Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Ik had laatst op een beurs zo'n mobylette speed control onderblokje gekocht. Je kent ze wel, de gene met centrifugaal schijven op de krukas om de spoelpoorten af te dekken op hogere toerentallen.
Nou had ik gehoopt iemand blij te maken met dit blokje maar helaas blijkt het krukaslager lekker is gaan walsen op de krukas. De krukas is dus kapot. Heeft niemand meer wat aan. Hij gaat bij in een vitrine kast belanden denk ik. Het is wel een leuk ding
Ik was echter wel nieuwsgierig. Er is vast iemand die mij wat kan vertellen over dit blok. Ik neem aan dat er ook een speciale cilinder op zat met hele grote spoelpoorten? Waar zit dit blok überhaupt op? Hoe rijdt dit nou in het echt?
Ik vind het een hele mooie manier van begrenzen!
Nou had ik gehoopt iemand blij te maken met dit blokje maar helaas blijkt het krukaslager lekker is gaan walsen op de krukas. De krukas is dus kapot. Heeft niemand meer wat aan. Hij gaat bij in een vitrine kast belanden denk ik. Het is wel een leuk ding
Ik was echter wel nieuwsgierig. Er is vast iemand die mij wat kan vertellen over dit blok. Ik neem aan dat er ook een speciale cilinder op zat met hele grote spoelpoorten? Waar zit dit blok überhaupt op? Hoe rijdt dit nou in het echt?
Ik vind het een hele mooie manier van begrenzen!
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Beste Frank
Ik heb meerdere van deze blokjes en rijd hier regelmatig mee op Forum ritten. Het blokje zit o.a onder mijn S50 (Speciale) S56 (Grandsport 1961) S57 (Grandsport 1963)
Verder heb ik nog het Blok van de Grand Tourist (1960) liggen met een cilinder waar het chroom kapot is. De cilinder en ook het blok zijn afwijkend. Een goede cilinder die hier op past heb ik nog niet kunnen vinden.
Dit systeem werd dus vanaf 1960 toegepast op deze typen.
Groet, Lolle
Ik heb meerdere van deze blokjes en rijd hier regelmatig mee op Forum ritten. Het blokje zit o.a onder mijn S50 (Speciale) S56 (Grandsport 1961) S57 (Grandsport 1963)
Verder heb ik nog het Blok van de Grand Tourist (1960) liggen met een cilinder waar het chroom kapot is. De cilinder en ook het blok zijn afwijkend. Een goede cilinder die hier op past heb ik nog niet kunnen vinden.
Dit systeem werd dus vanaf 1960 toegepast op deze typen.
Groet, Lolle
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Blok van de Grand Tourist : is dit te combineren met blok van Frank ? XSorry als het een domme gedachte is
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Klopt. Het enige bruikbare is de carters. Niet echt het meest zeldzame deel.
Reed dit nou puur alleen in NL?
Zoals ik al dacht heb je dus een speciale cilinder nodig. Klinkt allemaal als zeldzaam spul.
Wat leuk dat jij er zelfs mee rijdt. Hoe rijdt zoiets? Heel pittig onderin totdat je tot een bepaald toerental komt en dan ineens is de pit eruit?
Ter info: Ik vind dit gewoon leuk om te weten. Ik heb zelf geen plannen om zo'n blok samen te stellen.
Reed dit nou puur alleen in NL?
Zoals ik al dacht heb je dus een speciale cilinder nodig. Klinkt allemaal als zeldzaam spul.
Wat leuk dat jij er zelfs mee rijdt. Hoe rijdt zoiets? Heel pittig onderin totdat je tot een bepaald toerental komt en dan ineens is de pit eruit?
Ter info: Ik vind dit gewoon leuk om te weten. Ik heb zelf geen plannen om zo'n blok samen te stellen.
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
De cylinder was volgens mij frans en dus van gulle spoelporten en ruime carb voorzien.
Om de 40 km niet te passeren heeft Motobécane toen die flappen verzonnen die bij 40 kmu voor de spoelpoorten slaan.
Mijn Grand-sport was "geholpen" denk ik want die liep krap 60.
