van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 11 apr 2018, 22:49

beste moby rijders,

sinds een maand of 7 rij ik nu ook op een mobylette. het is een av50 uit 1971 (met beenschilden :D )
opzich rijd ie prima maar trok vrij slecht op. schoentjes opschuren hielp niet. topsnelheid was wel oke (47kmpu)
nu heb ik er een vario op gezet en jammer genoeg heeft dit tot nu toe nog niet echt geholpen. optrekken gaat iets beter maar hij blijft nu rond de 38/40 kmpu steken. ik heb het idee dat de vario te vroeg schakelt en de motor het niet meer goed trekt. ben al van 42 tands naar 46 tands achter geweest met helaas weinig effect. de snaarschijflager moet wel vervangen worden evenals een kleine slag in het wiel maar voor de rest is ie goed afgesteld. wie kan mij helpen mijn top weer omhoog te krijgen en m wellicht nog beter te laten optrekken?

alvast hartelijk bedankt!

met vriendelijke groet,

Olivier

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door MobyJoost » 11 apr 2018, 23:30

Allen de koppeling vervangen door een variateur is niet genoeg. Je moet een groter achtertandwiel (54 tanden) plaatsen en een andere v-snaar. Op jouw brommer hoort een 44 tands tandwiel, dus die twee tandjes extra is echt niet genoeg, om de verandering in overbrengverhouding goed op te vangen. Altijd eerst hier vragen, voordat je onderdelen aanschaft, waarvan veel mensen hier je kunnen vertellen dat het effect niet is, wat jij ervan verwacht.

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 12 apr 2018, 11:23

bedankt voor je snelle reactie!
waar kan ik zo'n tandwiel vinden? bij leertouwer (soest) zie ik tot 48 staan onder het kopje mobylette. passen andere merken wellicht? en welke v snaar zou ik dan moeten hebben?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door MobyJoost » 12 apr 2018, 19:57

V-snaar: https://www.lamobylette.net/motobecane- ... 1-etc.html
Ik weet de binnendiameter van je tandwiel niet uit m'n hoofd, ook niet de offset (hoever de tanden uit het midden staan). Ff opmeten en misschien op dezelfde site. Misschien deze: http://winkel.born2brom.nl/index.php?op ... gory_id=91 ?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door Franky » 12 apr 2018, 20:36

Zoals ik altijd zeg: Een goed afgestelde vario is geweldig. Een slecht afgestelde vario is slechter dan geen vario hebben.

In jouw geval is het zelfs nog beroerder omdat je met het verkeerde kettingtandwiel rijdt. Hierdoor heb je nauwelijks profijt van je vario. Waarschijnlijk zie je je vario ook pas werken op veel te hoge snelheden en haal je de top van vario bij lange na niet. Daarvoor zal je wel dik over de 60km/h moeten gaan :lol:

Dus zoals Joost aangeeft, koop het goede achtertandwiel. Dit zal echter je topsnelheid net zo laag houden omdat de afstelling van je vario kennelijk niet best is. Tandwielen hebben geen effect op de vario afstelling. Een kortere V-snaar zorgt ervoor dat je motor meer toeren gaat maken. De V-snaar die Joost bedoelt is echter langer. Aangenomen dat je een Ventico 922 hebt. Je moet een Ventico D24 hebben zoals Joost voorsteld. Dit gaat je problemen nog erger maken maar moet je uiteraard wel doen :mrgreen: Dus waarom is die variateur van jou zo slecht afgesteld? Loopt hij soepel? Hoeveel kogels zitten erin?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door MobyJoost » 12 apr 2018, 21:29

Die variateur werkt alleen maar niet goed, omdat dat kleine achtertandwiel erop zit. levert je motortje 6pk en een bek meer koppel, dan lukt het misschien wel. Met de 54 tanden achter zal je sneller optrekken, maar waarschijnlijk niet harder gaan. Dat verhaal van meer toeren bij een kortere snaar snap ik niet helemaal, Franky. Die korte snaar is alleen maar gevaarlijk, omdat je koppeling tegen de snaarschijf aankomt.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door Franky » 12 apr 2018, 22:40

Klopt. Die V-snaar moet er gewoon af.
Een variateur is een balans tussen verschillende krachten. De centrifugaal kracht van de kogels duwt tegen de veer in. Verander je de lengte van de V-snaar, dan verander je de voorspanning van de veer en dus het gedrag van je variateur. In moderne scooter kan je daadwerkelijk verschillende sterktes veren plaatsen. Als je dit doet moet je je variateur opnieuw afstellen.

