Mobylette zegening in Brugge
Forumregels
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Graag foto's en filmpjes van je eigen brommer in de rubriek "Mijn Mobylette" plaatsen
Mobylette zegening in Brugge
Beste forumleden,
Ik was in mijn oude e-mail van 2002 aan het snuffelen, toen ik onderstaande foto's aantrof, die ik ooit van een paar oude broers uit Brugge heb ontvangen.
In 1954 waren ze nog met hun vader te gast bij de opening van de nieuwe fabriek te Arnhem.
Zij zouden bij een bijeenkomst najaar 2002 in Arnhem aanwezig zijn, maar zijn nooit komen opdagen.
Ik wil deze oude foto's aan onze Belgische leden niet onthouden en aan de rest ook niet.
Groet,
Harrie
Ik was in mijn oude e-mail van 2002 aan het snuffelen, toen ik onderstaande foto's aantrof, die ik ooit van een paar oude broers uit Brugge heb ontvangen.
In 1954 waren ze nog met hun vader te gast bij de opening van de nieuwe fabriek te Arnhem.
Zij zouden bij een bijeenkomst najaar 2002 in Arnhem aanwezig zijn, maar zijn nooit komen opdagen.
Ik wil deze oude foto's aan onze Belgische leden niet onthouden en aan de rest ook niet.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Mobylette zegening in Brugge
Grappig, al die knijptoeters op het stuur van de AV3-tjes. Allemaal zwarte AV3-tjes, zo op het eerste oog.
En in de tweede foto zie ik links een prachtige S3, echter met wat meer en grotere tekst op het motorscherm dan wat er bij mijn S3 opstaat. Wat zal er allemaal opstaan? Rechtsachter staat een Utilitaire (AV32), met die strakke rechte buizen maar welk model er op de voorgrond van foto 2 staat, met die vreemde tank... Geen idee!
Mooie foto's!
Ruud
En in de tweede foto zie ik links een prachtige S3, echter met wat meer en grotere tekst op het motorscherm dan wat er bij mijn S3 opstaat. Wat zal er allemaal opstaan? Rechtsachter staat een Utilitaire (AV32), met die strakke rechte buizen maar welk model er op de voorgrond van foto 2 staat, met die vreemde tank... Geen idee!
Mooie foto's!
Ruud
Re: Mobylette zegening in Brugge
Zozo die onderste foto en de rechter brommer ik heb precies de zelfde brommer alleen zonder de beenschermen
dat ding is ook verschrikkelijk sterk met zijn variomatic
maar is het een s44a of een s41a ??
Groetjes Pieter
dat ding is ook verschrikkelijk sterk met zijn variomatic
maar is het een s44a of een s41a ??
Groetjes Pieter
Re: Mobylette zegening in Brugge
Volgens mij een 41. Was de 44 niet helemaal dicht, achter de zadelsteun?
Re: Mobylette zegening in Brugge
Het eerste type S44 was niet dicht. Dat blikwerk kwam wat later.
Mijn eerste brommer was een S44a en die was open.
Groet,
Harrie
Mijn eerste brommer was een S44a en die was open.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Mobylette zegening in Brugge
haha Leuk harrie hier nog een paar foto's van mijn mobylette precies het zelfde volgensmij http://pieter-ikke.hyves.nl/album/22983 ... /otkjw7Fj/
Re: Mobylette zegening in Brugge
Beste Pieter,
Ik mag dat album niet zien volgens de link . . . .
Harrie
Ik mag dat album niet zien volgens de link . . . .
Harrie
Re: Mobylette zegening in Brugge
Ik ook niet.
Re: Mobylette zegening in Brugge
Aah stomme site werkt dus niet Hier alsnog de fotos van mijn mobylette
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Mobylette zegening in Brugge
Een ware schoonheid!
- victor_m21
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 28 aug 2011, 17:26
- Locatie: Randwijk
Re: Mobylette zegening in Brugge
MobyJoost schreef:Een ware schoonheid!
Re: Mobylette zegening in Brugge
Ja, prachtig!
