Busjes volgorde achteras E.E.G.
Busjes volgorde achteras E.E.G.
Hallo Medemobyletters,
ik ben samen met mijn vader een E.E.G. de Luxe uit '68 aan het opbouwen. Deze kwam deels gedemonteerd bij ons. Het in elkaar zetten gaat wel goed, máár... ik mis wat delen van de achteras, sowieso de langere bus die in de remtrommel komt en een smalle moer. De twee busjes die ik wel heb hebben een iets verschillende breedte... zie de foto, dat is de volgorde die ik vermoed, minus wat ik mis. Heeft iemand een foto of duidelijke afbeelding van de manier waarop alles op de achteras gaat? Én eventueel de deeltjes die ik zal blijken te missen........? Dat zou helemaal mooi zijn!
Dank en groet Jurgen
Zoek tevens E.E.G. originele (sier)delen: Alle kabels, kabelhoezen, sierstrip bovenop frame, dop benzinetank, achterlicht, benzinekraan, kap rechterzijde, beter zadel, lens koplamp de Luxe model maar dan helder, schakelaar licht, model zijkant koplamp
ik ben samen met mijn vader een E.E.G. de Luxe uit '68 aan het opbouwen. Deze kwam deels gedemonteerd bij ons. Het in elkaar zetten gaat wel goed, máár... ik mis wat delen van de achteras, sowieso de langere bus die in de remtrommel komt en een smalle moer. De twee busjes die ik wel heb hebben een iets verschillende breedte... zie de foto, dat is de volgorde die ik vermoed, minus wat ik mis. Heeft iemand een foto of duidelijke afbeelding van de manier waarop alles op de achteras gaat? Én eventueel de deeltjes die ik zal blijken te missen........? Dat zou helemaal mooi zijn!
Dank en groet Jurgen
Zoek tevens E.E.G. originele (sier)delen: Alle kabels, kabelhoezen, sierstrip bovenop frame, dop benzinetank, achterlicht, benzinekraan, kap rechterzijde, beter zadel, lens koplamp de Luxe model maar dan helder, schakelaar licht, model zijkant koplamp
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Hallo Jurgen
Kijk eens op deze site https://tobeconline.fr/notices-pieces-detachees.html
En zoek jou type er even uit en bekijk de tekeningen goed. Busjes maak ik vaak zelf uit een stukje buis. Dat zaag ik af met iets overlengte en maak ze dan op de draaibank op maat en zuiver vlak.
Kijk eens op deze site https://tobeconline.fr/notices-pieces-detachees.html
En zoek jou type er even uit en bekijk de tekeningen goed. Busjes maak ik vaak zelf uit een stukje buis. Dat zaag ik af met iets overlengte en maak ze dan op de draaibank op maat en zuiver vlak.
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Hoi Lolle, dank je voor de link, dat zijn inderdaad duidelijke afbeeldingen. Ik heb mijn type, de AV42, dan ook gevonden en zie de busjes, maar ik heb geen mogelijkheid tot draaien helaas... de volgorde snap ik nu wel! Wat ik mis en dus nodig heb is:
14296 naafmoer
14292 busje 10x16x6mm
16105 busje 10x16x13,5mm
dus ik hoop dat iemand mij daar aan kan helpen.
Groet Jurgen
Zoek tevens E.E.G. originele (sier)delen: Alle kabels, kabelhoezen, sierstrip bovenop frame, dop benzinetank, achterlicht, benzinekraan, kap rechterzijde, beter zadel, lens koplamp de Luxe model maar dan helder, schakelaar licht, model zijkant koplamp.
14296 naafmoer
14292 busje 10x16x6mm
16105 busje 10x16x13,5mm
dus ik hoop dat iemand mij daar aan kan helpen.
