Vreemde mobylette kuren

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door AGB » 10 apr 2012, 12:33

ik heb het hele verhaal nog eens terug gelezen
als de sproeier de goede maat heeft van fabrieks af aan en, de vlotter op de goede hoogte,deksel/vlotter niet lek.
dan kan zijn dat de choke? dat ding voor koude start voor problemen kan geven ik moet ook altijd wat spelen met dat ding(koud)
tis maar een idee

een keer een moby forum sleutel dag bij mekaar zoeken?
mensen met onderdelen . verkoop of uitwissel, probleem oplossing, speciaal gereedschap, moby verkoop.
gewoon een mooie dag van maken?
tis maar een idee

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 10 apr 2012, 16:32

Oké. Duidelijk verhaal. Mijn O ring is dus gekrompen/afgesleten. Ik voel 0 weerstand.
Weer wat wijzer geworden :)

Mijn mobylette reed eerst op de originele sproeier. Dit bleek na overleg met Harrie de inrij sproeier te zijn. Die hadden ze na x aantal kilometers moeten vervangen door een kleinere. Heeft de bromfietszaak destijds niet gedaan. Schande :P
Origineel is niet altijd kloppend :P

Choke zou nog kunnen. De choke werkt bij mij wel uitstekend. Ik zou eens kunnen kijken of het schuifje vergenoeg naar beneden gaat. Ik denk wel dat dat zo is. Kan me niet voorstellen dat ik dat fout heb gedaan. Dat zou niet al te slim zijn :mrgreen:

Heb jij trouwens niet het probleem dat je carb tegen je zijkap komt?

Er waren vroeger mobylette sleutel dagen. De initiatiefnemer is daar uiteindelijk mee gestopt. Hij is uit de bromfietshandel gestapt volgens mij. Dus het initiatief ligt nu bij alle andere mobylette rijders. Dus, wie meld zich :P

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door AGB » 10 apr 2012, 18:40

bij mij schuurde het licht aan heb nu nieuwe motor ophang ruber er in gezet hoopekijk is het nu over.
klijner en dan grotere sproeier heb ik nog nooit van gehoort. aleen bij het opvoeren,het moet toch standard uit fabriek goed lopen? klijner loopt toch niet goed?
ik zal de fietsen maker eens vragen, deze man is er nog(verkocht aleen fietsen) mijn moby is een verhaal apart

sleutel dag/ ,het idee hier op het forum zetten als dat mag?
en dan kijken wat voor een belangstelling er voor is
ik had een heel verhaal gescheven, druk op Bevestig en alles weg.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJet » 10 apr 2012, 19:38

AGB schreef:sleutel dag/ ,het idee hier op het forum zetten als dat mag?
en dan kijken wat voor een belangstelling er voor is
Ja, peilen of er animo is mag altijd. Dan moet je wel even een nieuw topic maken bij evenementen / beurzen.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 apr 2012, 20:27

Bij een EEG (bij alle brommers wel) was de sproeier, die in de fabriek gemonteerd werd, een maatje groter, om de cylinder, tijdens het inrijden wat extra te smeren. Bij de laatste, bij de aankoop van de brommer inbegrepen, onderhoudsbeurten, hoorde de verkoper, na een proefrit, te besluiten, of de sproeier vervangen moest worden (meestal een maatje kleiner). Menige bezitter kwam niet verder, dan twee beurten en reed dan daarna op een ergerlijk 4-taktende mobylette. Totdat de boel naar de sodemieter ging van dat geratel, of de brommer in de schuur verdween. Vindt je in een EEG een 81 sproeier, dan weet je zeker, dat de verkoper zich beter alleen met fietsen had kunnen bezighouden, óf de grote sproeier uiteindelijk de juiste was voor deze specifieke motor, óf de eigenaar het onderhoud al snel liet voor wat het was.
Het luchtfilter van de carburateur stuurt de hoeveelheid lucht, die de motor naar binnen kan zuigen. Vervang je het filter door één die meer lucht doorlaat, dan is je mengsel, met dezelfde sproeier, te arm. Meer gasmengsel betekend ook meer verbrandings gassen, dus een grotere uitlaatpoort en aangepaste uitlaat. Zo hangt alles samen, van de plek, waar de lucht naar binnen gaat, tot het punt, waar de uitlaatgassen naar buiten komen.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door AGB » 10 apr 2012, 23:13

