Door de sneeuw baggeren met de mobylette

Laat hier leuke plaatjes en foto's zien
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Door de sneeuw baggeren met de mobylette

Ongelezen bericht door Franky » 08 dec 2012, 13:36

Het zal de mensen in Nederland niet ontgaan zijn. Het heeft gesneeuwd. En in Wageningen heeft het zelfs flink gesneeuwd. Dus tijd om te gaan spelen met de mobylette in de sneeuw 8-)

Omdat het vannacht -12 graden was leek het me leuk om eens een test te doen om te zien hoe de brommer start me deze temperaturen. Dus ik heb vanochtend de brommer meteen buiten gezet. 2 uur later ben ik hem gaan starten. Toen was het helaas nog maar -6. Maar dat is nog steeds fris. Hier is het filmpje.

Link


Dit filmpje had het bewijs moeten zijn om te laten zien hoe goed de brommer is. Maar dat viel dus vies tegen :mrgreen: Ik vermoed dat dit komt door de Dollero carburateur. Deze heeft een choke die bij lange na niet zo goed is als die van de Gurtner carburateur. Met een koude motor starten in normale temperaturen is ook al niet zo simpel meer als vroeger. Ik overweeg een aanpassing aan de carburateur om dit op te lossen.

En toen konden we gaan rijden. Niet over de gestrooide wegen uiteraard. Maar gewoon door het bos.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen was het tijd om offroad te gaan. Extreem sneeuw baggeren :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Wat ook wel weer leuk was, was om te zien wat er mis ging als je door zo veel sneeuw gaat ploeteren met een mobylette. De koppeling ging slippen wegens sneeuw inname :lol: Het motorblok kreeg hier ook last van en viel soms ook uit omdat er net iets teveel sneeuw naar binnen gezogen werd. Maar al met al kan je met een mobylette gewoon door dit soort sneeuw heen :)

En hier dan nog wat mooie foto's om te laten zien hoe dik die sneeuw nou echt was.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Door de sneeuw baggeren met de mobylette

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 dec 2012, 19:32

De choke van de Dell'Orrto is inderdaad stukken minder dan die van de Gürtner. Het is ook een totaal ander systeem. Bij de Gürtner wordt er extra benzine aan het mengsel toegevoegd, bij de Dell'Orto wordt de lucht afgeknepen. Je krijgt dus wel een rijker mengsel, maar ook een kleinere hoeveelheid.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Door de sneeuw baggeren met de mobylette

Ongelezen bericht door AGB » 08 dec 2012, 20:04

Ik heb het wel gezien met toertochten dat de moby met een trap liep. de mijne moet ik aan fietsen of steppen.
maar met deze temratuur had ik wel verwacht dat je hem aan de gang zouw maken met op de standard aan te fietsen, dan kan je meer toeren maken en beter werken met de choke,
maar het is een test dus alles probeeren
de mijne 2 moby s mogen met de winter aleen naar buiten kijken, of de werkplaats in voor onderhouwd, ze moeten nog 100 jaar mee :D

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Door de sneeuw baggeren met de mobylette

Ongelezen bericht door Franky » 08 dec 2012, 21:14

MobyJoost schreef:De choke van de Dell'Orrto is inderdaad stukken minder dan die van de Gürtner. Het is ook een totaal ander systeem. Bij de Gürtner wordt er extra benzine aan het mengsel toegevoegd, bij de Dell'Orto wordt de lucht afgeknepen. Je krijgt dus wel een rijker mengsel, maar ook een kleinere hoeveelheid.
Klopt helemaal. Een extra vervelend iets is dat die choke bij de Dell'Orrto eigenlijk alleen werkt als je veel gas geeft. Anders is de gasschuif op zichzelf een grotere restrictie dan de chokeschuif. Ik overweeg dan ook de chokeschuif een kleinere doorgang te geven zodat de choke meer effect heeft. Helaas levert dit wel minder lucht in zijn algemeenheid op. Dus echt een lekkere oplossing is het niet. De Gürtner choke is gewoon geweldig.
AGB schreef:Ik heb het wel gezien met toertochten dat de moby met een trap liep. de mijne moet ik aan fietsen of steppen.
maar met deze temratuur had ik wel verwacht dat je hem aan de gang zouw maken met op de standard aan te fietsen, dan kan je meer toeren maken en beter werken met de choke,
maar het is een test dus alles probeeren
de mijne 2 moby s mogen met de winter aleen naar buiten kijken, of de werkplaats in voor onderhouwd, ze moeten nog 100 jaar mee :D
Mijn moby start als hij warm is zelfs zo makkelijk dat ik hem 1 duw naar voren kan geven en dan is ie aan. Ik hoef hem niet eens op zijn standaard te zetten of te fietsen. Ik ga eigenlijk nooit fietsen terwijl hij op het standaard staat. Dan zie je je hele frame buigen. Vind ik geen prettig idee. En het is bij een goed werkende mobylette totaal niet nodig. Met de Gürtner carburateur was het maximaal 2x kickstarten en hij liep. Ook al was het koud (helaas heb ik met de Gürtner nooit zo'n lage temperatuurtest gedaan).

