100cc Mobylette
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
- JapieKrekel
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
- Locatie: Achterhoek Gelderland
100cc Mobylette
Misschien hebben jullie het al eerder gezien maar ik vond onderstaand stukje over een 100cc zelfbouw mobylette blokje op http://www.motorracehistorie.nl/Uitgeli ... licht.html. Voor het gemak even hieronder geplakt.
------------------------------------------------------------------
Ron Vleugel, een HTS werktuig-bouwstudent uit Amsterdam, heeft dit jaar een zeer opmerkelijke Mobylette gebouwd. Twee 50 cc blokjes en een oude cilinder van de zelfde inhoudsklasse vormden daarbij de uitgangspunten. Van de oude cilinder werd een schijf van 20 mm dikte afgezaagd en als planparallelle plaat bewerkt door aan weerszijden op een glasplaat met waterproofschuurpapier te slijpen. Zodoende werd de plaat 16,7 millimeter dik.
Wat was nu het nut van deze plaat? Ron wilde van twee Mobylette blokjes één 100 cc motortje maken, maar niet zo'n „gewone", voor zo ver men bij dergelijke constructies van gewoon kan spreken. Besloten werd namelijk om de nieuwe Mobylette slechts één verbrandingsruimte te geven en wel een cilindrische. De motortjes werden daartoe op elkaar gemonteerd onder weglating van de oude koppen, maar wel voorzien van de nieuwe 16,7 mm dikke tussenplaat.
Deze plaat werd zo dik gekozen om dezelfde compressieverhouding te krijgen als de oorspronkelijke Mobylettes. In de tussenplaat werd tevens de bougie, een 12 mm NGK, geplaatst op een afgevlakt gedeelte. Twee kettingwielen werden aan de drijvende wielen van de automatische koppelingen gemonteerd, terwijl de ontsteking en de koppeling van de bovenste motor werden weggelaten. Om de cilinders allebei met de uitlaat naar voren te laten wijzen werd de krukas in de bovenste motor 180° gedraaid. Door de kettingverbinding tussen beide tandwielen bleek het mogelijk om de beide zuigers volkomen synchroon te laten lopen. De ontsteking werd op hetzelfde tijdstip gehouden als bij de oorspronkelijke Mobylettes, 2,8 mm voor het bovenste dode punt.
De vier tapeinden van het onderste carter werden door middel van moeren verlengd. Het inbouwen van het blok gaf weinig moeilijkheden, maar de voorvork moest wel geblokkeerd worden om het stukstoten van het blok te voorkomen.
Het in de huiskamer en op zolder gebouwde motortje sloeg bij de eerste poging reeds aan, maar het kermen van de ketting was verschrikkelijk. De top was door de gearing nog steeds 45 km, maar de trekkracht was aanzienlijk toegenomen.
Deze Mobylette heeft een dubbele dwarsspoeling en dat is zeer ongebruikelijk. Wel bekend is de vrijwel gelijke constructie van Imperia, die een dubbelzuiger met langsspoeling bouwde als racer op alcohol. Op benzine werd ook die constructie net als van de Amsterdammer veel te warm. Motobécane zal ondanks de nieuwe motorontwerpen, die nu uit Frankrijk komen waarschijnlijk niet de gedachten van Ron Vleugel volgen.
Links: Het ontwerp van Imperia met langsspoeling en compressor. Onder: De Mobylette met een ketting als verbinding tussen de krukassen. Ook de Imperia had een kettingverbinding.
---------------------------------------------------------------------------------
BRON: http://www.motorracehistorie.nl/Uitgeli ... licht.html
------------------------------------------------------------------
Ron Vleugel, een HTS werktuig-bouwstudent uit Amsterdam, heeft dit jaar een zeer opmerkelijke Mobylette gebouwd. Twee 50 cc blokjes en een oude cilinder van de zelfde inhoudsklasse vormden daarbij de uitgangspunten. Van de oude cilinder werd een schijf van 20 mm dikte afgezaagd en als planparallelle plaat bewerkt door aan weerszijden op een glasplaat met waterproofschuurpapier te slijpen. Zodoende werd de plaat 16,7 millimeter dik.
Wat was nu het nut van deze plaat? Ron wilde van twee Mobylette blokjes één 100 cc motortje maken, maar niet zo'n „gewone", voor zo ver men bij dergelijke constructies van gewoon kan spreken. Besloten werd namelijk om de nieuwe Mobylette slechts één verbrandingsruimte te geven en wel een cilindrische. De motortjes werden daartoe op elkaar gemonteerd onder weglating van de oude koppen, maar wel voorzien van de nieuwe 16,7 mm dikke tussenplaat.
Deze plaat werd zo dik gekozen om dezelfde compressieverhouding te krijgen als de oorspronkelijke Mobylettes. In de tussenplaat werd tevens de bougie, een 12 mm NGK, geplaatst op een afgevlakt gedeelte. Twee kettingwielen werden aan de drijvende wielen van de automatische koppelingen gemonteerd, terwijl de ontsteking en de koppeling van de bovenste motor werden weggelaten. Om de cilinders allebei met de uitlaat naar voren te laten wijzen werd de krukas in de bovenste motor 180° gedraaid. Door de kettingverbinding tussen beide tandwielen bleek het mogelijk om de beide zuigers volkomen synchroon te laten lopen. De ontsteking werd op hetzelfde tijdstip gehouden als bij de oorspronkelijke Mobylettes, 2,8 mm voor het bovenste dode punt.