Groet Jurgen
Zoek tevens E.E.G. originele (sier)delen: Alle kabels, kabelhoezen, sierstrip bovenop frame, dop benzinetank, achterlicht, benzinekraan, kap rechterzijde, beter zadel, lens koplamp de Luxe model maar dan helder, schakelaar licht, model zijkant koplamp.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
EEG de luxe is een Kaptein. Kaptein bestaat (als ik het goed heb) sinds 1974 niet meer. Dus even een dealer bellen en bestellen, is er echt niet bij. Een setje passende kabels ga je nooit meer vinden, dus je moet jezelf aanleren, zelf je (binnen en buiten) kabels op maat te maken. Dus de oude kabels niet weggooien, want dan heb je al een idee, hoe lang, in ieder geval, je buitenkabels moeten zijn. Niet moeilijk, maar ik had het geluk, dat mijn ouwe heer het me al geleerd heeft. Alles, wat je daarvoor nodig hebt, vindt je hier: https://www.cable-shop.nl/ . Een aantal onderdelen, die je zoekt, kan je vinden op verschillende onderdelensites. viewforum.php?f=12 . Sommige onderdelen worden lastig, want die worden niet opnieuw gemaakt en zijn erg zeldzaam, zoals benzinekranen. Als je kan, deel dan een foto van je brommer, dat kan erg helpen. Er zijn leden, die best het één en ander aan zeldzame onderdelen hebben liggen (ik ook) maar die ze niet zomaar verkopen aan een "onbekende". Er zijn meerdere gevallen bekend, van mensen, die blij gemaakt werden met zeldzame onderdelen, voor een vriendenprijsje, om vervolgens, heel snel, de "gerestaureerde" brommer, voor een ridicule prijs, te verpatsen op Marktplaats. Is niets persoonlijks, maar mensen worden gewoon voorzichtig.
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Zet even een foto op het forum
Gr Harold
Gr Harold
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Beste JME Zeer nuttige sites zijn die van Born2Brom in Aalsmeer en Bromfiets Selectparts in Delft. Rustig 2 uurtjes neuzen hier en je hebt de meeste onderdelen wel gevonden. (ik meen zelfs nog kant en klare kabelsetjes voor de EEG).
Succes!
Succes!
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Hoi MobyJoost, Harold en Hans10,
dank voor jullie reacties. Ik ben nu aan het 'shoppen' bij born2brom en mobyselectparts, die kunnen mij deels verder helpen. Ik ga ook nog even kijken bij de kabelleverancier. De voorzichtigheid van MobyJoost snap ik, zie mijn foto's in de bijlage. Daar kan je denk ik wel aan zien dat ik en mijn vader geen handelaar-mensen zijn. Ik ben 17 en scholier. Ik zit in 5 gymnasium op Alvinus Magister in Sneek. Op de foto's zie je onze E.E.G. als gekocht. Hij leek compleet en in elkaar te zitten maar miste diverse delen, was echt voor verkoop even in elkaar gegooid. Ook een dikke hap uit het frame geknipt om plaats te maken voor een niet kloppende benzinekraan. Prutswerk, eigenlijk een wrak, maar we gaan hem weer helemaal herstellen. Dank verkoper uit Kollumerzwaag. De laatste 2 foto's is waar we nu zijn.
We doen geen echte restauratie met stralen, spuiten en alles nieuw, maar we reinigen, poetsen, herstellen en vervangen alleen wat echt nodig is om zoveel mogelijk een echt originele Mobylette met geschiedenis te houden. Mijn hoop is dat ik volgende zomer op deze 'Echt Een Genot' naar Parijs kan rijden! Maar voor die tijd is er voor mij nog heeeeeel veel te doen en heeeeeel veel te leren, want ik ben niet echt technisch.
Een stomme vraag, maar ik weet onvoldoende van Mobylettes en ik ben degene van ons tweeën die de 'inkoop' moet regelen en alles wil weten, heeft de E.E.G. heeft de AV7 motor? Dit ivm het bestellen van onderdelen.
Mijn vader liet gisteren de zuiger vallen die is dus niet meer rond. Wel wil ik graag de originele cilinder weer gebruiken want die is erg mooi, maar welke zuiger kan ik gebruiken ter vervanging van de originele? Hij is bovenop gemerkt 172.011 NL en binnenin '15' en '53782'.
