky

Gr Polle

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door Kees61 » 27 mar 2017, 11:58

Ontsteking afstellen doe ik met een M10 bout met zelfborgende moer.
Eerst het BDP opzoeken zodat het net wel, net niet geraakt wordt. Daarna de moer een + een derde slag verdraaien, waardoor het op 2 mm voor BDP uitkomt. Bij 2,5 mm is het een + twee derde slag. Later teken ik merktekens op de grondplaat en vliegwiel voor na controle.
Doormeten kan met een digitale multimeter op de grijze losgetrokken primaire bobine kabel. Verschil tussen open en dicht is ca. 0,5 Ohm, immers de primaire ontstekingsspoel is nog aangesloten.

Ik zou zoiets ook kunnen maken met een wisselspanningsbron van een bepaalde frequentie en een indicatie ledje, maar ik weet de resonantie frequentie van de parallelle LC keten niet. Hiervoor zou ik eerst een impedantie meting op los moeten laten.

groetjes,
-=Kees=-

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door Harrie » 27 mar 2017, 14:14

Niet zo moeilijk doen Kees.
Je neemt een beltransformator met 3-5-8 V wisselstroom.
Sluit op de 5V een lampje aan van 6 Volt.
Parallel twee snoertjes die op resp massa en kabel naar bobine aangesloten moeten worden.
Als de punten openen gaat het lampje feller branden.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door Franky » 27 mar 2017, 17:04

Polle schreef:Gewoon zoals voorheen met het oude gereedschap en het juiste gevoel.
Gaat met veel beter af dan het herrie makend ding van Franky
:mrgreen:
Ach, dan kan iemand anders er plezier van hebben :) Dat is ook mooi :)
Kees61 schreef: Ik zou zoiets ook kunnen maken met een wisselspanningsbron van een bepaalde frequentie en een indicatie ledje, maar ik weet de resonantie frequentie van de parallelle LC keten niet. Hiervoor zou ik eerst een impedantie meting op los moeten laten.
Iets in die richting zit er ook in die tool van mij die ik verkoop. Ik laat echter met een comparator een zoemer schakelen die nou ook weer niet zo luid is :P

De methode van Harrie werkt ook perfect. Je moet dan alleen wel 230V in de buurt hebben. Al dat gedoe met verlengkabels... Ik vind het onpraktisch.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door brommerskieken » 27 mar 2017, 17:25

Nu dan ik vind het herrie makende ding van frankie een super uit vinding
Als er geen vonk is sluit ik eerst het herrie makende ding van frankie aan dan zie je of het puntje iets mankeert dan de boel maar open en schoon maken
Ik ben er blij mee

Gr Harold

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door AGB » 27 mar 2017, 18:49

met Harold eens ding bevalt goed ik meet er ook stroomkabel van de brommer mee door op kabelbreuk en dat
werkt ook

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 27 mar 2017, 20:31

brommerskieken schreef:Nu dan ik vind het herrie makende ding van frankie een super uit vinding
Als er geen vonk is sluit ik eerst het herrie makende ding van frankie aan dan zie je of het puntje iets mankeert dan de boel maar open en schoon maken
Ik ben er blij mee

Gr Harold
100 % mee eens.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door Lolle » 27 mar 2017, 21:09

Polle schreef:Ik heb een Tooltje van Franky dat verkocht word.
Ik gebruik het toch niet meer en licht daar maar.
Enkel een batterij in steken en klaar.
Voor 20e mag het weg

gr Polle
Polle, dan neem ik die van je over. Ik doe het nu met de universeelmeter maar je moet dan wel de bedrading los hebben.
ik stuur je een PB
Lolle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door MobyJoost » 27 mar 2017, 21:18

Tja, ikheb, als shag roker, altijd een vloeitje bijdehand. Daarbij gebruik ik een stelapparaat van Buzetti, tot een 100ste mm nauwkeurig. Is maar één keer mis gegan. Eern hele middag besteed aan condensators vervangen, punten vervangen en elke keer ontsteking open, nok eraf, schroeven en alles weer in elkaar. Uiteindelijk zat er een stukje vloei papier tussen de punten. dat weg en hup. Ha ha. Sindsdien voor mij de probleemvrije manier. Geen zoemers of lampjes voor mij. Alleen maar extra potentiële panne.

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door Rinosaure » 27 mar 2017, 21:52

Bij mij idem dito: bougie eruit, schuifmaat erin en motor een keer ronddraaien. Schuifmaat staat dan op BDP. Schuifmaat vervolgens 2,5 mm 'verder zetten' en vast zetten. Schuifmaat weer door bougiegat steken en motor voorzichtig ronddraaien tot zuiger tegen schuifmaat komt. Dit is dan dus de 2,5 mm voor BDP-positie. Vloeitje tussen de contactpunten en de boel zo afstellen dat het vloeitje net los komt als de motor op 2,5 mm voor BDP staat.
Kosten: schuifmaat van de Gamma van 5 Euro en een vloeitje.

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Re: Ontsteking afstellen EEG S10

Ongelezen bericht door Rinosaure » 27 mar 2017, 21:57

Motor draait trouwens weer als een zonnetje. Vanmiddag even getest: met gemak 40 km/uur en geen viertakten meer.

Plaats reactie