Geratel en langzaamoptrekken

Quatrelle
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jul 2018, 14:24
Woonplaats: Rhenen

Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door Quatrelle » 23 jul 2018, 20:33

Hallo allemaal

Heb mezelf al voorgesteld in het juiste topic.
Mijn 1965 E.E.G. welke naar snorfiets is gekeurd, laat af en toe geratel van het vliegwiel aan de linkerkant horen. Meestal bij optrekken. Ook gebeurt het erg vaak dat met het optrekken de brommer ahw gelijk vanuit de hogere versnelling weg rijd. Soms...niet...en trekt hij soepel op en schakelt daarna door.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Heb de brommer sinds zaterdag, maar heb ik nu een kat in de zak gekocht?

Bedankt..

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door paulmz » 23 jul 2018, 20:42

Schot voor de boeg,de 3 schoentjes in de trommel hebben mogelijk geen frictiemateriaal meer.

Paul

Quatrelle
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jul 2018, 14:24
Woonplaats: Rhenen

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door Quatrelle » 23 jul 2018, 20:52

Hoi Paul

Bedankt.voor je reactie.
Dat klinkt wel erg aannamenlijk, want geen frictie is langzaam optrekken en geratel het ontbreken van frictie materiaal en dus ijzer op ijzer.

Kan ik dit makkelijk zelf vervangen? En waar haal ik dergelijke schoentjes?

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door paulmz » 23 jul 2018, 20:56

Je hebt iig een koppelingstrekker nodig.
Dan zal je de oude schoentjes los moeten boren en de nieuwe er weer in klinken.
Als laatste de trommel uitdraaien of voorzichtig glad slijpen met ee Dremel old.
Heb een poosje terug schoentjes via Polle bemachtigd.

Paul

Quatrelle
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jul 2018, 14:24
Woonplaats: Rhenen

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door Quatrelle » 23 jul 2018, 21:11

Dankjewel. Dan ga ik al die zaken proberen te bemachtigen. Ik zal tot die tijd er verder niet op rijden meer om erger te voorkomen. Polle zei je? Dat is een forummer?

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door paulmz » 23 jul 2018, 21:12

Ja Polle is een zeer bekende Forummer.

Paul

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door loe » 23 jul 2018, 21:49

Of je gaat op zoek naar een vervangende koppelingstrommel.zyn er genoeg van te vinden.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door Franky » 23 jul 2018, 22:02

Rij een keer langs en dan kijk ik een keer met je mee. Dan kan ik je waarschijnlijk vrij snel vertellen wat het probleem is. Onderdelen heb ik niet voor je liggen. Dan weet je dat alvast ;)

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 jul 2018, 22:15

loe schreef:
23 jul 2018, 21:49
Of je gaat op zoek naar een vervangende koppelingstrommel.zyn er genoeg van te vinden.
Desnoods een nieuwe bij BorntoBrom

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door loe » 23 jul 2018, 22:32

By b 2 b verkopen ze wel de koppelingstrommel met 4 koppelingsflappertjes..niks mis mee .maar toch.anders optrekkend dan met 3

Quatrelle
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jul 2018, 14:24
Woonplaats: Rhenen

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door Quatrelle » 23 jul 2018, 22:42

Franky schreef:
23 jul 2018, 22:02
Rij een keer langs en dan kijk ik een keer met je mee. Dan kan ik je waarschijnlijk vrij snel vertellen wat het probleem is. Onderdelen heb ik niet voor je liggen. Dan weet je dat alvast ;)

Ik durf niet meer dat stukkie naar Wageningen te rijden nu. Kom die hele Greb niet meer op. Maar mocht je een keer in de buurt zijn...je bent altijd van harte welkom en koffie of fris staat klaar 😉

Zal eens alle tips hier nalopen. Voorkeur heeft wel nwe schoentjes en dan drie. Zo blijft de ervaring toch beetje origineel. Als iemand nog iets heeft liggen hou ik me aanbevolen. Zijn er ook handige forummers die hun betaalde diensten hier aanbieden? In de omgeving van Elst (UT).

Bedankt allemaal. Dat vindt ik zo mooi aan een forum. Elkaar helpen om de hobby rijdend te houden.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2018, 17:03

Quatrelle schreef:
23 jul 2018, 22:42
Franky schreef:
23 jul 2018, 22:02
Rij een keer langs en dan kijk ik een keer met je mee. Dan kan ik je waarschijnlijk vrij snel vertellen wat het probleem is. Onderdelen heb ik niet voor je liggen. Dan weet je dat alvast ;)

Ik durf niet meer dat stukkie naar Wageningen te rijden nu. Kom die hele Greb niet meer op. Maar mocht je een keer in de buurt zijn...je bent altijd van harte welkom en koffie of fris staat klaar 😉
Voorlopig heb ik het te druk met mijn eigen dingen ;) Daarnaast is het nu veel te warm om rond te rijden of te sleutelen.
Laatst gewijzigd door Franky op 24 jul 2018, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door loe » 24 jul 2018, 17:08

Stop er gewoon een goede tweedehansie op..dan kunne ge lekker ryden..en kun je als je de onderdelen hebt je oude trommel reviseren.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door PantinNL » 24 jul 2018, 18:20

Als ik de volgende week terug ben kun je een keer op bezoek komen en kan ik de boel wel verzolen.
Belangrijk is dan dat de boel nagedraaid wordt op een draaibank. Vroeger deed ik dat met een Dremel met wisselend resultaat.
Door nadraaien wordt het loopvlak weer mooi glad en dat vinden koppelingschoenen alleen maar fijn. ;).
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2018, 19:12

Quatrelle schreef:
23 jul 2018, 20:52
Dat klinkt wel erg aannamenlijk, want geen frictie is langzaam optrekken en geratel het ontbreken van frictie materiaal en dus ijzer op ijzer.
Ik las nog even dit topic door en wil toch even iets melden.
Het is nog helemaal niet duidelijk dat er iets met het frictie materiaal aan de hand is. Je hebt vage omschrijving gegeven over hoe de bromfiets rijdt en aangegeven dat je geratel hoort. Er zijn meer oorzaken te bedenken naast frictie materiaal. Mede omdat je nog niets los hebt gehaald vind ik het te vroeg om zo'n conclusie te trekken.

