Tank cure advies

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Tank cure advies

Ongelezen bericht door Franky » 11 jun 2017, 11:03

Mag ik een beroep doen op jullie ervaring met tank cure? Ik ben me aan het inlezen en voorbereiden om mijn eerste tank te gaan coaten.

De brandstoftank bevat wat roestplekken, grijze verf en een oude mislukte tankcoating. Ik heb de volgende procedure opgesteld.

1) Tank ontvetten
Wasbenzine of in de stadium ook al "TANK CURE" Tank Reiniger?

2) Oude coating en verfresten verwijderen
Eerst de tank spoelen met water dan drogen, daarna Epoxy Remover toepassen.
"TANK CURE" Epoxy Remover zou dit moeten kunnen. Met een halve liter zou je toch alle troep eruit moeten kunnen halen.

3) Roest uit de tank
"TANK CURE" Tank Ontroester. Wij adviseren om dit middel toe te passen als uw tank sterk geroest is.
Mijn tank is niet zwaar geroest maar bevat interne roestplekken. Ik wou dit toch gaan gebruiken.
Gebruiken boven de 25 graden is aangeraden.

4) Tank ontvetten
"TANK CURE" Tank Reiniger

5) Tank droogmaken
Met een föhn?

6) Coating aanbrengen
15 à 20 minuten ronddraaien daarna aftappen

7) Uitharden
Tank 7 dagen uit laten harden met openingen open

Lijkt dit ergens op?

Verder vroeg ik mij af hoe jullie de tankopening afsluiten. Gewoon met tape? Ik heb nog wel een oude benzinekraan liggen om het benzinekraangat af te dichten. Je wil natuurlijk geen coating op de schroefdraad.
Nog andere tips? Omgevingstemperatuur waar ik op moet letten?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door MobyJoost » 11 jun 2017, 11:33

Als je de tank hebt gespoeld met water, is het een goed idee, eerst te spoelen met alcohol. Die absorbeert het water, dat nog achterblijft in alle kiertjes. Daarna met een föhn. Het meeste water is dan al weg en de alcohol verdampt sneller.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door Franky » 11 jun 2017, 11:51

Dat is een slim idee! Dankje, dat ga ik doen.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door AGB » 11 jun 2017, 12:22

die oude coating kan je nog wel de das om doen,
de tank laten draaien met scherp grindt en diesel in een cement mixer , daar mee beginnen denk ik , helaas moet ik nu snel weg later meer ,anders mis ik de boot

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door Franky » 11 jun 2017, 12:50

Dat met die oude coating gaat wel goed komen hoor ;) Als dat spul van tank cure zelf de coating er niet uit krijgt, giet ik de tank vol met aceton. De oude coating reageert heel langzaam met aceton. Dit heb ik al geprobeerd. Na de reactie is de coating zo zwak dat je met een paar knikkers de coating er al uit krijgt.
Het nadeel van deze methode is wel dat ik bijna 10L aan aceton nodig heb die ik er een volle week in moet laten staan.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door MobyJoost » 11 jun 2017, 15:42

En in een geventileerde ruimte opslaan.

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 11 jun 2017, 16:51

Heeeel goed ontvetten. Ik heb het een keer te haastig gedaan en de coating lag er na 2 jaar weer uit.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door Franky » 11 jun 2017, 19:44

Daarom wou ik ook de ontvetter van tankcure maar gewoon kopen. Kost wat, maar dan zou dat toch in orde moeten zijn :)

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 11 jun 2017, 19:45

Toevallig ga ik het deze week ook nog een keer proberen en ik heb ook inderdaad maar het hele pakket gekocht. Heb geen zin om het over een paar jaar weer te doen :)

EDIT: Oja nog een tip: Mix de twee componenten heeel goed! Even roeren is dus niet goed genoeg, het moet echt een tijdje goed door elkaar gemixt zijn.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door MobyJoost » 11 jun 2017, 21:02

Zoals alles, dat twee-component is.