Apart ook, die witte motorschermen en spatborden bij een zwart frame. Deze motor vind ik, qua uiterlijk (naast de S3) de allermooiste! Ronde, ononderbroken koelribben, zo'n mooie stoere dikke ronde uitlaat met flensaansluiting, een enkelvoudige koppeling (vind ik persoonlijk net iets mooier ogen dan de dubbele), vliegwiel met kleine moer (en dus veel ruimte voor het chroom), als ik het goed zie een Encarwi carburateur met zo'n mooie metalen luchtfilter (rooster). Echt een robuust imponerend blok uit één stuk!
Wat voor veer duwt de motor eigenlijk naar voren, een telescoopveer of een haarspeldveer (zoals op een wasknijper, maar dan wat groter)?
Kijk uit dat je je uitlaatdemper niet verliest (onderste foto)
Groeten,
Ruud
Apart ook, die witte motorschermen en spatborden bij een zwart frame. Deze motor vind ik, qua uiterlijk (naast de S3) de allermooiste! Ronde, ononderbroken koelribben, zo'n mooie stoere dikke ronde uitlaat met flensaansluiting, een enkelvoudige koppeling (vind ik persoonlijk net iets mooier ogen dan de dubbele), vliegwiel met kleine moer (en dus veel ruimte voor het chroom), als ik het goed zie een Encarwi carburateur met zo'n mooie metalen luchtfilter (rooster). Echt een robuust imponerend blok uit één stuk!
Wat voor veer duwt de motor eigenlijk naar voren, een telescoopveer of een haarspeldveer (zoals op een wasknijper, maar dan wat groter)?
Kijk uit dat je je uitlaatdemper niet verliest (onderste foto)
Groeten,
Ruud
Re: Mobylette zegening in Brugge
haha jah De uitlaat hangt erg dicht bij de grond maar ik heb het pijpje een beetje naar de zij gedraaid dus dat is al een stuk beter
De veer die erop zit om het blok naar voren de duwen is een telescoop veer en niet een wasknijper hahahaha
Het is gewoon een langwerpige veer met een bescherm kap eromheen.
Er zitten trouwens ook meer vetnippels op de mobylette dan je denkt bij de achtervering zitten vetnippels en bij de cilinderkop van de moter waar de motor in kanteld en de trapas en vlak bij de telescoop veer zit er ook nog 1tje
Groetjes Pieter
De veer die erop zit om het blok naar voren de duwen is een telescoop veer en niet een wasknijper hahahaha
Het is gewoon een langwerpige veer met een bescherm kap eromheen.
Er zitten trouwens ook meer vetnippels op de mobylette dan je denkt bij de achtervering zitten vetnippels en bij de cilinderkop van de moter waar de motor in kanteld en de trapas en vlak bij de telescoop veer zit er ook nog 1tje
Groetjes Pieter
Re: Mobylette zegening in Brugge
Pieterrr,
Oh ja, nu zie ik het goed, de uitlaat zit helemaal niet los, maar hangt gewoon schuin naar beneden, in de hoogste versnelling hangt deze waarschijnlijk recht. Door die trapper lijkt het net of het achterste kapje van de uitlaat laag (los) achter het middenstuk hangt op de laatste foto, maar dat is inderdaad niet zo! Gezichtsbedrog!
Wat een vetnippels, en dan kun je er ook nog eentje in de krukas draaien (midden in de koppelingstrommel). Waarschijnlijk ook nog twee bij de voorvering (binnenkant ter hoogte van de koplamp). Het loopt allemaal gesmeerd, dus...
Ik had nog één vraagje (met wat subvragen):
Schakelt hij ook goed terug? Mijn ervaring is dat die kogeltjes, vooral na wat langer op volle snelheid te hebben gereden, nog wel eens in de buitenbaan willen blijven hangen. Als je dan de brommer, zonder dat de motor loopt, voortduwt, hoor je steeds geknars van de kogeltjes die al wel weer los zitten maar niet klemvast komen omdat er nog een paar kogels buiten vast zitten en er ruimte achter de verschuifbare pouliehelften blijft zitten. Of het vergrendelsysteem (voor het trapsgewijs schakelen) blijft haken in een hogere versnelling, dat kan het ook zijn. Meestal als de motor weer is afgekoeld, schiet hij, na een stukje rollen, weer terug in de laagste versnelling (hoor je een krak en schiet het blok een stukje naar voren). Ken je dit probleem? Pleeg je ook onderhoud aan de variateur (smering o.i.d.)? Of hoef je er juist niets aan te doen? Ik kan me ook voorstellen dat smering van de kogels ongewenst is omdat ze zo dicht bij de koppeling en v-snaar zitten...
