Verstelbare sproeier

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 28 mei 2018, 16:59

Helemaal goed..eventueel als je die nog niet hebt een koppelingsvliegwiel met 4 koppelingsplaatjes in plaats van 3.

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 28 mei 2018, 17:38

Wat voor voordeel heeft dit? Ik rij er ook vaak met zn tweeën op, heeft ie dan meer koppel oid?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door Franky » 28 mei 2018, 17:51

Motor opvoeren maar niet begrijpen hoe de bromfiets werkt. Verstandig? :roll:

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 28 mei 2018, 18:35

Hey hey ik snap prima hoe een bromfiets werkt, alleen ik gewoon niet wat voor effect t zou hebben. Daarom vraag ik t hier op t forum. Ben ook pas 17 jaar en heb mijn kennis tot nu toe alleen op gedaan door ervaring.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 28 mei 2018, 18:45

Die met 4 plaatjes grypt wat later aan.waardoor je meer toeren maakt als je wegryd zeg maar.en ietsepietsie sneller optrekt..t gaat wat meer naar moderne bromfiets gevoel.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door Franky » 28 mei 2018, 18:54

OlivierAV50 schreef:
28 mei 2018, 18:35
Hey hey ik snap prima hoe een bromfiets werkt, alleen ik gewoon niet wat voor effect t zou hebben. Daarom vraag ik t hier op t forum. Ben ook pas 17 jaar en heb mijn kennis tot nu toe alleen op gedaan door ervaring.
Ah oké. Ik wist niet dat je 17 was. Sorry ;) Ik ben zo ook begonnen ;)
Die plaatjes grijpen aan als je gas geeft vanuit stilstand. Als je eenmaal wat begint te rollen nemen de grote koppelingshamers het over. Dit merk je goed want die grijpen echt snel vast en geven je dus kortstondig een duw in de rug.
Als je minder plaatjes hebt is vanuit stilstand je toerental hoger. Echter, zodra de grote koppelingshamers aan het werk gaan is dat hoge toerental heel snel weg. Overigens heb je mogelijk ook nog verschil in stijfheid in die plaatjes dus het aantal zegt ook niet alles. :)

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 28 mei 2018, 19:06

De 4 plaatjes zyn korter en veel stugger dan de 3 langere.en daarom moeten er meer toeren gemaakt worden voordat t aangrypt..klopt dat als de hamers aangrypen t hoge toerental weg is.maar goed.blyft een feit .by verhoging toerental op lage snelhyd.word er meer kracht gegenereerd.en ben je dat slakkige kwyt...of je doet net zoals ik de koppelingshamers iets lichter maken waardoor je net iets meer toeren hebt voordat ze aangrypen.of of of alleby haha nog mooier.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door PantinNL » 28 mei 2018, 20:04

Ik heb maar één kritische opmerking: veilen doe je als je iets wilt verkopen op een veiling en vijlen doe ik dagelijks met een vijl.
De meeste dames vijlen ook ijverig met een nagelvijl. Ik neem aan dat je de cilinderpooren wilt aanpassen en niet dat je jouw cilinder wilt verkopen.
De getande v-snaar Ventico D24GTX is bij van Gestel in Eindhoven te koop (040-2115859) en ik moet ze ook nog hebben, maar wegens vakantie en -voorbereiding is er geen tijd om zaken op te sturen. Na 8 juni ben ik weer bereikbaar.
Groet,
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 28 mei 2018, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 28 mei 2018, 20:09

Een beetje bijvijlen wil ook niet. :lol:

