Het model Ideaal????
Het model Ideaal????
In de afgelopen jaren heb ik heel wat Kaptein modellen zien langskomen en zelden word ik nog verrast.
In het artikel van Alfons van Wezenberg ( in het blad De Bromfiets) kwam Alfons op de proppen met "het model Ideaal" als opvolger van de S44.
Ik kende de kreet Kaptein mobylette Ideaal helemaal niet. Uiteraard wel de Ideal-remmen.
Hij stuurde mij dus een kopie van een folder uit 1959 en toen viel het kwartje:
Het leek op de S44 uit 1958, met het bekende blikwerk om de zadelkolom. Ik bleek zelfs in mijn archief een dergelijke brommer te hebben zitten.
Wat type aanduiding betreft zouden de volgende aanduidingen moeten kloppen:
Modeljaar 1959
De Luxe S34 (zonder achtervering en dimobykoppeling)
Super S35 (met plunjervering en dimobykoppeling)
Ideaal S44 of ........................S35 met versnellingen???? (met plunjervering en dimobykoppeling en variateur)
Jaren geleden viel me al op dat er zo weinig documentatie uit die periode beschikbaar was.
Wie beschikt er over meer documentatie uit die periode? Het mag van alles zijn: advertenties, dealer bulletin, aankoopnota's et cetera.
Het zal wel niet gemakkelijk worden, want het betreft hier een model dat niet veel geproduceerd is.
Ik twijfel zelfs of onderstaand model wel een variateur heeft en niet gewoon een Super S35 is.
Wie beschikt er over meer documentatie uit die periode? Het mag van alles zijn: advertenties, dealer bulletin, aankoopnota's et cetera.
Mogelijk kan dat wat meer duidelijkheid brengen.
Groet,
Henk
In het artikel van Alfons van Wezenberg ( in het blad De Bromfiets) kwam Alfons op de proppen met "het model Ideaal" als opvolger van de S44.
Ik kende de kreet Kaptein mobylette Ideaal helemaal niet. Uiteraard wel de Ideal-remmen.
Hij stuurde mij dus een kopie van een folder uit 1959 en toen viel het kwartje:
Het leek op de S44 uit 1958, met het bekende blikwerk om de zadelkolom. Ik bleek zelfs in mijn archief een dergelijke brommer te hebben zitten.
Wat type aanduiding betreft zouden de volgende aanduidingen moeten kloppen:
Modeljaar 1959
De Luxe S34 (zonder achtervering en dimobykoppeling)
Super S35 (met plunjervering en dimobykoppeling)
Ideaal S44 of ........................S35 met versnellingen???? (met plunjervering en dimobykoppeling en variateur)
Jaren geleden viel me al op dat er zo weinig documentatie uit die periode beschikbaar was.
Wie beschikt er over meer documentatie uit die periode? Het mag van alles zijn: advertenties, dealer bulletin, aankoopnota's et cetera.
Het zal wel niet gemakkelijk worden, want het betreft hier een model dat niet veel geproduceerd is.
Ik twijfel zelfs of onderstaand model wel een variateur heeft en niet gewoon een Super S35 is.
Wie beschikt er over meer documentatie uit die periode? Het mag van alles zijn: advertenties, dealer bulletin, aankoopnota's et cetera.
Mogelijk kan dat wat meer duidelijkheid brengen.
Groet,
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door PantinNL op 02 mar 2020, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het model Ideaal????
Lang geleden in 2013 of 2014 hadden we al eens een discussie over de vergelijkbaarheid
van de S34 S35 en S44 met de AV 75-79. Het bericht daarover kan ik niet meer vinden, maar
ik herinner me nog je conclusie, dat "de reeks AV75-79 niet één op één paste op de Kapteins".
Wat betreft je bijgevoegde plaatjes lijkt me duidelijk, dat de Ideaal versnellingen heeft
want er is een variateur-kapje te zien en koppeling en snaarschijf overlappen elkaar niet
zoals dat wèl het geval is bij de S34/35. Bovendien zie daarbij geen variateur-kap.
De S41a uit 1957 was van alle gemakken voorzien, maar niet van een variateur-kap.
Wat is nu de Ideaal? een verbeterde S41a of een verbeterde S44? groet md
van de S34 S35 en S44 met de AV 75-79. Het bericht daarover kan ik niet meer vinden, maar
ik herinner me nog je conclusie, dat "de reeks AV75-79 niet één op één paste op de Kapteins".
