brommer loopt niet....

Laat hier leuke plaatjes en foto's zien
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3269
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

brommer loopt niet....

Ongelezen bericht door PantinNL » 15 mei 2024, 12:45

Dat verhaal hebben we wel vaker gehoord. Nu het weer beter weer wordt, krijgen de brommers weer aandacht.
Alleen in uitzonderingsgevallen wil ik een bijdrage leveren zoals bij onderstaande brommer: een Kaptein Super S35 uit omstreeks 1960.
De eigenaar had er een interne bobine ingezet die na een kwartier problemen veroorzaakte.
Met de ombouw naar externe bobine/condensator zal het probleem wel opgelost zijn.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2422
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: brommer loopt niet....

Ongelezen bericht door ruudk » 16 mei 2024, 21:10

Henk, plaats je zo even tussen neus en lippen door zo'n prachtige foto.
Ben ik nog wel benieuwd waarom die interne bobine het zo snel begaf, misschien werd/wordt de motor veel te heet door een te laat ontstekingstijdstip/te arm mengsel/... Het is nog wel even de vraag of dat allemaal ook op orde is. Waarschijnlijk wel, gezien de optische staat van dit juweel. Al zie ik geen biezen meer en vind ik de banden ook wat smetteloos fel wit. Het zadel oogt mij ook wat vreemd. Dus ik zou zelf niet direct 100% overtuigd zijn van de algehele technische staat.
Groet,
Rudolf

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3269
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: brommer loopt niet....

Ongelezen bericht door PantinNL » 16 mei 2024, 23:33

ruudk schreef:
16 mei 2024, 21:10
.................................
Ben ik nog wel benieuwd waarom die interne bobine het zo snel begaf, misschien werd/wordt de motor veel te heet door een te laat ontstekingstijdstip/te arm mengsel/...
Groet,
Rudolf
Hallo Rudolf ,
Het is tenslotte een oude brommer met zoals vaak een eigen geschiedenis....
Leg een dergelijke brommer met al zijn details dus niet onder een vergrootglas, want er zijn altijd zaken die afwijken van de originele productie.
Waarom die bobine het af liet weten? De combinatie gebrekkige elektrische isolatie en warmte, vermoed ik.
Henk

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2422
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: brommer loopt niet....

Ongelezen bericht door ruudk » 17 mei 2024, 20:49

Okee, Henk.
Mooi overgangsmodel cilinder trouwens, met Kaptein uitlaatflens en tegelijkertijd al onderbroken koelribben. Komt deze brommer uit 1962?
Groeten,
Rudolf

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3927
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: brommer loopt niet....

Ongelezen bericht door Lolle » 17 mei 2024, 21:24

Lijkt mij idd type 1962-1963. De eerdere S35 hadden nog geen chromen tank kappen en type 1964 had een rechthoekige koplamp.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 617
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: brommer loopt niet....

Ongelezen bericht door Marco » 18 mei 2024, 00:19

Loopt die al ?

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3269
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: brommer loopt niet....

Ongelezen bericht door PantinNL » 18 mei 2024, 09:05

Volgende week kan ik er wellicht meer over vertellen.
Henk

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3269
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: brommer loopt niet....

Ongelezen bericht door PantinNL » 23 mei 2024, 19:35

Lolle schreef:
17 mei 2024, 21:24
Lijkt mij idd type 1962-1963. De eerdere S35 hadden nog geen chromen tank kappen en type 1964 had een rechthoekige koplamp.
De eigenaar was vandaag bij mij op bezoek; hij dacht aan beginjaren 60. Ik heb de folders nagekeken en 1962-1963 is het meest waarschijnlijke.
Hij had nog een oude oranje/gele spoel erin zitten, die uiteraard problemen gaf na een kwartier rijden.
De hele boel gaat hij vervangen en dan is het probleem opgelost. Als hij loopt stuurt hij mij een filmpje toe. Hij is toevallig lid van "Halfgas" uit
Geldrop, maar daar lopen veel oude mannen rond en die lijken allemaal op elkaar.
Henk

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3269
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: brommer loopt niet....

Ongelezen bericht door PantinNL » 27 mei 2024, 09:54

Gisteren een filmpje ontvangen van de lopende brommer. Nu nog een flinke tocht en er is weer een mooie mobylette op de weg.
Hieronder een screenshot van het filmpje, waar de Puch-bobine en externe condensator en bekabeling te zien zijn.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie