E10 benzine
- Franky
- Berichten: 6207
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: E10 benzine
Ik had inderdaad onduidelijke problemen met de SHA. Het is enkel speculatie wat de oorzaak van die problemen was. Een theorie was inderdaad ethanol die het rubber bovenop de vlotternaald op een of andere manier beïnvloede. Mijn vlotter nivo leek niet constant en af en toe zonder enige reden viel de brommer volledig uit door brandstofgebrek. De remedie was de carb open maken, beetje rommelen en weer dicht maken.
Ik rij nu bijna een jaar weer met dezelfde ooit problematische SHA met een vernieuwde vlotternaald en zonder ethanol. Het gaat tot nu toe nog goed.
Ik rij nu bijna een jaar weer met dezelfde ooit problematische SHA met een vernieuwde vlotternaald en zonder ethanol. Het gaat tot nu toe nog goed.
Re: E10 benzine
Ethanol blyft de hooftverdachte.
Re: E10 benzine
Je hebt gelijk Joop. Ik ben er vandaag langs gegaan en ze hebben idd de UltiLolle schreef:Hoi Joop, ik zal binnenkort eens kijken. Dit was kortgeleden nog een Essopomp met alleen Euro 95 en diesel.GROENEKAN schreef:Twibaksdyk 6
8701 PP BOLSWARD
515574475
Wat er wordt geschreven over de tankdop klopt, verloor ik mijn tankdop vorig jaar nog, nu krijg ik hem er bijna niet meer af. Vorig jaar tankte ik ook net als nu Vpower
L lle
- KapteinBeun
- Beheerder
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
- Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen
Re: E10 benzine
Toch balen, dat van de V-Power. En Shell momenteel maar reclame maken met hun "allerbeste brandstof ooit". Gisteren zag ik dat ze hier een paar dorpen verderop een oude pomp om aan het bouwen zijn tot een BP-station. Hopen dat de Ultimate daar in het assortiment komt...
Gr. Marco
Gr. Marco
Re: E10 benzine
Zou dit rede kunnen zijn dat ik, na jaren stilstand, een plotseling opgelost benzinekraantje heb?
Ik heb hier de BP om de hoek, meestal gooide ik dit al in de oldtimers maar voor nu dan altijd maar. De auto's rijden er merkbaar beter op.
De voorgemengde Esso 2takt benzine gaat maar in de kettingzaag denk ik...
Ik heb hier de BP om de hoek, meestal gooide ik dit al in de oldtimers maar voor nu dan altijd maar. De auto's rijden er merkbaar beter op.
De voorgemengde Esso 2takt benzine gaat maar in de kettingzaag denk ik...
Re: E10 benzine
ik denk er toch sterk aan om een kan om te bouwen met een aftap kraan in de dop en dan de kan op zijn kop in een houder , en dan een vaste maat van een liter water op 5 bij de brandstof te doen om die troep er op die manier er uit te halen,
het zal wel de nodige tijd kosten om het te laten bezinken denk ik, maar wat moet je anders dan denk wel dat die troep zo langzamerhand over al in komt
het zal wel de nodige tijd kosten om het te laten bezinken denk ik, maar wat moet je anders dan denk wel dat die troep zo langzamerhand over al in komt
- Franky
- Berichten: 6207
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: E10 benzine
Ik vraag me ook af onder welke regelgeving Aspen valt. Mogelijk worden ook zij uiteindelijk gedwongen dit te doen.
Re: E10 benzine
Ik denk dat de ethanol in de benzine wel schoner verbrand, dan de "echte" benzine. Dus hoe hoger het gehalte ethanol, hoe lager de uitstoot van rommel, afkomstig van het aardolie distillaat. Aspen bevat niet al die "afval"componenten van het aardolie distillaat, want het is gesynthetiseerd, waarbij vooraf dus al bedacht is, wat er wel en niet in moet/mag zitten. Je kan het aardolie distillaat ook wel zo schoon maken, maar dan moet je het raffinage proces verfijnen, met bijbehorend kostenplaatje. Het zou me niets verbazen, als schonere, 100% aardoliebenzine, ongeveer net zo duur zou zijn, als aspen.
- Franky
- Berichten: 6207
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: E10 benzine
Ik ga er vanuit dat de prikkel voor het toevoegen van ethanol niet zozeer zit in het schoner branden maar in het feit dat het natuurlijk geproduceerd kan worden. Ethanol brand wel erg mooi, dat is zeker waar.
- Franky
- Berichten: 6207
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: E10 benzine
Ik had de mails de deur al uit voordat je dit typte. Ik geloof echter dat we nu tegenstrijdige informatie hebben. Shell beweert dat Vpower geen ethanol bevat. Het octaangetal is sowieso 97. Dat klopt ook niet met je eerdere bericht. Zie het desbetreffende topic waar ik mijn informatie heb geplaatst.GROENEKAN schreef:Bespaar je de tijd Frank: Shell V power bevat enig ethanol. Zie mijn eerdere bijdragen. Gr. JoopFranky schreef:Heey verdorie. Is Shell V-power niet langer ethanol vrij Dat was bij mij nog niet doorgekomen.