De vier tapeinden van het onderste carter werden door middel van moeren verlengd. Het inbouwen van het blok gaf weinig moeilijkheden, maar de voorvork moest wel geblokkeerd worden om het stukstoten van het blok te voorkomen.
Het in de huiskamer en op zolder gebouwde motortje sloeg bij de eerste poging reeds aan, maar het kermen van de ketting was verschrikkelijk. De top was door de gearing nog steeds 45 km, maar de trekkracht was aanzienlijk toegenomen.
Deze Mobylette heeft een dubbele dwarsspoeling en dat is zeer ongebruikelijk. Wel bekend is de vrijwel gelijke constructie van Imperia, die een dubbelzuiger met langsspoeling bouwde als racer op alcohol. Op benzine werd ook die constructie net als van de Amsterdammer veel te warm. Motobécane zal ondanks de nieuwe motorontwerpen, die nu uit Frankrijk komen waarschijnlijk niet de gedachten van Ron Vleugel volgen.
Links: Het ontwerp van Imperia met langsspoeling en compressor. Onder: De Mobylette met een ketting als verbinding tussen de krukassen. Ook de Imperia had een kettingverbinding.
---------------------------------------------------------------------------------
BRON: http://www.motorracehistorie.nl/Uitgeli ... licht.html
Re: 100cc Mobylette
Ja zeker, die hebben we gezien; ik heb het artikel ooit via Marktplaats gekocht en hier geplaatst:JapieKrekel schreef:Misschien hebben jullie het al eerder gezien maar ik vond onderstaand stukje over een 100cc zelfbouw mobylette blokje op http://www.motorracehistorie.nl/Uitgeli ... licht.html. Voor het gemak even hieronder geplakt.
Voortaan even met een steekwoord bijv. 100cc zoeken of de topic al bestaat.
Het blijft een leuk artikel en liever dubbel dan niets; bovendien is de tekst beter leesbaar.
viewtopic.php?f=26&t=1058&p=7084&hilit=100cc#p7046
Harrie
- australman
- Berichten: 1286
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: 100cc Mobylette
Hoi,
Vroeger met een kameraad hetzelfde experiment gedaan.Beide krukassen werden middels twee fietskettingwielen met elkaar gekoppeld.
In een proefopstelling heeft de constructie ook nog even gelopen.
Later na enig rekenwerk (Omtrek kettingwiel x toerental) op een kettingsnelheid van zo'n 180 km per uur uitgekomen.Maar goed dat we daar
een Wippermann voor hadden genomen.
Het enige wat van de constructie nog over is is de Diabolische Verbrandingsruimte,waarvan foto.
Hans
Vroeger met een kameraad hetzelfde experiment gedaan.Beide krukassen werden middels twee fietskettingwielen met elkaar gekoppeld.
In een proefopstelling heeft de constructie ook nog even gelopen.
Later na enig rekenwerk (Omtrek kettingwiel x toerental) op een kettingsnelheid van zo'n 180 km per uur uitgekomen.Maar goed dat we daar
een Wippermann voor hadden genomen.
Het enige wat van de constructie nog over is is de Diabolische Verbrandingsruimte,waarvan foto.
Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: 100cc Mobylette
Interressant!
Re: 100cc Mobylette
Inderdaad!
Re: 100cc Mobylette
En zo leg je de lat weer wat hoger.... leuk experiment.
Harrie
Harrie
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: 100cc Mobylette
Die wou ik wel eens horen lopen..vernuftig.
Vrgr mobygek
Vrgr mobygek
- Franky
- Berichten: 6200
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: 100cc Mobylette
Dat ding klinkt als gigantisch gerammel als je het mij vraagt. Niet zo'n best syteem zo met die ketting.
Een collega van mij had ooit een boxer bromfiets gebouwd door 2 krukassen aan elkaar te lassen. Beide cilinder deelde een carter (dus niet zoals die gekke turken die meerderen blokken aan elkaar knopen). Zo zou het moeten. Dit werkt namelijk briljant
Een collega van mij had ooit een boxer bromfiets gebouwd door 2 krukassen aan elkaar te lassen. Beide cilinder deelde een carter (dus niet zoals die gekke turken die meerderen blokken aan elkaar knopen). Zo zou het moeten. Dit werkt namelijk briljant
- australman
- Berichten: 1286
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: 100cc Mobylette
Hoi,voor zover ik het me kan herinneren heb ik destijds geen rammeltje gehoord,maar er zat dan ook geen uitlaat op.
Zijn er ook voorbeelden van eigenbouw tweecilinder bromfietsen die onder de 50 cc blijven?
Hans
Zijn er ook voorbeelden van eigenbouw tweecilinder bromfietsen die onder de 50 cc blijven?
Hans