Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Ongelezen bericht door Rinosaure » 22 jan 2018, 22:49

Nou, dat ziet er helemaal niet slecht uit !
Zeker met die beenkappen is er aan het uiterlijk van de Moby ook niet veel van te zien.
Loopt alles nu wel weer goed ?

Nog 1 dingetje: zorg je ervoor dat de bougiekabel niet voortdurend tegen de cilinderkop aanligt ? De kabel zal je dankbaar zijn en belonen met minder storingen in de toekomst :thumbup:

paulmz
Berichten: 1721
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Ongelezen bericht door paulmz » 22 jan 2018, 22:56

De kabel ligt nog los omdat er nog geen bougie en bougiekap op zit, dus heeft hij ook nog niet gelopen.
Hij staat ook nu op de 1e verdieping in huis en ik herstellende ben van een handoperatie last het naar beneden sjouwen en testen nog even op zich wachten.
Overigens zonder beenkappen is er ook niets van de conversie te zien.

Paul

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 22 jan 2018, 23:20

Klopt, bobine zit mooi onder de motorkap. Ik heb op mijn fietsomatic de bobine een paar centimeter hoger op ongeveer dezelfde plaats. Heb wel een blauwe Vespa bobine van ca E 25.00 want de zwarte bobine van ca E 15.00 bleek niet goed te zijn. Gr. Joop

paulmz
Berichten: 1721
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Ongelezen bericht door paulmz » 22 jan 2018, 23:25

Ik heb een Japanse bobine gebruikt, nee geen Chinese.
Voordat ik een bobine plaats test ik ze altijd eerst uitvoerig,onafhankelijk van watvoor makelij ze zijn.
Ook nwe bobine gebruik ik niet ongetest

Paul

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 22 jan 2018, 23:27

Heel goed Paul.

Hier staat mijn externe bobine op de foto. Groet, Joop

viewtopic.php?f=32&t=430&p=2706#p2706

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3181
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Ongelezen bericht door PantinNL » 23 jan 2018, 01:40

Hallo Paul,
100% mee eens: van een ombouw zie je helemaal niets. Jouw bekabeling bij die zwarte FOM mag wel wat strakker, want ook dat leidt tot een betere kwaliteit. Achter grote lussen blijven anders allerlei dingen hangen.

Zo gebruikte ik indertijd een korte kabel met connector die uit het blok kwam. Op de connector kwam een tweede kabel die naar de bobine ging.
Geen probleem totdat de platte en niet geïsoleerde massakabel zich tussen beide connectoren wurmde ; hetgeen tot kortsluiting leidde en motoruitval.

Tegenwoordig gaat er slechts één goed geïsoleerde kabel naar de bobine en is ook de massakabel geïsoleerd. Netjes en strak werken kan dus bepaalde storingen voorkomen en bovendien.....het ziet er wat mooier en professioneler uit.

Hieronder een voorbeeld, waarbij ik ten onrechte de foutmelding "te groot" kreeg bij het uploaden. Het plaatje staat nu ergens anders gehost.
Afbeelding

ReneEEG
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:59
Woonplaats: Oisterwijk - Nederland

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Ongelezen bericht door ReneEEG » 24 jan 2018, 17:23

Hans10 schreef:
22 jan 2018, 11:16
Zaterdag het ontstekingspakket voor de EEG van Henk binnengekregen. Ook ik zou wel eens mee willen kijken voor dat ik er mee aan de slag ga.
Voorlopig was een nieuwe Novi condensator nog voldoende om weer te kunnen rijden maar voor het komend tourseizoen wil ik toch wat meer betrouwbaarheid.
Een sleutel special ontsteking ombouw ergens organiseren?
Goed idee, ik doe zeker mee! Meer liefhebbers? Liefst nog minstens 1 persoon erbij met ervaring in de ontstekingsrevisie.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Ongelezen bericht door Franky » 24 jan 2018, 17:38

Dat ligt natuurlijk erg aan de locatie en datum ;)

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 jan 2018, 17:47

Beste is natuurlijk als een van de betrokkenen e.e.a. concretiseert, anders gaan er vele berichten overheen zonder iets concreets. Gr. Joop

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6310
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Ongelezen bericht door MobyJet » 25 jan 2018, 20:31

Op verzoek van René de foto van zijn brommer in dit topic:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Hans10
Berichten: 825
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Ongelezen bericht door Hans10 » 26 jan 2018, 12:31

Joop je hebt helemaal gelijk. Helaas beschik ik maar over een klein schuurtje . Daar in tegen is de tuin groot genoeg om een uitlaat te ontproppen je was er bij. :lol:
Mijn hoop is gevestigd op een bezitter van een redelijke schuur wie? maar die staan dan weer in het rurale gedeelte van Nederland.
bij deze een oproep. de datum vullen we dan we later in.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3181
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Ongelezen bericht door PantinNL » 07 feb 2018, 11:17