Ik zou dit volgens mij ook weer eens uitvragen hè Ik heb dit al lang niet meer gedaan.
Ik ga dit per direct verifiëren. Je zal het lezen in het desbetreffende topic
viewtopic.php?f=34&t=2410&p=42177#p42177
Wat moeten we nu geloven?
Re: E10 benzine
Is er iemand met ervaring met Aspen in onze Mobylettes? Hele zuivere brandstof, iets duurder maar wat rijden en gebruiken we nou? Is er in 4 takt en 2 takt. 4 takt kan je je eigen mengsel maken.
- Franky
- Berichten: 6207
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: E10 benzine
Even de zoekfunctie gebruiken. Zijn meerdere topics over
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 04 aug 2020, 01:12
- Woonplaats: Emmeloord Nederland
- Contacteer:
Re: E10 benzine
Ik rijd sinds een half jaar op Ecomaxx. Vergelijkbaar met Aspen.
Een vriend van mij repareert motorzagen en adviseerde om Aspen of Ecomaxx te gebruiken omdat gewone benzine veroudert. (vooral tijdens stilstaan in de winter). Hij moet regelmatig in het voorjaar motorzagen repareren/schoonmaken van klanten die de zaag op gewone benzine laten lopen.
Een kennis van mij heeft een motor-zaak en is toevallig dealer van Ecomaxx. Zo ben ik bij dat merk uitgekomen.
Mijn ervaring met die brandstof is dat het minder rookt en minder stinkt. En mijn AV3 loopt er prima op. Voordeel is dat ik niet zelf met een jerrycan hoef te mengen. Of het technisch beter of slechter is, of dat er meer of minder aanslag komt in de motor, kan ik niet beoordelen. Maar mijn gebruiks-ervaring is positief, dus ik blijft het voorlopig gebruiken.
M.vr.gr.,
Robert Benjamins
Een vriend van mij repareert motorzagen en adviseerde om Aspen of Ecomaxx te gebruiken omdat gewone benzine veroudert. (vooral tijdens stilstaan in de winter). Hij moet regelmatig in het voorjaar motorzagen repareren/schoonmaken van klanten die de zaag op gewone benzine laten lopen.
Een kennis van mij heeft een motor-zaak en is toevallig dealer van Ecomaxx. Zo ben ik bij dat merk uitgekomen.
Mijn ervaring met die brandstof is dat het minder rookt en minder stinkt. En mijn AV3 loopt er prima op. Voordeel is dat ik niet zelf met een jerrycan hoef te mengen. Of het technisch beter of slechter is, of dat er meer of minder aanslag komt in de motor, kan ik niet beoordelen. Maar mijn gebruiks-ervaring is positief, dus ik blijft het voorlopig gebruiken.
M.vr.gr.,
Robert Benjamins
Re: E10 benzine
Hier in de omgeving veel slechte ervaringen met ecomax. Veel vastlopers. De meesten zitten inmiddels weer op gewone mengsmering.
Re: E10 benzine
Brandstofadvies: BP Ultimate ( bevat vooralsnog geen ethanol) en Castrol Scooter synthetische tweetaktolie
Rijdt prima - geen veroudering benzine - en stinkt beperkt - en de Castrol olie tast geen pakkingen e.d. aan.
Rijdt prima - geen veroudering benzine - en stinkt beperkt - en de Castrol olie tast geen pakkingen e.d. aan.
-
- Berichten: 2020
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: E10 benzine
Normaal reageer ik niet op deze topic’s. Ik wil nu wel even doen.
Ik heb drie brommers(van na 1960) herfst vorig jaar met een volle tank mengsmering weggezet. Gewoon euro98 1:50. met vol synthetische olie, ze starten alle drie heel makkelijk de afgelopen tijd.
Bij twee heb ik de tank al leeggereden en daar zit weer verse meng in, dat is ook het moment voor mij om de carb een keer met de compressor door te blazen en dat is alles.
Bij mijn av 3 uit 1951 is de tank gecoat en deze laat nu gewoon leeg staan met de dop er losjes op. Geen kenteken en wordt bijna niet gebruikt. Een paar keer per jaar loopt deze av 3 met 1.25 mengsmering.
Ik heb drie brommers(van na 1960) herfst vorig jaar met een volle tank mengsmering weggezet. Gewoon euro98 1:50. met vol synthetische olie, ze starten alle drie heel makkelijk de afgelopen tijd.
Bij twee heb ik de tank al leeggereden en daar zit weer verse meng in, dat is ook het moment voor mij om de carb een keer met de compressor door te blazen en dat is alles.
Bij mijn av 3 uit 1951 is de tank gecoat en deze laat nu gewoon leeg staan met de dop er losjes op. Geen kenteken en wordt bijna niet gebruikt. Een paar keer per jaar loopt deze av 3 met 1.25 mengsmering.
- Franky
- Berichten: 6207
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: E10 benzine
Ik bevestig het verhaal van JanmobyEvert. Ik rij op het mengsel zoals Groenekan het omschrijft. Ook ik zet regelmatig bromfietsen meer dan een half jaar stil met een volle tank. Ik heb nooit startproblemen gehad en ik maak nooit de carburateur schoon (is gewoon niet nodig).