Wat betreft je bijgevoegde plaatjes lijkt me duidelijk, dat de Ideaal versnellingen heeft
want er is een variateur-kapje te zien en koppeling en snaarschijf overlappen elkaar niet
zoals dat wèl het geval is bij de S34/35. Bovendien zie daarbij geen variateur-kap.
De S41a uit 1957 was van alle gemakken voorzien, maar niet van een variateur-kap.
Wat is nu de Ideaal? een verbeterde S41a of een verbeterde S44? groet md
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Het model Ideaal????
Hallo MobyDilz,
De S44 kan je zien als de verbetering van de S41a.
De S44 had een variateur met Dimobykoppeling; bij de S41 zit er een enkelvoudige mobykoppeling op.
In 1959 kwam er wat blikwerk om de zadelbuis.
Het model S44 werd verder niet gewijzigd en men noemde dit volgens de folder de Ideaal.
De folder 1960 heeft het helemaal niet meer over de Ideaal en de plunjervering is vervangen door lange schokdempers op de super S35.
Het is mij nog niet geheel duidelijk. 1958- 1959 is sowieso een blinde vlek in mijn Kapteinhistorie.
Misschien moet ik maar eens oude kranten uitpluizen op advertenties uit die periode.
Henk
De S44 kan je zien als de verbetering van de S41a.
De S44 had een variateur met Dimobykoppeling; bij de S41 zit er een enkelvoudige mobykoppeling op.
In 1959 kwam er wat blikwerk om de zadelbuis.
Het model S44 werd verder niet gewijzigd en men noemde dit volgens de folder de Ideaal.
De folder 1960 heeft het helemaal niet meer over de Ideaal en de plunjervering is vervangen door lange schokdempers op de super S35.
Het is mij nog niet geheel duidelijk. 1958- 1959 is sowieso een blinde vlek in mijn Kapteinhistorie.
Misschien moet ik maar eens oude kranten uitpluizen op advertenties uit die periode.
Henk
Re: Het model Ideaal????
Mobydilz, ook de S41A heeft een variateurkap, op de folder is de kap donker en moeilijk te zien.
Re: Het model Ideaal????
Henk, er staat 1 uit 1957, zonder het plaatwerk te koop op MP. https://link.marktplaats.nl/m1520680521
groet, Lolle
groet, Lolle
Re: Het model Ideaal????
Hallo Lolle,
Die brommer op MP is duidelijk een S41a uit 1957.
De folder, die jij geplaatst hebt, komt uit 1958 gezien de brommers en de prijzen. Ik heb deze folder overigens al in mijn archief.
Ik vond ook nog een folder uit 1958/59 en eentje uit 1959: deze boden geen verdere aanknopingspunten. Soms werden er brommers in folders gezet, die later niet in productie zijn genomen of amper zijn verkocht. Dat laatste is hier waarschijnlijk het geval, want hij kostte circa Hlf. 675.
Uit advertenties kan je ook een heleboel afleiden en zo vermoed ik dat die folder, die je zojuist geplaatst hebt uit 1958 komt.
Een ander aanknopingspunt zou zijn: de dealer publicaties. Ik heb er een heleboel, maar mis er nog vele waaronder.....juist 1958 -1962.
Wie heeft er nog van die dealerbladen liggen? Ik kan ze hier gemakkelijk en snel scannen; een tegenprestatie van mijn kant maakt het extra interessant.
Zoals het er nu uit ziet is die Ideaal gewoon een later model S44. De naam Ideaal is waarschijnlijk een marketing verhaal.
Het frame gaat gewoon verder onder de naam super S35 en in 1960 worden de plunjerveren vervangen door lange schokdempers.
Eigenlijk heeft het allemaal slechts 3 jaar geduurd.
Ik ga zelf uiteraard door met zoeken en los dat raadsel nog wel een keer op.
Henk
Die brommer op MP is duidelijk een S41a uit 1957.
De folder, die jij geplaatst hebt, komt uit 1958 gezien de brommers en de prijzen. Ik heb deze folder overigens al in mijn archief.
