Vreemde mobylette kuren

Ghost Writer
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 mar 2011, 22:17

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Ghost Writer » 06 apr 2012, 09:24

Hoi Franky,

Ik mis een stukje historie van de brommer, er zal een stukje DNA zichtbaar gemaakt moeten worden.

Krukaslagers vernieuwd, jaren geleden, maar hoeveel jaar? door jou of de vorige eigenaar, en waarom, wat was de reden?.
Als dit door de vorige eigenaar is uitgevoerd had die dan de zelfde klachten?

Er zit gewoon een haarscheurtje in je blokje, de remedie met dit soort klachten is de schrootbak.

Al zeven jaar geklooi met dit motortje, ik heb diep respect voor jou, ik was waarschijnlijk na 7 dagen al uitgesleuteld.

Koop een sloper zonder kenteken met een fris lopend motortje, dat is tientjes werk wat kosten betreft, je bouwt het motortje om en rijden.

Succes met de hobby

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 06 apr 2012, 09:37

Hahaha.
Dit is ook een manier van kijken :P

Ik ben pas 7 jaar bezig met dit ding. Dus de krukaslagers zijn nieuw zat hoor.
De vorige eigenaar is mijn vader. Dus de historie van dit ding is mijn helemaal bekend.
Hij heeft gewoon 25 jaar in een garage gestaan. Alles is origineel, want mijn vader zou echt geen moertje los willen draaien :lol:

Een haarscheur in mijn blok.... bullshit.

7 jaar gekloot met die motortje. Not really. Ik rij er niet vaak op. Maar de teller staat op 8000km in 7 jaar. Ik heb er een 4daagse tocht vlekkenloos mee gereden. Ik streef perfectie na. Mijn motor loopt op het moment al beter dan de meeste blokken hier. En ik vermoed dat mijn mobylette tot de top 5 makkelijkste startende bromfietsen vant forum hoort. Mensen die me op toeritten hebben gezien kunnen dit beamen. Ik lach me kapot om iedereen die moet gaat fietsen om hun blokje aan te krijgen :P

Dus beste ghost Writer. Koop gerust een sloper. Je mag wensen dat het blok zo goed loopt als de mijne nu al doet.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Harrie » 06 apr 2012, 16:26

Beste forumleden,
Door scheurtjes in het blokje of door een gescheurd spruitstuk kan de motor rare kuren vertonen.
Over het algemeen zijn dat uitzonderingen, maar je moet er bij revisie wel op letten.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 06 apr 2012, 19:56

Als mijn blok dat had, had ik dat allang gezien tijdens de restauratie van het blok ;)

Ghost Writer
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 mar 2011, 22:17

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Ghost Writer » 07 apr 2012, 10:41

Dag Franky,

Hier enige uitspraken van jou.

Ik heb afgelopen zaterdag op een andere mobylette gereden en die liep wel zo veel mooier.

Ik ben pas 7 jaar bezig met dit ding

Dus de historie van dit ding is mijn helemaal bekend.

meer irritatie? Wat stom ding eigenlijk.


Franky,
Dat "DING" van jou is een versleutelde mobylette, dat is mijn overtuiging als ik jou topic door lees, voorbeelden ten over.
Ik blijf bij mijn standpunt, de puinbak in met de hele handel. (motor+spruitstuk+gasfabriek)
Wel eerst even je rubbers van je motor ophanging vernieuwen voor montage van je andere motor, je streeft immers perfectie na lees ik.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Harrie » 07 apr 2012, 11:15

Beste Ghostwriter,
Soms is het inderdaad goed om de hele rommel weg te mikken en opnieuw een motor op te bouwen uit zoveel mogelijk ongebruikte componenten.
Een nieuwe spelingsvrij krukas, een nieuw carter, een rechte ontstekingsgrondplaat, een nieuwe zuiger en cilinder en een moderne ontsteking.
Als alles dan ook nog goed in elkaar gezet wordt - zonder te rammen met een hamer - heb je kans dat het motortje mooi loopt.
Je kunt ook geluk hebben en een motortje vinden dat weinig gelopen heeft en droog is opgeslagen. Van veel oude motortjes die ik sloop, gooi ik driekwart weg.
Vaak versleuteld, krom getrokken, uitgevijld (een vijl is een soort rasp en schrijf je met lange ij :D ), smerig afgebroken koelvinnen, verkeerde bevestigingsmaterialen. Van de andere kant voor sommige is de hobby sleutelen (rijden is bijzaak) en de uitdaging om het oude ding op de weg te houden met zo weinig mogelijk nieuwe onderdelen...
Ik heb het volle vertrouwen dat het goed komt met Franky's brommer. Hij heeft voldoende technisch niveau. We kunnen vannacht rustig gaan slapen. :D
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 07 apr 2012, 17:22

