De krul in de draad tussen frame en voorvork
De krul in de draad tussen frame en voorvork
Forum leden
Ik ben een AV4 brommer aan het opknappen en wil alle elektra draden vervangen. 2 vraagjes,
-1 welk soort (en waar kan het het bestellen) is het beste elektra draad wat de originele draad van de Mobylette AV3 zou kunnen vervangen? En dan graag in de kleur grijs, een meter of 6 lijkt me genoeg. Ik dacht zelf aan 1 mm2 draad, maar wie weet daar meer over en welk type?
- 2 In godsnaam, hoe krijg ik die ''krul'' in het draad stukje tussen frame en voorvork'? Weet iemand dat, krimpkous en / of warmte of is het toch een speciaal draad soort?
mvg, Hans AV3
Ik ben een AV4 brommer aan het opknappen en wil alle elektra draden vervangen. 2 vraagjes,
-1 welk soort (en waar kan het het bestellen) is het beste elektra draad wat de originele draad van de Mobylette AV3 zou kunnen vervangen? En dan graag in de kleur grijs, een meter of 6 lijkt me genoeg. Ik dacht zelf aan 1 mm2 draad, maar wie weet daar meer over en welk type?
- 2 In godsnaam, hoe krijg ik die ''krul'' in het draad stukje tussen frame en voorvork'? Weet iemand dat, krimpkous en / of warmte of is het toch een speciaal draad soort?
mvg, Hans AV3
Re: De krul in de draad tussen frame en voorvork
Hallo Hans,
1mm² lijkt me genoeg.
Een spiraaldraad maken?
Dat is simpel en gaat met de meeste draden goed.
Span een as van 4-5 mm in de bankschroef (of een kruiskopschroevendraaier) en wikkel de draad er omheen.
Verwarm de boel met een hete lucht föhn (verfstrippel) zodat de kunststof net niet smelt. Je kunt daarna de draad strakker om de as aantrekken.
Daarna moet de boel afkoelen. Ik doe dat meestal met perslucht, maar met water uit een plantenspraybus kan het ook.
Laat straks het resultaat eens, dan kan ik beoordelen of het goed is gedaan.
H.
1mm² lijkt me genoeg.
Een spiraaldraad maken?
Dat is simpel en gaat met de meeste draden goed.
Span een as van 4-5 mm in de bankschroef (of een kruiskopschroevendraaier) en wikkel de draad er omheen.
Verwarm de boel met een hete lucht föhn (verfstrippel) zodat de kunststof net niet smelt. Je kunt daarna de draad strakker om de as aantrekken.
Daarna moet de boel afkoelen. Ik doe dat meestal met perslucht, maar met water uit een plantenspraybus kan het ook.
Laat straks het resultaat eens, dan kan ik beoordelen of het goed is gedaan.
H.
Re: De krul in de draad tussen frame en voorvork
Ik leg de draad vooraf in een bak met heet water...
En dan strak wikkelen maar om een schroevendraaier o.i.d.
Box-kabel grijs werkt voor mij perfect,
Geen idee of de specialisten het daar mee eens zijn
En dan strak wikkelen maar om een schroevendraaier o.i.d.
Box-kabel grijs werkt voor mij perfect,
Geen idee of de specialisten het daar mee eens zijn
Re: De krul in de draad tussen frame en voorvork
Als je het echt origineel wilt houden: de kleur grijs werd voor zover ik weet niet op AV3 toegepast, zwart is de originele kleur van de lichtsnoertjes. Maar het staat je natuurlijk vrij om er een eigen draai (krul) aan te geven. Ik heb ook goede ervaringen met de methodes van zowel Harrie als Bertje voor het maken van de krullen. AV4 ken ik trouwens niet, je bedoelde ongetwijfeld AV3.
Ruud
Ruud
Re: De krul in de draad tussen frame en voorvork
Sorry, ik zat weer in mijn Kaptein-bubble. De Franse AV3 bromfietsen (Motobecane) kunnen misschien best oorspronkelijk grijze kabeltjes hebben, daar weet ik verder niks van af.
Kaptein AV3 had in elk geval alleen zwarte.
Ruud
Kaptein AV3 had in elk geval alleen zwarte.
Ruud
Re: De krul in de draad tussen frame en voorvork
Hallo HansAV3,
Ik was wat op het forum aan het opzoeken en toen kwam ik een eigen plaatje tegen van een krul.
De draad met een kern oppervlakte van 1,5 mm² heeft een beschermmantel van krimpkous.
H.
Ik was wat op het forum aan het opzoeken en toen kwam ik een eigen plaatje tegen van een krul.
De draad met een kern oppervlakte van 1,5 mm² heeft een beschermmantel van krimpkous.
H.