oplossingen vliegwiel met schoepen MobySport
oplossingen vliegwiel met schoepen MobySport
Hallo,
Ik kwam erachter dat de MobySport waar ik mee bezig ben wel vonkt als ik de motor in de "verkeerde" richting ronddraai, maar niet als ik hem in de juiste richting ronddraai. Zeer waarschijnlijk zit er daarom een verkeerde nok op. Ik krijg het vliegwiel nog niet los om het te kunnen bekijken, ik wacht hiervoor nog op een 1/2 -> 3/8 inch (is 9.5 mm, ongeveer 10mm, dus passend in het vierkante gat van de vliegwielmoer) bit-adapter voor mijn slagmoersleutel om de vliegwielmoer los te kunnen krijgen. Met de gewone vierkante sleutel en hamer lukt het me niet, zit te vast. Volgens mij is de vliegwielmoer van de MobySport linksdraaiend, terwijl ik eigenlijk een rechtsdraaiende had verwacht. Er staat "G" op de moer, gauche dus, links. In Franky zijn documentatie staat dat de SP98 ook een linksdraaiende vliegwielmoer heeft, en dat model lijkt veel op de MobySport. Even weer terug naar mijn vraag: De MobySport heeft een dubbele variateur en de juiste draairichting van de motor is daarom "linksdraaiend", net als de Fiets-O-Matic. Ik zoek daarom een linksdraaiende nok voor de MobySport.
Verder zoek ik een (nette) witgele Novi plastic bobine, liefst met bougiekabel. Ook het kabeltje van de laagspanningsspoel naar de bobine, met kabelschoentje welke in de bobine past, zoek ik. En tenslotte zoek ik nog een massakabel van de bobinebevestiging naar de motorophanging. Ik kan deze zaken ook wel bij een webshop kopen, maar ik vermoed dat veel mensen (een deel van) deze spullen nog wel ergens in een doos hebben liggen, en ze misschien wel willen verkopen.
Samengevat zoek ik:
-linkse ontstekingsnok
-witgele bobine, of goed equivalent welke netjes op de gebruikelijke plek kan worden gemonteerd (gat-gat afstand bevestigingsbouten is 32mm), liefst dus met bougiekabel erin bevestigd,
-laagspanningsstroomkabel van spoel naar bobine (met stekker),
Ik hoor graag als iemand zulks beschikbaar voor de verkoop heeft.
Groet,
Rudolf
Ik kwam erachter dat de MobySport waar ik mee bezig ben wel vonkt als ik de motor in de "verkeerde" richting ronddraai, maar niet als ik hem in de juiste richting ronddraai. Zeer waarschijnlijk zit er daarom een verkeerde nok op. Ik krijg het vliegwiel nog niet los om het te kunnen bekijken, ik wacht hiervoor nog op een 1/2 -> 3/8 inch (is 9.5 mm, ongeveer 10mm, dus passend in het vierkante gat van de vliegwielmoer) bit-adapter voor mijn slagmoersleutel om de vliegwielmoer los te kunnen krijgen. Met de gewone vierkante sleutel en hamer lukt het me niet, zit te vast. Volgens mij is de vliegwielmoer van de MobySport linksdraaiend, terwijl ik eigenlijk een rechtsdraaiende had verwacht. Er staat "G" op de moer, gauche dus, links. In Franky zijn documentatie staat dat de SP98 ook een linksdraaiende vliegwielmoer heeft, en dat model lijkt veel op de MobySport. Even weer terug naar mijn vraag: De MobySport heeft een dubbele variateur en de juiste draairichting van de motor is daarom "linksdraaiend", net als de Fiets-O-Matic. Ik zoek daarom een linksdraaiende nok voor de MobySport.
Verder zoek ik een (nette) witgele Novi plastic bobine, liefst met bougiekabel. Ook het kabeltje van de laagspanningsspoel naar de bobine, met kabelschoentje welke in de bobine past, zoek ik. En tenslotte zoek ik nog een massakabel van de bobinebevestiging naar de motorophanging. Ik kan deze zaken ook wel bij een webshop kopen, maar ik vermoed dat veel mensen (een deel van) deze spullen nog wel ergens in een doos hebben liggen, en ze misschien wel willen verkopen.
Samengevat zoek ik:
-linkse ontstekingsnok
-witgele bobine, of goed equivalent welke netjes op de gebruikelijke plek kan worden gemonteerd (gat-gat afstand bevestigingsbouten is 32mm), liefst dus met bougiekabel erin bevestigd,
Groet,
Rudolf
-
Re: Enkele spullen voor ontsteking MobySport
Goede bobine kan ik je wel aan helpen.
Novi of de blauwe Klitz, getest op mijn test kast.
