omgangsvormen

Alles over het forum zelf
Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2400
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door ruudk » 12 jul 2022, 20:40

Ik heb het laatste bericht hierboven van Hans nog eens gelezen omdat het me toch een beetje bezighoudt. Wat ik ervan maak, is dat je via dit forum onder andere af en toe kampeerweekendjes bezoekt, maar dat die niet meer zo gezellig zijn als vroeger. Maar dan vind ik het wel heel drastisch om helemaal te stoppen met het forum. Er zijn volgens mij ook legio forumgerelateerde evenementen, zoals de Frieslandrit, waar jij ook bij was en het heel gezellig was. Er zijn vast meer van dat soort ritten. Ook het ontmoeten van forumleden op beurzen is vaak leuk, gewoon even bijkletsen en koffiedrinken. En elkaar helpen (al heb jij mij meer geholpen dan ik jou). Voor mij geldt dat ik ook zonder dit forum van mijn hobby zou genieten maar dat het forum erg veel extra’s geeft en ik er daarom dankbaar gebruik van maak.
Hans, ik en velen met mij, zouden het erg jammer vinden als je er hier mee ophoudt. Je maakt deel uit van de ziel van dit forum. Niet dramatisch bedoeld, maar wel even benoemd.

Pollege
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door Pollege » 12 jul 2022, 20:49

We kunnen misschien een mobiel loos week"nd organiseren zou ik geweldig vinden.

Gr Polle

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door australman » 12 jul 2022, 21:32

Hoi Polle,

Ik ben voor,maar ben wel bang dat we dan slechts met z'n tweeen zijn.De eerste vraag tegenwoordig ,bij de camping aangekomen,
luidt meestal;Hoe zit het met de Wifi?
Zelf ben ik tevreden met een wc ,een kraan en rust.

Hans

Pollege
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door Pollege » 13 jul 2022, 06:07

Hans dan ben je hier zeker welkom compost wc beschikbaar water en douche en plaats zat voor tent.
Andere leden mogen hier ook gerust komen kamperen en ritjes rijden.

Gr Polle

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door brommerskieken » 13 jul 2022, 09:24

Bij de Friesland rit ook een paar berichten van thuis
Ja kwam thuis en toen zag ik ze pas
Het leven hangt niet van de telefoon af
Het is wel makkelijk als je onderweg wat moet opzoeken
En voor het nieuws heb je de telefoon niet nodig
Mijn telefoon staat daarom ook heel vaak op stil
Ik hoor dan zo nu en dan jij bent ook niet te bereiken
Dan zeg ik moet dat dan

Gr Harold

paulmz
Berichten: 1721
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door paulmz » 13 jul 2022, 11:20

Het is natuurlijk heel eenvoudig om te zeggen dat je niet van vernieuwingen ben.
Tuurlijk kan zo'n telefoon hinderlijk voir anderen hinderlijk zijn maar terug naar basic is naar mijn idee niet of nauwelijks meer mogelijk.
Een weekend zonder telefoon, maar dan ook hopen dat de brommix voor een halve gulden per liter te krijgen is enz enz.
En dan ook de zonnepalen, windmolens en speed Pedelec naar de stort brengen.

Paul

Pollege
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door Pollege » 13 jul 2022, 19:14

Paul dit slaat nergens op wat je zegt de telefoon gewoon wegbergen en gezellig lullen over het leven de moby's en nog veel meer.
De dingen die je noemt daar storen mensen zich niet aan.
Wij zijn onlangs een week naar Frankrijk geweest een huisje gehuurd zonder wifi vier g dus niks.
Zaaaaalig s'avonds terug gezellig buiten eten en gezelschap spelletjes spelen en niks doen je brein tot rust laten komen
Onze kinderen hebben we lang kunnen tegenhouden maar ze zijn nu jammer verslaafd en plakt dat ding aan hun hand.
Beter dan drugs of drankverslaving maar ik vind dit super erg.
Met zijn vieren gezellig tv kijken vergeet het maar.
Gr Polle

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door Lolle » 13 jul 2022, 20:47

Je kunt er een drama van maken maar je kunt op een meeting ook gewoon afspreken om het niet te gebruiken. Afgelopen week is mijn moeder overleden na enkele weken ziek zijn, je mag gerust weten dat ik dat ding ettelijke malen uit mijn broekzak heb gehaald als hij piepte toen ze in het ziekenhuis lag. Het is de tijd. Bij ons is de afspraak dat we tijdens het eten dat ding niet in de hand nemen. Op het werk blijft dat ding in de pauzes ook in de broekzak. Nu moet ik wel zeggen dat dat bij de dames niet mee valt.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door Marco » 13 jul 2022, 22:15

Je kan beter een biertje in je hand hebben dan een telefoon 😂

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6310
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door MobyJet » 13 jul 2022, 22:28

Lolle, gecondoleerd.