zo verging het bij mijn moby ook de eerste eigenaar kon er niets mee, na ongeveer 60 a70 km verdween hij in de schuur.
waar na hij 20 jaar bij mij in de schuur verdween met het zelfde verhaal.tot dat mijn dochter groot genoeg werd en mee achter op de brommer mee kon rijden.
vaak met dat rotding langs de kant van de weg gestaan( grijse haaren)avontuur nee. je wil niet weten

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 apr 2012, 23:50

Tja, Mijn EEG heeft me in de afgelopen 32 jaar misschien 3 keer in de steek gelaten, waarvan twee keer al lang geleden, voor ik het nut van onderhoud begreep en één keer op een lange rit in heftige regen. Ondertussen zijn de enige onderdelen, die nog origineel zijn van de brommer, die ik in 1980 kreeg, het frame, de tank en de snaarschijf (en daarvan zijn ook de lagers en de schakelhevel al eens vervangen). Een paar weken terug had ik ineens een elastieken stuur. Er was niet meer mee te rijden, geen idee, waar dat ding heenging. Best eng. Het was in de balhoofdbuis afgescheurd waar de gleuf om het te spreiden eindigt. Moest ik ook afscheid nemen van het originele stuur :( . Maar wie wat bewaard heeft wat en een ander stuur zat er binnen een uur op. Gelijk even de gashandle schoongemaakt en opnieuw in het vet, nieuw remkabeltje en knallen maar weer. Heerlijk. Maar met de uren, die ik in dat kleine ding heb gestoken in die 32 jaar, had ik een klein huisje kunnen bouwen :oops: . Niettemin rol ik haar bijna elke dag naar buiten, start ze altijd met één trap en ga ik fluitend op weg naar mijn bestemming en overal krijg ik bewonderende blikken en leuke opmerkingen. Tof avontuur!

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door AGB » 11 apr 2012, 19:48

franky
heb vandaag het nr 230 van de sproeier van mijn moby AV 50 s bekeken, om met een vraag naar de fietsemaker te gaan wat hij nog wist van mobys/(sproeiers)
ik kreeg er wijnig uit de man wist niet veel meer( of hij had geen zin)?. de oudere moby had een lager nr de latere av 50 en zo hooger 220-230-240. er werd wel eens wat gerommeld met sproeiers, dat was alles wat er uit kwam.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 11 apr 2012, 20:09

Er zijn door de jaren heen een aantal nummering-systemen geweest, wat het er niet makkelijker op maakt.
Hier een omrekentabelletje, waar ik verder ook niets van weet, maar waar ik wel maten van herken.
JetTable.jpg
Ik heb ook een word document van "our man in Canada", RebelMoby, dat ook wel handig is. Kan ik niet hier plaatsen, maar ik zal Jet vragen, of ze het erbij kan stoppen, misschien als link.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door AGB » 11 apr 2012, 23:38

mooi omrekentabel van ouwde naar nieuwe maar zijn ze uitwiselbaar van schroefdraad en doorsnee?
ik moet oppassen om niet onderdeelen/en moby te gaan verzaamelen. :D en moet dan aleen dat zoeken wat slijt en dat kan ook behoolijk op lopen.(ruimte)
om ook in de toekomst moby te blijven rijden met toertochten/uitstapjes enzo

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 12 apr 2012, 02:04

Een paar tandwielen hebben liggen is altijd een prettig idee.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Harrie » 12 apr 2012, 08:36

Beste Joost,
Volkomen mee eens, want als je zelf iets nodig hebt, zoek je je ongeluk.
Er zijn ook mensen die zo weinig mogelijk willen investeren in reservedelen, omdat het in hun ogen dood kapitaal is!
Als iets betaalbaar is en het een slijtdeel betreft aarzel ik nooit, tenzij ik er voldoende van in huis heb.
Overtollige onderdelen worden weer afgestoten en zo hou je het zaken lekker draaiend.
Harrie

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door AGB » 12 apr 2012, 23:14

helemaal mee eens, maar ik begin net dus ik kan nog wel wat onderdeelen gebruiken elke keer wat dan valt het niet zo op thuis.
heelaas kan ik geen franse taal. om dan van scootbikershop te bestellen.
en zo maar ergens wat meenemen uit romel baken van een markt, daarvoor ken ik de onderdellen niet goed genoeg uit mijn hoofd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 13 apr 2012, 00:01

Als je dan naar een beurs of markt gaat, is het handig, de onderdelen mee te nemen, die je wil vervangen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 13 apr 2012, 20:16

AGB schreef: helaas kan ik geen franse taal. om dan van scootbikershop te bestellen.
Ik versta en begrijp geen woord Frans :P Die 3 jaar Frans op de middelbarschool was 100% zonde van mijn tijd en energie. Er is werkelijk niets blijven hangen...
Anyway, bestellen via scootbikershop doe/probeer ik wel gewoon. Met een beetje hulp van mensen op dit forum, en google vertalen kom ik er vast wel uit :)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 13 apr 2012, 20:50

Je kan er een woordenboek bij nemen, een vertaalsite, of met de Scootbike shop mailen in het Engels, begrijpen ze ook. Mijn Frans is ook niet je dat, maar mijn Mobylette-Frans is de laatste jaren wel wonderbaarlijk snel vooruitgegaan, sinds ik er achter wil komen, wat er allemaal gezegd wordt, op die sites, die me misschien aan bruikbare onderdelen kunnen helpen.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door AGB » 14 apr 2012, 00:23

schrijfen is bij mij al een moelijk ding wijnig school, engels kan ik ook niet. en met pc aleen lezen forum s en marktplaats , en ben dan nog afangelijk van de goedwil van de kinderen.
maar ik geef niet op

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 apr 2012, 00:30

En samen komen we er altijd uit,toch?
Hier nog de tekst over sproeiers van RebelMoby uit Canada, die ik een aantal berichtjes terug nog beloofde:


Motobecane engines generally came with Gurtner carbs from the factory, a few earlier ones had Amals. Most popular sizes recently are AR2-10 AR2-12 and AR2-13. The AR2 is the carb model and the 10 12 or 13 is the choke bore of the carb. The isodyne engines have AR1-10 and super isodyne have AR1-11,5. The tt and specials have GE15 or GCV16, the earlier ones had H14. This is in general terms, there are a number of Motobecane mopeds which had other Gurtners. The most popular is the AR2-12 which was fitted to Mobylette AV7 engines from 1966 and on. Many people feel the Gurtners are lousy carbs, however they are reliable if serviced and cared for correctly, the carb also has a lot of merit for metering the fuel across the entire stock rpm range.

Some people feel they would like to upgrade their engines and substitute another carb for the finicky Gurtner. Most popular carb upgrade is to go for a Dellorto SHA model. These are available in SHA 14.9 14.10 14.12 14.14 15.15 16.16 The first number is the carb bore and the second is the choke down at the fuel jet. Exhanging a Gurtner for the same size Dellorto SHA is very basic and you do not need to mess with jetting if there are no other modifications made to the engine. Careful inspection of the main jet of the original Gurtner will reveal the jet size from 19-23 or 210-245. If you have the permanent diffuser and a K80 jet it is equivalent to a 230 or #56. Later Gurtners have the standardized jet numbers stamped in them, so a #56 is same as #56.