Ik heb afgelopen zaterdag op een andere mobylette gereden en die liep wel zo veel mooier.
Tja. Totaal ander model. Het blok liep mooier. Dat wel. Maar de conclusie op het moment is dat het door verscheidene ontwerpfouten komt in het carb spruitstuk gedeelte. Dom van de fabrikant. Dus ik ga afstappen van hoe het origineel hoort.
Overigens rij ik liever op mijn mobylette dan op die gene waar deze opmerking op sloeg. Mijn brommer is op nogal wat andere punten beter :)

Ik ben pas 7 jaar bezig met dit ding
Nooit gehoor van een leerproces? Ik was 15 toen ik er mee begon met niemand in de buurt die maar enig verstand van zaken had :) Dus wat is je punt?

Dus de historie van dit ding is mijn helemaal bekend.
Wat is je punt?

meer irritatie? Wat stom ding eigenlijk.
En daarbij doelde ik op de ontwerpfouten die erin zitten. Koop elk ander blok en je komt dezelfde ontwerp fouten tegen. Dus wederom, wat is je punt?

Dat "DING" van jou is een versleutelde mobylette, dat is mijn overtuiging als ik jou topic door lees, voorbeelden ten over.
En dat is dus ook al niet waar. En daarbij doel ik op het feit dat hij dus nu origineel is.

Dus, wat wil je nou eigenlijk bereiken met deze posts? Ik zie totaal het nut niet in van je posts.

Ps: Silentlagers zijn recentelijk al vervangen. De foto's die ik gebruik zijn vaak foto's die al jaren geleden gemaakt zijn. Daar val ik vaak op terug. Anders moet ik weer moeite doen om nieuwe foto's te maken.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door AGB » 07 apr 2012, 21:11

ik heb de zelfde mobylette als franky. en ook geen pakking tussen spruistuk en carburater. voor dat ik de moby kreeg is deze nog nooit los geweest .
dit mod werd toen dertijds verkocht als zwaare uitvoering :D

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 07 apr 2012, 21:20

En zit er dan misschien een pakkingring in de carburateur, die dan tegen de spruitstuk-mond geduwd wordt en de boel zo afsluit?

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door AGB » 07 apr 2012, 23:38

als ik tijdt heb zal ik dinsdag 10-4 eens kijken. volgens mij zit het met een klemming. verder nooit wat bij of af gehaald van de carburateur
ik wil de boel toch even na loopen voor de peel tocht 15/22

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 apr 2012, 01:19

Toegegeven, ik vond het een idioot idee, waarvan ik me echt niet kon voorstellen, dat het standaard zo geleverd kon worden. Vind ik nog steeds. En dus bekeek ik met onbegrip en een open mond, de tekeningen van de twee AR2/12 Gürtners, die op dit : http://www.bibliotobec.org/gallery/inde ... tegory/476 model geleverd werden. Die hebben allebei géén pakkingbus. Het stomme is, dat het mondje van de carburateur niet is veranderd. Nog steeds zes vleugeltjes, met een mm (minstens) tussenruimte. En ook geen rubber ring achterin dat mondje.Als dit niet valse lucht trekt als een idioot, weet ik het niet meer. Weer zo'n vereenvoudiging in het productieproces, waarvan de besparing niet in verhouding staat, tot de devaluatie van het complete product. Op hetzelfde niveau, als de vlotterkamerdeksel.
Maar ik moet dus toegeven; dit prut-systeem is dus wel degelijk standaard zo geleverd.
Hier de betreffende tekening van de carburateur: http://www.bibliotobec.org/gallery/pict ... tegory/476

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Harrie » 08 apr 2012, 08:01

Beste forumleden,
Daarom zweer ik ook niet bij origineel. Sommige onderdelen van Motobécane zijn geniaal ontworpen en andere kun je het beste omschrijven als
"poor engineering". In goed Nederlands "bagger".
Zuigers, cilinders, krukas, naven, de v-snaar en variateur vind ik over het algemeen mooi ontworpen. De meeste carburateurs, de ontsteking, de kettingkast van de SP9x, de koelkap van van de 98 , de achterlichtjes en het chroomwerk van de modellen vanaf eind jaren 70 vind ik gemiddeld matig.
Als je dus een verbetering kan toepassen . . . . doe dat dan, want wij zijn Motobécane!
Groet,
Harrie

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door AGB » 08 apr 2012, 09:42

Mooie tekeningen. aan de hand hiervan kan men de boel mooi uitelkaar halen, toch duidelijk AV 50 bij dit mod geen paking

Ghost Writer
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 mar 2011, 22:17

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Ghost Writer » 08 apr 2012, 10:07