Ik vond ook nog een folder uit 1958/59 en eentje uit 1959: deze boden geen verdere aanknopingspunten. Soms werden er brommers in folders gezet, die later niet in productie zijn genomen of amper zijn verkocht. Dat laatste is hier waarschijnlijk het geval, want hij kostte circa Hlf. 675.
Uit advertenties kan je ook een heleboel afleiden en zo vermoed ik dat die folder, die je zojuist geplaatst hebt uit 1958 komt.
Een ander aanknopingspunt zou zijn: de dealer publicaties. Ik heb er een heleboel, maar mis er nog vele waaronder.....juist 1958 -1962.
Wie heeft er nog van die dealerbladen liggen? Ik kan ze hier gemakkelijk en snel scannen; een tegenprestatie van mijn kant maakt het extra interessant.
Zoals het er nu uit ziet is die Ideaal gewoon een later model S44. De naam Ideaal is waarschijnlijk een marketing verhaal.
Het frame gaat gewoon verder onder de naam super S35 en in 1960 worden de plunjerveren vervangen door lange schokdempers.
Eigenlijk heeft het allemaal slechts 3 jaar geduurd.
Ik ga zelf uiteraard door met zoeken en los dat raadsel nog wel een keer op.
Henk
Re: Het model Ideaal????
Als overzichten en tabellenfreak heb ik weer eens naar het franse spul gekeken op
Tobeconline waar wrsch. Szwip's folders in verwerkt zijn tegenwoordig.
Ik kom dan tot het volgende overzicht en daar kun je dan je Ideaal op plakken.
m.i. kom je dan op de AV78 terecht het één na chique-ste dat toen door
Motobécane gefröbeld werd. De Luxe lijkt sprekend op de AV76, de kaalste. (hier stond abusievelijk Super)
Ja we hadden een beetje hollands extra blik eraan hangen,
maar ik neem aan, dat Willem K niet te ver van het franse pad
wilde wandelen; daar wordt het alleen maar duurder van. Ruud, dat variateur -kapje zat zelfs op de AV17 op het foldermateriaal!
groet md
Tobeconline waar wrsch. Szwip's folders in verwerkt zijn tegenwoordig.
Ik kom dan tot het volgende overzicht en daar kun je dan je Ideaal op plakken.
m.i. kom je dan op de AV78 terecht het één na chique-ste dat toen door
Motobécane gefröbeld werd. De Luxe lijkt sprekend op de AV76, de kaalste. (hier stond abusievelijk Super)
Ja we hadden een beetje hollands extra blik eraan hangen,
maar ik neem aan, dat Willem K niet te ver van het franse pad
wilde wandelen; daar wordt het alleen maar duurder van. Ruud, dat variateur -kapje zat zelfs op de AV17 op het foldermateriaal!
groet md
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mobydilz op 03 mar 2020, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het model Ideaal????
Hallo MobyDilz,
De S44 is inderdaad de Kaptein tegenhanger van de AV78.
Ik denk dat het frame met de plunjervering van S44 in 1959 zijn beste tijd heeft gehad.
De Super en natuurlijk de "modellen uit de "zware" klasse gebruiken frames met lange schokdempers vanaf 1960
Henk
De S44 is inderdaad de Kaptein tegenhanger van de AV78.
Ik denk dat het frame met de plunjervering van S44 in 1959 zijn beste tijd heeft gehad.
De Super en natuurlijk de "modellen uit de "zware" klasse gebruiken frames met lange schokdempers vanaf 1960
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Het model Ideaal????
Altijd leuk om de zaken eens lekker door te discussiëren en al zou het
verlossende woord van Ons Willem K. moeten komen en weten we dat
dat nooit meer zal komen, dan nog naderen we elkaar dusdanig, dat een
publiek duel op de heilige grond aan de Dr Lelyweg 15 in Arnhem niet
nodig is; een lekker glaasje op die plek zou ik niet afslaan . . .
gr md
verlossende woord van Ons Willem K. moeten komen en weten we dat
dat nooit meer zal komen, dan nog naderen we elkaar dusdanig, dat een
publiek duel op de heilige grond aan de Dr Lelyweg 15 in Arnhem niet
nodig is; een lekker glaasje op die plek zou ik niet afslaan . . .
gr md
Laatst gewijzigd door mobydilz op 03 mar 2020, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het model Ideaal????
en dan hebben we natuurlijk nog de S34A oftewel de Luxe uit 1957.