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 28 mei 2018, 20:13

OlivierAV50 schreef:
28 mei 2018, 16:52
Dank voor alle reacties so far. Trekkracht en betrouwbaarheid van de brommer vind ik wel belangrijk, evenals de looks. Ik ben van plan om wel een banaan uitlaat te gebruiken tenzij iemand een ander leuk uitlaat idee heeft, ik sta open voor alle ideeën!
Ik heb een blok er nu onder zitten die helemaal standaard is, met variateur. Ik heb een ander blok die ik wil 'tunen' zegmaar.
Mijn plannen tot nu toe zijn:
Inlaat en uitlaat uitveilen volgens een frans boekje wat ik tegenkwam
Kop iets afvlakken (ook volgens boekje)
Onderrand zuiger weghalen (ook volgens boekje)
Uitlaat ontgrenzen (banaan)
Dellorto 15mm sha monteren (verstelbare sproeier idee laat ik maar zitten :lol: )
Nieuwe snaarschijf (zo'n chrome met van die gaatjes)
Getande v snaar (maar euh, waar haal ik die en welk type is t?)
Vliegwiel iets lichter maken voor iets snellere gasreactie

Is dit een beetje een oke plan of zitten hier zware don'ts tussen? :roll:
De banaanuitlaat ontgrenzen ben ik ook benieuwd naar .iemand tips?

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 28 mei 2018, 21:19

loe schreef:
28 mei 2018, 19:06
De 4 plaatjes zyn korter en veel stugger dan de 3 langere.en daarom moeten er meer toeren gemaakt worden voordat t aangrypt..klopt dat als de hamers aangrypen t hoge toerental weg is.maar goed.blyft een feit .by verhoging toerental op lage snelhyd.word er meer kracht gegenereerd.en ben je dat slakkige kwyt...of je doet net zoals ik de koppelingshamers iets lichter maken waardoor je net iets meer toeren hebt voordat ze aangrypen.of of of alleby haha nog mooier.
Ah zo. Klinkt lekker. Even kijken waar ik zo'n 4plater halen kan.

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 28 mei 2018, 21:21

PantinNL schreef:
28 mei 2018, 20:04
Ik heb maar één kritische opmerking: veilen doe je als je iets wilt verkopen op een veiling en vijlen doe ik dagelijks met een vijl.
De meeste dames vijlen ook ijverig met een nagelvijl. Ik neem aan dat je de cilinderpooren wilt aanpassen en niet dat je jouw cilinder wilt verkopen.
De getande v-snaar Ventico D24GTX is bij van Gestel in Eindhoven te koop (040-2115859) en ik moet ze ook nog hebben, maar wegens vakantie en -voorbereiding is er geen tijd om zaken op te sturen. Na 8 juni ben ik weer bereikbaar.
Groet,
Henk
Hahaha ik heb t over vijlen met de lange ij :D
Snaar gaat wel even duren voor ik die nodig ga hebben en komt eind van de vakantie wel gok ik. Kan m ook bestellen bij born2brom voor 7 euries :thumbup:
Laatst gewijzigd door OlivierAV50 op 28 mei 2018, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 28 mei 2018, 21:22

loe schreef:
28 mei 2018, 20:13
OlivierAV50 schreef:
28 mei 2018, 16:52
Dank voor alle reacties so far. Trekkracht en betrouwbaarheid van de brommer vind ik wel belangrijk, evenals de looks. Ik ben van plan om wel een banaan uitlaat te gebruiken tenzij iemand een ander leuk uitlaat idee heeft, ik sta open voor alle ideeën!
Ik heb een blok er nu onder zitten die helemaal standaard is, met variateur. Ik heb een ander blok die ik wil 'tunen' zegmaar.
Mijn plannen tot nu toe zijn:
Inlaat en uitlaat uitveilen volgens een frans boekje wat ik tegenkwam
Kop iets afvlakken (ook volgens boekje)
Onderrand zuiger weghalen (ook volgens boekje)
Uitlaat ontgrenzen (banaan)
Dellorto 15mm sha monteren (verstelbare sproeier idee laat ik maar zitten :lol: )
Nieuwe snaarschijf (zo'n chrome met van die gaatjes)
Getande v snaar (maar euh, waar haal ik die en welk type is t?)
Vliegwiel iets lichter maken voor iets snellere gasreactie

Is dit een beetje een oke plan of zitten hier zware don'ts tussen? :roll:
De banaanuitlaat ontgrenzen ben ik ook benieuwd naar .iemand tips?
Ik dacht dat dat gewoon de achterste tussenschotten afzagen was en evt de resterende gaten van t vaste schot op boren... But don't kill me if i'm wrong...

