een nieuw Mobyforum

Alles over het forum zelf
Mobyrudi
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2010, 09:26

een nieuw Mobyforum

Ongelezen bericht door Mobyrudi » 17 feb 2010, 10:58

Met dit bericht roep ik leden van Moby's Place en andere liefhebbers van de bromfietsmerken (Kaptein) Mobylette en Motobécane op om dit forum te bezoeken en hun commentaar achter te laten. Zelf vind ik het geen onaardig initiatief. We zien wel wat het wordt. Mobygr, Moby Rudi :?:

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: een nieuw Mobyforum

Ongelezen bericht door MobyJet » 21 aug 2010, 21:49

Aan iedereen:
Het forum bestaat nu al een tijdje, maar het "leeft" nog niet echt. Ik heb nog een berg folders die ik kan scannen en erop kan zetten.
Wat missen we dan nog op het forum? Hoe kunnen we het wat levendiger maken? Welke input wordt van mij verwacht, en wat van de overige leden?

Hoe vaker het forum bezocht wordt, hoe makkelijk zoekmachines het vinden. Dan zal het drukker worden, maar er moet wel iets zijn waardoor mensen terugkomen. Wat zal mensen hier op het forum brengen èn houden?
De gestelde vragen worden gelukkig snel en goed beantwoord, dat is al heel fijn (bedankt!).

Natuurlijk beseffen we met z'n allen dat Mobyletterijders een beperkt clubje is en het nooit zo groot zou worden als een zundappforum ;)

Hoe denken jullie erover?

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: een nieuw Mobyforum

Ongelezen bericht door Donnie » 22 aug 2010, 02:59

Mobyjet

Zie mijn reactie bij Toerrit Arnhem.
Mensen zijn gewoonte dieren ,moeilijk te veranderen en te moby(i)liseren.

Mazzel Donnie

Moto - Le Poney
Berichten: 378
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: een nieuw Mobyforum

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 22 aug 2010, 09:56

Hoe je het forum levendiger kan krijgen daar zou ik geen antwoord op weten.
Zelf bekijk ik het dagelijks maar zie helaas weinig verandering.
Wat mij wel opvalt bij verschillende forums ( bromfietsforum daar leeft alleen de mobylette en andere bromfiets merken ook niet - solex forum ) deze bezoek ik ook dagelijks het is gewoon een routine om deze te bekijken, wat mij dus opvalt dat het op al deze forums altijd dezelfde bezoekers zijn die reactie geven op de vragen.
Ook zijn er bezoekers die vragen hebben en als deze het antwoord hebben gekregen dan hoor je deze niet meer en geven ook geen reactie op vragen van andere mensen.
Als ik zelf op een vraag een antwoord weet zal ik het altijd schrijven , ook al is het niet altijd het juiste antwoord.

groetjes Carl

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: een nieuw Mobyforum

Ongelezen bericht door MobyJet » 22 aug 2010, 16:02

Bedankt voor jullie snelle reacties en betrokkenheid.
Je hebt denk ik bij elk forum een "vaste" kern die inderdaad (bijna) dagelijks kijken en de vragen beantwoorden. Deze mensen heb je nodig om een forum draaiend te houden. Als mensen geen/niet snel genoeg antwoord krijgen op hun vraag, zullen ze inderdaad niet terugkeren.
Er is zoveel kennis, ik vind dat dat gedeeld moet worden. We hoeven niet allemaal steeds weer het wiel uit te vinden, toch?

Elk merk heeft zijn eigen forum, ik denk dat dat goed is. Zo hou je het overzicht en hoef je niet zoveel door te klikken waar je niets mee wilt. Het houdt de informatie van het specifieke merk overzichtelijk.
Dat was voor mij ook de reden om het forum op te richten: mensen die informatie zoeken over mobylette, moeten het kunnen vinden. Het viel me op dat het zo lastig is te vinden, als je al iets kunt vinden.
En Mobylette blijft een vaag werk mbt types en bouwjaren die niet geregistreerd staan. Ik denk niet dat er een ander merk is met zooooveel verschillende types in de verschillende landen met minimale verschillen. Dat zal altijd lastig blijven.

