Stilgevallen Av 56

NickdeVries
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2012, 14:08

Stilgevallen Av 56

Ongelezen bericht door NickdeVries » 07 aug 2012, 13:42

Dag allemaal,

Vanmorgen is mijn AV56 stilgevallen tijdens het rijden. Geen rare geluiden, geratel of geknal. Rustig uit laten rollen en aan de kant gezet. Vervolgens bij een vriend neergezet die om de hoekt woont.

Even de carburateur los gehad, mooi schoon en niks mee aan de hand. Daarna gekeken naar de bougie, die was wat zwart en vettig maar niet heel erg. Bougie vonkte niet.

Een nieuw bougie gekocht, die vonkte óók niet!

Ik krijg hem dus niet meer aan het lopen. Ik heb er weinig verstand van en ben niet heel technisch, maar het lijkt me iets met het ontstekingscircuit te maken te hebben?

Is er iemand die me kan helpen en me kan vertellen wat ik moet doen om dit mooie brommertje weer aan het lopen te krijgen?

Met vriendelijke groet,

Nick de Vries

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Stilgevallen Av 56

Ongelezen bericht door Harrie » 07 aug 2012, 15:03

Beste Nick,
Je zult iemand moeten vinden bij jouw in de buurt die alles even controleert.
Er zijn namelijk veel mogelijke oorzaken:
kabel naar bobine los of maakt contact met aarde, bobine defect, ontstekingsnok verschoven, condensator defect, massadraad voedingsspoel los, punten vet et cetera.
Door het systeem stap voor stap na te lopen kun je de storingsoorzaak oplossen.
Waar woon je ergens?
Groet,
Harrie

NickdeVries
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2012, 14:08

Re: Stilgevallen Av 56

Ongelezen bericht door NickdeVries » 07 aug 2012, 15:24

Ik woon in Enschede, het Verre Oosten.

NickdeVries
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2012, 14:08

Re: Stilgevallen Av 56

Ongelezen bericht door NickdeVries » 07 aug 2012, 15:39

De brommerboer hier in de buur vroeg me de bobine er even af te halen, kon hij hem doormeten.

Nu dit het witte kastje vast aan de onderkant van mijn frame, maar ik zie nergens schroefjes zitten ofzo. Hoe kan ik deze eraf krijgen? (Of zit deze standaard vastgelijmd of iets dergelijks?)

Nick

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Stilgevallen Av 56

Ongelezen bericht door MobyJoost » 07 aug 2012, 16:10

Die zit toch echt met twee boutjes en twee moertjes vast aan je frame. Misschien even wat kabelrommel opzij schuiven?
Plaats even een foto. Of twee. Voor het oplossen van een probleem, kan je nooit genoeg informatie hebben.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Stilgevallen Av 56

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 aug 2012, 16:29

Dan zou ik toch echt de hele brommer bij de brommerboer in de buurt brengen. Je hebt wel heel erg geluk als het net de bobine is. Het kan zoveel zijn en een goede brommer-reparateur legt in no time de vinger op de zere plek. Gr. Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Stilgevallen Av 56

Ongelezen bericht door Franky » 07 aug 2012, 17:12

Is er nog een brommerboer die dat wil doen? Mijn brommer durven ze hier niet eens aan te raken. Dit omdat als ze schade maken het nooit kunnen herstellen. Ze hebben geen idee waar ze de onderdelen vandaan moeten halen.

Ik heb nog 1.5 week vakantie. Tegen kleine vergoeding wil ik er wel een keer naar kijken. Moet je hem wel op korte termijn naar Wageningen brengen. Overigens heb ik wel als regel dat de eigenaar mee kijkt zodat hij de reparatie voortaan zelf kan. Verder heb ik hier geen magazijn aan onderdelen liggen. Dus ik kan niet garanderen dat de brommer weer werkend mee naar huis gaat. Maar dan vertel ik je wel hoe je het werk thuis moet afronden als je eenmaal de onderdelen binnen hebt.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Stilgevallen Av 56

Ongelezen bericht door Harrie » 07 aug 2012, 20:50

Zit hier soms een handige Tukker in de zaal met verstand van mobylette?
Groet,
Harrie

NickdeVries
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2012, 14:08

Re: Stilgevallen Av 56

Ongelezen bericht door NickdeVries » 08 aug 2012, 01:27

Allen bedankt voor de reactie!