Ik geloof overigens niet, dat ik dat nog eens bestudeerd heb toen ik dat verhaal van die flappen kende.
Met een franse cylinder van eerste helft jaren 60 ben je onbegrensd.
Misschien kan een deskundig bedrijf een cylinder met kapot chroomstaal herstellen, maar dan moet je wel
op een pikante prijs rekenen vrees ik.
gr jed
Om de 40 km niet te passeren heeft Motobécane toen die flappen verzonnen die bij 40 kmu voor de spoelpoorten slaan.
Mijn Grand-sport was "geholpen" denk ik want die liep krap 60.
Ik geloof overigens niet, dat ik dat nog eens bestudeerd heb toen ik dat verhaal van die flappen kende.
Met een franse cylinder van eerste helft jaren 60 ben je onbegrensd.
Misschien kan een deskundig bedrijf een cylinder met kapot chroomstaal herstellen, maar dan moet je wel
op een pikante prijs rekenen vrees ik.
gr jed
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
PS franky;
Is oplassen en opnieuw afdraaien van je krukas niet een oplossing?
gr jed
Is oplassen en opnieuw afdraaien van je krukas niet een oplossing?
gr jed
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Ik heb daar een paar jaar terug naar geïnformeerd, dat kwam toen al boven de 200 euro ex btw en verzendkosten.
De cilinder is zeer afwijkend en niet uitwisselbaar met welke moby cilinder dan ook.
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Destijds is dit ook geopperd bij Loe met zijn beschadigde 99z krukas.
Ik zou me meteen erg druk maken om de vervorming van het lasproces. Aan een kromme krukas heb je ook niets.
Wat Lolle hierboven typt zegt eigenlijk al genoeg. Het meest zeldzame zal de cilinder zijn.
Maar wederom, ik was niet van plan dit blok bij elkaar te gaan zoeken en gebruiken. Als er ergens een cilinder boven komt drijven zou die naar Lolle moeten gaan, niet naar mij
@Lolle
Als ik zo naar de carters kijk snap ik waarom de cilinder zo afwijkend is. Het is de wand tussen de spoelpoort en de cilinder die anders gevormd is of niet soms?
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Ik zal een paar foto's plaatsen dan kunnen de meelezers het verschil zien.
Rechts de cilinder van het speedcontrole blokje. de kraag is veel dunner, de spoelpoorten zitten er buiten langs. De spoelpoorten zijn wel veel groter. Het zelfde beeld bij het carter dat 7mm breder is. het carter heeft een andere vorm ivm met het gedeeltelijk kunnen sluiten van de spoelpoorten.
tot slot ook een foto van de krukas. Als je zo ziet zou het blok met deze cilinder als een malle moeten lopen. bij de 2 blokken waarmee ik rijd is dat niet zo. wel kun je merken dat hij boven de dikke 40 in gaat houden. als ik er een tijdje niet mee gereden heb en er dan weer mee op pad ga bekruipt mij het gevoel dat hij uit gaat vallen.
Om meer vermogen uit het blok te halen moet ik misschien de zuigerveren eens vervangen.
hier kun je meer lezen over dit type motor:viewtopic.php?f=8&t=3426#p30191
Links de standaard cilinder. de kraag is veel dikker en heeft sluiven die dienen als spoelpoort.Rechts de cilinder van het speedcontrole blokje. de kraag is veel dunner, de spoelpoorten zitten er buiten langs. De spoelpoorten zijn wel veel groter. Het zelfde beeld bij het carter dat 7mm breder is. het carter heeft een andere vorm ivm met het gedeeltelijk kunnen sluiten van de spoelpoorten.
tot slot ook een foto van de krukas. Als je zo ziet zou het blok met deze cilinder als een malle moeten lopen. bij de 2 blokken waarmee ik rijd is dat niet zo. wel kun je merken dat hij boven de dikke 40 in gaat houden. als ik er een tijdje niet mee gereden heb en er dan weer mee op pad ga bekruipt mij het gevoel dat hij uit gaat vallen.
