Verborgen embleempje

Laat hier leuke plaatjes en foto's zien
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Verborgen embleempje

Ongelezen bericht door ruudk » 11 apr 2015, 10:17

Goedemorgen,

Vorige week heb ik de originele, bijna zestig jaar oude, 24 x 2 Vredestein-banden van mijn S24A vervangen door nieuwe 24 x 2.125 banden van het merk Deli.
Dit type banden had ik eerder ook al op mijn S4A gezet. Het is even hannesen want ze zitten wat strakker om de velg omdat de binnendiameter iets kleiner is dan bij de originele 24 x 2 banden.
Daarnaast moeten deze banden keurig recht in de velg liggen en moeten de wielen ook precies in het midden zitten, omdat de band ook wat dikker is.
Maar als het eenmaal goed zit, is de wegligging lekker stabiel en lijkt het wel of deze nieuwe banden soepeler veren, dus meer trillingen opvangen dan de oude.
Alleen hoop ik niet snel een lekke band te krijgen, wat dan wordt het weer een heel gehannes;)

Toen ik het achterwiel eruit had gehaald, wilde ik even de binnenkant van het achterspatbord inspecteren.
Ongeveer ter hoogte van het achterlicht zag ik dat er, met zilverkleurige letters, een merknaam of afkorting stond geschreven.
In sierlijke letters staat er "C.S.V." omgeven door twee vleugeltjes zoals die ook om de letter "K" van Kaptein voorkomen.
S24AtekstCSV.JPG
Misschien dat er toevallig een vorige eigenaar is die dit forum ook bekijkt en meer weet over de oorsprong van dit tekstje.
Met dezelfde zilverkleurige verf is het achterspatbord aan de binnenzijde ook op een paar plekjes bijgewerkt (ik denk dat er roestplekjes mee zijn weggestipt).
Misschien is "C.S.V." een voormalige tweewielerzaak die ook onderhoud deed en stiekem het logo aanbracht?
De brommer komt waarschijnlijk uit Noord-Holland.
Ik ben benieuwd of iemand hierover iets weet te vertellen.
Groeten,
Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Verborgen embleempje

Ongelezen bericht door Polle » 11 apr 2015, 16:53

Misschien iemand die zijn eigen initialen er in geschilderd heeft tegen diefstal.

Gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Verborgen embleempje

Ongelezen bericht door ruudk » 11 apr 2015, 21:01

O, dat kan inderdaad ook nog.
Nou ja, dan is bij deze ook bekend waar de brommer te vinden is :roll:
Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Verborgen embleempje

Ongelezen bericht door ruudk » 11 apr 2015, 21:30

Nog even terugkomend op Polle's idee: dat was een heel goede mogelijkheid maar ik weet nog dat ik de brommer van de tweede eigenaar heb gekocht , wiens naam ik me ook nog herinner. En in de documenten die ik bij deze brommer kreeg, heb ik nog de naam van de eerste eigenaar (aankoopbon 12 januari 1958) kunnen traceren. Beide namen hebben totaal andere initialen dan C.S.V, dus het lijkt niet de naam van een vorige eigenaar te zijn. Het feit dat ik van de tweede eigenaar de originele aankoopbon met motornummer, framenummer en al heb gekregen, maakt het ook aannemelijk dat de brommer in ieder geval langs eerlijke weg uiteindelijk bij mij is gekomen. Ik denk eerder aan de naam van een reparateur/onderhoudszaak, ook omdat er van die vleugeltjes omheen zijn getekend, een logo van een zaak o.i.d.
Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6325
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Verborgen embleempje

Ongelezen bericht door MobyJet » 12 apr 2015, 18:09

Leuk gevonden!

Een brommer met initialen hoeft natuurlijk niet per se gestolen te zijn. Ik heb ooit ook eens een carburateur gekocht waar een postcode + huisnummer ingegraveerd stond. Ik ga ervan uit dat ik daar ook rechtmatig aan gekomen ben. Het zou er in de jaren 70 in gezet zijn, en mensen verkopen nog wel eens wat..

Het zou inderdaad nog van de monteur of onderhoudende bromfietszaak kunnen zijn. Maar die zal eerder opvallend zijn naam erop zetten.
Of... Ze hebben dat 50 jaar geleden bedacht, om je je nu te laten afvragen waar het voor is :lol: En dat is dan gelukt 8-)

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Verborgen embleempje

Ongelezen bericht door AGB » 12 apr 2015, 18:31

Mischien de letters van een van de dames die er op heeft gereden , dat een van de mannen er
Met het bij werken van het spartbord er het heeft op gezet, kan ik me wel voorsellen :D

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Verborgen embleempje

Ongelezen bericht door ruudk » 12 apr 2015, 19:22

Het zou inderdaad nog van de monteur of onderhoudende bromfietszaak kunnen zijn. Maar die zal eerder opvallend zijn naam erop zetten.
Daar heb je een punt, Jet.
Mischien de letters van een van de dames die er op heeft gereden , dat een van de mannen er
Met het bij werken van het spartbord er het heeft op gezet, kan ik me wel voorsellen :D
Dat zou wel lief zijn van die man. C.S.V. zou dan kunnen staan voor "Claire Sophie Veenhuis" of zo. :lol:
Gr. Ruud

Plaats reactie