A direct trade for the AR1-10 and 11,5 would be a SHA14.10. Here are the corresponding jet sizes to equip the SHA to supply the same fuel flow as original jet size from 19-23.
19 #48
20 #50
20,5 #51
21 #52
22 #54
22,5 #55
23 #56

A direct trade for a AR2-12 would be a SHA14.12 Here are the corresponding jet sizes to equip the SHA to supply the same fuel flow as original jet size from 210-245.
210 #52
215 #53
220 #54
225 #55
230 #56
235 #57
240 #58
245 #59

A SHA14.14 would take a #57 or a #58 providing there were no other modifications made to the engine. In general terms, once you go to a larger carby then you would be considering an expansion chamber exhause which would change the jetting requirement. Adding a freer flowing filter will also change the jetting requirement.
Trading up to a SHA15.15 on a stock engine would use a #59 or #60 jet as long as the engine is completely stock. Any other modifications would mean possibly going for a larger jet.Using a hard to find SHA16.16 would call for a exhause change at least in order to work properly because in stock form this would be overcarburation. The area of the 16mm choke is too large for a piston ported engine and you would have acceleration issues. With an aftermarket pipe you would need jetting tuned in around #74.

With any carb you will need to adjust the jetting to match any modifications you perform. Starting with the numbers suggested above for SHA carbs on AV7 engines you would need to buy a set of jets starting with the above suggestion and going up 5 or 10 jets depending on how many mods you have or plan to perform. If you kitted the engine then go up at least 15 above the suggestion for 60cc and more for larger kits. To tune the carb you would start with the largest jet in the set and run the engine to get it warmed up and take it out for a full throttle ride. You will probably four stroke at the top of the rpm band, if you do then go down two jet sizes and clean the oily soot from your sparkplug and try another full throttle ride. If again you four stroke then you need to go down two more sizes and clean the plug and go out again. Once you no longer four stroke on a hot engine at wide open throttle at top speed then you have the jet close enough to rely on spark plug colour to do a fine tuning if you feel it is neccessary. When you do fine tuning keep in mind that rich is better then seize, if you see white coating or blistering on the sparkplug then you are lean enough to seize.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 14 apr 2012, 09:40

Oké. Dat is verhelderend :)
Typisch trouwens dat de SHA14 een stuk duurder is dan de SHA15. Ik heb maar gewoon de goedkopere SHA15 gekozen. Al is dat wel een oppervlak vergroting van 50% t.o.v. de 12mm Gurtner. Ik hoop dat dat niet teveel van het goede is. Het zou niet praktisch zijn als de helft van je gashendel niets meer doet :P

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 14 apr 2012, 11:36

de kans zit er in, dat je je gashandle een beetje moet aanpassen. Je moet dan de twee gleufjes in het draaiende gedeelte wat verlengen. Dat moet je wel voorzichtig doen, want ga je te ver en geef je volgas, dan blijft het hangen. Niet leuk. Je haalt het net, met de 15/15. Wil je groter gaan, dan moet je je gashandle vervangen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 16 jun 2012, 17:41

Zo, de carb is vervangen en de juiste sproeier is gemonteerd. Die sproeiers zijn me ook een verhaal apart. Met een te grote sproeier haalde ik de beste resultaten in de zeer lage toeren (10 km/h). De bromfiets wou er echter niet sneller dan 34 km/h met die sproeier. Uiteindelijk heb ik een paar maatjes kleiner gekozen. Deze sproeier geeft een enorme dip met volgas bij 10km/h. Maar je kan er tenminste wel 42 km/h mee halen. Al gaat hij dan soms toch nog een beetje stotteren. Neem je een sproeier een maatje groter of kleiner, dan wordt de topsnelheid direct gereduceerd tot 36km/h. Het komt akelig nauwkeurig.... De stappen waarin er sproeiers te koop zijn, zijn volgens mij te groot.

Verder loopt de brommer nu wel aardig. Het is moeilijk om te zeggen wat de invloed is geweest van deze nieuwe carb. Ik vermoed dat ik vermogen kwijt ben in de zeer lage toeren. Ik denk er behoorlijk wat vermogen bij te hebben gekregen in midden toeren. Topsnelheid is en blijft onveranderd.