Om meer vermogen uit het blok te halen moet ik misschien de zuigerveren eens vervangen.
hier kun je meer lezen over dit type motor:viewtopic.php?f=8&t=3426#p30191
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Dankje Lolle voor de foto's. Erg leuk om te zien!
Ik ben wel wat verrast door het gebrek aan vermogen. Je mag toch hopen dat hier flink pit in zat. Anders was het niet de moeite om een dergelijk mechaniek erin te zetten.
Ik ga de artikelen nog lezen.
Ik was ook al van plan wat foto's te plaatsen, maar had nog even geen tijd gehad. Bij deze wat foto's van mijn kant. Een leuke aanvulling op jouw foto's.
Zo ziet het carter er intern uit. De spoelpoort ingang zit heel dicht tegen het lager aan.
De spoelpoort is echt een kanaal in het carter
Hierbij de krukas
Onder dit bronze asje/busje zit een vrij sterke veer. Deze duwt de platen dicht. De plaat heeft een as waarmee hij in de krukas zit. De as wordt geborgd met een seegerring.
Aan de onderzijde van de krukas zit een schroefje die de veer op zijn plek houdt.
Het vreemde van deze krukas is dat de krukwangen een platte kant hebben.
De beweegbare schijf zorgt dat de krukwangen weer "rond" worden. Ik duw de schijf hier niet maximaal uit. Dat is de pijnlijk voor mijn vinger.
Hier is de krukas gemonteerd in het carter. Je ziet nu goed waarom de krukas een platte kant heeft. Daar zit de spoelpoort.
Ik ben wel wat verrast door het gebrek aan vermogen. Je mag toch hopen dat hier flink pit in zat. Anders was het niet de moeite om een dergelijk mechaniek erin te zetten.
Ik ga de artikelen nog lezen.
Ik was ook al van plan wat foto's te plaatsen, maar had nog even geen tijd gehad. Bij deze wat foto's van mijn kant. Een leuke aanvulling op jouw foto's.
Zo ziet het carter er intern uit. De spoelpoort ingang zit heel dicht tegen het lager aan.
De spoelpoort is echt een kanaal in het carter
Hierbij de krukas
Onder dit bronze asje/busje zit een vrij sterke veer. Deze duwt de platen dicht. De plaat heeft een as waarmee hij in de krukas zit. De as wordt geborgd met een seegerring.
Aan de onderzijde van de krukas zit een schroefje die de veer op zijn plek houdt.
Het vreemde van deze krukas is dat de krukwangen een platte kant hebben.
De beweegbare schijf zorgt dat de krukwangen weer "rond" worden. Ik duw de schijf hier niet maximaal uit. Dat is de pijnlijk voor mijn vinger.
Hier is de krukas gemonteerd in het carter. Je ziet nu goed waarom de krukas een platte kant heeft. Daar zit de spoelpoort.
- Franky
- Berichten: 6203
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Even de artikelen gelezen. Dit ding loopt dus 40km/h
Mijn AV50 uit 1972 loopt nog sneller dan dat. Is de 40km/h regel een keer verhoogd naar 45 waardoor mijn AV7 blok meer pit heeft?
Mijn AV50 uit 1972 loopt nog sneller dan dat. Is de 40km/h regel een keer verhoogd naar 45 waardoor mijn AV7 blok meer pit heeft?
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
De constructie snelheid was Max 45km/h en je mocht maar 40km/h rijden buiten de bebouwde kom.
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Frank, als je de constructie zo bekijkt is de ingang van de spoelpoorten door de krukas helemaal niet zo groot, de schijven beïnvloeden dit dan ook nog een negatief bij een bepaalde centrifugaal kracht.
Wat is wijs om dit blokje wat meer vermogen te geven? vroeger hechte men de flappen vast aan de krukas, hiermee voorkom je in ieder geval dat de poorten nog kleiner worden. Iets verwijderen van de flappen lijkt mij ivm de balans niet handig. kan het nadelige gevolgen hebben om de nu strakke ingang van spoelpoorten af te ronden zodat er meer brandstof mengsel vanuit het carter kan stromen naar de cilinder?
ik ben benieuwd wat jij en ook anderen daar van denken.