BerTje
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 okt 2011, 19:29

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door BerTje » 11 jun 2017, 21:26

Deze week nog 4 tanks gedaan.
2-zadeltanks, 1-eitank en 1 frametank

Was behoorlijk aanpoten 8-)


Stap 1 grind en benzine
Stap 2 ontvetter
Stap 3 roestverwijderaar
Stap 4 drogen
Stap 5 coaten

1) volgend mij het belangrijkste; eerst maar is een goede opstelling maken waarbij de tank met bv een electro-motor en v-snaar eenvoudig en automatisch rond te draaien is in meerdere richtingen. Even schudden is lang niet voldoende! Maak een tankdop van hout welke je taps kunt inslaan in de tankopening en dan kunt afplakken om lekken van reinigingsmiddelen te voorkomen, dit geeft anders vlekken ! Ik gooi dan grof grind in de tank met een scheut benzine en draaien maar... 3 uur lang
Daarna spoelen met benzine of diesel en dan nog is draaien me met nieuwe grind en vloeistof. Weer 2 uur ofzo

Daarna stap 2 tm 5

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door Lolle » 11 jun 2017, 22:40

BerTje schreef:Deze week nog 4 tanks gedaan.
2-zadeltanks, 1-eitank en 1 frametank
kun je meerdere tanks met 1 set doen of heb je per tankje een nieuwe set nodig?

BerTje
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 okt 2011, 19:29

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door BerTje » 12 jun 2017, 08:13

Met wat hulp heb ik er 4 tegelijk gedaan!

Bij meerdere keren aanmaken loop je tegen het volgende aan:
Je hebt extra overvloedige coating nodig om het spul goed door de tank te kunnen verdelen. Dat tap je na het coaten af.
Dus dan gooi je relatief veel weg.
Let ook op de mengverhouding;
om dat spul deels aan te maken met een weegschaaltje weet ik ook niet...

Ik gebruik alles uit de blikken, tot de laatste drup. Ook ivm de mengverhouding.
De blikken krijg je perfect open met een blikopener uit de keukenla :lol:

Ik zou kiezen voor een gelijktijdige behandeling.
Even stevig aanpoten en goed plannen

Mobyrt
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2017, 14:03
Woonplaats: Oudemeer NL

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door Mobyrt » 13 jun 2017, 06:16

Er schijnt Tank Cure t zijn die geschikt is voor de E10 brandstoffen van tegenwoordig.
Veel mensen hebben al problemen met loslatende coating door de agressieve brandstof.
Hier o.a. zo'n verhaaltje. http://www.silentgrayfellows.nl/forum/5 ... 92-benzine

BerTje
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 okt 2011, 19:29

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door BerTje » 13 jun 2017, 12:41

Volgens de vertegenwoordiger van Tankcure die ik gesproken heb;
Tot 2014 niet geschikt voor ethanol
Van 2014 tot 2016 tot 10%
Van 2016 tot 15%
Maar ze houden een gezonde marge aan...
Bij de instructie bij het product, wat niet online staat, kun je de 10% vinden


Ik schakel langzaam over op Aspen, zolang daar geen bio-ethanol in zit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 565
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door Marco » 13 jun 2017, 17:02

Ga je de tank ook opnieuw spuiten?

Anders moet je heel goed oppassen dat het niet op je lak komt want het gaat er lastig af.
Ik had mijn tank in een vuilniszak gedaan en alleen bij de tankopening een gaatje geknipt en afgeplakt.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door Franky » 05 jul 2017, 19:37

Ik ga de tank niet opnieuw spuiten. Zo slecht is hij niet.

BerTje, dank je voor de mooie foto's van dat boekje. Dat boekje zat er bij mij niet bij :( Ik heb nu een mooie procedure opgesteld voor mezelf over hoe ik dit wil gaan doen.

Ik heb de spulletjes binnen :)
De epoxy verwijderaar is echt hele gore troep! De damp is al genoeg om de lak van je tank te verpesten. Je moet de tank inpakken in een vuilniszak om te voorkomen dat de dampen in de buurt komen van je lak. Daarnaast giet je dit spul erin, sluit je de opening af en laat je het een dag staan. Niet schudden, niet ronddraaien. De damp is al zo agressief dat het de coating eruit haalt. De hoeveelheid waarschuwingen in het foldertje dat hier wel bij zat is indrukwekkend. Kort samengevat staat er, doe dit buiten in beschermende kleding (handschoenen, veiligheidsbril etc) en maak dat je weg komt :shock: Oké dat laatste staat er niet letterlijk, maar daar komt het wel op neer :mrgreen: Daarnaast staan er ook nog de nodige waarschuwingen over warmte. Dit spul moet je niet op een warme zomerdag gebruiken volgens mij :shock:

Lekker klusje wordt dit :?