Novi of de blauwe Klitz, getest op mijn test kast.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hoi Jan E,
Ik had intussen ook via PB van Polle al reactie gehad, en dat las ik per toeval als eerste.
Daarom was ik al met Polle "in zee gegaan", hij zoekt bij gelegenheid even wat hij precies heeft liggen.
Ik houd jouw aanbod daarom zolang nog even in gedachten, JE!
Ik laat je dus nog weten of ik nog een bobine nodig heb.
Bedankt voor je reactie!
Groeten,
Rudolf
Ik had intussen ook via PB van Polle al reactie gehad, en dat las ik per toeval als eerste.
Daarom was ik al met Polle "in zee gegaan", hij zoekt bij gelegenheid even wat hij precies heeft liggen.
Ik houd jouw aanbod daarom zolang nog even in gedachten, JE!
Ik laat je dus nog weten of ik nog een bobine nodig heb.
Bedankt voor je reactie!
Groeten,
Rudolf
Hallo Rudolf,ruudk schreef: ↑12 jan 2025, 12:08.......
Verder zoek ik een (nette) witgele Novi plastic bobine, liefst met bougiekabel. Ook het kabeltje van de laagspanningsspoel naar de bobine, met kabelschoentje welke in de bobine past, zoek ik. En tenslotte zoek ik nog een massakabel van de bobinebevestiging naar de motorophanging.....
Samengevat zoek ik:
-linkse ontstekingsnok
Groet,
Rudolf
M.u.v. de linkse nok (moratorium) heb ik alle gezochte onderdelen. De witte bobine (NOS) is wel van het merk Transval en heb ik uitgebreid getest op mijn Prüfrex-testapparaat.
Mogelijk heb je e.e.a. al gevonden bij bijv. Polle.
Prima, want ik vind het altijd prettig om een voorraad te hebben voor eventuele noodgevallen. Het ene moment ligt er een partij condensatoren en voedingsspoelen en even later moet je "Nee" verkopen.
Succes met jouw MobySport,
Groet,
Henk
Wellicht heeft Harold linkse nok voor je.
-
Ja heb ik hier wel
Gr Harold
Gr Harold
Hoi,
Allereerst hartelijk dank voor jullie moeite om voor me te zoeken wat jullie hebben liggen. Ik ben er inmiddels achter dat de nok in de Mobysport wel de juiste is, dus gewoon een linkse. Die zoek ik daarom niet meer, Harold. Ook de bobine heb ik inmiddels in tweevoud, 1 van Jan Evert en 1 van Jan Kort. Nou heb ik er dus zelfs een op reserve. Afhankelijk van wat ik bij Polle kan overnemen, kom ik even terug op jouw aanbieding, Henk. Ik zal Polle via de pb ook nog even duidelijker aangeven wat ik nog zoek.
Groeten, Rudolf
Allereerst hartelijk dank voor jullie moeite om voor me te zoeken wat jullie hebben liggen. Ik ben er inmiddels achter dat de nok in de Mobysport wel de juiste is, dus gewoon een linkse. Die zoek ik daarom niet meer, Harold. Ook de bobine heb ik inmiddels in tweevoud, 1 van Jan Evert en 1 van Jan Kort. Nou heb ik er dus zelfs een op reserve. Afhankelijk van wat ik bij Polle kan overnemen, kom ik even terug op jouw aanbieding, Henk. Ik zal Polle via de pb ook nog even duidelijker aangeven wat ik nog zoek.
Groeten, Rudolf
Hoi,
Nog even weer terugkomend op de gezochte onderdelen, ik heb een en ander gevonden, maar wat ik nu weer zoek, is een 15W vliegwiel met schoepen (linksdraaiend). Bij mij mist een schoep en dit is voor de massabalans nadelig.
Ik weet dat het een speld in een hooiberg is, maar nooit geschoten is mis geschoten...
Groetjes, Rudolf
Nog even weer terugkomend op de gezochte onderdelen, ik heb een en ander gevonden, maar wat ik nu weer zoek, is een 15W vliegwiel met schoepen (linksdraaiend). Bij mij mist een schoep en dit is voor de massabalans nadelig.
Ik weet dat het een speld in een hooiberg is, maar nooit geschoten is mis geschoten...
Groetjes, Rudolf
-
Hoe kan ik zien dat het een 15 W vliegwiel is
Goede vraag, Harold.
Er staat bij mij niks op het vliegwiel. Ik zal eens kijken in Frank zijn documenten.
Ik kom er weer op terug.
Er staat bij mij niks op het vliegwiel. Ik zal eens kijken in Frank zijn documenten.
Ik kom er weer op terug.