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 28 mei 2018, 22:21

Ik ga t plan eerst maar eens uitvoeren met de standaard gunter carb (10mm dacht ik). Als ik de dellorto wil gebruiken moet ik ook de gashendel en kabel enzo vervangen. Wellicht dat ik upgrade naar een 12mm mocht ik nog harder willen maar ik heb t idee dat ik hard zat zal gaan na alle overige aanpassingen :P

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 28 mei 2018, 22:48

Dat denk ik ook...evel knievel 2.0 :lol:

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door PantinNL » 28 mei 2018, 23:18

OlivierAV50 schreef:
28 mei 2018, 21:21
PantinNL schreef:
28 mei 2018, 20:04
De getande v-snaar Ventico D24GTX is bij van Gestel in Eindhoven te koop (040-2115859) en ik moet ze ook nog hebben, maar wegens vakantie en -voorbereiding is er geen tijd om zaken op te sturen. Na 8 juni ben ik weer bereikbaar.
Groet,
Henk
Hahaha ik heb t over vijlen met de lange ij :D
Snaar gaat wel even duren voor ik die nodig ga hebben en komt eind van de vakantie wel gok ik. Kan m ook bestellen bij born2brom voor 7 euries :thumbup:
Is inderdaad de juiste en erg goedkoop. Ik heb ze ooit via de detailhandel (van Gestel) rechtstreeks besteld bij Ventico en die waren een stuk duurder dan 7 Euro.
De kwaliteit was echter uitstekend. Ik heb ooit wat andere goedkope riemen bij Born2Brom besteld en die zagen er goed uit.
In de praktijk wordt het pas duidelijk of de riem goed is. Oude harde getande v-riemen gaan op een variateur niet lang mee.
Henk

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 02 jun 2018, 14:16

loe schreef:
28 mei 2018, 18:45
Die met 4 plaatjes grypt wat later aan.waardoor je meer toeren maakt als je wegryd zeg maar.en ietsepietsie sneller optrekt..t gaat wat meer naar moderne bromfiets gevoel.
Als je van de koppelingsvliegwiel met 3 plaatjes de voeringen inkort, heeft dit dan hetzelfde effect?

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door Kees61 » 02 jun 2018, 15:32

OlivierAV50 schreef:
02 jun 2018, 14:16
loe schreef:
28 mei 2018, 18:45
Die met 4 plaatjes grypt wat later aan.waardoor je meer toeren maakt als je wegryd zeg maar.en ietsepietsie sneller optrekt..t gaat wat meer naar moderne bromfiets gevoel.
Als je van de koppelingsvliegwiel met 3 plaatjes de voeringen inkort, heeft dit dan hetzelfde effect?
Ik zou dat niet doen. Bij mijn Mobylette met originele cilinder maakt de motor bij optrekken al tamelijk veel toeren. Dat is ook het punt van het maximale koppel. Als de 2e set met de koppelingshamers ingrijpen, dan zakt het toerental even in elkaar, maar omdat ik een overmaatse zuiger heb geplaatst, is de trekkracht bij lage toeren ook beter geworden.
Ik zou daar niks aan veranderen. Bovendien neemt de slijtage toe.
Het koppelingssysteem is af fabriek al optimaal.

groetjes,
-=Kees=-

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 02 jun 2018, 17:47

Hoeveel moet je dan inkorten..je gaat al snel de mist in.met als gevolg dat ze misschien helemaal niet meer pakken.of pas by belachelyk hoge toeren..ik heb niks veranderd aan de koppelingsplaatjes.maar wel aan de koppelings hamers.die heb ik 10 of 11 gram lichter gemaakt.waardoor ze iets later pakken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door Franky » 02 jun 2018, 19:25

De koppelingsplaatje slijten vanzelf weg waardoor het toerental al hoger wordt. Gewoon veel kilometers maken. :lol: Afbeelding

