Linker crank S44A

Vertel hier waar je naar op zoek bent.
Forumregels
Graag een duidelijke omschrijving, liefst met foto/afbeelding, van het gevraagde onderdeel of brommer.
ruudk

Linker crank S44A

Ongelezen bericht door ruudk » 12 jul 2026, 15:58

Hallo,

Ik zoek een linker crank, dus niet de crank waar het fietstraptandwiel aan vast zit maar de crank bij de grote snaarschijf. Ik zoek dan een crank die zoveel mogelijk op mijn huidige crank lijkt, maar dan met meer "zijwaartse verspringing" naar buiten toe, want mijn huidige crank loopt aan tegen de koppeling. Ik heb mijn huidige crank overgetrokken op karton en de afmetingen (in mm) daarbij aangegeven, deze is hieronder op de afbeelding te zien.
Linker crank S44A.jpg
-De cranklengte (van hart trapas tot hart draadgat trapper) is dus 155 mm
-Het gat voor de trapas is 16 mm diameter.
-De zijwaartse verspringing, hier bestaat ongetwijfeld een andere term voor, is 29 mm, gemeten zoals aangegeven in de tekening.
-Schroefdraad voor de trapper heeft buitendiameter 14 mm, is linksdraaiend en franse draad, volgens mij is dit dan M14x1,25 mm (linksdraaiend dus).

Ik zoek dus een crank met liefst minstens 35 mm zijwaartse verspringing in plaats van de 29 die ik nu heb.
Ook moet deze verspringing vrij dicht bij de trapas aanvangen, hiermee bedoel ik dat, vanaf de trapas gerekend, de eerste bocht, dus de bocht naar buiten, snel genoeg moet beginnen, anders komt de trapper nog steeds bij de koppeling terecht. Laten we zeggen dat de bocht naar buiten op rond 50 mm afstand van de trapas moet beginnen.

Ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben geweest in mijn beschrijving en hoop dat iemand nog iets moois heeft liggen. Anders moet ik op zoek naar 2 m steigerbuis om het op de manier van Lolle te proberen. Ik zoek in eerste instantie een andere, want die van mij is erg lelijk, gebutst en slordig aluminium geverfd, het chroom is er grotendeels ook af. Mocht ik geen vervanger vinden, dan kan ik altijd nog besluiten om moeite en geld (herchromen) te steken in het opknappen van de huidige.

Groeten,
Rudolf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

AustralHans

Re: Linker crank S44A

Ongelezen bericht door AustralHans » 12 jul 2026, 17:45

Hoi Rudolf,afgelopen zaterdag helemaal vergeten.Ik had een bak met cranks bij elkaar gezocht.
Er zit er eentje bij met een sprong van 45 mm en h.o.h.155mm.Chroom is niet super,maar kan er na wat poetsen wel mee door.
als het je wat lijkt,gaat hij morgen op de post.

Hans

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 13 jul 2026, 11:25

Dat is super, Hans!
Het bijbuigen is trouwens al wel redelijk gelukt, met een ander hulpstukje. Maar ik denk dat ik liever een redelijk nette van jou met ruim voldoende sprong inzet!
Ik zou hem dus graag van je overnemen, Hans. Wellicht kan ik jou nog blij maken met een crème handvat voor je AV3?
Groeten, Rudolf!

AustralHans

Ongelezen bericht door AustralHans » 13 jul 2026, 15:24

Hoi Rudolf,zo,n handvat zou zeer welkom zijn.

Hans

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 13 jul 2026, 18:30

Dan komt die naar jou toe, Hans.
Hij is dus wat groter dan de originele, maar met wat snijden en schuren wel op maat te maken. Om hem over de gashendel te krijgen, kost wat moeite. Een beetje vaseline wil dan wel helpen.
Bedankt, groeten,
Rudolf

ruudk

Ongelezen bericht door ruudk » 16 jul 2026, 21:56

Topic mag gesloten worden. Crank van Hans ontvangen en gemonteerd.
Groeten, Rudolf

Gesloten