3D geprinte variateurkooien

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

3D geprinte variateurkooien

Ongelezen bericht door Franky » 09 okt 2019, 14:28

Ik kreeg een verzoek van een forumlid of ik voor hem een 3D geprinte variateurkooi wou laten maken. Misschien zijn er wel meer mensen die dit ding willen hebben en kunnen we er wat meer laten maken. Scheelt iets in prijs.

Definitieve prijs: €25,- per stuk (ex verzendkosten) voor enkel de variateurkooi. Rollen niet inbegrepen.

Na aanmelden zal de definitieve prijs bepaalt worden. Ik zal daarna vragen of je daar akkoord mee bent. Indien akkoord is er een afname verplichting. Deze dingen laat ik op order maken.

Wat is het nut?
Met deze kooi kan je de originele variateur ombouwen naar een variateur waar moderne scooter rollen in passen i.p.v. de originele kogels. Hierdoor kan je het gewicht van de rollen variëren en daarmee je variateur gedrag beïnvloeden. Het enige wat je moet vervangen voor deze ombouw is de variateurkooi en de kogels. De beweegbare poelie hoeft niet vervangen te worden.

MBK biedt ook een ombouwset aan. Deze bevat echter maar 3 rollen. Aangezien rollen veelal lichter zijn dan kogels gaat dit bij originele kaptein mobyletjes motortjes niet goed. Het gewicht moet immers redelijk in de buurt zitten van het originele gewicht. Om deze rede heb ik de 6 rollen variateurkooi bedacht.

Specificaties
Professioneel geprint (SLS) in Nylon
Binnendiameter variateurkooi: 37.3mm (Let op! er zijn meerdere maten variateurs in omloop)
Afmetingen rollen: Ø15x12mm
Globale gewicht indicatie rollen originele av7 motor op AV50: 6x 5.3g
Geen garantie en gebruik volledig op eigen risico.

Kritische opmerkingen
Moderne MBK variateur met rollen maakt gebruik van een koppelingstrommel zonder slijtplaat. Dit omdat de diameter van de rollen groter is dan die van de originele kogels (Ø13.5mm). Als men rollen toepast op een variateur met slijtplaat zal een stuk van het bereik van de variateur niet toegankelijk zijn. Dit heeft negatieve invloed op het optrekken vanuit stilstand en lage snelheden. Rollen zijn echter slijtdelen dus in de loop der tijd zal langzaam steeds meer bereik van de variateur beschikbaar worden.

Afbeelding
Zonder slijtplaat


Afbeelding
Met slijtplaat

Ervaringen
Sinds 2015 zit deze kooi op mijn AV50 en heb ik er bijna 4000km mee gereden. Mijn 99z heeft er bijna 2000km mee gereden. De variateurkooien zien er nog steeds als nieuw uit. De kilometers waren allemaal onder Nederlandse omstandigheden. Ik heb nog nooit problemen gehad met dit systeem.

Ik heb zelf helaas nooit gereden met de originele kogel systeem dus ik kan dat niet vergelijken. Ik ben zelf zowel op de AV50 als 99z zeer tevreden met de dynamiek van dit systeem.

Foto’s
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Slijtsporen na 1000km rijden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Franky op 27 nov 2019, 17:05, 4 keer totaal gewijzigd.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien

Ongelezen bericht door Polle » 09 okt 2019, 17:55

Hallo Franky

Ik heb interesse in een of twee exemplaren als de prijs niet de pan uit swingt

Gr Polle

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien

Ongelezen bericht door Lolle » 09 okt 2019, 18:11

Ik zit mij af te vragen wat het verschil is met mijn huidige variateurs. Ik heb nu meerdere begin jaren 60 modellen met variateur, zonder boite,met 3 of 4 kogels. Het rijd veel beter dan zonder. Het enige is dat ik het toerental wat laag vind. Voor mijn gevoel is er met een wat hoger toerental wat meer vermogen. Is dat een reden om het om te bouwen?

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 09 okt 2019, 18:47

Ik heb ook wel interesse in een kooi Frank.
Met een assortiment aan rolletjes kun je met hele kleine stapjes op zoek naar het ideale toerental voor jouw specifieke brommer. Dat geldt natuurlijk alleen voor tijdens op het optrekken, of in ieder geval in het bereik van de variateur, want de rolletjes veranderen in principe niets aan het toerental of de snelheid als de variateur op zijn uiterste stand staat.

Gr. Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien

Ongelezen bericht door Franky » 09 okt 2019, 19:20

Klopt helemaal Marco.
Het verschil heb ik afgelopen zomer met een paar mobylette toerritten mooi kunnen zien. Ik reed toen samen met een aantal mensen die ook een half variateur mobylette hadden. We trokken allemaal even snel op totdat de variateurs begonnen te werken. Aangezien ik hem afgesteld had op een hoger toerental kon ik vanaf 30km/h iedereen voorbij want ik had op dat moment meer vermogen vanwege het hoger toerental. Echter, de topsnelheid was nauwelijks verschillend tussen de mobyletjes. Het zijn allemaal AV7 blokjes dus het ontloopt elkaar niet veel.