Mijn vader heeft trouwens een on-line fotoalbum van zijn eerdere restauratie- en technisch hobbywerk. Geen Mobylettes, maar Heinkels, Vespa's en andere dingen. Wie nog geen vertrouwen heeft aan de hand van bijgevoegde foto's moet daar maar eens kijken: https://photos.app.goo.gl/bwhvx7oXuyQk8rJf7
Nou ja, ik hoop dat dit hele verhaal en foto's me op gang zullen helpen binnen het mobyletteforum.
Dank en groet Jurgen
dank voor jullie reacties. Ik ben nu aan het 'shoppen' bij born2brom en mobyselectparts, die kunnen mij deels verder helpen. Ik ga ook nog even kijken bij de kabelleverancier. De voorzichtigheid van MobyJoost snap ik, zie mijn foto's in de bijlage. Daar kan je denk ik wel aan zien dat ik en mijn vader geen handelaar-mensen zijn. Ik ben 17 en scholier. Ik zit in 5 gymnasium op Alvinus Magister in Sneek. Op de foto's zie je onze E.E.G. als gekocht. Hij leek compleet en in elkaar te zitten maar miste diverse delen, was echt voor verkoop even in elkaar gegooid. Ook een dikke hap uit het frame geknipt om plaats te maken voor een niet kloppende benzinekraan. Prutswerk, eigenlijk een wrak, maar we gaan hem weer helemaal herstellen. Dank verkoper uit Kollumerzwaag. De laatste 2 foto's is waar we nu zijn.
We doen geen echte restauratie met stralen, spuiten en alles nieuw, maar we reinigen, poetsen, herstellen en vervangen alleen wat echt nodig is om zoveel mogelijk een echt originele Mobylette met geschiedenis te houden. Mijn hoop is dat ik volgende zomer op deze 'Echt Een Genot' naar Parijs kan rijden! Maar voor die tijd is er voor mij nog heeeeeel veel te doen en heeeeeel veel te leren, want ik ben niet echt technisch.
Een stomme vraag, maar ik weet onvoldoende van Mobylettes en ik ben degene van ons tweeën die de 'inkoop' moet regelen en alles wil weten, heeft de E.E.G. heeft de AV7 motor? Dit ivm het bestellen van onderdelen.
Mijn vader liet gisteren de zuiger vallen die is dus niet meer rond. Wel wil ik graag de originele cilinder weer gebruiken want die is erg mooi, maar welke zuiger kan ik gebruiken ter vervanging van de originele? Hij is bovenop gemerkt 172.011 NL en binnenin '15' en '53782'.
Mijn vader heeft trouwens een on-line fotoalbum van zijn eerdere restauratie- en technisch hobbywerk. Geen Mobylettes, maar Heinkels, Vespa's en andere dingen. Wie nog geen vertrouwen heeft aan de hand van bijgevoegde foto's moet daar maar eens kijken: https://photos.app.goo.gl/bwhvx7oXuyQk8rJf7
Nou ja, ik hoop dat dit hele verhaal en foto's me op gang zullen helpen binnen het mobyletteforum.
Dank en groet Jurgen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Nou, ik voel me wel gerustgesteld . Je motor is inderdaad een AV7 motor. Voor een zuiger moet je kijken op de bovenkant van de cylinder, daar staat een letter ingeslagen. Je moet een zuiger hebben, die die letter heeft (vindt je overigens, helaas, niet op de zuiger), of een letter lager, of een letter hoger. Nooit via internet een zuiger kopen, die de juiste letter heeft, de kans is erg groot, dat hij toch niet past. Het beste is, je zuiger meenemen naar een verkoper en ter plekke passen. Ik heb nu een motortje onderhanden voor iemand, die al onderdelen had gekocht voor de reparatie. Het zuigertje, dat hij had gekocht, had wel de juiste letter, maar liep, zonder zuigerveren, halverwege de cylinder al muurvast. Je kan overigens ook prima een zuiger voor een AV10 motor gebruiken. Leuk, die foto's van de restauraties van je vader. Zitten wel wat juweeltjes bij zeg. Dat komt wel goed.
