RICHTLIJNEN Aangeboden en gezocht

Alles over het forum zelf
Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

RICHTLIJNEN Aangeboden en gezocht

Ongelezen bericht door MobyJet » 20 sep 2013, 16:06

Belangrijk!

Het valt me op, dat mensen verschillende benamingen voor onderdelen gebruiken. Dat is natuurlijk niet erg; van elkaar leren we. Voor het aanbieden en zoeken naar onderdelen, levert dit soms verwarring op. Hierdoor blijven sommige advertenties lang staan. En vage omschrijvingen zal mensen ook niet stimuleren om voor een ander te gaan zoeken, als je niet precies weet wat ze zoeken.

Daarom:
Vanaf nu is het verplicht om een afbeelding of foto in het topic te plaatsen.
Dit kan een zelfgemaakte foto zijn, een plaatje/foto van internet, of een afbeelding uit een parts list of handboek.

Bij het verkopen van brommers en onderdelen, komt de verplichting om de afhaallocatie te vermelden.

De reeds geplaatste advertenties laat ik nog even staan. Deze zullen sowieso automatisch worden verwijderd indien er 100 dagen niet op is gereageerd.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: REGELS Aangeboden en gezocht

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 20 sep 2013, 20:59

Heel goed Jet. Iets voor een massa mail ? Gr. Joop

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: REGELS Aangeboden en gezocht

Ongelezen bericht door MobyJet » 20 sep 2013, 22:36

Ja, wil nog een soort van nieuwsbrief maken met wat forum info en nieuwtjes ofzo.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: REGELS Aangeboden en gezocht

Ongelezen bericht door Polle » 21 sep 2013, 06:26

Hallo Jet

Ben ik niet mee eens niet alle mensen kunnen een foto plaatsen.
Je gaat mensen afschrikken vermoed ik
Het blijft een hobby en niet iets dat MOET .

Gr Polle

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: REGELS Aangeboden en gezocht

Ongelezen bericht door AGB » 21 sep 2013, 15:02

Ben het met polle eens niet alle mensen zijn goed met een pc
Voor die het wel kunnen is het zeker aan te bevelen plaatjes te plaatsen
En duidelijk zijn met wat men hier schijft op het forum
Regels moeten er zijn anders wordt het een puinhoop
De bedoeling is goed :D , maar moeten beter een ander woordt voor gebruiken

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: REGELS Aangeboden en gezocht

Ongelezen bericht door Harrie » 21 sep 2013, 23:27

Toch heeft Jet een belangrijk punt. De vraagsteller dient zijn vraag duidelijk te stellen.
Hoe kunnen anderen een passend antwoord geven als de vraag vaag is?
Je dient dus met een foto, plaatje, een gedetailleerde omschrijving of een verwijzing de vraag voldoende te onderbouwen.

Voorbeeld van een vage vraag:
Ik zoek zo'n draaiend ding van een mobylette uit 1962 , wie kan me helpen?

Voorbeeld van een betere vraag:
Ik zoek voor een AV50 de rubberen stofhoezen, die onder bij de poten van de voorvork zitten.

Zet je daar een plaatje bij dan zullen ook mensen die het model AV50 niet kennen mogelijk reageren.

Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: REGELS Aangeboden en gezocht

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 sep 2013, 00:28

Maar de werking van het forum is natuurlijk wel zo, dat mensen, na zo'n vraag wel worden terechtgewezen. Oftewel er wordt hen wel gevraagd, of ze meer informatie willen verstrekken. Kunnen ze dat niet, dan zullen ze ook niet bijdragen aan de kennis, die op dit forum te vinden is. Ik ben, in principe, niet onder de indruk van de hoeveelheid deelnemers aan dit forum, maar meer van de kwaliteit van de bijdrage, die ze leveren. Mensen die geen antwoord krijgen op onbegrijpelijke vragen en die niet begrijpelijker willen of kunnen stellen, vallen af. Die hebben of "een Mobylette die moet lopen", of niet het technisch begrip, om een mobylette aan het lopen te krijgen en dat zo te houden. De verplichting een foto te plaatsen, schrikt waarschijnlijk ook mensen af, die, met wat uitleg, een mooie hobby voor zich zien opbloeien. De kwaliteit van dit forum maakt al automatisch een schifting tussen hobbyers en serieuze hobbyers. Maar misschien onderschat ik de taak van Jet, om alle, nergens toe leidende berichten, te verwijderen, zodat het forum overzichtelijk blijft.

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: REGELS Aangeboden en gezocht

Ongelezen bericht door Donnie » 22 sep 2013, 07:35

Bij regeltjes gaan mijn haren overeind staan. Waarom willen wij in Nederland alles regelen.

1 regel is genoeg geen onhebbelijk taalgebruik

Respecteer elkaar !!!!!!!!!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: REGELS Aangeboden en gezocht

Ongelezen bericht door Harrie » 22 sep 2013, 10:38

In Nederland verstikken we zo langzamerhand in allerlei regeltjes en verplichtingen.
Zou daarom de Nederlandse economie zo slecht draaien in vergelijking met die van de Belgen?
Het maakt de maatschappij passief en ondernemen minder interessant.
Vanuit dat standpunt gezien zeg ik: "zo weinig mogelijk verplichte regels".

Verwijs gewoon naar een link waarin alles wordt uitgelegd.

viewtopic.php?f=14&t=55#p100

De verplichting tot plaatsing van een plaatje of foto kan hier .m.i. vervallen; een duidelijke omschrijving is afdoende.

In onze vluchtige maatschappij neemt men helaas te weinig tijd voor verdieping en dit levert ook veel overbodige vragen op.

