foto's plaatsen

Alles over het forum zelf
Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

foto's plaatsen

Ongelezen bericht door Polle » 14 dec 2017, 13:05

Hallo

Vandaag geprobeerd foto's te plaatsen op het nieuwe forum maar dat lukt niet meer.
Ik heb de foto's verkleint tot 448 x 336 picsels wat vroeger wel kon geplaatst worden maar dit lukt niet meer.
Hulp gezocht

Gr Polle

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 14 dec 2017, 22:31

Hallo Polle,

krijg je de melding dat het bestand te groot is? Dat zou bij afbeeldingen met dergelijke grootte namelijk niet moeten gebeuren.
Wanneer het bestand dat je wil uploaden te groot is krijg je een duidelijke pop-up te zien met de foutmelding.

Gr. Marco

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door Polle » 15 dec 2017, 07:18

Hallo Marco

Helemaal achteraan de regel om foto's te plaatsen komt een driehoekje met de melding dat de foto's te groot zijn.

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door MobyJet » 15 dec 2017, 08:46

De instellingen heeft hij gewoon over genomen:
Max 800 x 800 px en 256 kb.

Wellicht is je foto groter dan die 256 kb?

Gebruikersavatar
FransK
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2017, 21:47
Woonplaats: Voorschoten

Foto plaatsen

Ongelezen bericht door FransK » 16 dec 2017, 20:50

Ik wil een foto bij mijn bericht plaatsen, maar ik ontvang de melding dat het aantal pixels te veel zijn terwijl ze veel lager zijn dan in de foutmelding vermeld is. Wat gaat hier mis.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Foto plaatsen

Ongelezen bericht door Polle » 16 dec 2017, 21:02

Hallo Frans

Bij mij net hetzelfde lukt niet ook al zijn de pixels klein genoeg

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door MobyJet » 16 dec 2017, 23:32

Zijn er meer mensen die dit kunnen testen?
Ik heb hierin zelf onbeperkte rechten, dus kan het niet testen.

Ik zie dat mobydilz en australman wel foto's kunnen plaatsen.

Ik heb jullie topics trouwens samengevoegd.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 16 dec 2017, 23:49

Voor mij geldt hetzelfde als voor Jet: ik kan vanwege het moderatorschap grotere afbeeldingen uploaden.
Een afbeelding van 448x336 is grofweg 30 tot 60kb groot, afhankelijk van onder andere het bestandstype. Theoretisch gezien zouden er geen problemen voor moeten komen.

Polle, ik stuur je even een pb'tje met mijn emailadres. Als je mij de afbeelding zou willen mailen heb ik meer informatie om de oorzaak van het probleem vast te stellen.

Gr. Marco

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door Lolle » 17 dec 2017, 00:24

grandsport.jpg
geen probleem volgens mij.
Groet, Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 dec 2017, 01:25

Kan een foto van 448 x 336niet nog steeds teveel KiB zijn?

paulmz
Berichten: 1722
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door paulmz » 17 dec 2017, 09:25

Test
e2.jpg
400x534 pixels

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 17 dec 2017, 11:20

gurtner_ar87_525.jpg
eveneens een test
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door MobyJet » 17 dec 2017, 13:49

MobyJoost schreef:
17 dec 2017, 01:25
Kan een foto van 448 x 336niet nog steeds teveel KiB zijn?
Ja dat kan bij hele hoge kwaliteit.

Webresolutie is goed genoeg voor hier, aangezien mensen de foto's toch niet zullen afdrukken.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 18 dec 2017, 20:22

Er is iets vreemds aan de hand, maar ik kom er nog niet helemaal achter hoe het nou kan.
Alle foto's die Polle mij gestuurd heeft zijn kleiner dan 100kb en 448 bij 336 pixels. Dat zou dus absoluut geen probleem op moeten leveren.

In principe gaat het uploaden in eerste instantie ook goed. Er komt geen pop-up dat de afbeelding te groot is. Maar, tijdens het uploaden ging het wel mis. Normaal gesproken komt er na het uploaden een groen vinkje achter de regel van de afbeelding te staan. Nu komt er een oranje driehoekje te staan. Wanneer je daarop drukt komt de onderstaande pop-up in beeld.
Knipsel.PNG
6000 x 4000 pixels is bizar, en ik heb geen flauw idee waarom het phpBB 'denkt' dat de foto zo groot is. Alle foto's van Polle kampen met dit probleem. Toen ik het met foto's van mezelf uitprobeerde zaten er ook een aantal foto's tussen waarbij precies hetzelfde gebeurde. Met de meeste foto's ging het echter gewoon goed.