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door Kees61 » 03 jun 2018, 16:31

Franky schreef:
02 jun 2018, 19:25
De koppelingsplaatje slijten vanzelf weg waardoor het toerental al hoger wordt. Gewoon veel kilometers maken. :lol: Afbeelding
Ik heb ooit een groene Mobylette EEG gehad met de koplamp op het stuur. Hiervan waren de koppelingsschoenen totaal versleten en liep dan ijzer op ijzer. Hoog in de toeren met minimale trekkracht, maar de koppelingshamers waren nog wel in goede staat.
Sinds ik een nieuwe zuiger heb geplaatst en de ontsteking op 2.0 mm BDP heb gezet, heb ik al volle trekkracht bij 15 km/u. Voorheen was dat 20 km/u.
Ergo: houd de fabrieksinstellingen aan voor optimale prestaties.

groetjes,
-=Kees=-

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door Franky » 03 jun 2018, 17:02

Mee eens.
Ik heb ook ooit een koppeling gehad die graag wou slippen. Het klinkt leuk en het gaat heel snel voor je gevoel. Geluid doet veel. In de werkelijkheid was het niet zo best. Ik heb me wel eens afgevraagd wat het rendement van de koppeling is. Natuurlijk levert je motor meer vermogen als je meer toeren maakt, maar in hoeverre gaat die energie niet verloren in hitte in de koppeling omdat die nog aan het slippen is ipv vast zit. Er zit ergens een optimum. Waar precies weet ik helaas ook niet. ;)

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door Kees61 » 03 jun 2018, 18:35

Franky schreef:
03 jun 2018, 17:02
Mee eens.
Ik heb ook ooit een koppeling gehad die graag wou slippen. Het klinkt leuk en het gaat heel snel voor je gevoel. Geluid doet veel. In de werkelijkheid was het niet zo best. Ik heb me wel eens afgevraagd wat het rendement van de koppeling is. Natuurlijk levert je motor meer vermogen als je meer toeren maakt, maar in hoeverre gaat die energie niet verloren in hitte in de koppeling omdat die nog aan het slippen is ipv vast zit. Er zit ergens een optimum. Waar precies weet ik helaas ook niet. ;)
De brommer trekt maximaal op waar het koppel dan ook maximaal is. Bij een Mobylette is dat ca 3000 toeren.
Bij het slippen gaat het motor vermogen verloren en die wordt omgezet in warmte.
Bij vloeistof koppelingen in auto's is dat veel minder het geval, maar ook daar is enig verlies. Bij de latere automaten bakken (ZF) worden de hoge versnellingen gelocked.

Ik heb jarenlang op schakel brommers gereden en bij opgevoerde brommers moet je de koppeling (langer) laten slippen op een hoger toerental voor een maximaal koppel, en vaak zelfs als je overgaat naar een hogere versnelling.

groetjes,
-=Kees=-

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 03 jun 2018, 18:52

De moderne koppelingstrommels van mbk hebben nu 4 korte koppelingplaatjes.dat doen die jongens van mbk niet zomaar..iets hogere toerental .wat meer koppel...vroeger vondt men dat rustige wegryden .met eventueel wat bytrappen geen probleem..tegenwoordig is dat natuurlyk not done .beetje lullig meefietsen. :oops:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door Franky » 03 jun 2018, 19:13

Die moderne zijn neem ik aan voor een AV10 blok? Zo eentje heb ik waarschijnlijk gehad. Dat werkt niet op een AV7 :P
Kees61 schreef:
03 jun 2018, 18:35
De brommer trekt maximaal op waar het koppel dan ook maximaal is. Bij een Mobylette is dat ca 3000 toeren.
Vanaf stilstand heb je uiteraard gelijk. Echter mijn punt was dat je met bijvoorbeeld 2500 toeren met een aangegrepen koppeling wel eens meer koppel op je wiel kan hebben dat met een 3000 toeren slippende koppeling ;) Dat was mijn punt met het rendement van de koppeling :)

Plaats reactie