Deze, zonder het blikwerk onder het zadel, heb ik in nog geen enkele folder kunnen vinden. Lolle
Deze, zonder het blikwerk onder het zadel, heb ik in nog geen enkele folder kunnen vinden. Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Het model Ideaal????
Grappig: nu hebben we weer een brommer, die eigenlijk nooit gemaakt is volgens de folder...
Nu zeggen folders niet alles. Als je boek modellen t/m 1958 raadpleegt zie dat beplating van de zadelbuis is toegepast op de modellen:
S34, S35, S41 en S44 Het bijbehorende tekeningnummer is: 28/651 en het bestelnummer is: 41.650.00.
Nu weet ik dat op de S41 deze kappen in 1957 er niet opzaten. Zie het maar als een soort van accessoire.
Het is logisch dat vanaf 1958 de brommer voorzien werden van het extra blikwerk rondom de zadelbuis.
Dus ook de nieuwe S34, maar deze heeft dat niet.
Er zijn verschillende verklaringen voor te bedenken, maar het blijft gissen.
Ook dit nemen we mee als er nieuwe informatie wordt aangetroffen.
Henk
Nu zeggen folders niet alles. Als je boek modellen t/m 1958 raadpleegt zie dat beplating van de zadelbuis is toegepast op de modellen:
S34, S35, S41 en S44 Het bijbehorende tekeningnummer is: 28/651 en het bestelnummer is: 41.650.00.
Nu weet ik dat op de S41 deze kappen in 1957 er niet opzaten. Zie het maar als een soort van accessoire.
Het is logisch dat vanaf 1958 de brommer voorzien werden van het extra blikwerk rondom de zadelbuis.
Dus ook de nieuwe S34, maar deze heeft dat niet.
Er zijn verschillende verklaringen voor te bedenken, maar het blijft gissen.
Ook dit nemen we mee als er nieuwe informatie wordt aangetroffen.
Henk
Re: Het model Ideaal????
Destijds waren dealers verplicht door Kaptein om dat plaatwerk toe te voegen.
Spies had het spul destijds nog liggen.
Lolle's S34A staat in het overzicht en komt binnen kort ook tevoorschijn via
de link.
Spies had het spul destijds nog liggen.
Lolle's S34A staat in het overzicht en komt binnen kort ook tevoorschijn via
de link.
Laatst gewijzigd door mobydilz op 11 mar 2020, 07:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Het model Ideaal????
Wie heeft er bezwaar tegen als ik in dit overzichtje "De Luxe"
als S34A opvoer naar aanleiding van Lolle's exemplaar
en dan de "Super"als S35A.
Dan is mijn vergelijking met de franse AV57-79 reeks eindelijk
compleet.
dank voor de reactie md
als S34A opvoer naar aanleiding van Lolle's exemplaar
en dan de "Super"als S35A.
Dan is mijn vergelijking met de franse AV57-79 reeks eindelijk
compleet.
dank voor de reactie md
Laatst gewijzigd door mobydilz op 11 mar 2020, 07:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het model Ideaal????
Nee, geen pobleem mee. Je weet als een ander, de Motobécane modellen, te koppelen, aan de eigen ideeën van Kaptein. Zoals maar weinig anderen schijnen te zien. Zie GAC, Raleigh, Suvega En veel meer, wijdverbreide merken, die Motobécane modellen onder licentie produceerden, met eigen aanpassingen, die zulke, interresante, modeelen hebben opgeleverd! Wat zou ik graag een GAC Sherpa hebben! https://sites.google.com/site/mobylette ... -91-sherpa . SP50 frame, SP93 tank, maar aandrijving met "kleine" snaarschijf. Niet eens het AV89 systeem, laat staan een boite relais. Maar wat een stoere Moby.
Re: Het model Ideaal????
MD ik neem aan dat je de Av75 bedoeld. Zijn er ook verschillen tussen de franse en de kaptein modellen, buiten het achterlicht?
Joost, de sherpa dat vind ik ook een mooi model. Ik geloof dat Jet er ooit 1 heeft gehad.
Joost, de sherpa dat vind ik ook een mooi model. Ik geloof dat Jet er ooit 1 heeft gehad.
Re: Het model Ideaal????
Ja, AV75 en Super S35A zijn wat mij betreft "identiek".