Een goed werkende variateur probeert je toerental constant te houden op volgas (en nog veel meer). Dit doet hij binnen het bereik dat hij heeft. Waar dit bereik tov van je snelheid zit wordt sterk beïnvloed door de overbrengingsverhouding van je kettingtandwielen. Het toerental waarop de vario probeert het toerental constant te houden is niet afhankelijk van de overbrengingsverhouding van je kettingtandwielen. Olivier zal nu op topsnelheid in het gebied zitten waarin de vario het toerental regelt. Dit blijft zo bij het veranderen van de tandwieloverbrenging. Hierdoor zal zijn toerental op topsnelheid identiek blijven en dus niet sneller gaan. Dus de vario afstelling moet aangepast worden om het juiste toerental te halen.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door MobyJoost » 12 apr 2018, 23:07

De variateur laat de motor niet opschakelen bij volgas, maar in de powerband van de motor (als 'ie goed afgesteld is). Dat is het toerentalgebied, waar de motor, per opgenomen hoeveelheid brandstof, het meeste vermogen levert. Voorbij dat gebied neemt dat vermogen weer af. De brommer kan dan nog wel sneller gaan, maar je hebt dan in ieder geval in het meest efficiente toerental geaccelereerd.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door PantinNL » 13 apr 2018, 09:03

Voor een variateur is de Ventico D24GTX beter.
Dit is een getande riem.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door Franky » 13 apr 2018, 18:44

MobyJoost schreef:
12 apr 2018, 23:07
De variateur laat de motor niet opschakelen bij volgas, maar in de powerband van de motor (als 'ie goed afgesteld is). Dat is het toerentalgebied, waar de motor, per opgenomen hoeveelheid brandstof, het meeste vermogen levert. Voorbij dat gebied neemt dat vermogen weer af. De brommer kan dan nog wel sneller gaan, maar je hebt dan in ieder geval in het meest efficiente toerental geaccelereerd.
Mee eens ;) Als hij goed afgesteld is, zoals je al noemt :)

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door PantinNL » 13 apr 2018, 20:02

Ongeveer waar.
Het vermogen is afhankelijk van koppel en toerental.
Het koppel stijgt aanvankelijk met het oplopen van het toerental.
Daarna gaat het koppel afvlakken, waarna het koppel weer bij hoger toerental stijgt.
Het vermogen neemt toe, maar het rendement neemt inderdaad af.
Henk.

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 14 apr 2018, 08:03

allen heel erg bedankt voor de reacties!

heb een d24 snaar besteld en een 56t achtertandwiel. rijd ook geregeld met mensen achterop dus dacht die 2 tandjes erbij kan dan geen kwaad. moet nog even een ketting halen want de oude ketting is nu sowieso te kort. binnenkort een update over of de nieuwe snaar en verhouding geholpen hebben.
groetjes,

olivier

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 14 apr 2018, 08:18

Olivier. Mag ik vragen welke variateur je hebt geplaatst? (Nieuw? Kogels? Rollen? Merk?)

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 15 apr 2018, 09:56

Het is een vario die er bijna hetzelfde uitziet als de ‘gewone’ koppeling. Er zitten 3 zilveren kleurige kogels in en hij draait soepel. Tis geen malossi oid, gewoon de variateur die ook op born 2 brom verkrijgbaar is maar dan 2e hands.

Tandwiel snaar en ketting heb ik maandag. Zal dan laten weten of dat geholpen heeft.

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 15 apr 2018, 10:03

Franky schreef:
12 apr 2018, 22:40
Klopt. Die V-snaar moet er gewoon af.
Een variateur is een balans tussen verschillende krachten. De centrifugaal kracht van de kogels duwt tegen de veer in. Verander je de lengte van de V-snaar, dan verander je de voorspanning van de veer en dus het gedrag van je variateur. In moderne scooter kan je daadwerkelijk verschillende sterktes veren plaatsen. Als je dit doet moet je je variateur opnieuw afstellen.

