Oude Kaptein fabriek Arnhem
Geplaatst: 16 apr 2015, 18:47
Via facebook kreeg ik een leuk bericht doorgestuurd, met foto's, doorgestuurd over de Kaptein fabriek in Arnhem. Uit het Gelders Archief.
De omschrijving bij de foto's. Tekst heb ik letterlijk gekopieerd en geplakt van hoe het gepubliceerd is.
Dit wilde ik jullie niet onthouden. Prachtig!
De inleidende tekst (ook zo overgenomen):
Arnhem, Kaptein Motorrijwielfabriek 1954.
De -zoals dat zo mooi heette- Motorrijwielfabriek Kaptein N.V. aan de Nieuwe Kade in 1954. Dit fabriekspand, de voormalige elektriciteitscentrale welke in de oorlog zwaar beschadigd was geraakt, werd op 27 april 1949 door Kaptein in gebruik genomen. Oprichter Willem Kaptein, die voor de oorlog bromfietsen en motoren uit het buitenland importeerde (waaronder het bekende merk Motobécane), had uitgerekend dat in Nederland en onder eigen beheer produceren van bromfietsen goedkoper was, en dus meer zou opbrengen. Na de oorlog besloot hij zelf een fabriek te straten. Dat werd dus de vestiging aan de Nieuwe Kade.
In januari 1950 kwamen uit de fabriek aan de Nieuwe Kade de eerste bromfietsen van de band: 123 stuks. Eind 1950 produceerde de fabriek zo’n 2.000 bromfietsen per maand. Het pand aan de Nieuwe Kade werd al snel te klein, en ruimte voor uitbreiding was er niet. In 1954 verhuisde de fabriek daarom naar een nieuw complex aan de Dr. C. Lelyweg, dat op 31 mei 1954 in gebruik genomen. Op dat moment reden er ongeveer 80.000 Mobylettes rond in Nederland, op een totaal van zo’n 283.000 bromfietsen (bron: bromfiets-statistiek rijksdienst wegverkeer). De rest van de productie verdween via export naar met name België, Frankrijk, Suriname, Indonesië, Nieuw-Guinea en Brits Oost-Afrika, waar de Mobylettes door hun robuustheid zeer gewild waren.
In 1965 verhuisde de productie van Mobylettes naar een zusterfabriek in Frankrijk, omdat dat goedkoper was. In 1966 fuseerde Kaptein met Union. Uiteindelijk werd de naam Kaptein in 1996 verkocht aan de Makro, die onder de naam Union de fietsen verkocht. (Bron: WikiPedia).
Foto 01: de eerste vestiging van Kaptein aan de Nieuwe Kade in de voormalige elektriciteitscentrale, kort na de sluiting in 1954. (Foto: Gelders Archief nr. 1501-04 - 8569).
Foto 02: Kaptein Mobylette, 1954. (Foto: Jos Pe, Gelders Archief nr. 1501-04 - 7244).
Foto 03: Kaptein Mobylette, 1954. (Foto: Jos Pe, Gelders Archief nr. 1501-04 - 7243).
Foto 04: Kaptein Mobylette, 1954. (Foto: Jos Pe, Gelders Archief nr. 1501-04 - 7242).
Foto 05: behalve Mobylettes produceerde Kaptein ook fietsen. (Foto: Gelders Archief nr. 1501-04 - 7215).
Foto 06: het nieuwe complex van Kaptein aan de Dr. C. Lelyweg, in 1954 in gebruik genomen. (Foto: GeldersArchief nr. 1501-04 - 7191).
Foto 07: beeld van een van de productiehallen van Kaptein in het nieuwe complex aan de Dr. C. lelyweg, 1954. (Foto: Gelders Archief nr. 1501-04 - 7188).
De omschrijving bij de foto's. Tekst heb ik letterlijk gekopieerd en geplakt van hoe het gepubliceerd is.
Dit wilde ik jullie niet onthouden. Prachtig!
De inleidende tekst (ook zo overgenomen):
Arnhem, Kaptein Motorrijwielfabriek 1954.
De -zoals dat zo mooi heette- Motorrijwielfabriek Kaptein N.V. aan de Nieuwe Kade in 1954. Dit fabriekspand, de voormalige elektriciteitscentrale welke in de oorlog zwaar beschadigd was geraakt, werd op 27 april 1949 door Kaptein in gebruik genomen. Oprichter Willem Kaptein, die voor de oorlog bromfietsen en motoren uit het buitenland importeerde (waaronder het bekende merk Motobécane), had uitgerekend dat in Nederland en onder eigen beheer produceren van bromfietsen goedkoper was, en dus meer zou opbrengen. Na de oorlog besloot hij zelf een fabriek te straten. Dat werd dus de vestiging aan de Nieuwe Kade.
In januari 1950 kwamen uit de fabriek aan de Nieuwe Kade de eerste bromfietsen van de band: 123 stuks. Eind 1950 produceerde de fabriek zo’n 2.000 bromfietsen per maand. Het pand aan de Nieuwe Kade werd al snel te klein, en ruimte voor uitbreiding was er niet. In 1954 verhuisde de fabriek daarom naar een nieuw complex aan de Dr. C. Lelyweg, dat op 31 mei 1954 in gebruik genomen. Op dat moment reden er ongeveer 80.000 Mobylettes rond in Nederland, op een totaal van zo’n 283.000 bromfietsen (bron: bromfiets-statistiek rijksdienst wegverkeer). De rest van de productie verdween via export naar met name België, Frankrijk, Suriname, Indonesië, Nieuw-Guinea en Brits Oost-Afrika, waar de Mobylettes door hun robuustheid zeer gewild waren.
In 1965 verhuisde de productie van Mobylettes naar een zusterfabriek in Frankrijk, omdat dat goedkoper was. In 1966 fuseerde Kaptein met Union. Uiteindelijk werd de naam Kaptein in 1996 verkocht aan de Makro, die onder de naam Union de fietsen verkocht. (Bron: WikiPedia).
Foto 01: de eerste vestiging van Kaptein aan de Nieuwe Kade in de voormalige elektriciteitscentrale, kort na de sluiting in 1954. (Foto: Gelders Archief nr. 1501-04 - 8569).
Foto 02: Kaptein Mobylette, 1954. (Foto: Jos Pe, Gelders Archief nr. 1501-04 - 7244).
Foto 03: Kaptein Mobylette, 1954. (Foto: Jos Pe, Gelders Archief nr. 1501-04 - 7243).
Foto 04: Kaptein Mobylette, 1954. (Foto: Jos Pe, Gelders Archief nr. 1501-04 - 7242).
Foto 05: behalve Mobylettes produceerde Kaptein ook fietsen. (Foto: Gelders Archief nr. 1501-04 - 7215).
Foto 06: het nieuwe complex van Kaptein aan de Dr. C. Lelyweg, in 1954 in gebruik genomen. (Foto: GeldersArchief nr. 1501-04 - 7191).
Foto 07: beeld van een van de productiehallen van Kaptein in het nieuwe complex aan de Dr. C. lelyweg, 1954. (Foto: Gelders Archief nr. 1501-04 - 7188).