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Hoi MobyJoost, dankjewel voor de reactie, ik ga een zuiger zoeken. Momenteel heb ik contact met een paar mensen, maar tot nog toe geen zuiger... de kleine jongen op de Heinkel in het fotoalbum ben ik trouwens, alleen nu wat groter
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Ik had al zo'n vermoeden, dat jij dat was. Leen, van Bromfietsselectparts heeft wel zuigers, maar zoals ik al zei, je moet dan echt wel met de cylinder langs gaan en passen. Ik bedoelde in mijn vorige bericht ook "cylinder meenemen"en niet "zuiger meenemen".
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Je woonde in Sneek
Ik stuur je wel een pb woon wel in de buurt
Er zijn hier wel Div zuigers
Gr Harold
Ik stuur je wel een pb woon wel in de buurt
Er zijn hier wel Div zuigers
Gr Harold
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Hoi Harold, dankjewel, dat zou super zijn! ik woon niet echt in Sneek, maar in Easterwierrum, vlak bij Boazum, dus wel in de buurt, ik zit op school in Sneek.
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Kijk, zo komt het al goed op gang.
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Voor een passende zuiger zuigerveren die ter plekke te checken zijn, kun je eventueel ook naar Fa Leertouwer te Soest. Kan ook cilinder honen
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Joop volgens mij kan je een hard chroom cilinder niet honen
Gr Harold
Gr Harold
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Klopt Harold, dat denk ik ook altijd. Maar van Hans Soest hoorde ik dat Leertouwer ze wel kan honen. Zo nodig even vooraf bellen. Hopelijk gaat NVT Woerden door dan zien we elkaar weer eens
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Je kan ( een heel klein beetje) honen. Maar het Nicasil is erg hard en erg dun. Dus beter laten honen en opnieuw Nicasil laten opdampen, Erg duur, maar wel zeker. 't is maar net, hoeveel centjes je hebt.
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Opdampen kost je meer dan 200€ in Nederland bij Airsal een dikke 100. Kun je beter een airsal cilinder met zuiger kopen.
Leertower heeft van mij een cilinder gepolijst. Hans Soest is met mijn cilinder daar geweest voor een nieuwe zuiger. Die liep net ietsje te zwaar en toen heeft hij deze cilinder gepolijst.
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Dank voor goeie toelichting, Joost.
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Nieuwe cilinder met zuiger en toebehoren voor € 49,95 bij B2b. hoe lastig kan dat zijn ipv uithonen of opdampen.
Je zocht ook een rechter scherm omdat daar een gat in is gehakt. de oorspronkelijke benzine kraan was natuurlijk lek. Een vervangende duw/trek dan wel draaikraan is lastig te vinden en duur. Daarom dat gat. een vorige gebruiker heeft er een of ander kraantje opgezet dat door het gat uitsteekt en te bedienen valt.
Je zocht ook een rechter scherm omdat daar een gat in is gehakt. de oorspronkelijke benzine kraan was natuurlijk lek. Een vervangende duw/trek dan wel draaikraan is lastig te vinden en duur. Daarom dat gat. een vorige gebruiker heeft er een of ander kraantje opgezet dat door het gat uitsteekt en te bedienen valt.
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
O ja ga ik naar kijken een rechter scherm
Misschien heb ik die nog
Gr Harold
Misschien heb ik die nog
Gr Harold
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Er zit een ovale cylinder op deze EEG, Hans, Een vierkante erop zetten is lelijk, zeker met de ovale cylinderkop erop.
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Ik zette de kosten tegen elkaar af € 49,95 versus honen bij Leertouwer(waar de prijzen onaangenaam hoog liggen) of opdampen voor € 200,00.
Een compleet blokje van Friso kost ook (maar) € 45,00.
Een compleet blokje van Friso kost ook (maar) € 45,00.
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Eerst maar eens kijken, of er een passend zuigertje te vinden is, da's nog goedkoper.
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Busjes volgorde achteras E.E.G.
Jurgen lees je pb
Gr Harold
Gr Harold