Bovenstaande heb ik trouwens met een tweede (test) account van mezelf ondervonden, dat dezelfde rechten heeft als ieder ander lid. Met dit account, waarbij ik moderatorrechten heb, kan ik de foto's wel weer gewoon uploaden.

Ik ga er nog even mee aan de slag... :crazy:

Gr. Marco

PS. Polle, in welk topic hadden de foto's gemoeten? Dan kan ik ze daar nog wel even bij plaatsen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 18 dec 2017, 20:24

Dank Marco !! :thumbup:

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 18 dec 2017, 20:37

MobyJet schreef:
17 dec 2017, 13:49
MobyJoost schreef:
17 dec 2017, 01:25
Kan een foto van 448 x 336niet nog steeds teveel KiB zijn?
Ja dat kan bij hele hoge kwaliteit.
Hier nog even op terugkomend: in theorie kan het, maar ik denk dat het in de praktijk zelden voor zal komen.
Je moet ervan houden, maar ik heb het voor mezelf uitgerekend en kan het dan net zo goed hier delen.
Klein beetje technisch op niveau van bits en bytes:

Elke pixel wordt opgebouwd uit 3 kleuren: rood, groen en blauw (RGB). Elk van die 3 kleuren kan een waarde hebben van 0 t/m 255. Dat zijn 256 opties. Geen toeval, want 256 = 2^8, en dat is precies een byte (bit by eight). Eén pixel gebruikt dus 3 bytes.
Heb je nou een afbeelding van 448 x 336 pixels, dan hebben we het dus over 150528 pixels. Maal 3 bytes zou zo'n afbeelding dus een grootte hebben van +/- 450000 bytes, ofwel 450 kilobytes, ofwel 450 kb. Op deze denkwijze zou een afbeelding met die resolutie dus groter kunnen zijn dan op het forum is toegestaan.

Maar, er bestaat zoiets als compressie. Iedere bestandsextensie (.jpg, .png, ...) heeft daar zijn eigen methode voor, maar het uiteindelijke doel is hetzelfde: de bestandsgrootte zo klein mogelijk maken. Die compressie houdt bijvoorbeeld in dat als er 100 pixels naast elkaar wit zijn, dat dat gecodeerd wordt als 100 maal wit, in plaats van wit, wit, wit, wit, wit, wit ......... (héél simpel gezegd, en kort door de bocht).
Zodoende worden er heel veel bytes bespaard.

Op de ene afbeelding kan meer bespaard worden dan op de ander, maar er valt altijd wel iets te winnen. Zo heb ik bijvoorbeeld foto's van 1400 maal 800 pixels, met een bestandsgrootte van 74 kb. Terwijl een dergelijke afbeelding zonder compressie 3360 kb zou bedragen.

Gr. Marco

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door Polle » 18 dec 2017, 20:45

Hallo Marco

In het topic motorblok

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door MobyJet » 18 dec 2017, 23:22

KapteinBeun schreef:
18 dec 2017, 20:22
Er is iets vreemds aan de hand, maar ik kom er nog niet helemaal achter hoe het nou kan.
Alle foto's die Polle mij gestuurd heeft zijn kleiner dan 100kb en 448 bij 336 pixels. Dat zou dus absoluut geen probleem op moeten leveren.

In principe gaat het uploaden in eerste instantie ook goed. Er komt geen pop-up dat de afbeelding te groot is. Maar, tijdens het uploaden ging het wel mis. Normaal gesproken komt er na het uploaden een groen vinkje achter de regel van de afbeelding te staan. Nu komt er een oranje driehoekje te staan. Wanneer je daarop drukt komt de onderstaande pop-up in beeld.

Knipsel.PNG

6000 x 4000 pixels is bizar, en ik heb geen flauw idee waarom het phpBB 'denkt' dat de foto zo groot is. Alle foto's van Polle kampen met dit probleem. Toen ik het met foto's van mezelf uitprobeerde zaten er ook een aantal foto's tussen waarbij precies hetzelfde gebeurde. Met de meeste foto's ging het echter gewoon goed.