Ik heb vandaag ook de voormalige eigenaar opgebeld. Is een gepensioneerde motormonteur die 40 jaar ervaring heeft en heeft het brommer altijd perfect onderhouden. Dat maakt het stilvallen na 2 weken na aankoop extra zuur. Hij wil me graag helpen en heeft me aangeboden de brommer langs te brengen om hem te maken. Probleem is dat ik geen rijbewijs heb. Ik moet dus iemand vinden die een grote auto heeft en 1,5 uur heen en 1,5 uur terug wil rijden om die brommer te vervoeren. Lastig. Ik heb een brommerzaakje gevonden dat ook wat oudere brommers verkoopt. Al een wat oudere vent, dus hopen dat hij het een en ander weet van dit soort brommers. Hij gaat in ieder geval kijken, maar kan niet aan de onderdelen van mobylette komen. Hopelijk vindt hij het en kan ik de onderdelen hier of op marktplaats van iemand overnemen. Morgen breng ik hem langs.

Ik houd jullie op de hoogte.

Nick

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Stilgevallen Av 56

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 08 aug 2012, 07:00

heel goed. gr. joop

NickdeVries
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2012, 14:08

Re: Stilgevallen Av 56

Ongelezen bericht door NickdeVries » 08 aug 2012, 22:33

Vandaag even bij de brommerboer geweest. Die kon na wat testjes vaststellen dat de oorzaak van de storing niet bij de bobine ligt. Hij dacht aan de contactpunten. Hij gaat er van de week naar kijken.

Ik ben benieuwd.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Stilgevallen Av 56

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 08 aug 2012, 23:02

Mocht je onderdelen nodig hebben, bijvoorbeeld contactpunten, dan kan wellicht Harrie ( info@pantin.nl ) je deze leveren. Gr. Joop

NickdeVries
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2012, 14:08

Re: Stilgevallen Av 56

Ongelezen bericht door NickdeVries » 16 aug 2012, 16:10

Heren,

Ik heb de brommer vandaag weer opgehaald bij de brommerboer. De ontstekingsspoel moest vervangen worden. Inmiddels loopt hij weer als een zonnetje.

Nu zit ik nog met een andere vraag. Als ik mijn gashendel terugdraai naar de startpositie (dus geen gas geef) dan zit de gashendel los en kan hij eruit schuiven.

Hoe krijg ik deze vast?

Groet,

Nick

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Stilgevallen Av 56

Ongelezen bericht door Harrie » 16 aug 2012, 21:51

Bij het handvat zit een stelschroef met borgmoer. Deze is er uit gevallen.
http://www.bibliotobec.org/gallery/pict ... tegory/166
Het gaat om 16639 borgschroef met moer. Het is wel speciale draad.
Groet,
Harrie

NickdeVries
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2012, 14:08

Re: Stilgevallen Av 56

Ongelezen bericht door NickdeVries » 17 aug 2012, 00:28

Harrie, bedankt voor je antwoord!

Is zoiets gewoon te krijgen bij de bouwmarkt?

Nick

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Stilgevallen Av 56

Ongelezen bericht door Harrie » 17 aug 2012, 10:08

NickdeVries schreef:Harrie, bedankt voor je antwoord!

Is zoiets gewoon te krijgen bij de bouwmarkt?

Nick

Nee, maar ik heb ze wel op voorraad.
Stuur even een mailtje naar info@pantin.nl
Mocht je naar Bennekom komen - als is het maar even kijken naar al die mooie mobylettes - dan breng ik er eentje voor je mee.
Groet,
Harrie

Plaats reactie