@Lolle
Je hebt nu de optie tussen 2, 3 of 4 kogels. Drie mogelijke setups. Met rollen heb je er tientallen (als je echt elke combinatie wil proberen :lol: ).

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien

Ongelezen bericht door Lolle » 09 okt 2019, 21:10

zoiets vermoede ik wel. en waar haal je dan de rolletjes? zijn die standaard of ook weer diverse verschillende. ik wil maar zeggen heb je aan 6 rolletjes genoeg om te testen of moet je 10 tallen van die dingen hebben?

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3181
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien

Ongelezen bericht door PantinNL » 09 okt 2019, 22:58

Hallo Frank,

De ervaringen met SLS (selective laser sintering) en nylon zijn erg goed.
Mijn gele nylon plaatje heeft diverse tochten naar het verre buitenland overleefd en als ik dan lees dat de variator kooi na 4000km nog steeds prima functioneert dan zeg ik: "chapeau!"
Draai jij de rolletjes zelf? Printen is natuurlijk relatief duur en je kunt door toepassing van verschillende metalen en kunststoffen spelen met de massa.

Henk

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien

Ongelezen bericht door Mobygek » 09 okt 2019, 23:39

Franky schreef:
09 okt 2019, 19:20
Klopt helemaal Marco.
Het verschil heb ik afgelopen zomer met een paar mobylette toerritten mooi kunnen zien. Ik reed toen samen met een aantal mensen die ook een half variateur mobylette hadden. We trokken allemaal even snel op totdat de variateurs begonnen te werken. Aangezien ik hem afgesteld had op een hoger toerental kon ik vanaf 30km/h iedereen voorbij want ik had op dat moment meer vermogen vanwege het hoger toerental. Echter, de topsnelheid was nauwelijks verschillend tussen de mobyletjes. Het zijn allemaal AV7 blokjes dus het ontloopt elkaar niet veel.

@Lolle
Je hebt nu de optie tussen 2, 3 of 4 kogels. Drie mogelijke setups. Met rollen heb je er tientallen (als je echt elke combinatie wil proberen :lol: ).
Deze informatie klopt niet Franky: we trokken allemaal even snel op, vanaf 30km/h iedereen voorbij.....kan mij toch iets anders herinneren.. :) het enige wat ik zou willen dat het volledig aangrijpmoment op een iets hoger toerental lag,dus een iets langere slip.
Je aanbieding is top.
vrgr gerard

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 okt 2019, 00:06

En dat stel je in de koppeling, en niet in de variateur. Goed gedacht, Gerard! Ik zou vaak ook liever hebben, dat de koppeling aangrijpt, bij een toerental, dat dichter licht,bij de powerband, waar de variateur mee werkt. Je kan de koppelingsschoenen lichter maken, waardoor het aangrijp moment later plaatsvindt, maar misschien wordt de, uiteindelijke, aangrijpkracht dan ook minder, waardoor de koppeling misschien gaat slippen. Keuzes, keuzes, keuzes.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien

Ongelezen bericht door Mobygek » 10 okt 2019, 11:57

Klopt Joost, lastig,...keuze's

vrgr gerard

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien

Ongelezen bericht door Franky » 10 okt 2019, 17:25

Mobygek schreef:
09 okt 2019, 23:39
Deze informatie klopt niet Franky: we trokken allemaal even snel op, vanaf 30km/h iedereen voorbij.....kan mij toch iets anders herinneren.. :)
Er staat heel bewust "afgelopen zomer". Deze keer win ik :twisted:
Leuk dat je weer actief bent op het forum :D :thumbup: Je hebt wel een paar inkoppertjes gemist ;) :lol:

Ik heb een keer een moby meegemaakt met lichtere koppelingshamers. Dat bleef maar slippen. Ik was niet zo onder de indruk. De overdreven versie daarvan heb ik zelf gehad toen ik vermoedelijk een AV10 koppeling gemonteerd had. Veel toeren maar heel weinig trekkracht. Kennelijk is het rendement van de koppeling geen constante bij verschillende slip toerentallen? :roll:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien

Ongelezen bericht door Franky » 10 okt 2019, 17:37

Lolle schreef:
09 okt 2019, 21:10
zoiets vermoede ik wel. en waar haal je dan de rolletjes? zijn die standaard of ook weer diverse verschillende. ik wil maar zeggen heb je aan 6 rolletjes genoeg om te testen of moet je 10 tallen van die dingen hebben?
Mijn rolletje komen van de plaatselijke scooter boer. Ze zijn ook zat te vinden op internet. Het is allemaal heel erg gangbaar spul.
Je koopt ze in setje van 6. Daarmee heb je 1 gewicht en kan je nog niks variëren. Ik heb hier een setje of 4 liggen, maar dat is mogelijk wat overdreven. Ik moest natuurlijk vanuit niets beginnen. Jullie kunnen die 5.3g waarde die ik aangaf als basis pakken. Dat zal niet heel fout zijn vermoed ik.

