Filmpje opknappen moby-motor: welke middelen gebruikt?

Laat hier leuke plaatjes en foto's zien
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Filmpje opknappen moby-motor: welke middelen gebruikt?

Ongelezen bericht door ruudk » 15 jun 2023, 15:43

Hoi,

Hieronder heb ik het adres van een best leuk Youtube-filmpje van het opknappen van een mobylette-motortje. Ik ben benieuwd welke producten hij (of zij) gebruikt voor het reinigen (rond tijdstip 5 minuut 29 in filmpje, geelgroene vloeistof in flacon) en voor het ontroesten (rond tijdstip 6 minuut 40s in het filmpje, zoutachtige kristalkorrels, baking soda?). Weet iemand van jullie dat?
Ik ben nu zelf bezig met het reinigen van mijn groene S1. Er zit op de motor een ruim zestig jaar oud mengsel van zand/modder met (half verbrande) olie. Het is zo hard als steen. Kruipolie heeft er geen grip op, het lijkt het olie er eerder uit te trekken waardoor het restant nog meer op droge steen lijkt. Met hamertje en schroevendraaier mep ik er af en toe een stuk koek af maar daarmee beschadig ik de lak die eronder zit ook. Ik wil dat dus graag anders doen, met een handig middeltje maar ik weet niet welk. In de film hieronder lijkt het redelijk goed te lukken, vandaar mijn vragen over (a) de reiniger en (b) de ontroester.

https://www.youtube.com/watch?v=7nHxdaI5DNI

Veel kijkplezier in elk geval.

Rudolf

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Filmpje opknappen moby-motor: welke middelen gebruikt?

Ongelezen bericht door AGB » 15 jun 2023, 16:05

Een week in diesel weeken ?
Hij laat mooi niet zien wat hij gebruikt in die fles kan vanalles zijn diesel ? Groene vloeibare zeep , fles gebuiken om te doseren van de vloeistof
Jammer dat je het niet kan ruiken
Dat andere kan zijn soda ? Niet alles is geschikt voor aluminium ,

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Filmpje opknappen moby-motor: welke middelen gebruikt?

Ongelezen bericht door Franky » 15 jun 2023, 16:14

Deze filmpjes zijn toch vaak een gruwel :(
Lekker de spoelen in het zuur gooien met wikkelingen en al :shock: De carters dicht trekken met de bouten :shock:
Dat is wat ik zo snel al zag toen ik er even doorheen flitste :thumbdown:

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Filmpje opknappen moby-motor: welke middelen gebruikt?

Ongelezen bericht door loe » 15 jun 2023, 16:37

Dat gele spul is verdunde dasty,.
Die groffe korrels is soda,
Natrium bicarbonaat /baking soda is fijner van structuur,dus dat is het niet volgens mij
Soda absoluut niet op aluminium gebruiken.

Vette rotzooi verwijderen kan bv ook met wasbenzine of diesel of petroleum,
Daarna spuit hij de hele bende met zilververf,
Lekker makkelijk, maar ziet er niet uit na een paar week.

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Filmpje opknappen moby-motor: welke middelen gebruikt?

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 15 jun 2023, 18:19

Ok ik snap de kritische noten..🤷 echter voor n beginnend Mobylette sleutelaar zoals ikzelf is t wel n leuk filmpje om op hoofdlijnen te zien hoe een en ander in elkaar zit. Dus dank voor het delen in elk geval.😀👍

Ik heb ook n sterk gevoel dat de groen/gele vloeistof Dasty is in al dan niet verdunde vorm.

De kristallen is lastiger denk ik.. ik zou zeggen prberen met proefstukjes bij voorkeur van sloop onderdelen zien wat er gebeurt.. ja het spuitwerk roept zeker wat vraagtekens op..🫣🫨

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Filmpje opknappen moby-motor: welke middelen gebruikt?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 jun 2023, 21:42

ik heb even de commentaren gelezen en daar kwam de vraag ook voorbij. De kristallen zijn citroenzout. hier een recept om het zelf te maken: https://www.landidee.nl/recepten/citroenzout/ .
Antwoord van de maker van het filmpje: "I first flushed the oil in the engine with diesel fuel. I cleaned the rusty parts with crystalline citric acid (lemon salt). Need to rub a little". Hij zegt "citric acid", dus eigenlijk citroenzuur. Maar dus eerst wel weken in diesel en daarna de behandeling meerdere keren herhalen.
"The crystal thing is lemon salt 😊 It is very good at removing rust with hot water. But there is a detail that is not in the video, I cleaned them a few times".

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Filmpje opknappen moby-motor: welke middelen gebruikt?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 15 jun 2023, 21:56

IK vind ook de papieren koppakking wel lachen.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Filmpje opknappen moby-motor: welke middelen gebruikt?

Ongelezen bericht door AGB » 16 jun 2023, 08:27

Citroenzuur gaat niet sammen met aluminium zeker niet doen , ik ont roest ijzer met Citroenzuur aluminium gaat gewoon kapot,
Ben benieuwd of ruud zijn blok schoon krijgt

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Filmpje opknappen moby-motor: welke middelen gebruikt?

Ongelezen bericht door Lolle » 16 jun 2023, 09:36

Sorry hoor, een voorbeeld hoe het niet moet. Ja met een zuigerstop en een waterpomptang kom je een heel eind. Als ik iets koop waar aan geknutseld is ben ik altijd bang dat het op deze manier is gebeurd.
Dit filmpje heeft geen toegevoegde waarde,

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3221
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Filmpje opknappen moby-motor: welke middelen gebruikt?

