Vario met rollen en zonder bollen
Vario met rollen en zonder bollen
Deze vario wou ik altijd al eens testen (de omschrijving ''out of stock'' moest eerst wel aangepast raken, jaartje wachten dus).
Ben benieuwd wat dit gaat worden, algemene kwaliteit valt af te wachten. Het is een nieuwe fabricatie en dat 'nieuw' kan al eens tegenvallen.
Test zal pas bij beter weer zijn en als de brommer rijklaar is, maar hier toch al een paar foto's
Ben benieuwd wat dit gaat worden, algemene kwaliteit valt af te wachten. Het is een nieuwe fabricatie en dat 'nieuw' kan al eens tegenvallen.
Test zal pas bij beter weer zijn en als de brommer rijklaar is, maar hier toch al een paar foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Je maakt ons nieuwsgierig!
Hopen dat ie het goed doet!
succes md
Hopen dat ie het goed doet!
succes md
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Kijk. De rollen revolutie begint langzaam vorm te krijgen binnen het forum Dat er meer mogen volgen Anders voel ik me ook maar zo eenzaam
Op wat voor een bromfiets zal dit gemonteerd worden?
Op wat voor een bromfiets zal dit gemonteerd worden?
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Ben zelf ook heel nieuwsgierig. De vario van de camino's zijn een pak soepeler en aangenamer rijden dan de bollenvario van de moby's, maar de vario is ook het enige goede aan de camino dus rij ik toch nog liever met de moby's. Als hij het goed doet zou het wel een leuke mix zijn.
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Sp50, en je hebt ook een rollen vario? Op welke brommer en wat zijn je bevindingen?
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Op mijn AV50. Maar niet in de configuratie die jij hebt. Dat werkt niet. Vergelijk het gewicht van 1 rol eens met het gewicht van 1 kogel. De rollen zijn ietsie pietsie heel erg veel lichter Dat gaat niet werken
Dit heb ik
Dit is een zelf ontworpen en professioneel 3D geprinte variateurkooi zodat ik 6 rollen erin kan stoppen. Zo klopt het gewicht weer wel.
Mijn ervaringen zijn zowel positief als negatief. De afstelmogelijkheid is fantastisch. Ik vind de oplossing echter niet erg dynamisch schakelen. Dat wil zeggen dat het toerental op volgas en geen gas redelijk hetzelfde is. Het toerental tijdens acceleren is perfect constant dus werken doet het als een tierelier. Mijn AV50 maakt echt wel altijd vele toeren hierdoor. Nou valt het bij mijn AV50 mee omdat die maar een half variateur is en onder de 30km/h de variateur niks doet waardoor je nog steeds rustig kan rijden. Bij mijn 99z met volledig variateur is het drama. Als ik mijn 99z afstel op vol vermogen op volgas kan ik niet langzamer rijden dan 30km/h! Die stand zit niet op de gashendel. Dit vanwege het hoge toerental dat door blijft janken tot zo laag als 12km/h ofzoiets. Bij mijn 99z ben ik iets anders van plan.
Al met al, op jouw SP50 zou ik zeggen geen probleem Is zo goed als dezelfde bromfiets als mijn AV50.
Dit heb ik
Dit is een zelf ontworpen en professioneel 3D geprinte variateurkooi zodat ik 6 rollen erin kan stoppen. Zo klopt het gewicht weer wel.
Mijn ervaringen zijn zowel positief als negatief. De afstelmogelijkheid is fantastisch. Ik vind de oplossing echter niet erg dynamisch schakelen. Dat wil zeggen dat het toerental op volgas en geen gas redelijk hetzelfde is. Het toerental tijdens acceleren is perfect constant dus werken doet het als een tierelier. Mijn AV50 maakt echt wel altijd vele toeren hierdoor. Nou valt het bij mijn AV50 mee omdat die maar een half variateur is en onder de 30km/h de variateur niks doet waardoor je nog steeds rustig kan rijden. Bij mijn 99z met volledig variateur is het drama. Als ik mijn 99z afstel op vol vermogen op volgas kan ik niet langzamer rijden dan 30km/h! Die stand zit niet op de gashendel. Dit vanwege het hoge toerental dat door blijft janken tot zo laag als 12km/h ofzoiets. Bij mijn 99z ben ik iets anders van plan.
Al met al, op jouw SP50 zou ik zeggen geen probleem Is zo goed als dezelfde bromfiets als mijn AV50.