Even weer terug naar waar dit hele topic om te doen was. Mijn rare kuren. Mijn blok wil nog steeds geen hoge toeren draaien. 42km/h blijft topsnelheid. Zelfs met zo'n knoeperd van een carb. Ik vermoed dat mijn uitlaat de boosdoener is. Of hij dat rare inhouden op topsnelheid nog steeds doet weet ik nog niet. Daarvoor moet ik echt een dag gaan rijden. Verder loopt mijn brommer nu wel stationair. En dat is zooooooo fijn. Mijn oude carb kon toen ik hem verving mijn brommer niet langer dan 10 sec stationair laten draaien voordat het hele blok volledig verzoop. Vooruitgang is het sowieso.

In de zomervakantie hoop ik een variomatic te gaan monteren. Dit in combinatie met een slim gekozen overbrengingsverhouding zou een geweldig rijdend brommertje moeten geven. Aangezien mijn blok geen hoge toeren wil draaien, ga ik de overbrenging gewoon zo selecteren dat mijn blok het ook niet hoeft :)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 16 jun 2012, 18:25

Je bent van een 12 (toch)mm carb, naar een 15 mm gegaan. wat er ingaat, moet er ook uit kunnen, dus de kans is groot, dat inderdaad je uitlaat de huidige restrictie is. Ik weet niet welk luchtfilter je nu gebruikt, maar wissel ze eens en kijk, wat het verschil is.
Je kan de sproeiers per 1 oplopend krijgen. op veel sites bieden ze alleen sets aan, die per meer dan 1 oplopen. Je moet dus even zoeken.
Canada's major Mobyman, Rebelmob heeft een aantal mooie stukjes over de verschillende mobylette uitlaten en hoe je ze kan aanpassen aan een grotere carburateur.
Ik weet niet, of je mijn cylinder gemonteerd hebt, maar de Nederlandse geven wellicht minder vermogens winst , in combinatie met de Dell'orto.
Laatst gewijzigd door MobyJoost op 17 jun 2012, 04:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 16 jun 2012, 20:40

Ik ben inderdaad van 12 naar 15mm gegaan. Dit is een oppervlakte vergroting van 50% :| Dat luchtfiltertje valt in het niet in vergelijking met die vergroting. Ik wil overigens ook niet zonder dat extra grote filter gaan rijden. Ik vind het diepe geluid van het filter wel mooi :)

Ik heb niet zuinig gedaan met sproeiers. Ik heb 10 stuks sproeiers ingeslagen. Met alle tussenmaten. :) Dus ik heb alle soorten al :)

Ik heb jou cilinder op het moment niet gemonteerd. In hoeverre dat wat uitmaakt weet ik zo ook niet.

Waar kan ik die mooie stukjes over het aanpassen van uitlaten vinden? Ik zat zelf namelijk ook al aan een aanpassing te denken. Al wil ik niet teveel aan de uitlaat doen. Het geluid moet origineel blijven. En dat is al een beetje verpest door de nieuwe carb. Ik wil het niet nog erger maken :P

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 16 jun 2012, 21:05

Mijn FOM reed niet goed met Dellorto, wat ik ook uitprobeerde. Met de originele carburateur rijdt hij 45/50 km. Dus jouw brommer met dat ook probleemloos halen met een goede setting. Gr. Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vreemde mobylette kuren

Ongelezen bericht door Franky » 17 jun 2012, 10:15

Dat is echter nog nooit gelukt. En met nog nooit doel ik ook op hoe hij 40 jaar geleden uit de fabriek kwam. De eerste eigenaar was mijn vader, en ook daar liep hij met geluk net 45 km/h. Meestal langzamer. Dit is 40 jaar later ook nog steeds het geval. Zo hoort hij dus gewoon te lopen :)

Ik ben nu tot de conclusie gekomen dat hij geknepen wordt op de uitlaat. Want ik heb ooit wel sneller gereden met een uitlaat met een extra zijuitgang :) En alle aanpassingen aan de inlaat hebben in combinatie met de originele uitlaat geen effect. Dus is de uitlaat de begrenzer :)

Plaats reactie