Twee puffende Kapteins
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Twee puffende Kapteins
Hallo,
Op onderstaand filmpje heb ik twee Kapteins met identieke motor, op de koppeling en variateur na.
Het betreft een S24A uit 1958 (geen variateur, dimobykoppeling) en een S4A uit 1956 (variateur, 'monomobykoppeling').
Carburateur, ontsteking, uitlaat en cilinder van deze modellen zijn precies hetzelfde. Toch viel het me op, dat de stationairloop heel verschillend is voor beide brommers.
De S24A loopt iets onrustiger, met wat meer ontbrandingen per tijdseenheid en met zo'n mooi scherp tikje bij iedere ontbranding, alsof de uitlaat nog helemaal schoon is van binnen.
De uitlaatgassen ruiken net als die van crossmotoren, heel schoon, wat Aspen-achtig.
Daarentegen, de S4A, de oudste van het stel, loopt heel rustig en is ook veel stiller in de stationairloop. Die puft heel zachtjes zonder dat scherpe metaalklanktikje en heeft ook minder verbrandingen per tijdseenheid.
Dit opvallende verschil wilde ik jullie niet onthouden. Het zou nog wel kunnen dat de S4A standaard een andere (grotere) maat sproeier heeft, omdat die steeds in het hogere toerenbereik zit vanwege de variateur en dat daarom de stationairloop anders is. Hij rookt ook meer bij stationair draaien en ruikt weer heel anders, bijna wat dieselachtig.
http://youtu.be/82aOppsSCTE
Veel kijkplezier!
Ruud
Op onderstaand filmpje heb ik twee Kapteins met identieke motor, op de koppeling en variateur na.
Het betreft een S24A uit 1958 (geen variateur, dimobykoppeling) en een S4A uit 1956 (variateur, 'monomobykoppeling').
Carburateur, ontsteking, uitlaat en cilinder van deze modellen zijn precies hetzelfde. Toch viel het me op, dat de stationairloop heel verschillend is voor beide brommers.
De S24A loopt iets onrustiger, met wat meer ontbrandingen per tijdseenheid en met zo'n mooi scherp tikje bij iedere ontbranding, alsof de uitlaat nog helemaal schoon is van binnen.
De uitlaatgassen ruiken net als die van crossmotoren, heel schoon, wat Aspen-achtig.
Daarentegen, de S4A, de oudste van het stel, loopt heel rustig en is ook veel stiller in de stationairloop. Die puft heel zachtjes zonder dat scherpe metaalklanktikje en heeft ook minder verbrandingen per tijdseenheid.
Dit opvallende verschil wilde ik jullie niet onthouden. Het zou nog wel kunnen dat de S4A standaard een andere (grotere) maat sproeier heeft, omdat die steeds in het hogere toerenbereik zit vanwege de variateur en dat daarom de stationairloop anders is. Hij rookt ook meer bij stationair draaien en ruikt weer heel anders, bijna wat dieselachtig.
http://youtu.be/82aOppsSCTE
Veel kijkplezier!
Ruud
Re: Twee puffende Kapteins
Leuk filmpje. En twee schitterende Kapteins! Wat een beauty's!
Re: Twee puffende Kapteins
Harrie
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6320
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Twee puffende Kapteins
mooi hoor
Re: Twee puffende Kapteins
Dank jullie!
De bedoeling is om op deze twee samen af en toe een tochtje te gaan maken.
Deze twee kunnen ook aardig meekomen met toertochten, met de AV3 raak je toch eerder achterop.
Groeten,
Ruud
De bedoeling is om op deze twee samen af en toe een tochtje te gaan maken.
Deze twee kunnen ook aardig meekomen met toertochten, met de AV3 raak je toch eerder achterop.
Groeten,
Ruud
Re: Twee puffende Kapteins
Ruud. pracht!!! exemplaren, genoten van je filmpje. Joop
Re: Twee puffende Kapteins
Mooi, Joop!