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Oh wow die variokooi in 3D geprint ! Bij die voor de sp50 zouden er 3 rollen van 8.5 gram moeten zitten, nog niet gewogen of dat ook klopt.Franky schreef: ↑20 dec 2017, 21:44Op mijn AV50. Maar niet in de configuratie die jij hebt. Dat werkt niet. Vergelijk het gewicht van 1 rol eens met het gewicht van 1 kogel. De rollen zijn ietsie pietsie heel erg veel lichter Dat gaat niet werken
Dit heb ik
Dit is een zelf ontworpen en professioneel 3D geprinte variateurkooi zodat ik 6 rollen erin kan stoppen. Zo klopt het gewicht weer wel.
Mijn ervaringen zijn zowel positief als negatief. De afstelmogelijkheid is fantastisch. Ik vind de oplossing echter niet erg dynamisch schakelen. Dat wil zeggen dat het toerental op volgas en geen gas redelijk hetzelfde is. Het toerental tijdens acceleren is perfect constant dus werken doet het als een tierelier. Mijn AV50 maakt echt wel altijd vele toeren hierdoor. Nou valt het bij mijn AV50 mee omdat die maar een half variateur is en onder de 30km/h de variateur niks doet waardoor je nog steeds rustig kan rijden. Bij mijn 99z met volledig variateur is het drama. Als ik mijn 99z afstel op vol vermogen op volgas kan ik niet langzamer rijden dan 30km/h! Die stand zit niet op de gashendel. Dit vanwege het hoge toerental dat door blijft janken tot zo laag als 12km/h ofzoiets. Bij mijn 99z ben ik iets anders van plan.
Al met al, op jouw SP50 zou ik zeggen geen probleem Is zo goed als dezelfde bromfiets als mijn AV50.
Re: Vario met rollen en zonder bollen
En je vario rollen, zijn die ook 15x12 mm, welke zijn de betere van kwaliteit? Heb er al van Doppler geziencandyrod schreef: ↑20 dec 2017, 22:00Oh wow die variokooi in 3D geprint ! Bij die voor de sp50 zouden er 3 rollen van 8.5 gram moeten zitten, nog niet gewogen of dat ook klopt.Franky schreef: ↑20 dec 2017, 21:44Op mijn AV50. Maar niet in de configuratie die jij hebt. Dat werkt niet. Vergelijk het gewicht van 1 rol eens met het gewicht van 1 kogel. De rollen zijn ietsie pietsie heel erg veel lichter Dat gaat niet werken
Dit heb ik
Dit is een zelf ontworpen en professioneel 3D geprinte variateurkooi zodat ik 6 rollen erin kan stoppen. Zo klopt het gewicht weer wel.
Mijn ervaringen zijn zowel positief als negatief. De afstelmogelijkheid is fantastisch. Ik vind de oplossing echter niet erg dynamisch schakelen. Dat wil zeggen dat het toerental op volgas en geen gas redelijk hetzelfde is. Het toerental tijdens acceleren is perfect constant dus werken doet het als een tierelier. Mijn AV50 maakt echt wel altijd vele toeren hierdoor. Nou valt het bij mijn AV50 mee omdat die maar een half variateur is en onder de 30km/h de variateur niks doet waardoor je nog steeds rustig kan rijden. Bij mijn 99z met volledig variateur is het drama. Als ik mijn 99z afstel op vol vermogen op volgas kan ik niet langzamer rijden dan 30km/h! Die stand zit niet op de gashendel. Dit vanwege het hoge toerental dat door blijft janken tot zo laag als 12km/h ofzoiets. Bij mijn 99z ben ik iets anders van plan.
Al met al, op jouw SP50 zou ik zeggen geen probleem Is zo goed als dezelfde bromfiets als mijn AV50.
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Ik heb die rollen variateur al een paar jaar geleden gekocht en gebruikt op mijn MobyClub. Het was een originele en is inderdaad "smeuïger, dan een ballen vario. De rollen rollen overigens niet zozeer, maar schuiven meer. Na een x aantal 1000 km, waren ze toch wat vierkant gesleten.
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Mijn rollen zijn inderdaad 15x12mm. Ik heb ze doorgaans van Malossi. Niet dat ik wat over de kwaliteit ervan kan melden. Het zijn overigens rollen die in moderne scooters zitten/zaten. Dus je kan ze met een beetje geluk nog steeds kopen bij de lokale scooterboer. Het is niks bijzonders.