Tijd om een stapje achteruit te gaan en even nuchter er naar te kijken. Wat gedaan moet worden is in mijn ogen vrij simpel. De koppeling moet uit elkaar en je moet kijken wat er aan de hand is. Voordat je dat gedaan hebt is de oorzaak van de problemen enkel speculatie. ;)

Overigens moet in mijn ogen die koppeling toch uit elkaar. Je hebt een oude bromfiets gekocht. Stap 1 is nu onderhoud gaan plegen. Je hebt geen idee in wat voor staat de bromfiets is. Het enige dat je weet is dat het oud is. Dat betekent dat de koppeling zeker uit elkaar moet. Uit vet eruit en nieuw vet erin op zijn minst. Ontsteking nalopen, preventief onderdelen vervangen, alles smeren etc etc is in mijn ogen vanzelfsprekend. Doe dit allemaal netjes en je zal gaan genieten van je bromfiets :D

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door paulmz » 24 jul 2018, 20:07

Frank met alle respect,maar mijn eerste antwoord luidde ook:schot voor de boeg.

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2018, 20:14

Het was ook geen opmerking naar iemand hier ;) Het was een opmerking over in welke richting dit topic langzaam gelopen is :) Er wordt ondertussen gesproken alsof de bladveren het probleem zijn. Dat weten we natuurlijk helemaal niet. Ik wou het topic weer even terugbrengen naar de basis.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door brommerskieken » 25 jul 2018, 11:51

goedemiddag het is zo dat ik komende zaterdag in de buurt van Rhenen ben dus wil best even langs komen om te kijken wat het is
laat het mij maar weten doe dat maar met een pb bericht

gr harold

Quatrelle
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jul 2018, 14:24
Woonplaats: Rhenen

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door Quatrelle » 26 jul 2018, 10:59

Bedankt voor de aangeboden hulp allemaal. De Moby is opgehaald en word momenteel uit elkaar gehaald, om e.e.a goed te analyseren. Ik zal de bevindingen in dit topic posten. Ik zit vlak voor mijn vakantie en wil graag daarna nog lekker toeren op het beestje. In het kader daarvan besloten de klus niet zelf te gaan klaren maar uit te besteden. Geen eerdere ervaringen met deze persoon, maar uurtatief en haal -en breng service waren al goed, nu de expertise en reparatie nog.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 26 jul 2018, 11:02

We horen het graag ter lering. Vaak is het een kleinigheidje, ik ben benieuwd. Wie kijkt er nu naar ? Een Forumlid ? GR. Joop

Quatrelle
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jul 2018, 14:24
Woonplaats: Rhenen

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door Quatrelle » 26 jul 2018, 11:25

Nee, helaas niet. Deze persoon is een jong vent, die een bedrijfje voor zichzelf heeft opgezet, en adverteert op Marktplaats. Hij woont niet ver bij mij vandaan. Heeft zoals gezegd zijn eigen haal -en breng service, een gunstig uur tarief, maar heeft tot dusver ervaring met brommers en voornamenlijk scooters. Is langs geweest, heb de brommer laten zien, laten lopen, probleem uitgelegd, verteld over de uitgebreide onderdelen voorziening voor dergelijke brommers, hem ook wat web adressen gegeven, de digitale handleiding en hij durfde de uitdaging aan. Werd zijn 1e oldtimer die hij aan pakt. Heb hem wel een deadline gegeven ivm mijn vakantie en bij elke aanschaf van onderdelen neemt hij eerst contact met mij op.

Normaliter ben ik niet zo van dergelijke acties en ga ik nooit over 1 nacht ijs, maar dit is een enthousiaste jonge gast, die serieus is en graag in zijn kennis en bedrijf wil groeien. Dat gun ik hem wel.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door Franky » 26 jul 2018, 16:55

Quatrelle schreef:
26 jul 2018, 11:25
maar dit is een enthousiaste jonge gast, die serieus is en graag in zijn kennis en bedrijf wil groeien.
Dan zien we hem hier wel verschijnen :mrgreen:

Quatrelle
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jul 2018, 14:24
Woonplaats: Rhenen

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door Quatrelle » 26 jul 2018, 17:57

Wie weet!

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 jul 2018, 18:22

Misschien kan je hem hierheen sturen, als hij toch problemen heeft? Er is geen betere Mobylette hulpdesk, dan dit forum.

Quatrelle
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jul 2018, 14:24
Woonplaats: Rhenen

Re: Geratel en langzaamoptrekken

Ongelezen bericht door Quatrelle » 26 jul 2018, 20:26

Reken er maar op! Idd...dit forum is een bron van info met allemaal gelijkgestemden, dat vindt ik altijd zo gaaf aan fora.

Plaats reactie