100cc Mobylette

Laat hier leuke plaatjes en foto's zien
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

100cc Mobylette

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 13 feb 2015, 10:30

Misschien hebben jullie het al eerder gezien maar ik vond onderstaand stukje over een 100cc zelfbouw mobylette blokje op http://www.motorracehistorie.nl/Uitgeli ... licht.html. Voor het gemak even hieronder geplakt.

------------------------------------------------------------------
Ron Vleugel, een HTS werktuig-bouwstudent uit Amsterdam, heeft dit jaar een zeer opmerkelijke Mo­bylette gebouwd. Twee 50 cc blok­jes en een oude cilinder van de zelfde inhoudsklasse vormden daar­bij de uitgangspunten. Van de oude cilinder werd een schijf van 20 mm dikte afgezaagd en als planparallel­le plaat bewerkt door aan weerszij­den op een glasplaat met waterproof­schuurpapier te slijpen. Zodoende werd de plaat 16,7 millimeter dik.

Wat was nu het nut van deze plaat? Ron wilde van twee Mobylette blokjes één 100 cc motortje maken, maar niet zo'n „gewone", voor zo ver men bij dergelijke constructies van gewoon kan spreken. Besloten werd namelijk om de nieuwe Mo­bylette slechts één verbrandings­ruimte te geven en wel een cilindri­sche. De motortjes werden daartoe op elkaar gemonteerd onder wegla­ting van de oude koppen, maar wel voorzien van de nieuwe 16,7 mm dikke tussenplaat.
Deze plaat werd zo dik gekozen om dezelfde com­pressieverhouding te krijgen als de oorspronkelijke Mobylettes. In de tussenplaat werd tevens de bougie, een 12 mm NGK, geplaatst op een afgevlakt gedeelte. Twee ketting­wielen werden aan de drijvende wielen van de automatische koppe­lingen gemonteerd, terwijl de ont­steking en de koppeling van de bovenste motor werden weggelaten. Om de cilinders allebei met de uit­laat naar voren te laten wijzen werd de krukas in de bovenste mo­tor 180° gedraaid. Door de ketting­verbinding tussen beide tandwielen bleek het mogelijk om de beide zui­gers volkomen synchroon te laten lopen. De ontsteking werd op het­zelfde tijdstip gehouden als bij de oorspronkelijke Mobylettes, 2,8 mm voor het bovenste dode punt.
De vier tapeinden van het onder­ste carter werden door middel van moeren verlengd. Het inbouwen van het blok gaf weinig moeilijkhe­den, maar de voorvork moest wel geblokkeerd worden om het stuk­stoten van het blok te voorkomen.


Het in de huiskamer en op zolder gebouwde motortje sloeg bij de eer­ste poging reeds aan, maar het ker­men van de ketting was verschrik­kelijk. De top was door de gearing nog steeds 45 km, maar de trek­kracht was aanzienlijk toegenomen.
Deze Mobylette heeft een dubbe­le dwarsspoeling en dat is zeer on­gebruikelijk. Wel bekend is de vrij­wel gelijke constructie van Impe­ria, die een dubbelzuiger met langsspoeling bouwde als racer op alcohol. Op benzine werd ook die constructie net als van de Amster­dammer veel te warm. Motobécane zal ondanks de nieuwe motoront­werpen, die nu uit Frankrijk ko­men waarschijnlijk niet de gedach­ten van Ron Vleugel volgen.

Links: Het ontwerp van Imperia met langsspoeling en compressor. Onder: De Mobylette met een ket­ting als verbinding tussen de krukassen. Ook de Imperia had een kettingverbinding.
Afbeelding
---------------------------------------------------------------------------------
BRON: http://www.motorracehistorie.nl/Uitgeli ... licht.html

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: 100cc Mobylette

Ongelezen bericht door Harrie » 13 feb 2015, 14:03

JapieKrekel schreef:Misschien hebben jullie het al eerder gezien maar ik vond onderstaand stukje over een 100cc zelfbouw mobylette blokje op http://www.motorracehistorie.nl/Uitgeli ... licht.html. Voor het gemak even hieronder geplakt.
Ja zeker, die hebben we gezien; ik heb het artikel ooit via Marktplaats gekocht en hier geplaatst:
Voortaan even met een steekwoord bijv. 100cc zoeken of de topic al bestaat.
Het blijft een leuk artikel en liever dubbel dan niets; bovendien is de tekst beter leesbaar.

viewtopic.php?f=26&t=1058&p=7084&hilit=100cc#p7046

Harrie

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1280
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: 100cc Mobylette

Ongelezen bericht door australman » 13 feb 2015, 15:37

Hoi,

Vroeger met een kameraad hetzelfde experiment gedaan.Beide krukassen werden middels twee fietskettingwielen met elkaar gekoppeld.
In een proefopstelling heeft de constructie ook nog even gelopen.
Later na enig rekenwerk (Omtrek kettingwiel x toerental) op een kettingsnelheid van zo'n 180 km per uur uitgekomen.Maar goed dat we daar
een Wippermann voor hadden genomen.
Het enige wat van de constructie nog over is is de Diabolische Verbrandingsruimte,waarvan foto.

Hans
DSC03061.JPG
DSC03062.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: 100cc Mobylette

Ongelezen bericht door MobyJoost » 13 feb 2015, 18:10

Interressant!

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: 100cc Mobylette

Ongelezen bericht door ruudk » 13 feb 2015, 22:13

Inderdaad!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: 100cc Mobylette

Ongelezen bericht door Harrie » 14 feb 2015, 13:47

En zo leg je de lat weer wat hoger.... leuk experiment.
Harrie

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: 100cc Mobylette

Ongelezen bericht door Mobygek » 14 feb 2015, 23:17

Die wou ik wel eens horen lopen..vernuftig.
Vrgr mobygek

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: 100cc Mobylette

Ongelezen bericht door Franky » 15 feb 2015, 11:10

Dat ding klinkt als gigantisch gerammel als je het mij vraagt. Niet zo'n best syteem zo met die ketting.
Een collega van mij had ooit een boxer bromfiets gebouwd door 2 krukassen aan elkaar te lassen. Beide cilinder deelde een carter (dus niet zoals die gekke turken die meerderen blokken aan elkaar knopen). Zo zou het moeten. Dit werkt namelijk briljant :)

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1280
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: 100cc Mobylette

Ongelezen bericht door australman » 15 feb 2015, 11:50

Hoi,voor zover ik het me kan herinneren heb ik destijds geen rammeltje gehoord,maar er zat dan ook geen uitlaat op.
Zijn er ook voorbeelden van eigenbouw tweecilinder bromfietsen die onder de 50 cc blijven?

Hans

Plaats reactie