GROENEKAN schreef:
24 jan 2018, 17:47
Beste is natuurlijk als een van de betrokkenen e.e.a. concretiseert, anders gaan er vele berichten overheen zonder iets concreets. Gr. Joop
Hallo Joop,
Ik ga Rene begeleiden bij de restauratie. De eerste stappen zijn al gezet.
Henk

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3181
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Ongelezen bericht door PantinNL » 17 feb 2018, 23:28

Vandaag is de brommer op de brug geweest voor ombouw en tevens voor een afstellingsinstructie.
Verder was er een lekkende carburateur. De ombouw verliep voorspoedig en het zag er allemaal strak uit.
De lekkende carburateur werd veroorzaakt door slechte pakkingen zoals: de fiberring onder het filterhuis en de vlotterdekselpakking. Het is dus niet altijd de vlotterpunt of vlotterdeksel die versleten zijn.
Vervolgens ook de kleine gaatjes van de verstuiver schoongemaakt en daarna kon het testen beginnen:

Test 1: Geen reactie. Zit er wel benzine in? Antwoord: "Nee". Dus op zoek naar tweetakt.
Test 2. Een enkel zwak plofje. Komt er wel genoeg benzine door de slang? Antwoord: "Ja".
Test 3. Een enkel zwak plofje. Is de bougie niet aangeslagen door vette dampen vanuit het carter? Bougie droogmaken.
Test 4. Motor loopt mooi met erg veel rook. Even een rondje rijden en hij rijdt goed; alleen is er sprake een beetje viertakten bij hoge snelheid.

Nu eerst maar eens een flink stuk rijden en wellicht gaat deze brommer steeds beter rijden.
Als er een benzine-lekkage is geweest dan moet je dus alert zijn op: lege tank en olie in het carter; door olie op de bougie kan deze niet goed vonken.
Henk

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 feb 2018, 23:50

Top Henk.

ReneEEG
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2018, 21:59
Woonplaats: Oisterwijk - Nederland

Re: Hulp bij ontstekingsrevisie EEG

Ongelezen bericht door ReneEEG » 24 feb 2018, 00:27

Tijd voor een update. Ik heb de volledige revisieset bij Henk van Kessel besteld. Toen ik alles op ging halen (ik woon redelijk in de buurt van Helmond) heeft Henk me geweldig geholpen, hoewel hij eigenlijk meer uitdaging ziet in het werken aan nieuwe ontwikkelingen, verbeteringen en het zelf maken van de meest gecompliceerde onderdelen. Zo is hij de laatste tijd bezig met het zelf CAD tekenen van onderdelen voor de 3D printer. Het is een geruststellende gedachte dat zelfs onderdelen die vrijwel niet meer orgineel te krijgen zijn, en niet te draaien of gieten, toch nog met 3D printen in zowel kunststof als metaal geprint kunnen worden.
Nog even over Henk: Hij heeft een geweldige ervaring met alle facetten van Mobylette, en kan ook prachtige verhalen vertellen, zowel over het sleutelen als over de vele tochten die hij in binnen -en buitenland gemaakt heeft. Hij beschikt over een internationaal netwerk, en over vele onderdelen, of hij weet hoe er aan te komen is. Hij is een lopende Mobylette- encyclopedie, maar daarin komen de woorden "dat kan niet" niet voor. Ik zeg voor velen van jullie waarschijnlijk niets nieuws, maar als nieuwkomer verraste het mij wel.
Henk heeft me geholpen de revisieset voor de ontsteking aan te brengen, en alles af te stellen. En inderdaad, met de extrerne bobine en condensator keurig uit het zicht aan de zadelbuis gemonteerd, met de op maat gemaakte beugel. Het zal niet verbazen dat de brommer vlot startte, al liep hij nog niet 100% rond. "Rij hem eerst maar eens goed schoon", had Henk gezegd.
Dat was niet tegen dovenmansoren gezegd, en ik was zo opgewonden als met mijn eerste EEG op 13-jarige leeftijd, toen ik de volgende dag de snijdende kou in ging. Het was niet alleen de aanblik van de EEG, maar ook de geluiden, de geur, en het gevoel in het zadel dat prachtige herinneringen van 44 jaar geleden terug bracht. Ik heb er een tocht van 70 km van gemaakt, en van iedere meter genoten.
Er moet nog veel aan de brommer gebeuren. Maar via Henk kon ik meteen aan alle kabels, en vele verroeste bouten en nippels komen. En voor prijzen die meteen duidelijk maken dat Henk dit niet doet om er iets aan te verdienen. Bedankt voor alle hulp, Henk.

Komende tijd moet ik dus nog flink sleutelen, en daarna lijkt het me leuk om meer fanaten te treffen bij beurzen en toertochten. Tot dan!

Plaats reactie