Wat Joost typt klopt. Rollen zijn echte slijtdelen. Als je er 10 000km mee haalt per setje ben je denk ik aardig goed bezig. In het begin slijten ze erg snel omdat rollen vlak zijn en ze tegen een gekromd vlak aangeduwd worden. Dat is ten gevolge van een halve oplossing van MBK. Ze zijn over op rollen maar ze hebben de de beweegbare poelie niet aangepast
Persoonlijk vind ik het slijten van de rollen wel prettig. Dit betekent namelijk dat de andere twee onderdelen waar de rollen tegenaan zitten nauwelijks slijten. Als ik in mijn oude bak met vario kijk en zie wat de ouderwetse kogel oplossing aan schade kan doen, vervang ik liever om de 10 000km een setje rollen .
Kogels rollen overigens ook niet. Maar daar zie je dat minder goed Die hele variateur is niks anders dan geschuif en slijtage Er rolt niks
Ik rij in de AV50 overigens rond met 4x5.0 + 2x4.0 = 6x4.67g. Dit is erg licht en mijn originele motor maakt daarom ook teveel toeren. Ik heb dit op het moment zo ingesteld zodat ik ten allen tijden boven de eigenfrequentie van mijn motorblok zit. Ik wil in de toekomst mijn eigenfrequentie van mijn motorblok na een lager toerental verleggen zodat ik weer zwaardere rollen toe kan passen. Maar dat is een ander verhaal.
Wat Joost typt klopt. Rollen zijn echte slijtdelen. Als je er 10 000km mee haalt per setje ben je denk ik aardig goed bezig. In het begin slijten ze erg snel omdat rollen vlak zijn en ze tegen een gekromd vlak aangeduwd worden. Dat is ten gevolge van een halve oplossing van MBK. Ze zijn over op rollen maar ze hebben de de beweegbare poelie niet aangepast
Persoonlijk vind ik het slijten van de rollen wel prettig. Dit betekent namelijk dat de andere twee onderdelen waar de rollen tegenaan zitten nauwelijks slijten. Als ik in mijn oude bak met vario kijk en zie wat de ouderwetse kogel oplossing aan schade kan doen, vervang ik liever om de 10 000km een setje rollen .
Kogels rollen overigens ook niet. Maar daar zie je dat minder goed Die hele variateur is niks anders dan geschuif en slijtage Er rolt niks
Ik rij in de AV50 overigens rond met 4x5.0 + 2x4.0 = 6x4.67g. Dit is erg licht en mijn originele motor maakt daarom ook teveel toeren. Ik heb dit op het moment zo ingesteld zodat ik ten allen tijden boven de eigenfrequentie van mijn motorblok zit. Ik wil in de toekomst mijn eigenfrequentie van mijn motorblok na een lager toerental verleggen zodat ik weer zwaardere rollen toe kan passen. Maar dat is een ander verhaal.
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Ja dat is wat eigen aan rollen, merk ik ook bij mijn camino's ze slijten sneller. Maar ze kosten ook geen fortuin om te vervangenMobyJoost schreef: ↑21 dec 2017, 00:44Ik heb die rollen variateur al een paar jaar geleden gekocht en gebruikt op mijn MobyClub. Het was een originele en is inderdaad "smeuïger, dan een ballen vario. De rollen rollen overigens niet zozeer, maar schuiven meer. Na een x aantal 1000 km, waren ze toch wat vierkant gesleten.
Re: Vario met rollen en zonder bollen
10.000 km met een set rollen...daar heb ik geen probleem mee ben ik goed voor een jaar of 5,6,7. En die 3x8.5 gram zou ok zijn voor mijn sp50 met originele set-up? En ja, heb al vario's gezien waar de kogels totale vernieling aanbrachten. Op mijn spr hoor ik dat ook geregeld die inslagen van de kogels, klinkt niet altijd gezondFranky schreef: ↑21 dec 2017, 11:17Mijn rollen zijn inderdaad 15x12mm. Ik heb ze doorgaans van Malossi. Niet dat ik wat over de kwaliteit ervan kan melden. Het zijn overigens rollen die in moderne scooters zitten/zaten. Dus je kan ze met een beetje geluk nog steeds kopen bij de lokale scooterboer. Het is niks bijzonders.
