Weer een nieuwe mobylette op de weg.....

Laat hier leuke plaatjes en foto's zien
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
PantinNL

Weer een nieuwe mobylette op de weg.....

Ongelezen bericht door PantinNL » 09 jul 2026, 17:49

Vandaag reden Marco en ik een rit vanuit Helmond naar Venlo om een brommer te laten kentekenen bij de lokale RDW.
Veldhoven had in principe ook gekund, maar voor een leuke rit kan je moet stedelijke omgevingen en grote drukte beter mijden.
Het weer was aangenaam, de wegen waren perfect en er was maar weinig verkeer op de meeste wegen.
We reden dwars door de Peel heen van Brabant naar Limburg en de omgeving zag er prachtig uit.
Omdat we zo vlot konden doorrijden was er nog ruim tijd om onderweg op een terrasje te Helenaveen te genieten van koffie en bij te praten.

De keuring van de brommer was vrij uitgebreid: algemene technische staat, speling op de wielen, speling op het balhoofd, hoofdafmetingen, gewicht, werking licht en bepaling van de maximale snelheid. Ze adviseerden wel om de snelheid iets terug te brengen, aangezien de politie met laserguns de snelheid controleert. Indien de snelheid een stuk boven de 50km/uur uitkomt, wordt het kenteken ongeldig en mag je weer op bezoek naar de RDW voor herkeuring....
Jammer van het geld!

Uiteindelijk werd de brommer goedgekeurd. De brommer was naar het keuringsstation gereden. Uiteraard had de brommer een dag verzekering en een kentekenplaat, die slechts één dag geldig was.
Op de terugweg kregen we honger en namen we uitgebreid tijd voor een hapje en een drankje. Het was gezellig druk op het terras van de "Morgenstond" te Griendtsveen; dit restaurant is een echte aanrader.
Om 16.00 uur waren we weer bij mij thuis na deze bijzonder gezellige en nuttige rit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MobyJoost

Re: Weer een nieuwe mobylette op de weg.....

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 jul 2026, 18:21

Mooie GAC. Gefeliciteerd!

BraBand

Ongelezen bericht door BraBand » 09 jul 2026, 18:53

Inderdaad weer een Mobylette (GAC) op kenteken.
Toen die rollenbank in zicht kwam zei ik al tegen Henk; "de zwakke schakel is ontdekt"... ;) ;) ;)
Zelf had ik de brommer op de GPS op 50km/uur gemeten tijdens een kort ritje na de opbouw van het blokje. Dus binnen de 6km.
Maar eind goed al goed; goede adviezen van een vriendelijke keurmeester gekregen en daarmee tevens een kenteken. Fijn station daar in Venlo.

Een super mooie en gezellige rit door een bezienswaardig Brabants landschap met goed gezelschap.

Marco.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Franky

Ongelezen bericht door Franky » 09 jul 2026, 19:35

Goed bezig! Wel lef om de eerste rit meteen zo'n tocht te rijden. Ik overwoog dat destijds ook te doen toen ik naar de keuring moest, maar dat heb ik gelukkig niet gedaan. Bij de eerste rit met kenteken ging de V-snaar na 10km kapot. Een ongebruikte snaar, die erg oud bleek te zijn. :lol:

PantinNL

Ongelezen bericht door PantinNL » 09 jul 2026, 19:59

Ja, die eerste rit...
Ook in dit geval is er nog wat huiswerk te doen. De stationair-afstelling staat te hoog, ketting mag na de gebruikelijke rek worden ingekort, de benzineslang kan beter door het frame lopen, de v-snaar/snaarschijf-combinatie is voor verbetering vatbaar, maar..... het motortje zit goed in elkaar en functioneert meer dan prima. De remmen functioneren trouwens ook zoals het hoort.

Een schril contrast met veel reacties op dit forum, wanneer mensen het over hun eigen bromfiets hebben in de trant van: hij haalt zijn vermogen niet, hij loopt niet lekker, hij slaat niet gemakkelijk aan et cetera.
Bij mij duurt het overigens veel langer om dit kwaliteitsniveau te bereiken. Soms is het zelfs een proces van vele maanden; in ieder geval weer een mooi afgerond sleutelproject van Marco.
Henk

MobyJet
Beheerder
Contacteer:

Ongelezen bericht door MobyJet » 09 jul 2026, 20:50

Mooie toevoeging aan het Nederlands-Spaans rijdend erfgoed! :clap:

Plaats reactie