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door AGB » 05 jul 2017, 21:46

in pakken in plastiek ? lost dat dan ook niet op , de tank van onder goed dicht stopen dat moet dan zo wie zo al, en in een waterbak zetten
zo dat de opening nog net boven water steekt de waterdruk zal de tank naar boven drukken maar daar is wel wat op te vinden,
eerst een druppel in een glas met water doen en kijken wat doet het , maar mischien zijn er nog veel betere ideeën,

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door Franky » 06 jul 2017, 19:23

Inpakken in plastic lost dat wel op hoor. De damp moet dan namelijk eerst door het plastic heen. Die kans krijgt het van mij niet. Het vreet overigens niet elke soort plastic aan. Ik ben dat nog uit aan het zoeken ivm het afdekken van de tank opening. Ik heb geen idee wat ik daar met dit goedje voor kan gebruiken.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door Lolle » 06 jul 2017, 21:02

Franky schreef:Inpakken in plastic lost dat wel op hoor. De damp moet dan namelijk eerst door het plastic heen. Die kans krijgt het van mij niet. Het vreet overigens niet elke soort plastic aan. Ik ben dat nog uit aan het zoeken ivm het afdekken van de tank opening. Ik heb geen idee wat ik daar met dit goedje voor kan gebruiken.
Als alles oplost kun je altijd nog stoppen van hout maken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door Franky » 06 jul 2017, 21:40

Hout is ook niet tegen alles bestand ;)
Ik ga advies vragen bij Tank Cure zelf. Die hebben er vast wel iets over te zeggen :)

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door Lolle » 06 jul 2017, 22:13

nee op langere termijn niet, maar het lost niet op. het zwelt misschien wat op maar daardoor sluit het beter af. Als het gat mooi rond is zou ik een stuk rondhout conisch afdraaien.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door MobyJet » 29 jul 2017, 20:24

Ik ben erg tevreden over het spul.
Heb mijn tank, 9 jaar geleden, eerst een paar dagen in citroenzuur laten weken aan de binnenkant. Toen hij brandschoon was, het spul erin gedaan en rustig gedraaid. Zit er nu nog steeds naar volle tevredenheid goed in.

Een andere tank wel gedaan met de ontvetter, ontroester en cure en zit ook prima.

Kraantje afgedicht met een oud kraantje en opening met een oude benzinedop met een plastic zakje er omheen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door Franky » 15 aug 2017, 09:42

Nou, het zit erop. Wat een rot klus! Nu maar hopen dat het gelukt is.

Het advies van tank cure voor de tankdop met de epoxy remover was een stop van kurk. Deze had ik niet, dus ik heb uiteindelijke en rubberen stop geleend van een chemisch lab. Ze waarschuwde mij wel dat ook die stop opgevreten zou gaan worden maar dat dat niet binnen 24 uur zou lukken. Dat was inderdaad het geval. De stop is aangetast maar functioneert nog goed.

Wat is die epoxy remover gore troep! Mijn trechters zijn gelukkig nog wel heel, maar nu is zelfs de pot van de epoxy remover weg aan het roesten. Kennelijk is er wat damp bij de buitenkant van de pot gekomen. Ik ga die troep zsm afleveren bij het chemisch afval. Weg met die zooi :?

Verder was het met het coaten nog even spannend. Het ontroesten was fout gegaan. Er staan duidelijk in de handleiding dat je na die ontroester de tank goed moet spoelen en goed moet drogen. Dus ik had de tank in de volle zon gezet met een luchtslangetje in de tank waar wat lucht doorheenliep om de verdamping te versnellen. Met de krachtige zon van gisteren gaat dit nog sneller dan een föhn. Ondertussen was ik gaan lunchen. Toen ik terug kwam was de hele tank van binnen weer verroest :shock: Ik denk dat de tank daar een uurtje heeft gelegen. Dus toch maar even contact gehad met de makers van tank cure. Blijkt dat er toch wel enige haast bij is tussen het ontroesten en coaten. Eigenlijk ook heel logisch. Dus de ontroester mocht er weer opnieuw in. Daarna heb ik echt als een malle gewerkt om de tank droog te blazen met 2 haarföhns en er onmiddellijk de coating in te stoppen. Ik zag de roest alweer terugkomen. Dit is dus een beetje een lastig punt. Je moet de tank droog makenvoor de coating maar eigenlijk heb je geen tijd om de tank droog te maken. De volgende keer ga ik er alcohol in stoppen zoals MobyJoost al aanraden. Dit moet het droogmaken proces versnellen. Hoe sneller hoe beter!

Grappig genoeg bleek ik dat mooie tank cure boekje ook te hebben. Het zat verstopt tussen de twee potten van de epoxy. Die potten had ik op het laatste moment pas uit elkaar gehaald :p

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Tank cure advies

Ongelezen bericht door MobyJet » 17 sep 2017, 19:48

Mooi dat het -uiteindelijk- gelukt is!

Plaats reactie