Als jullie nog suggesties hebben, dan hoor ik het graag.
Ik zal nadenken hoe ik wat meer aan de publiciteit kan doen. Ik ga bijvoorbeeld een soort "visitekaartjes" maken en uitdelen aan de Mobyletterijders op ritten. En ik ga ervoor zorgen dat het forum gevonden wordt via de zoekmachines. Nog een hoop werk aan de winkel dus.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: een nieuw Mobyforum

Ongelezen bericht door Harrie » 23 aug 2010, 00:40

Beste Forumleden,

Om maar direct met de deur in huis te vallen:
1. Wat willen we eigenlijk met dit forum? Wat willen we hier niet behandelen / bespreken op het gebied van mobylette?
2. Wat is de huidige kracht / toegevoegde waarde van dit forum, en wat zijn de zwakke punten?

Nu dit forum een tijdje draait moet het mogelijk zijn hierop antwoorden te geven.
Een eventueel actieplan kan dan pas opgesteld worden.

Onbekendheid zie ik als een groot probleem. Mogelijk moeten we op het NVT hier en daar kaartjes neerleggen of op een andere
wijze (blad Bromfiets), Vehikel et cetera het forum onder de aandacht te brengen.
Het plaatsen van foto's is hier lastiger dan bij bijvoorbeeld het Bromfietsforum, maar van de andere kant is Bromfietsforum ongestructureerd en wordt nauwelijks onderhouden.
Ik zie wel kansen voor een mooi forum met mooie plaatjes (van Jet en anderen) en goede verhalen. Voordeel is wel dat je hier snel de bezem door
allerlei flauwe topics kunt halen.
Ik zie zeker mooie kansen.

Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: een nieuw Mobyforum

Ongelezen bericht door MobyJet » 23 aug 2010, 18:20

Hoi Harry,

Bedankt voor je positieve reactie en vooral je vertrouwen.
Ik denk ook dat dit forum zeker een kans van slagen heeft, maar het zal inderdaad bekender moeten worden.
Nu kunnen mensen met vragen terecht op het Bromfiets forum (maar dan moet je lid zijn van het blad, of niet?), of bij oudebrommers.nl. Beide inderdaad één subforum voor Mobylette waar alles door elkaar staat.
Op beurzen publiceren is ook een erg goed idee, ik ga ermee aan de slag om een kaartje te ontwerpen (en mijn photoshop skills verder te ontwikkelen..).

Het viel me trouwens wel op dat deze site inmiddels als eerste naar boven komt als je bij Google zoekt naar mobylette forum. Dat is al positief dus!

Wat betreft het plaatsen van afbeeldingen:
Er is op het forum een mogelijkheid om in te stellen dat mensen foto's kunnen uploaden. Echter neemt dit veel ruimte in beslag, zeker als mensen de foto's niet comprimeren tot webformaat. Het zou zonde zijn op den duur weer foto's te moeten verwijderen. Vandaar dat ik dat niet heb ingesteld. Je kunt wel een maximaal formaat kiezen, maar dan moeten mensen alsnog zelf aan de slag om te verkleinen e.d.
Wat mij betreft zijn er voldoende mogelijkheden om foto's ergens te uploaden (op sites als photobucket e.d.). Het is inderdaad wel zo dat mensen dan ietsjes meer verstand van computers en internet moeten hebben. Met alle respect, maar er zijn inderdaad mensen die daar niet uitkomen. En die kunnen natuurlijk alle hulp vragen!

Blijf vooral je opmerkingen neerzetten, alle input is welkom!

Groeten, Jet

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: een nieuw Mobyforum

Ongelezen bericht door Harrie » 15 dec 2010, 00:00

Harrie schreef:Beste Forumleden,

Om maar direct met de deur in huis te vallen:
1. Wat willen we eigenlijk met dit forum? Wat willen we hier niet behandelen / bespreken op het gebied van mobylette?
2. Wat is de huidige kracht / toegevoegde waarde van dit forum, en wat zijn de zwakke punten?

Nu dit forum een tijdje draait moet het mogelijk zijn hierop antwoorden te geven.
Een eventueel actieplan kan dan pas opgesteld worden.