Bij de meeste brommers uit de 60 en 70e jaren ging de carburateur koud op het spruitstuk, en dat functioneert goed.
De Mobylette`s zijn in de regel na 40 50 jaar moe gestreden en vertonen slijtage aan de carburateur, net als alle andere brommers waren de Mobylette`s gebruiks voorwerpen gooi en smijt brommers waar totaal geen onderhoud aan werd gepleegd door de tijdelijke eigena(a)r(esse)
Na verloop van tijd ging de brommer over in andere handen of schoof door naar een ander familielid, uiteraard als gebruiks voorwerp en werd als zodanig behandeld.
Na zes jaar was de koek op en verdween de brommer in het handels circuit en kreeg het nog 20 eigenaren die zelf met bahco, waterpomptang en hamer (meer gereedschap hadden ze in de regel niet) de opstekende mankementen te lijf gingen, ik hoef u dan ook niet te vertellen dat in de meeste gevallen door onkunde en het missen van het juiste gereedschap onder andere het spruitstuk en Gurtner verwoest zijn, uit gelubberd, gasschuif, draad enz enz,
Bijvoorbeeld het oeverloos uit elkaar halen van de Gurtner om dat de Mobylette niet stationair wilde lopen, wisten zij veel, en maar doorgaan met hun verwoestende werk.
Dit is slechts een klein voorbeeld, een Mobylette staat kwalitatief op eenzame hoogte t.o.v. andere automaten uit de 60 en 70e jaren, en als je bedenkt dat de brommer in die periode 24 uur en 365 dagen per jaar buiten stond neem ik mijn pet af.

Als alles fris is aan een Mobylette loopt hij boter zacht en zonder bijgeluiden, en als er een kat op het pedaal springt loopt de Mobylette, en met een geluidje bijna gelijk aan een elektrische fiets, :shock: een voorwaarde is wel dat er goed spul gebruikt moet worden, en geen inferieure rommel die men uit kratten onder een beurs stal vandaan trekt.

Alles moet kloppen en in verhouding bij een tweetakt, zo niet! al sleutel je nog 70 jaar door, het is niks en het wordt niks.”

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 08 apr 2012, 10:19

Ik heb vroeger geëxperimenteerd met een pakkingring tussen spruitstuk en carb. Dit faalde jammerlijk. Je mist de benodigde aandrukkracht om de pakking luchtdicht te krijgen. Daarnaast stak mijn carb nog een millimeter verder uit en ging hij al helemaal tegen mijn zijkap schuren. Niet echt een succes, dus ben ik weer naar origineel gegaan.

Ik heb nog even een theorie bedacht waarom het stationair draaien van mijn blok nou niet goed gaat na 1 minuut stationair draaien. Ik vermoed dat door de blowback olie resten tussen de carb en spruitstuk komen. De olie zorgt dan voor een iets beter sluitende verbinding. Na een minuut stationair draaien is al die olie er uit gezogen en is de verbinding een stuk lekker en valt je blok uit.

@AGB
Heb jij trouwens ook last van die kwalen die ik hier omschrijf?

@ mobyjoost
Ik heb inderdaad zo'n cilinder van jou. Alleen die heb ik er nu niet op zitten. Ik heb jou cilinder als reserve onderdeel liggen. Ik neem aan dat jou voorgestelde spruitstuk bij mijn huidige cilinder ook wel te monteren is. Zo veel zal dat niet schelen neem ik aan. Mijn huidige cilinder kwam ooit eens nieuw van Piet van Iwaarden.

Ik maak me nog wat zorgen over jou oplossing met die nieuwe carb. Mijn carb loopt via een bocht naar opzij zodat hij in de hoogte langs mijn tank omhoog kan steken. Jou carb komt ongeveer in het midden. Botst hij niet tegen mijn tank aan? Gaat dit goed?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 08 apr 2012, 10:29

Beste Ghost writer,
Heerlijk hoe jij toch weer oordeelt over bromfiets die je nog nooit gezien hebt.
Wij verschillen overduidelijk van mening hoe men situatie in moet schatten en op moet lossen.
Verder ben ik nog steeds van mening dat je nog steeds helemaal niets hebt bijgedragen aan dit topic.
Ik stel dan ook voor dat je niet meer post in topics die ik ben begonnen.
Bespaar jezelf het typ werk en mijn het leeswerk.
Ik neem je berichten toch niet serieus. Ik zie ze eerder als vervuiling van een topic.
Mocht je verder nog commentaar/opmerkingen hebben. Dan mag je me een PM (persoonlijk bericht) sturen.