Groet, Lolle
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Dat zou ik minimaal doen ja, niet een beetje afronden. Maar echt goed naar de zijkanten uitflowen.
Als het aan mij lag haalde ik de hele wand uit het Carter,
Als het aan mij lag haalde ik de hele wand uit het Carter,
- australman
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Hoi,
Het enige voordeel van het systeem is,dat door in of uitdraaien van de schroefjes, de veerspanning veranderd word.
Daardoor kun je het moment van begrenzen bepalen en zo de topsnelheid aanpassen aan de geldende eisen van een land.
Hans
Het enige voordeel van het systeem is,dat door in of uitdraaien van de schroefjes, de veerspanning veranderd word.
Daardoor kun je het moment van begrenzen bepalen en zo de topsnelheid aanpassen aan de geldende eisen van een land.
Hans
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Het enige voordeel van het systeem is,dat door in of uitdraaien van de schroefjes, de veerspanning veranderd word.
Daardoor kun je het moment van begrenzen bepalen en zo de topsnelheid aanpassen aan de geldende eisen van een KLANT (die koning is).
of is dat te simpel gezien? gr jed
Leuk item hoor
Daardoor kun je het moment van begrenzen bepalen en zo de topsnelheid aanpassen aan de geldende eisen van een KLANT (die koning is).
of is dat te simpel gezien? gr jed
Leuk item hoor
- australman
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Waarschijnlijk wilden ze niet achterblijven bij de jongens aan de Sluisjesdijk in Rotterdam.
Hans
Hans
- australman
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Ik begrijp het niet.Heb je iets speciaals,moet het weer gemaakt worden zoals iedereen het doet.
En waarom?Zal wel weer om snelheid gaan.Advies,koop een motorfiets.
Hans
En waarom?Zal wel weer om snelheid gaan.Advies,koop een motorfiets.
Hans
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Ik begrijp jou reactie Hans. Maar als je naar de 50 km/h wilt rijd je iedereen in de weg met een motorfiets. Ik stoor mij er aan dat snelle fietsers mij aan de kont hangen als je de 40 maar net haalt. Ik voel dat de klepjes bij 40 km/ h hun werk gaan doen. Zal eens proberen of ik de schroefjes werder kan indraaien.australman schreef: ↑14 okt 2022, 13:02Ik begrijp het niet.Heb je iets speciaals,moet het weer gemaakt worden zoals iedereen het doet.
En waarom?Zal wel weer om snelheid gaan.Advies,koop een motorfiets.
Hans
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Gasmengsels en vloeistoffen. Hebben een hekel aan rechte hoeken, het moet een vloeiende beweging kunnen maken. Voor het beste rendement.
Aangezien wij snel willen optrekken en niet perse hard rijden, is dat wenselijk dat de dode hoeken er uit gaan.
In die hoeken krijg je een werveling van gas die niet mee gaat de spoelpoort in.
Des te meer de ademhaling verbeterd des te mooier het brommertje zal rijden.
Aangezien wij snel willen optrekken en niet perse hard rijden, is dat wenselijk dat de dode hoeken er uit gaan.
In die hoeken krijg je een werveling van gas die niet mee gaat de spoelpoort in.
Des te meer de ademhaling verbeterd des te mooier het brommertje zal rijden.
Re: Mobylette speed control blokje (uitleg gevraagd)
Hans begrijp mij niet verkeerd. ik ga hier niet een goed werkend blokje voor opofferen. Ik had een paar carters met krukas, waar jij er 1 van hebt gekregen, zonder cilinder. Daar ik de hoop heb opgegeven er ooit nog een losse cilinder bij te vinden vind ik het geen probleem om hier mee te experimenteren. Het zal beginnen met de invloed van de schroefjes te verstellen. Andere onderdelen van dit blokje hebben ook al een goede bestemming gekregen binnen mijn bromfiets park.australman schreef: ↑14 okt 2022, 13:02Ik begrijp het niet.Heb je iets speciaals,moet het weer gemaakt worden zoals iedereen het doet.
En waarom?Zal wel weer om snelheid gaan.Advies,koop een motorfiets.
Hans