Een brommer voor een fles wijn?

Laat hier leuke plaatjes en foto's zien
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Een brommer voor een fles wijn?

Ongelezen bericht door Harrie » 08 apr 2011, 13:08

Beste Forumvrienden,
Ik kreeg afgelopen week een foto toegestuurd van een brommer die een medeforumlid eens heeft "aangekocht" voor een fles wijn.
Het kostte vervolgens veel tijd en geld en moeite om die Kaptein AV89 weer perfect te laten rijden.
Nou perfect is een understatement, want deze brommer rijdt vele malen beter dan wat indertijd uit de fabriek kwam.
Komende toertocht Giethoorn kun je die brommer bewonderen, voor het geval je vorig jaar in Zijpe er niet bij was.

Terug naar het onderwerp: een brommer voor een fles wijn dus? Ja en nee; je bent er nog niet met een fles wijn.
Dat realiseer ik me altijd heel goed als ik weer eens een gratis brommer krijg aangeboden. Ik zie dat overigens de komende jaren steeds vaker gebeuren
nu de gemiddelde leeftijd van de bromfietsverzamelaars sterk oploopt. Meestal tip ik een serieus iemand, die zoiets zoekt. Afgelopen week was het weer
raak: een lopende AV31 mocht ik zo komen ophalen van een oude kennis.
Aangezien ik al een AV31 heb, had die brommer voor mij weinig toegevoegde waarde. Slopen voor de onderdelen doe ik uit principe niet met een geschonken brommer, want
de oud-eigenaar wil altijd graag dat de brommer goed terecht komt.
Toch was de zaak in 5 minuten geregeld, want ik kende iemand die al een tijdje op zoek was naar een buisframe-bromfiets ter aanvulling van zijn verzameling.
Bleek achteraf dat het kenteken er ook al bij zat. Nou, dat is wel een paar mooie flessen wijn waard.... of niet?
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: Een brommer voor een fles wijn?

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 08 apr 2011, 15:24

Hoi Harrie, wat is eigenlijk het verschil tussen een S35B, een AV55 en een AV89?
Weet u dat?
Lijkt allemaal wel erg op elkaar. De AV89 op uw foto heeft een buddyseat en geen trappers. Is dit het verschil?
Ik vraag dit omdat ik ook "zo'n" brommer bezit sinds eergisteren, en het plaatje op de motorophanging vertoont een lege plek bij het woordje "type".
Ik vraag mij af welk type en hoe oud de mijne nou is...
(zie mijn foto bij "Mijn Mobylette")
Groeten van Bart.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Een brommer voor een fles wijn?

Ongelezen bericht door Harrie » 08 apr 2011, 16:43

Beste Bart,

Een S35-super is een echte Kaptein met meestal een stevig pijp-bagagerek en een halve kettingkast. Voor en achtervering.

De AV55 lijkt er erg veel op: echter geen kettingkast. Wel de kleine verchroomde tankplaatjes met logo. Beide hebben een vaste overbrenging en 19 inch-velgen.

Jouw brommer lijkt me dus een AV55.

Jet heeft bij "modellen"ooit een leuke poster geplaatst.


Afbeelding

Het zware broertje van de Kaptein AV55 is de AV85 (vanaf 1969) met gesloten kettingkast en grote brede koplamp. Kenmerkend zijn ook de achterdempers met daaraan voetsteunen
voor de duo-passagier.

De Kaptein AV89 is een AV85 met variateur. De meeste modellen konden ook met buddy-seat besteld worden.
De afgebeelde AV89 heeft dus een scharnierende motor.

Groet,
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 08 apr 2011, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: Een brommer voor een fles wijn?

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 08 apr 2011, 16:53

Dank u voor de heldere uitleg, Harrie.

Plaats reactie