Wat Joost typt klopt. Rollen zijn echte slijtdelen. Als je er 10 000km mee haalt per setje ben je denk ik aardig goed bezig. In het begin slijten ze erg snel omdat rollen vlak zijn en ze tegen een gekromd vlak aangeduwd worden. Dat is ten gevolge van een halve oplossing van MBK. Ze zijn over op rollen maar ze hebben de de beweegbare poelie niet aangepast
Persoonlijk vind ik het slijten van de rollen wel prettig. Dit betekent namelijk dat de andere twee onderdelen waar de rollen tegenaan zitten nauwelijks slijten. Als ik in mijn oude bak met vario kijk en zie wat de ouderwetse kogel oplossing aan schade kan doen, vervang ik liever om de 10 000km een setje rollen .
Kogels rollen overigens ook niet. Maar daar zie je dat minder goed Die hele variateur is niks anders dan geschuif en slijtage Er rolt niks
Ik rij in de AV50 overigens rond met 4x5.0 + 2x4.0 = 6x4.67g. Dit is erg licht en mijn originele motor maakt daarom ook teveel toeren. Ik heb dit op het moment zo ingesteld zodat ik ten allen tijden boven de eigenfrequentie van mijn motorblok zit. Ik wil in de toekomst mijn eigenfrequentie van mijn motorblok na een lager toerental verleggen zodat ik weer zwaardere rollen toe kan passen. Maar dat is een ander verhaal.
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Gewoon proberen dat gewicht. Je komt er vanzelf achter
Ik denk dat het veel te licht is. Ik ben benieuwd of dat klopt
Ik denk dat het veel te licht is. Ik ben benieuwd of dat klopt
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Waar heb je deze vandaan?candyrod schreef: ↑20 dec 2017, 20:06Deze vario wou ik altijd al eens testen (de omschrijving ''out of stock'' moest eerst wel aangepast raken, jaartje wachten dus).
Ben benieuwd wat dit gaat worden, algemene kwaliteit valt af te wachten. Het is een nieuwe fabricatie en dat 'nieuw' kan al eens tegenvallen.
Test zal pas bij beter weer zijn en als de brommer rijklaar is, maar hier toch al een paar foto's
Mvg,
Paul
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Allemaal Transval troep Daar heb ik hele slechte ervaringen mee. Ik ben niet de enige
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Ik heb ook meerdere Transval variateurs gebruikt, zonder problemen.
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Mauger motoSatmeel schreef: ↑21 dec 2017, 23:15Waar heb je deze vandaan?candyrod schreef: ↑20 dec 2017, 20:06Deze vario wou ik altijd al eens testen (de omschrijving ''out of stock'' moest eerst wel aangepast raken, jaartje wachten dus).
Ben benieuwd wat dit gaat worden, algemene kwaliteit valt af te wachten. Het is een nieuwe fabricatie en dat 'nieuw' kan al eens tegenvallen.
Test zal pas bij beter weer zijn en als de brommer rijklaar is, maar hier toch al een paar foto's
Mvg,
Paul
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Lamobylette heeft ze enkel met de kogels, bij Mauger moto kan je kiezen tussen kogels of rollenMobyJoost schreef: ↑22 dec 2017, 02:44Mischien deze: https://www.lamobylette.net/motobecane- ... bk-51.html
Of deze:http://mauger-moto.fr/epages/07497c7b-5 ... ucts/MM261
-
- Berichten: 2022
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Ik heb mijn schuur een beetje opgeruimd en alle vario onderdelen gesorteerd. Nu heb ik een variateur gevonden met serieuze putting.
Is het mogelijk deze slijtplaat/ring van de koppeling te verwijderen??? Op een manier dat ie nog te gebruiken is voor rollen kooi...
Is het mogelijk deze slijtplaat/ring van de koppeling te verwijderen??? Op een manier dat ie nog te gebruiken is voor rollen kooi...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Laten oplassen door een lasspecialist en daarna nadraaien.
Henk
Henk
-
- Berichten: 2022
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Iemand moet de eerste zijn die dat probeert Ik heb mij dit ook altijd afgevraagd. Met de rollen ombouw haal je inderdaad niet je volledige bereik. Dit is mij lang geleden ook al opgevallen. Daarom hebben de moderne vario's uberhaupt die slijtplaat er niet opzitten.
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Die plaat is erg hard; dus dat wordt bewerken werd erg hard beitelmateriaal.
Wil je een grotere plaat monteren, dan is lijmen wellicht een optie.
Henk
Wil je een grotere plaat monteren, dan is lijmen wellicht een optie.
Henk
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vario met rollen en zonder bollen
Voorzichtig losslijpen met een slijpschijfje op de dremel. Zo zou ik het doen.