Harrie

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: REGELS Aangeboden en gezocht

Ongelezen bericht door Polle » 22 sep 2013, 12:53

Hallo Harrie

een wijze beslissing om dat regeltje af te schaffen.
Help mensen die het moeilijk hebben met een omschrijving in plaats van ze in de hoek te zetten.
Ik denk ook dikwijls wat vragen ze nu
Maar we zijn een forum om te helpen en het leuk te houden dan blijft het bestaan

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: REGELS Aangeboden en gezocht

Ongelezen bericht door Harrie » 22 sep 2013, 13:22

Polle schreef:Hallo Harrie

een wijze beslissing om dat regeltje af te schaffen.
Help mensen die het moeilijk hebben met een omschrijving in plaats van ze in de hoek te zetten.
Ik denk ook dikwijls wat vragen ze nu
Maar we zijn een forum om te helpen en het leuk te houden dan blijft het bestaan

Gr Polle

Hallo Polle,
Dat beslis ik niet, maar Jet als hoofdmoderator, maar ik vermoed - net als Joost Dane - dat Jet erg veel tijd kwijt is met het opschonen van allerlei rommel.
We moeten dus een slimme oplossing voor dit probleem bedenken. Dat gaat lukken, want ondertussen loopt de aanmeldprocedure ook soepel voor zover ik het kan bekijken.
Harrie

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: REGELS Aangeboden en gezocht

Ongelezen bericht door Polle » 22 sep 2013, 16:03

Hallo Harrie

Ik twijfel er niet aan dat Jet er zeer veel tijd in steekt en ik ben erg blij dat iedereen zijn steentje bijdraagt hoe klein ook.
Doe zo verder en laat iedereen zich welkom voelen op de site en dat is belangrijk in het o zo drukke leven.

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: REGELS Aangeboden en gezocht

Ongelezen bericht door MobyJet » 23 sep 2013, 14:25

Bedankt voor jullie kritische blik en meedenken!

Het is niet de bedoeling om iedereen die één ongedefinieerd zinnetje/product in de gevraagd-hoek zet, meteen af te straffen en het bericht te verwijderen. Het is voor iedereen zoveel makkelijker als er iets van een foto of plaatje bij zit.

Ik ben ervan overtuigd dat er genoeg mensen zijn met onderdelen in hun schuur, waarvan ze niet weten van welk model ze zijn (waaronder ik..). Als iemand bijv een zijkap vraagt van een bepaald model, moet ik zelf gaan opzoeken hoe dat eruit ziet (en waar doe ik dat..? Google is ook niet betrouwbaar wat dat betreft, en sommige modellen hebben ook weer verschillende uitvoeringen van bepaalde onderdelen..), en dan vervolgens in mijn schuur duiken om te kijken of ik dat heb. En daarbij, wat is een "zijkap"? Een motorscherm? Een ontstekingskapje? Of een chrome kapje op de tank? (als voorbeeld..)
Als je iets echt zoekt, moet je zelf moeite doen en het anderen zo makkelijk mogelijk maken om jou te helpen. En niet teveel verwachten dat de ander het wel weet of de moeite wel doet. En dat geldt andersom ook: als je iets kwijt wilt, bied je het aan met foto. Dat voorkomt onnodig mailverkeer over model/foto/prijs/etc. Zo weet je zeker dat je alleen berichten krijgt van echt geïnteresseerden. Dus daar help je ook jezelf mee.

En natuurlijk zijn er mensen met niet de computerkennis om een afbeelding bij hun bericht te plaatsen. Dat heeft hier nog nooit iemand afgestraft. Daarbij blijven we natuurlijk helpen.

Kijk, en als iemand zegt "ik zoek een zadel met pin 10mm, maakt niet uit van welk model en ik stel verder geen eisen aan de staat", dan hoeft daar uiteraard geen foto bij.. We blijven wel redelijk ;)

Maar misschien is het woord VERPLICHT wat te hard.. "Sterk geadviseerd"?
De instructies staan er al vanaf het begin van het forum op, en volgens mij heeft nog nooit iemand ernaar gekeken.. Er is nog nooit iemand geweest die het format heeft gebruikt. Er zijn momenteel echt teveel onvolledige advertenties.
Gelukkig bij aangeboden/gezocht dat de advertenties verwijderd worden als er 100 dagen niets in is gezegd.. Dus daar heb ik persoonlijk niet zoveel werk aan (behalve het steeds vragen om meer info).

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: RICHTLIJNEN Aangeboden en gezocht

Ongelezen bericht door MobyJet » 23 sep 2013, 19:02

Ik heb het anders opgelost. Bovenaan de categorie (aangeboden / gezocht) krijg je nu een melding met "forumregels" (helaas, dat woord kan ik niet aanpassen ;))
Zo ontdek ik ook steeds weer nieuwe functies en mogelijkheden van het forum ;)

Bedankt voor jullie input!

Afbeelding

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: RICHTLIJNEN Aangeboden en gezocht

Ongelezen bericht door Polle » 23 sep 2013, 21:40

Hallo Jet

Je bent nooit te oud om te leren.
Het werk dat je doet aan het forum is geweldig
Petje af ik zou het niet kunnen
En opbouwende kritiek is leerzame kritiek

Gr Polle

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: RICHTLIJNEN Aangeboden en gezocht

Ongelezen bericht door peterl » 23 sep 2013, 23:18

Een ander belangrijk kenmerk is het framenummer van de bromfiets ,want bij motobecane zijn de eerste twee cijfers het type bromfiets waardoor veel onderdelen ineens vastliggen.

m.vr.groet

peter langemeijer

Plaats reactie