Een goed werkende variateur probeert je toerental constant te houden op volgas (en nog veel meer). Dit doet hij binnen het bereik dat hij heeft. Waar dit bereik tov van je snelheid zit wordt sterk beïnvloed door de overbrengingsverhouding van je kettingtandwielen. Het toerental waarop de vario probeert het toerental constant te houden is niet afhankelijk van de overbrengingsverhouding van je kettingtandwielen. Olivier zal nu op topsnelheid in het gebied zitten waarin de vario het toerental regelt. Dit blijft zo bij het veranderen van de tandwieloverbrenging. Hierdoor zal zijn toerental op topsnelheid identiek blijven en dus niet sneller gaan. Dus de vario afstelling moet aangepast worden om het juiste toerental te halen.

Hoe kan ik de vario afstellen?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door Franky » 15 apr 2018, 10:21

JanmobyEvert schreef:
14 apr 2018, 08:18
Olivier. Mag ik vragen welke variateur je hebt geplaatst? (Nieuw? Kogels? Rollen? Merk?)

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 15 apr 2018, 10:31

De vario kun je eigenlijk niet afstellen. Je kunt wat spelen met de veerspanning en je kunt met gewichten gaan “spelen” bijv van 3 naar 2 kogels of een variateur plaatsen met rollen. Dit zal voor de topsnelheid niet veel verschil maken wel voor het accelereren.
Ik vraag mij af of jou variateur wel goed “gangbaar” is. Zitten er geen putten in de kogelbaan, zitten er geen bramen aan de twee pennen of aan de oren die tegen de pennen aankomen, is het oude vet weg en alles lekker gesmeerd, zit er geen roest of oneffenheden op de snaarschijven/poelies van de vario, etc?????

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 15 apr 2018, 10:35

Gebruik de zoekfunctie maar is hier op het forum. Dan heb je leesvoer voor de hele dag over variateurs en de werking er van. ;)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door Franky » 15 apr 2018, 11:28

JanmobyEvert schreef:
15 apr 2018, 10:31
De vario kun je eigenlijk niet afstellen.
Afbeelding
Gelukkig noem je daarna dat het wel afstelbaar is. :P

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 15 apr 2018, 12:43

heb de vario eerst goed bekeken en zag van de buitenkant geen schade, roest of versleten plekken. de schoentjes zagen er ook goed uit. ik heb m niet opgemaakt maar wel naar binnen gekeken naar waar de rollen zitten. ook hier zag alles er netjes en schoon uit. lager is ook gesmeerd met nieuw lagervet.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door AGB » 15 apr 2018, 13:43

maak eens foto s van het geheel en delen ,en plaats het hier foto s ,foto zegt soms meer dan woorden,

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 apr 2018, 14:49

Je kan alleen naar twee kogels gaan, als er normaal 4 in zitten. ga je van 3 naar twee, gaat de boel kapot.

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 15 apr 2018, 14:59

mijn segeerring tang is gister stuk gegaan dus de vario eraf halen zal niet gaan voorlopig. kijk eerst even wat de nieuwe tandwiel verhouding gaat doen evenals de nieuwe v snaar. helpt dit niet dan zal ik toch de vario moeten demonteren om te kijken of ie van binnen nog wel goed is.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 apr 2018, 19:35

Je snapt het niet helemaal, geloof ik. Heb je geen variateur, heb je het kleine tandwiel nodig. Vervang je de koppeling door een variateur, moet je ook het achtertandwiel vervangen. Zet je het grotere tandwiel op je wiel, zonder de koppeling te varvangen door een variateur, trek je wel sneller op, maar is je topsnelheid aanmerkelijk lager en het toerental, op topsnelheid, een stuk hoger.

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: van gewone koppeling naar vario (av50 1971)

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 17 apr 2018, 20:18

ik begrijp t zeker wel. het overigens de nieuwe snaar gemonteerd. deze ligt perfect in de poelie. ook heb ik een 56 tands tandwiel en nieuwe ketting gemonteerd. na een testrit met snelheidmeter kwam de topsnelheid op ongeveer 50 kmpu uit. ook de trekkracht is aanzienlijk beter. gelijk ook de nieuwe uitlaat erop gezet die ik nog had liggen. nu lekker rijden met het mooie weer van komende week :)
allen nogmaals hartelijk bedankt voor de snelle berichten en goede adviezen!

Plaats reactie