Zoals aangekondigd even iets over de "bijvangst" aan foto's op het internet.
-De oude Kaptein fabriek zat in de voormalige electracentrale te Arnhem; zie foto 1.
Qua stijl een beetje Berlage, maar gebouwd in 1906, periode jugendstil.
bron: histobass.
http://www.histobass.com/histo/publicaties/hfst3.html
-Ten tijde van de voltooiing van de brug in 1935 is de centrale uitgebreid aan de kantoorzijde
linksvoor het hogere stuk en aan de productiezijde linksachter een staal-vakwerkbouw met
2 metalen schoorstenen en een kap met hoger en steiler middenstuk. De kade wordt aangebracht
maar een watertje voor de centrale langs (west) bestaat nog. foto's 2a 2b.
-Dan wordt wrsch. kort voor de oorlog de stroom deels uit Nijmegen betrokken en de nieuwere
aanbouw verliest zijn schoorstenen. De hoge masten voeren de stroom vanuit Nijmegen over de Rijn.
Het watertje west van de centrale is overkluisd of gedempt. foto 3
-Na de slag om Arnhem is de brug in herbouw en de Baileybruggen liggen strak langs de ruine
van de centrale. Van de uitbreiding linksachter de centrale geen spoor meer. foto 4
-Willem Kaptein mag in de voormalige centrale een fabriek beginnen en daartoe is hij weer
opgekalefaterd; kappen, ramen(geheel staal), vloeren; dat heeft heel wat gekost. Terwijl
de tekst motorrijwielefabriek Kaptein nv wordt aangebracht jakkeren ze al proefrondjes
op de kade. foto 5
-Volledig overzicht van de oude fabriek in zijn laatste vorm. De fabriek heeft geen schoorstenen
meer zoals de centrale ze had. Wat er hier en daar te zien is op foto's hoort bij de zuivelfabriek
of andere fabrieken op het industrieterrein. foto 6
https://photos.app.goo.gl/PtVsXkvRrf7A8M3n6
Je ziet de foto's groter als je erop klikt.
Zie hoe klein veel vrachtscheepjes dan nog zijn; ze liggen afgemeerd langs een krib!