Een random webshop. Die rollen vind je overal. Overigens niet heel goedkoop spul.
https://www.scootparts.nl/rollenset-leo ... 0-gr-15x12
PantinNL schreef:
09 okt 2019, 22:58
De ervaringen met SLS (selective laser sintering) en nylon zijn erg goed.
Mijn gele nylon plaatje heeft diverse tochten naar het verre buitenland overleefd en als ik dan lees dat de variator kooi na 4000km nog steeds prima functioneert dan zeg ik: "chapeau!"
Draai jij de rolletjes zelf? Printen is natuurlijk relatief duur en je kunt door toepassing van verschillende metalen en kunststoffen spelen met de massa.
Dank je Henk. Ik wist zelf ook niet dat ik al zoveel kilometers erop had zitten. Het is echt een onderdeel geworden waar je nooit naar omkijkt :lol:
Die rollen maak ik zeker niet zelf. Veel te veel werk. Een rol heeft een metalen kern met kunststof er omheen. Dit kunststof slijt langzaam weg totdat je de rol moet vervangen. In het begin slijt het als een malle omdat de rol op een gekromd oppervlak rust maar dit is niet erg. Na inslijten in het begin stabiliseert het. Ik heb de rollen nog niet hoeven te vervangen. Ik denk echter niet dat je er tienduizenden kilometers mee kan rijden. Iets wat ik persoonlijk niet erg vindt want rollen vervangen is geen probleem. Ik vind bij het originele systeem met kogels altijd erg jammer dat de koppelingstrommel het slijtdeel is. Dat ding wil je niet vervangen. Met de rollen conversie is het slijtdeel ook het meest gangbare deel van de variateur geworden, namelijk de rollen :D

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien

Ongelezen bericht door Franky » 12 okt 2019, 10:39

Nu ik een globale schatting heb van de hoeveelheid kooien die besteld gaan worden heb ik de definitieve prijs kunnen bepalen.
Ze worden €25,- per stuk.
Graag hoor ik wie van jullie hem nu ook echt willen :)

Grappig detail. Het aantal kooien dat ik bestel heeft geen enkele invloed op de prijs. Dat had ik niet verwacht.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien (prijs nu bekend)

Ongelezen bericht door Polle » 12 okt 2019, 11:40

Hallo Franky

Twee stuks graag

Gr Polle

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien (prijs nu bekend)

Ongelezen bericht door Lolle » 12 okt 2019, 13:53

Graag 1x.
Eerst maar wat mee experimenteren. Misschien later meer. (Of niet :lol: )

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien (prijs nu bekend)

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 12 okt 2019, 14:49

Ik wil er ook graag één Frank.

Gr. Marco

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien (prijs nu bekend)

Ongelezen bericht door AGB » 12 okt 2019, 20:57

zou zo als polle 2 nemen 1 op reserve of mocht er een moby bij kommen,
je weet nooit. dit model kom je niet veel tegen voor de moby

paulmz
Berichten: 1721
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien (prijs nu bekend)

Ongelezen bericht door paulmz » 12 okt 2019, 21:33

AGB schreef:
12 okt 2019, 20:57
zou zo als polle 2 nemen 1 op reserve of mocht er een moby bij kommen,
je weet nooit. dit model kom je niet veel tegen voor de moby
Als jouw was zou ik er ook maar 1 nemen,want je loopt al zo lang over een vario te mekkeren, dan heb je iig vast de upgrade in huis.

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien (prijs nu bekend)

Ongelezen bericht door Franky » 12 okt 2019, 22:14

Ik kan ze later ook nog bij laten maken hoor ;)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien (prijs nu bekend)

Ongelezen bericht door Franky » 16 okt 2019, 19:25

Ze zijn bij deze besteld.
Ik zal met jullie individueel contact opnemen zodra ik ze binnen heb.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien (prijs nu bekend)

Ongelezen bericht door Franky » 03 nov 2019, 15:28

Ze zijn binnen en worden ondertussen verspreid.
Ze zijn wel mooi hè 8-)
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2400
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien (prijs nu bekend)

Ongelezen bericht door ruudk » 21 nov 2019, 20:59

Prachtig!

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3181
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien (prijs nu bekend)

Ongelezen bericht door PantinNL » 21 nov 2019, 22:58

Je mag trots zijn op je ontwerp Frank: het ziet er erg strak en technisch uit.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien (prijs nu bekend)

Ongelezen bericht door Franky » 22 nov 2019, 18:12

Het is gewoon afgekeken van MBK :P Het is niet dat ik iets totaal nieuws bedacht heb.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3181
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Aangeboden: 3D geprinte variateurkooien (prijs nu bekend)

Ongelezen bericht door PantinNL » 23 nov 2019, 03:31

Toch wel; nieuw was de productiemethode.
Henk

Plaats reactie