Ongelezen bericht door PantinNL » 16 jun 2023, 11:18

Hallo allemaal,
Ik zou niet graag met dat motortje een meerdaagse toertocht in het buitenland willen maken.
Afgezien van allerlei terechte opmerkingen hierboven, constateer ik dat er sommige onderdelen niet zichtbaar gemonteerd worden.
De bekende papieren thermische isolatie pakking achter de ontstekingsgrondplaat (statorplaat) wordt overgeslagen en ook de rubberen slingerring op de de astap in de statorplaatholte voor afvoer van lekolie bij de keerring.
Aan de behandeling van het kwetsbare ontstekingssysteem wordt geen aandacht besteed. Onderdompeling van spoelkernen in agressieve vloeistof (Franky) is voor mij ook een gruwel. Onder bouten en moeren van carter zie ik ook geen borgringen en waarschijnlijk heb ik niet alles gezien wat mis is.
Ik weet wel dat commentaar geven en afzeiken gemakkelijk is en sluit dus positief af met dat het allemaal wel leuk gefilmd is in hoge kwaliteit, waarover ik 20 jaar geleden alleen maar over had kunnen dromen.
Henk

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Filmpje opknappen moby-motor: welke middelen gebruikt?

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 16 jun 2023, 11:58

Ja mee eens,
Ik steek er al beginner wel weer wat van op voor wat betreft hoe alles uit elkaar genomen wordt.
En alle begin is lastig dus beeldmateriaal is dan wel handig.
Inmiddels internet aan het afspeuren op zoek naar wat ik maar kan vinden over restauratie van AV42's (of S10).
In grote lijnen komen de Mobylette blokken wel overeen heb ik de indruk dus alle beetjes helpen.

Edit:
Ik vermoed dat ik in dit topic "gezondigd" heb want ik krijg hier een rode balk met de tekst "Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen.
Volgens mij had ik twee afbeeldingen van mijn Moby hier geplaats en kennelijk was dat niet de bedoeling.. excuses dus bij deze. :oops: :oops:
Soms lastig om direct alle forumregels te kennen en als je in verschillende fora bezig bent om ze dan nog uit elkaar te houden.. ;) :?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3904
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Filmpje opknappen moby-motor: welke middelen gebruikt?

Ongelezen bericht door Lolle » 16 jun 2023, 12:04

FrankvdJ schreef:
16 jun 2023, 11:58
Ja mee eens,
Ik steek er al beginner wel weer wat van op voor wat betreft hoe alles uit elkaar genomen wordt.
En alle begin is lastig dus beeldmateriaal is dan wel handig.
Inmiddels internet aan het afspeuren op zoek naar wat ik maar kan vinden over restauratie van AV42's (of S10).
In grote lijnen komen de Mobylette blokken wel overeen heb ik de indruk dus alle beetjes helpen.
[/qote]


Ook een valkuil, het niet aanbrengen van borgingen pakkingen vulringen 1 van de circlipsen van de koppeling enz. Zet vooral beginners op een fout spoor. Ook het demonteren en monteren zonder verwarming en koeling maakt schade.

FrankvdJ
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 jun 2023, 08:55
Woonplaats: Heinkenszand Nederland
Locatie: Heinkenszand

Re: Filmpje opknappen moby-motor: welke middelen gebruikt?

Ongelezen bericht door FrankvdJ » 16 jun 2023, 13:35

Naast het beeldmateriaal zijn de hier geplaatste kritische noten ook leerzaam.👍👌

Intussen twee originele Mobylette boekjes aangeschaft daar staat ook best veel info in.
Een daarvan met vermelding van het frame nr waar hij bij geleverd is.

Ik kom hier nog op terug om te zien of de bezitter van het specifieke frame nr mss ook id is. Mogelijk kunnen we de brommer en het boekje herenigen😀🤷 vooropgesteld dat de brommer nog bestaat, deze is overigens wel in NL verkocht door n dealer

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Filmpje opknappen moby-motor: welke middelen gebruikt?

Ongelezen bericht door Franky » 16 jun 2023, 13:36

Dat is waarom ik van mening ben dat het beter is dat dit soort filmpjes niet bestaan. Ze veroorzaken meer ellende dan ze goed doen.

Een filmpje maken dat goed gefilmd is en klopt is overigens heel erg arbeidsintensief. Ik heb voor de gein zelf wel eens een poging gedaan om filmpjes te maken maar deze filmpjes zijn toch van bijzonder lage kwaliteit.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Filmpje opknappen moby-motor: welke middelen gebruikt?

Ongelezen bericht door ruudk » 16 jun 2023, 20:56

Het is ook helemaal niet mijn manier van opknappen/ reviseren met dat verf en met die spoel in het water etc.. Het ging mij vooral om de vraag wat er gebruikt wordt voor de schoonmaak. Bedankt in elk geval voor de antwoorden hierop, ik had de comments bij het filmpje helemaal gemist, Joost. Ook bedankt voor de kritische noten, ik had niet de moeite genomen om die er zelf bij te noemen, ik ben het wel eens met jullie kanttekeningen. Slechte films kunnen op die manier dus toch ook leerzaam zijn.
Wel fijn dat de "nieuwe" Frank het filmpje kon gebruiken om voor het eerst te zien wat je zoal tegenkomt in het motorblok.
Groetjes Rudolf


.

Plaats reactie