Back on topic
Ik ga straks de vlotter weer terug zetten op de originele stand. Toen liep mijn bromfiets tenminste nog. Toch wel prettig :)
Daarna zal ik eens wat op die sites kijken voor een nieuwe carb zodat dit die oude carb met spruitstuk en zijn minstens 5 ontwerpfouten er uit kan :)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 apr 2012, 10:33

Op jou carb zit het vierkante luchtfilter, dat zou misschien hoger uitvallen. Met het afgeschuinde filter moet het m.i. wel passen.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door ruudk » 08 apr 2012, 10:57

Ik heb nog even een theorie bedacht waarom het stationair draaien van mijn blok nou niet goed gaat na 1 minuut stationair draaien. Ik vermoed dat door de blowback olie resten tussen de carb en spruitstuk komen. De olie zorgt dan voor een iets beter sluitende verbinding. Na een minuut stationair draaien is al die olie er uit gezogen en is de verbinding een stuk lekker en valt je blok uit.
Ik betwijfel dit, Franky. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat beetje olie de valse lucht een minuutlang buitensluit. Ik zou verwachten dat na tien krachtige aanzuigingen de kieren wel leeggezogen zijn. Met een heel schraal mengsel of zelfs met pure benzine in de tank zou dan, nadat je carter tevens nagenoeg vrij van olie is, je Mobylette direct valse lucht moeten aanzuigen en slecht lopen (omdat er geen olieresten meer in de kieren zijn geslingerd). Maar ik realiseer me dat ik hier ook geen nuttige bijdrage lever, omdat ik niet weet, hoe het wel zit.
Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 08 apr 2012, 11:19

Ow, dat valt wel mee Ruud.
Ik weet ook niet hoe het zit. Het was slechts een theorie.
Als de olie dik genoeg is, zou het kunnen. Maar het kan inderdaad ook er al te snel doorheen gezogen zijn :)

@ joost
Mijn luchtfilter is inderdaad groot.
Ik zal eens kijken of ik kan inschatten of het kan. Ik denk het eigenlijk wel. Zoals je zegt, met het schuine luchtfilter past het ook. En dat filter is eigenlijk ook best groot.

Ghost Writer
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 mar 2011, 22:17

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Ghost Writer » 08 apr 2012, 12:13

Dag Franky,

Natuurlijk voldoe ik graag aan jou wens, het is immers niet lonend om aan een dood Paard te trekken.

Onthoud wel, hobbyisten en geïnteresseerden zien vele mogelijkheden om een probleem op te lossen, een expert slechts één.

Succes verder met de Mobylette.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 08 apr 2012, 12:52

dank je wel

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Harrie » 08 apr 2012, 13:07

Ghost Writer schreef:Dag Franky,

Onthoud wel, hobbyisten en geïnteresseerden zien vele mogelijkheden om een probleem op te lossen, een expert slechts één.
Beste Gostwriter,
Interessant die oneliner, maar het kan misschien beter:
"Hobbyisten en geïnteresseerden zien vele mogelijkheden om een probleem op te lossen, een expert kiest gewoon de beste!"

Groet,
Harrie

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door AGB » 09 apr 2012, 00:03

de mijne heeft deze kuren niet
heb de bombiene? dat witte ding onder de tank voor een nieuwe vervangen de oude bezorde veel probleemen .en een goede bougie er bij gezocht. dit zijn 2 belangrijke dingen voor dit mod moby.
wat een bougie niet allemaal kan doen met een moby. altijd een paar mee nemmen voor reserve
als de cabrarteur goed is afgestelt, niet is versleutelt of versleten .moet men op een andere plek zoeken.
het kan soms in een rarehoek zitten
ik blijf dit volgen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 09 apr 2012, 10:47

De hele ontsteking heb ik ooit al preventief vervangen. Daarmee loste ik het probleem op dat mijn blok heel soms een slag miste.
Sinds dien nooit meer ontstekingsproblemen gehad.

Typisch is dat, met die boegies. Ik hoor dat vaker. Ik heb nooit extra bougies mee. Is ook totaal niet nodig. Mijn bougie brand zichzelf netjes schoon. Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn bougie (los van wat hierboven in het topic staat. Maar dat telt niet vind ik :P). Ik heb wel eens wat geëxperimenteerd met verschillende bougies. Maakte eigenlijk niet veel uit (de bougies verschilden ook niet zoveel).

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door AGB » 10 apr 2012, 11:32

vandaag de carb los gemaakt geen paking tussen carb en opzetstuk
de vlotter kamer open gemaakt en de vlotter op gemeeten van punt tot plastiek drijver = 13.6
ik heb ergens gelezen(foto) dat het deksel van de vtotterkamer krom kan zijn. is bij mijn carb niet het geval.
maar mijn inzicht kan dit op deze plek ook geen kwaad, daar sluit een ruber o ring de boel goed af. deze gaat met wat weerstand er mooi in.
om bij de gaten in het deksel zit een heele dune paking deze moet ook dat gat afdigten van het benzine vilter maar hier gaat de schroef doorheen
en deze trekt het op deze plek vast. de stelschroef met de drukveer ben ik nog niet aan geweest
ik hoop dat u er wat aan heeft,ik ben geen grote sleutelaar

Plaats reactie