Bovenstaande heb ik trouwens met een tweede (test) account van mezelf ondervonden, dat dezelfde rechten heeft als ieder ander lid. Met dit account, waarbij ik moderatorrechten heb, kan ik de foto's wel weer gewoon uploaden.

Ik ga er nog even mee aan de slag... :crazy:

Gr. Marco

PS. Polle, in welk topic hadden de foto's gemoeten? Dan kan ik ze daar nog wel even bij plaatsen.
Dat is wel vreemd inderdaad.
Ik zal komend weekend eens kijken of daar nog anderen tegenaan zijn gelopen na de update.

Gebruikersavatar
FransK
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2017, 21:47
Woonplaats: Voorschoten

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door FransK » 19 dec 2017, 23:16

Ik plaats nu een klein plaatje, de eerdere plaatjes zijn verkleinde plaatje waarbij het mis gaat, bij dit plaatje krijg ik geen fout melding.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
FransK
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2017, 21:47
Woonplaats: Voorschoten

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door FransK » 19 dec 2017, 23:31

Dit is de foutmelding welke ik ontvang
Het plaatje is verkleind en daarom matig leesbaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
FransK
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2017, 21:47
Woonplaats: Voorschoten

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door FransK » 19 dec 2017, 23:44

Deze foutmelding krijg ik bij een plaatje van 30x23 pixels en 12 kB, het plaatje is verkleind, dus ik vermoed dat er toch nog oude gegevens aan het plaatje blijven hangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door Polle » 20 dec 2017, 06:47

Deze foutmelding krijg ik ook.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door Lolle » 20 dec 2017, 23:48

Ik had vanavond ook deze ervaring. Normaal stuur ik de foto's vanaf mijn telefoon in een lage resolutie naar mijn PC en kan de foto's dan zonder probleem plaatsen. Vanavond kreeg ik de melding dat de foto te groot was. na het controleren hiervan met Photshop bleek dit niet zo te zijn. Ik heb de afbeelding opgeslagen met een andere naam, zonder verder iets aan te passen. Nu kon ik de foto zonder problemen plaatsen.
Groet, Lolle

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 23 dec 2017, 19:55

Goede avond allemaal,

zojuist heb ik nog even één en ander uitgezocht en geprobeerd met betrekking tot de problemen met het plaatsen van foto's.
Het was al duidelijk dat het niet om alle afbeeldingen ging, maar slechts een selecte groep. Er werden immers door verschillende leden zonder problemen foto's geplaatst. Wat is er dan zo "speciaal" aan die selecte groep foto's?

Na even zoeken heb ik het volgende ondervonden, waarbij ik graag van jullie zou willen horen of jullie hetzelfde ervaren:
Foto's die via de mail zijn ontvangen op het apparaat waarmee je de foto's wilt plaatsen leveren problemen op.

Het punt is dat Windows 10 een bepaalde beveiliging op deze afbeeldingen aanbrengt, om de pc te beschermen tegen eventueel kwaadaardige bestanden. In principe is dat geen probleem, maar het lijkt te botsen met phpBB 3.2. Blijkbaar (althans, dat denk ik) heeft phpBB, waarop het hele forum draait, sinds de update door die beveiliging geen toegang meer tot de daadwerkelijke resolutie van de afbeelding.

Ik heb een oplossing gevonden, maar zelf zie ik dat slechts als tijdelijke oplossing, dus ik blijf verder zoeken.
- Open de afbeelding binnen je documenten/afbeeldingenmap (niet via het uploadscherm van het forum);
- Roteer de afbeelding 90 graden (icoontje rechts onderin);
- Sluit de afbeelding (deze stap is cruciaal! Als je dit niet doet, werkt het niet);
- Open de afbeelding opnieuw;
- Roteer de afbeelding 90 graden terug;
- Sluit de afbeelding.
- Upload de afbeelding via het forum.

Op deze manier gaat Windows de bewuste afbeelding als "eigen" afbeelding zien en verdwijnt de beveiliging.

Excuses voor het ongemak, maar helaas kunnen wij er verder nog niets aan veranderen. Er is nu in ieder geval een (tijdelijke) oplossing.

Gr. Marco

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: foto's plaatsen

Ongelezen bericht door MobyJet » 23 dec 2017, 20:14

Mooie workaround gevonden Marco!

Plaats reactie