Onbekendheid zie ik als een groot probleem. Mogelijk moeten we op het NVT hier en daar kaartjes neerleggen of op een andere wijze (blad Bromfiets), Vehikel et cetera het forum onder de aandacht te brengen.
Het plaatsen van foto's is hier lastiger dan bij bijvoorbeeld het Bromfietsforum, maar van de andere kant is Bromfietsforum ongestructureerd en wordt nauwelijks onderhouden.
Ik zie wel kansen voor een mooi forum met mooie plaatjes (van Jet en anderen) en goede verhalen. Voordeel is wel dat je hier snel de bezem door allerlei flauwe topics kunt halen. Ik zie zeker mooie kansen.

Harrie
Beste forumleden,
Op het eind van het jaar is goed om de balans op te maken.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen:
Het Bromfietsforum heeft het voor mij verloren van het mobyletteforum van Jet.
De nadelen van het Bromfietsforum:
- gebrek aan structuur,
- het ontbreken van een moderator,
- het niet optreden tegen Spam,
hebben het voordeel van laagdrempeligheid overschaduwd.
Het viel me op dat de laagdrempeligheid zelfs een nadeel werd: het trekt soms ook de verkeerde mensen aan. Het valt op dat de meeste leden op dit forum goed Nederlands schrijven en hun vragen zorgvuldig formuleren.

De Redactie van Bromfiets heeft niet de intentie het forum adequaat aan te pakken. Op mijn e-mail reageren ze luchtig in de vorm van een post op het forum.
Reden voor mij om te stoppen met mijn bijdragen aan het Bromfietsforum en me op eigen website, dit forum ( en nog enkele buitenlandse forums) te concentreren.
Ik hoop nog mooie zaken aan dit forum te kunnen toevoegen.
Harrie

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: een nieuw Mobyforum

Ongelezen bericht door Donnie » 15 dec 2010, 07:32

Beste Harrie,
Het lijkt mij een goed idee om met de goede mensen over te stappen op dit forum met meer kontrole mogelijkheden.
Misschien is het praktisch dat jij met jouw knowhow van de Mobylette scene de juiste mensen privé per e-mail benadert.
Het is maar een ideetje.
Het is toch eigenlijk fantastisch dat Mobyjet dit forum runt, chapeau.
Foto's plaatsen is ook heel makkelijk, zie onderaan bijlage toevoegen bij plaatsen bericht.
Mazzel Donnie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: een nieuw Mobyforum

Ongelezen bericht door MobyJet » 15 dec 2010, 21:17

Hee jongens,

Bedankt voor jullie positieve reactie en bijdrage aan dit forum.
En het is ons forum he. Iedereen is nodig om dit forum draaiend te houden.

Het bestaat nu bijna een jaar en het valt me op dat het met vlagen nog vrij druk bezocht wordt. Heb dan ook besloten het gewoon in de lucht te houden (wilde het een jaartje aankijken en bij geen animo eventueel weer opdoeken).
Ik besef dat Mobylette rijders een klein groepje is, en vooral de mensen die op internet zitten.
Maar wel de gezellige mensen. En inderdaad: de vragen worden helder gesteld, en helder beantwoord. En het heeft ruimte voor discussie, wat natuurlijk altijd leerzaam is. Ik geloof ook in de toegevoegde waarde van één merk (breed genomen incl motobecane en varianten), dan een algemeen forum.

En het punt van de promotie/reclame blijft nog staan voor dit forum. Bedankt dat jullie daar een bijdrage aan willen leveren.

Groetjes, Jet

Moto - Le Poney
Berichten: 378
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: een nieuw Mobyforum

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 15 dec 2010, 22:18

Mooi hoor dat het Mobylette forum steeds meer leeft en steeds meer leden krijgt.
Zelf bezoek ik het forum dagelijks, dus volg de ontwikkelingen op de voet.

groeten Carl

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6323
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: een nieuw Mobyforum

Ongelezen bericht door MobyJet » 16 dec 2010, 20:40

Dat vind ik ook zo leuk aan dat wat kleinere fora: je kunt alles lezen en volgen.
Bij grotere fora moet je keuzes maken en kun je interessante dingen nog eens missen. En dan gaat het vaak allemaal zo snel dat je 6x per dag moet inloggen om het allemaal een beetje bij te houden ;)

Plaats reactie