Ik denk eigenlijk dat ieder vliegwiel met schoepen wel goed is, Harold. Die zitten volgens mij alleen op de dikke brommers met sterkere verlichting en zijn bij mijn weten ook altijd linksdraaiend. Dit kun je overigens uit de vorm/richting van de schoepen afleiden, ze moeten bij linksdraaiende motor de lucht naar buiten werken.
Mijn lampen zijn samen 18W: 15W voor en 3W achter. Maar vaak is de verlichting iets overgedimensioneerd, daarom dacht ik aan een 15W vliegwiel.
Correctie: ik zie nu dat er in koeienletters VOLANT MAGNETIQUE 12W bij de SP98 staat. Het zal bij de Mobysport dus ook wel een 12W vliegwiel zijn. Wel gek dat de lampen 18W kunnen opnemen.
.
Mijn lampen zijn samen 18W: 15W voor en 3W achter. Maar vaak is de verlichting iets overgedimensioneerd, daarom dacht ik aan een 15W vliegwiel.
Correctie: ik zie nu dat er in koeienletters VOLANT MAGNETIQUE 12W bij de SP98 staat. Het zal bij de Mobysport dus ook wel een 12W vliegwiel zijn. Wel gek dat de lampen 18W kunnen opnemen.
.
Mijn vliegwiel was destijds 15 w, een upgrade
- gaf beter licht en betere vonk. Volgens mij zijn de vliegwielen voor links - en rechtsdraaiend universeel.

Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 28 jan 2025, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
De meeste vliegwielen voor SP98, die ik ben tegengekomen hadden de markering 15. Met slagletters ingeslagen.
Gezien het lampvermogen kan dat aardig kloppen.
Ik heb nooit gelet op die "12 Watt" in de oude handleidingen. Wellicht is 15 Watt een latere modificatie; de aanvankelijk transistor ontsteking is ook al gauw vervangen door contactpunten.
Gezien het lampvermogen kan dat aardig kloppen.
Ik heb nooit gelet op die "12 Watt" in de oude handleidingen. Wellicht is 15 Watt een latere modificatie; de aanvankelijk transistor ontsteking is ook al gauw vervangen door contactpunten.
Ze zijn er zeker nog wel, maar eigenaren verkopen dit soort onderdelen niet graag, want ze houden die liever achter de hand voor noodgevallen.ruudk schreef: ↑27 jan 2025, 19:54Hoi,
Groetjes, Rudolf
Ik heb hier nog e.e.a. liggen in verschillende kwaliteit. Stuur me maar een PB als je interesse hebt in een complete rotor en geef dan aan wat je zoekt: een mooie of minder mooie, maar beide wel functioneel.
Oplassen van een los schoepje kan trouwens ook; wel moet je de boel daarna uitbalanceren.
Henk
Laatst gewijzigd door PantinNL op 29 jan 2025, 00:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Je kan de oude vleugels verwijderen en er een kunsstof schoepenrad oplijmen van een moderne scooter.
Gr Polle
Gr Polle
- AustralHans
Is er een foto van het begtreffende onderdeel?
Ik heb ooit een nieuw verkocht voor 110€
Zijn bijna onvindbaar en erg duur.
Gr Polle
Zijn bijna onvindbaar en erg duur.
Gr Polle
Over een dergelijke rotor gaat het.
Meestal zit het schoepenwiel geklonken, maar in het voorbeeld zijn 4 nyloc moeren met bouten gebruikt.
Dat werkt al jaren prima en is demontabel in geval van nood.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bedankt voor het plaatsen van de foto, Henk, en allen bedankt voor jullie meedenken. Ik was even afwezig vanwege andere verplichtingen, vandaar geen snelle reactie van mij.
Ik stuur Henk een PB.
Groeten, Rudolf
Ik stuur Henk een PB.
Groeten, Rudolf
- AustralHans
Hoi Rudolf,met een schoepje minder komt de koeling niet in gevaar,lijkt me.Probeer het gewicht van de ontbrekende
schoep te bepalen en bevestig dan een klein stripje lood met twee m3 schroefjes,om de balans te herstellen.
Hans
schoep te bepalen en bevestig dan een klein stripje lood met twee m3 schroefjes,om de balans te herstellen.
Hans
Ook een mooie functionele oplossing Hans.AustralHans schreef: ↑30 jan 2025, 09:59Hoi Rudolf,met een schoepje minder komt de koeling niet in gevaar,lijkt me.Probeer het gewicht van de ontbrekende
Hans
Groet,
Henk
Kun je makkelijker het tegenovergestelde schoepje weghalen.
Ben je weer 100% in balans,
Een schoepje meer of minder maak niet uit,.
Ben je weer 100% in balans,
Een schoepje meer of minder maak niet uit,.