De AV79 met variateur zonder plunjers, maar mèt variateur maakte Kaptein niet voor zover ik weet.
Verschil zit hem ook in de kappen die Kaptein later om de zadelpen monteerde.
Mogelijk voor de veiligheid in opdracht van de RDW?
Verder de kleurstelling en de topsnelheid.
Die Gac sherpa is inderdaad een leuk ding; de ouwe Willem K. heeft dat helaas niet meer
mogen meemaken!
dank voor de reacties gr md
De AV79 met variateur zonder plunjers, maar mèt variateur maakte Kaptein niet voor zover ik weet.
Verschil zit hem ook in de kappen die Kaptein later om de zadelpen monteerde.
Mogelijk voor de veiligheid in opdracht van de RDW?
Verder de kleurstelling en de topsnelheid.
Die Gac sherpa is inderdaad een leuk ding; de ouwe Willem K. heeft dat helaas niet meer
mogen meemaken!
dank voor de reacties gr md
Re: Het model Ideaal????
Verwijzing naar ge-updated overzicht:
https://photos.app.goo.gl/nuKNMQJX9wq9YN7m8
https://photos.app.goo.gl/nuKNMQJX9wq9YN7m8
Re: Het model Ideaal????
Ik kreeg van Henk een mooie tekening van de Franse versie die ik hier toevoeg. Het betreft de AV76.
Groet, LolleJe hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Lolle op 26 jan 2022, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het model Ideaal????
In de administratieve gegevens van de fraaie tekening zie ik duitse termen.
Hoe kan dat ? gr jed
Hoe kan dat ? gr jed
Re: Het model Ideaal????
Dat is waar, maar ik sta verbaasd, dat dat kennelijk al in de jaren 50 zo was.
Meeste duitse Moby-reclames zijn na 1960; nadrukkelijk EEG tijd en later.
gr jed
Meeste duitse Moby-reclames zijn na 1960; nadrukkelijk EEG tijd en later.
gr jed
-
- Berichten: 2014
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Het model Ideaal????
Bedoel jij deze Joost?MobyJoost schreef: ↑06 mar 2020, 21:34Nee, geen pobleem mee. Je weet als een ander, de Motobécane modellen, te koppelen, aan de eigen ideeën van Kaptein. Zoals maar weinig anderen schijnen te zien. Zie GAC, Raleigh, Suvega En veel meer, wijdverbreide merken, die Motobécane modellen onder licentie produceerden, met eigen aanpassingen, die zulke, interresante, modeelen hebben opgeleverd! Wat zou ik graag een GAC Sherpa hebben! https://sites.google.com/site/mobylette ... -91-sherpa . SP50 frame, SP93 tank, maar aandrijving met "kleine" snaarschijf. Niet eens het AV89 systeem, laat staan een boite relais. Maar wat een stoere Moby.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6338
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Het model Ideaal????
Ik zou eens kunnen informeren bij degene aan wie ik die van mij verkocht (geruild) heb, als je wilt.JanmobyEvert schreef: ↑27 jan 2022, 11:28Bedoel jij deze Joost?MobyJoost schreef: ↑06 mar 2020, 21:34Nee, geen pobleem mee. Je weet als een ander, de Motobécane modellen, te koppelen, aan de eigen ideeën van Kaptein. Zoals maar weinig anderen schijnen te zien. Zie GAC, Raleigh, Suvega En veel meer, wijdverbreide merken, die Motobécane modellen onder licentie produceerden, met eigen aanpassingen, die zulke, interresante, modeelen hebben opgeleverd! Wat zou ik graag een GAC Sherpa hebben! https://sites.google.com/site/mobylette ... -91-sherpa . SP50 frame, SP93 tank, maar aandrijving met "kleine" snaarschijf. Niet eens het AV89 systeem, laat staan een boite relais. Maar wat een stoere Moby.
Hij zit nog in dezelfde dozen waarin ik hem gebracht heb, met hetzelfde doel om hem 'ooit' op te bouwen.
Ik heb hem trouwens ooit in Rotterdam (of omgeving) gekocht
Ze had hem zelf meegenomen uit Spanje.
Re: Het model Ideaal????
Sorry, maar hier ontsporen we qua onderwerp;
de SP93 is mooi maar daarom nog niet de "Ideaal".
gr jed
de SP93 is mooi maar daarom nog niet de "Ideaal".
gr jed