Achja. Mijn mobylette werd vroeger voor dagelijks vervoer gebruikt. Door weer, wind en zout. Dus om dat nou ineens niet meer te doen is ook vreemd. Al rij ik eigenlijk nooit waar gestrooid is. Dat vind ik ook geen prettig idee. Maar een beetje sneeuw kan toch weinig kwaad. En het is ook gewoon leuk. De mobylette had meer vermogen dan mijn achterwiel kon hebben. En als je dan in de slip schiet sta je in een fractie van een seconden 180 graden gedraaid op de weg :mrgreen: Is best leuk om mee te spelen :mrgreen: Mijn mobylette rijdt heel voorspelbaar en makkelijk over die gladde wegen. Prettig voertuigje :)

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Door de sneeuw baggeren met de mobylette

Ongelezen bericht door Polle » 08 dec 2012, 21:28

Hallo AGB

Heb je het instructieboekje al eens gelezen van een moby.
Daar staat in dat je nooit op de standaard je moby mag aanfietsen.
De standaard is niet gemaakt voor dit geweld.
een moby die in orde staat kan je zelfs met de hand starten door aan het magneetwiel te draaien en zeker bij de lichtere modellen.

Gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Door de sneeuw baggeren met de mobylette

Ongelezen bericht door ruudk » 09 dec 2012, 11:25

Prachtige foto's, Franky! En wat een mooi donker geluid zit er in jouw Moby als je gas geeft.
Ik heb vorig jaar ook eens 's avonds bij min acht en maanlicht door de sneeuw geploegd met mijn AV3,
ook een mooie ervaring! In alle stilte het rustige geronk van de motor en de reflectie van het koplampschijnsel in de verse sneeuw (schitterende kristallen).
Met die koude lucht loopt de Moby nog mooier.
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Door de sneeuw baggeren met de mobylette

Ongelezen bericht door Franky » 09 dec 2012, 11:52

Dank je Ruud :)
Er zit inderdaad een erg zwaar geluid in mijn moby. Dat is de inlaat. Die is luidruchtiger dan de uitlaat. Ik ben al erg druk geweest met die inlaat maar ik zou er nog eens flink wat tijd tegen aan moeten gooien om hem nog wat stiller te krijgen. Het is gelukkig al veel beter dan het was. Een brommer moet in mijn ogen stil zijn ;)

's avonds door de sneeuw. Dat zal speciaal zijn. Ook wel eng denk ik. Je moet het wegdek echt goed kunnen zien. Anders lig je zo op je snufferd. Of mijn mobylette nou beter liep op die koele lucht weet ik niet. Ik heb niet het lef gehad om harder dan 30km/h te rijden. Veels te glad.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Door de sneeuw baggeren met de mobylette

Ongelezen bericht door Franky » 12 dec 2012, 12:15

Vandaag mocht de moby weer door de sneeuw. Dit keer niet voor de lol. Ik moest gewoon ergens heen en dat kon alleen met de moby. Dus dit keer moest hij ook door het zout heen :(
Maar wat rijdt zo'n mobylette toch heerlijk met al die gladheid. Gladheid vraagt om een bromfiets met veel grip en absolute controle over je motorblok. Een mobylette heeft beiden. Het rijdt heel veilig. De brommer is niet 1 keer gaan glijden. :) Dus ik ben weer veilig thuis zonder me 1x onzeker te voelen op de brommer. :) En het was best glad hier vanochtend.

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Door de sneeuw baggeren met de mobylette

Ongelezen bericht door MobyJet » 12 dec 2012, 19:19

Zo hoort het! 8-)

Plaats reactie