Er is nog hoop, Hans.
De kinderen van de natuurkampen waar ik mee ga, 8 t/m 12 jaar, leveren aan het begin van het kamp hun telefoon en zakmes in. Deze mogen ze vragen, als ze het willen. Heel soms vraagt een kind zijn telefoon om even naar huis te bellen of een appje te sturen. Daar zijn verder geen strikte regels voor. Binnen 10 minuten is hij dan weer terug.
Hun zakmes vragen ze meerdere keren per dag :lol:

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2400
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door ruudk » 14 jul 2022, 20:29

Allereerst gecondoleerd, Lolle.
Het lijkt me heel heftig om je moeder te verliezen.
Tuurlijk, het gebeurt iedereen een keer maar dan nog.
Ik hoop dat het een plekje kunt geven en er uiteindelijk vrede mee hebt.

Even een vreemde overgang misschien, maar Jet, ik begrijp dat kinderen hun mobieltje moeten inleveren om even offline te zijn. Maar hun zakmes? Mogen ze dan even niemand neersteken o.i.d.? (Dit past op zich wel weer mooi in het topic omgangsvormen.) Welk kwaad schuilt er anders in het dragen van een mes?

Ruud

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6310
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door MobyJet » 14 jul 2022, 20:43

Je kunt meer met een zakmes, dan alleen iemand neersteken, hoor :mrgreen:

Ze maken bijvoorbeeld fluitjes van fluitenkruid, oogsten wildpluk-planten of maken punten aan stokken om marshmallows aan te roosteren boven het kampvuur.
Uiteraard is er dan wel toezicht dat ze van zich af snijden en het zittend doen en op een plek waar niet gerend wordt, etc. Daarom moeten ze hem inleveren; dan weet de leiding wie even extra in de gaten gehouden moet worden. Ter bescherming van het kind, zeker als het weinig ervaring heeft, en de rest van de deelnemers.

En ja, in theorie kunnen ze snel iemand neersteken. Maar dat kan ook met een keukenmes of creatief met iets anders.
De basis is vertrouwen ;)

En mocht er toch iets gebeuren, dan hebben we als leiding een paar weken geleden een aantal EHBO diploma's gehaald:
stop de bloeding, reanimatie kinderen, reanimatie volwassenen. Was trouwens erg nuttig en interessant! Ik raad het iedereen aan!

Telefoons en zakmessen inleveren..
Bij de volgende moby meeting? :twisted:

paulmz
Berichten: 1721
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door paulmz » 14 jul 2022, 20:56

Bij wie inleveren?

Paul

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6310
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door MobyJet » 14 jul 2022, 21:36

Haha ja, dat is de vraag :mrgreen:

Maar ik wil mijn zakmes niet inleveren.. :lol:

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 02 jan 2024, 19:45

Interessant topic, Carl wees me er op.

Aangezien de laatste post in juli '22 was lijkt het er op dat er wat rust is weergekeerd. En dat is fijn.

Wat ik miste in het voorgaande is het bewustzijn dat we hier alleen nagenoeg "platte tekst" kwijt kunnen.
Daar bedoel ik mee dat als je met iemand face to face spreekt dat je gezichtsuitdrukking hebt, toongebruik, gebaren etc..
Dat alles kan van één en de zelfde zin een heel ander bericht maken. Het kan variëren van positief tot negatief puur door een bijgaande gezichtsuitdrukking of toon van spreken.

Heel goed vond ik de opmerkingen om voor je een bericht plaatst het nog eens door te lezen.. stel je zelf de vraag kan dit ook verkeerd gelezen/begrepen worden? Moet ik het anders formuleren?

En dan hebben we ook nog de mogelijkheid eigen berichten nadien te corrigeren of aan t vullen ter verduidelijking.

En ja simpelweg spreek met anderen zoals jij ook zou willen dat ze met jou spreken. Voor wat ik tot nu toe ervaren heb gebeurt dat doorgaans ook.

Ik vind ook dat het niet nodig zou moeten zijn helemaal uit te schrijven wat wel of niet kan. Gewoon ons gezonde verstand gebruiken..

Maar ik wil graag kwijt dat ik met veel plezier deel neem aan dit forum. Mede omdat ik de kennis, ervaring en bereidheid om elkaar te helpen die ik hier ervaar bijzonder waardeer.

Ik ben nog niet zo lang lid en heb de eerder beschreven perikelen niet echt meegemaakt hopelijk zal dat ook niet meer gebeuren.
Voor mij heeft het forum in elk geval een dikke pluim! :)

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6310
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door MobyJet » 04 jan 2024, 08:19

Iedereen heeft een andere en zijn eigen achtergrond, ervaring, leven, prioritering, tijdsindeling, verplichtingen, ontspanningen en budget.
We weten niet alles van elkaar (het meeste niet, zelfs..), en dat hoeft ook niet.
Inlevingsvermogen, waardering, respect en acceptatie zijn soms helaas ver te zoeken. Dat vind ik jammer. Dan is het beter om niet te reageren, in plaats van een mening droppen zonder de situatie te kennen of te begrijpen.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door Lolle » 04 jan 2024, 18:03

Het helpt ook heel erg dat je elkaar zo nu en dan ontmoet. Je leert elkaar beter kennen en krijgt meer begrip voor elkaar. Ook wordt de gun faktor groter om elkaar te helpen met spullen.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: omgangsvormen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 jan 2024, 18:39

‘Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.’
Aldus de Keizer van Rome, Alexander Severus reeds ca 1800 jaar geleden.

Plaats reactie