Massa bobine
Massa bobine
Ben bezig met de revisatie van mijn AV42PR.
Voor wat betreft de massa wil ik een apart massapunt maken via een Litze verbonden met de motor. Hiervoor gebruik ik het boutgat van de oorspronkelijke plaats van de bobine.
Hier breng ik dan de massa van de bobine naar toe alsmede aparte massa kabels van de verlichting.
Iemand ervaring met de kwaliteit van de massa van de diverse componenten?
Voor wat betreft de massa wil ik een apart massapunt maken via een Litze verbonden met de motor. Hiervoor gebruik ik het boutgat van de oorspronkelijke plaats van de bobine.
Hier breng ik dan de massa van de bobine naar toe alsmede aparte massa kabels van de verlichting.
Iemand ervaring met de kwaliteit van de massa van de diverse componenten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 2022
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Massa bobine
Ik heb er niet heel veel verstand van maar... als je zoals jij een externe condensator en bobine gebruikt heb je niet gauw een massa probleem, dacht ik.
Re: Massa bobine
Hallo Marco,
Gewoon een Ohm-meter gebruiken. Spannend is het allemaal niet, want waarschijnlijk geeft de meter op verschillende plaatsen gewoon 0 Ohm aan.
Je moet wel de massakabel verbinden met een blank stuk frame of - nog beter - het motortje zelf.
Soms gebruiken we een van de spruitstuk tapeinden.
Henk
Gewoon een Ohm-meter gebruiken. Spannend is het allemaal niet, want waarschijnlijk geeft de meter op verschillende plaatsen gewoon 0 Ohm aan.
Je moet wel de massakabel verbinden met een blank stuk frame of - nog beter - het motortje zelf.
Soms gebruiken we een van de spruitstuk tapeinden.
Henk
Re: Massa bobine
Bij een externe bobine is het juist zaak dat je een goede massa maakt tussen de bobine en het blokje. Vooral noodzaak als het blokje in de rubbers hangt. Als je de bobine goed aan het frame monteert heb je een goede massa op je frame maar niet op je blok. Bij een interne hoogspanningsspoel hoef je het blok niet te aarden aan het frame maar moet je de boel intern goed aarden. Het gaat er om dat je bougie goede massa maakt met de massa van de bobine.
-
- Berichten: 2022
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Massa bobine
O ja. Ik zat er helemaal naast.Lolle schreef: ↑30 mei 2020, 17:38Bij een externe bobine is het juist zaak dat je een goede massa maakt tussen de bobine en het blokje. Vooral noodzaak als het blokje in de rubbers hangt. Als je de bobine goed aan het frame monteert heb je een goede massa op je frame maar niet op je blok. Bij een interne hoogspanningsspoel hoef je het blok niet te aarden aan het frame maar moet je de boel intern goed aarden. Het gaat er om dat je bougie goede massa maakt met de massa van de bobine.
Mooi hè samen komen we er wel
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Massa bobine
Ik snap de vraag eigenlijk niet. Als je vanuit elk component een netjes aarde draadje naar je blok hebt is het goed. De aarde draden mag je uiteraard ook bundelen.
Ik zie het frame als een backup aarde als een van je kabeltjes uitvalt. Persoonlijk doe ik geen enkele moeite om het frame te aarden Ik leg toch aarde kabels aan.
Ik zie het frame als een backup aarde als een van je kabeltjes uitvalt. Persoonlijk doe ik geen enkele moeite om het frame te aarden Ik leg toch aarde kabels aan.
Re: Massa bobine
Zoals jy al eerder aangaf .is de decompresseur kabel ook tegelykertyd een massa kabel .
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Massa bobine
Ik zou het de enige massakabel noemen mits je er zelf geen plaatst. Ik verbaas me er altijd over dat dat überhaupt werkt.
Re: Massa bobine
Ik bedoel de kwaliteit van de massa van de componenten via het frame.
Ik ben geen voorstander van massa via frame maar geef de voorkeur aan apart gelegde bekabeling via koperdraad. Frame is nu eenmaal ijzer.
Mij lijkt het beste om een zo laag mogelijke circuitweerstand te realiseren, dus zoveel mogelijk koper en een massapunt realiseren gekoppeld aan de motor. Ik doe dit ook voor de verlichting. Zwerfstromen via frame worden zo ook beperkt tot uitgesloten.
Gr,
Marco.
Ik ben geen voorstander van massa via frame maar geef de voorkeur aan apart gelegde bekabeling via koperdraad. Frame is nu eenmaal ijzer.
Mij lijkt het beste om een zo laag mogelijke circuitweerstand te realiseren, dus zoveel mogelijk koper en een massapunt realiseren gekoppeld aan de motor. Ik doe dit ook voor de verlichting. Zwerfstromen via frame worden zo ook beperkt tot uitgesloten.
Gr,
Marco.
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Massa bobine
Ik ben het helemaal met je eens.
Deze kabel is wel overdreven dik in mijn ogen. Vergeet niet dat de kabel die naar je bobine gaat ook niet zo dik is.
Deze kabel is wel overdreven dik in mijn ogen. Vergeet niet dat de kabel die naar je bobine gaat ook niet zo dik is.
Re: Massa bobine
Even voor de duidelijkheid: die zwarte "kabel" op deze foto is de benzineslang. Als dit een massa was geweest dan was dit idd ietwat overdreven voor wat betreft doorsnede.
Een aardlitze is plat en toch beweegbaar ivm positionering motorblok en ideaal om 2 metalen delen op een doeltreffende manier met elkaar te vereffenen. Ook hoef je niet met grotere kabelschoenen te werken. Het valt uiteindelijk uit het zicht en zit niet in de weg.
Een aardlitze is plat en toch beweegbaar ivm positionering motorblok en ideaal om 2 metalen delen op een doeltreffende manier met elkaar te vereffenen. Ook hoef je niet met grotere kabelschoenen te werken. Het valt uiteindelijk uit het zicht en zit niet in de weg.
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Massa bobine
Ik bedoelde niet de benzineslang
Re: Massa bobine
Deze vind ik wel erg link. Dat zou betekenen dat je de massa over je stuur haalt en dus ook over de lagering van je balhoofd. Je gaat dan via een aantal losse verbindingen, je bewegende delen in je decompressie hendel, je balhoofdlagering en je verbinding met je decompressie klep. Overal plaatsen van weerstand. In de praktijk kan er op deze plaatsen het zelfde gebeuren als op je bougie, ja vonken met als gevolg dat je balhoofd kogeltjes niet meer rond zijn op zelf vast kunnen branden.
Het is toch heel simpel om een 1,5 mm2 draadje van je bobine naar je blok te leggen? Alle massa problemen zijn dan opgelost. Groter hoef je het probleem niet te maken.
Die litze is erg overdreven maar moet zoals ik al eerder noemde naar je blok, die MOET massa hebben met je bobine
- Franky
- Berichten: 6209
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Massa bobine
Die opmerking over de aarde via de dècompressiekabel is een constatering van mij van een tijd geleden. Dit is zeker niet aangeraden. Ik kom met enige regelmaat bij toerritten bromfietsen tegen met afwezige of slecht aangelegde aardekabels. Als dit een motor betreft die volledig in silentblocks hangt kan je niet anders concluderen dat de dècompressiekabel de aardekabel is. Er rijden meer mensen rond op die manier dan je zou willen geloven. Inderdaad beunhazerij.