Hallo,
Ter herinnering aan mijn van de week verkochte Kaptein Mobylette AV3 uit 1952 plaats ik er hier nog enkele foto's van.
Voor de vrij lange nieuwe eigenaar heb ik het oude Mobylette-zadel van het merk 'Spiralto' even op stand 'hoog' gezet, dit kan door de twee stangen om te keren:
in plaats van:
Scheelt toch al gauw een kleine 10 centimeter.
Deze Kaptein kwam van een grote voormalige tweewielerzaak in Groningen, Klaas Sekuur,
waar ook een andere AV3 van mij vandaan komt (zelfde koperen plaatje achterop). Ik heb deze Kaptein destijds hier in de buurt gekocht, haar op snorkenteken gezet, er ongeveer tweeënhalf jaar plezier van gehad en er regelmatig op rondgereden voor boodschappen etc. De tanden van de tandwielen waren en zijn nog als nieuw en voor zit nog de originele Hevea-Mobyletteband met de bekende rode ballon-binnenband. Verdere leuke accessoires zijn de Beckson-naaf en de Beckson-reddingsnaaf. De reden dat ik deze Mobylette verkocht heb, is dat ik al vier exemplaren AV3 had, en uiteindelijk lijkt ééntje me wel voldoende. Af en toe moet men weer een beetje opruimen, nietwaar?
Na een lichte opknapbeurt direct na de aankoop (ontsteking schoongemaakt en viltje opnieuw geolied, carburateur en uitlaat schoongemaakt) heb ik er, behalve het beruchte ontstekingsprobleem, geen andere problemen mee gehad. Van de week heb ik de op dit forum welbekende externe bobine-ontsteking van Pantin gemonteerd. Dit omdat de nieuwe eigenaar deze Mobylette ook voor de wat langere tochten wil gebruiken. Na een paar testritten lijkt de ontsteking goed te werken en kan de nieuwe eigenaar haar komen ophalen.
Groeten, Ruud
Enkele foto's ter herinnering aan verkochte Mobylette
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Enkele foto's ter herinnering aan verkochte Mobylette
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Enkele foto's ter herinnering aan verkochte Mobylette
Echt leuk om foto's te zien + je verhaaltje, Ruud.
Bedankt, Joop
Bedankt, Joop
Re: Enkele foto's ter herinnering aan verkochte Mobylette
Dan heb ik nog een paar leuke detailfoto's meer (ik kan per bericht maximaal vijf foto's plaatsen):
De Becksonnaaf kennen de meesten waarschijnlijk wel, de terugtraprem, maar de Beckson reddingsnaaf is volgens mij minder bekend, ik heb hem tenminste alleen nog maar op deze Kaptein gezien en er eens over gelezen in een oude folder. De Beckson-reddingsnaaf is eigenlijk ook een Becksonnaaf, maar zit in het voorwiel gemonteerd. De reddingsnaaf is een accessoire in de tijd dat bromfietsen ook een voorrem moesten gaan voeren. Montage van de gebruikelijke velgrem op de oude voorremloze modellen hield in dat er speciaal nokjes aan de voorvork gelast moesten worden, bij de Beckson reddingsnaaf was dit niet nodig. Daarnaast remt deze reddingsnaaf krachtig, ook in de regen, maar het voorwiel blokkeert niet gauw (slipgevaar). Deze remnaaf wordt bediend middels een speciaal bijbehorend remhandle aan het stuur, al met een 'gewone' greep, dus niet meer de oude omgekeerde grepen waarbij de kabel in het stuur loopt. Ook andere standaard doorgevoerde verbeteringen waarvan in de folders gewag werd gemaakt, zag ik voor het eerst op deze Kaptein: de benzinekraan voor het eerst bovenop de tank, tot 1951 zat de kraan nog onder de tank waardoor deze soms wat vettig/nat/stinkerig werd. Ook is bovenop de tank een iets prettigere/makkelijkere plek (hoef je niet steeds te bukken). Het kraantje werkt nog echt als een (water)kraan; open is een aantal slagen linksom draaien en dicht is geheel rechtsom tot 'vast'. Nog een dingetje wat mij opviel aan deze AV3 was, dat de bovenste bevestigingsstangen van het voorspatbord geen stangen met een hoek zijn die eindigen halverwege de vorkpoten, maar al rechte stangen die naar de as toe lopen, zijn. Dit is goed te zien in de schaduw op de volgende foto: En zo zijn er nog een paar meer kleine wijzigingen die ik bij deze Kaptein opmerkte t.o.v. de oudere exemplaren AV3.
De Becksonnaaf kennen de meesten waarschijnlijk wel, de terugtraprem, maar de Beckson reddingsnaaf is volgens mij minder bekend, ik heb hem tenminste alleen nog maar op deze Kaptein gezien en er eens over gelezen in een oude folder. De Beckson-reddingsnaaf is eigenlijk ook een Becksonnaaf, maar zit in het voorwiel gemonteerd. De reddingsnaaf is een accessoire in de tijd dat bromfietsen ook een voorrem moesten gaan voeren. Montage van de gebruikelijke velgrem op de oude voorremloze modellen hield in dat er speciaal nokjes aan de voorvork gelast moesten worden, bij de Beckson reddingsnaaf was dit niet nodig. Daarnaast remt deze reddingsnaaf krachtig, ook in de regen, maar het voorwiel blokkeert niet gauw (slipgevaar). Deze remnaaf wordt bediend middels een speciaal bijbehorend remhandle aan het stuur, al met een 'gewone' greep, dus niet meer de oude omgekeerde grepen waarbij de kabel in het stuur loopt. Ook andere standaard doorgevoerde verbeteringen waarvan in de folders gewag werd gemaakt, zag ik voor het eerst op deze Kaptein: de benzinekraan voor het eerst bovenop de tank, tot 1951 zat de kraan nog onder de tank waardoor deze soms wat vettig/nat/stinkerig werd. Ook is bovenop de tank een iets prettigere/makkelijkere plek (hoef je niet steeds te bukken). Het kraantje werkt nog echt als een (water)kraan; open is een aantal slagen linksom draaien en dicht is geheel rechtsom tot 'vast'. Nog een dingetje wat mij opviel aan deze AV3 was, dat de bovenste bevestigingsstangen van het voorspatbord geen stangen met een hoek zijn die eindigen halverwege de vorkpoten, maar al rechte stangen die naar de as toe lopen, zijn. Dit is goed te zien in de schaduw op de volgende foto: En zo zijn er nog een paar meer kleine wijzigingen die ik bij deze Kaptein opmerkte t.o.v. de oudere exemplaren AV3.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Enkele foto's ter herinnering aan verkochte Mobylette
Voorrem heb ik nog nooit gezien, heel mooi, zeker als je schrijft dat hij goed remde. Gek dat hij niet vaker en later is toegepast. Bedankt voor je interessante info Ruud ! Groet, Joop