Groetje,
Ruud
Oh ja, nu zie ik het goed, de uitlaat zit helemaal niet los, maar hangt gewoon schuin naar beneden, in de hoogste versnelling hangt deze waarschijnlijk recht. Door die trapper lijkt het net of het achterste kapje van de uitlaat laag (los) achter het middenstuk hangt op de laatste foto, maar dat is inderdaad niet zo! Gezichtsbedrog!
Wat een vetnippels, en dan kun je er ook nog eentje in de krukas draaien (midden in de koppelingstrommel). Waarschijnlijk ook nog twee bij de voorvering (binnenkant ter hoogte van de koplamp). Het loopt allemaal gesmeerd, dus...
Ik had nog één vraagje (met wat subvragen):
Schakelt hij ook goed terug? Mijn ervaring is dat die kogeltjes, vooral na wat langer op volle snelheid te hebben gereden, nog wel eens in de buitenbaan willen blijven hangen. Als je dan de brommer, zonder dat de motor loopt, voortduwt, hoor je steeds geknars van de kogeltjes die al wel weer los zitten maar niet klemvast komen omdat er nog een paar kogels buiten vast zitten en er ruimte achter de verschuifbare pouliehelften blijft zitten. Of het vergrendelsysteem (voor het trapsgewijs schakelen) blijft haken in een hogere versnelling, dat kan het ook zijn. Meestal als de motor weer is afgekoeld, schiet hij, na een stukje rollen, weer terug in de laagste versnelling (hoor je een krak en schiet het blok een stukje naar voren). Ken je dit probleem? Pleeg je ook onderhoud aan de variateur (smering o.i.d.)? Of hoef je er juist niets aan te doen? Ik kan me ook voorstellen dat smering van de kogels ongewenst is omdat ze zo dicht bij de koppeling en v-snaar zitten...
Groetje,
Ruud
Re: Mobylette zegening in Brugge
Deze verschijnselen hebben allemaal te maken met een gebrek aan smering. Je kan de kogels (in ieder geval bij nieuwere variateurs, 3 en 4 kogels), met wat gepiell, met een klein kwastje van wat vet (grafietvet is erg goed) voorzien. Er is maar heel weinig nodig, om er al meer beweging in te krijgen. In tegenstelling tot wat je denkt, heeft een beetje vet in de koppeling niet zulke rampzalige gevolgen, als een beetje vet in de remmen. De werking van de twee systemen komt overeen, maar het doel is verschillend. De eerste koppeling, die ik ooit een beurt gaf, kreeg veel te veel vet van me, in het lager, dat zich, na veel later bleek, lekker verspreid had in de koppeling. Het effect was eigenlijk, dat de koppeling later aangreep, dus bij hogere snelheid, waardoor de acceleratie wat smeuïger werd.
Ook de assen, waar de schijven over schuiven (Ha, spontane alliteratie , kan je met een kwastje (liever klein penseeltje) wat vet geven. Het ding bestaat nog steeds uit metalen onderdelen, die langs elkaar schuiven. Smering is dus logischerwijs onontbeerlijk voor een juiste werking en voorkoming van voortijdige slijtage.
Ik zou graag eens zo'n oude variateur uit elkaar halen.
Voor geïnteresseerden is hier : http://mabecanemobylette.freeforums.org ... t1730.html
een chronologische volgorde van de ontwikkeling van de Motobécane variateur, samen gesteld door RebelMob uit Canada, wiens Mobytechnische- en Mobygeschiedkundige-kennis me telkens weer verbaasd.
Ook de assen, waar de schijven over schuiven (Ha, spontane alliteratie , kan je met een kwastje (liever klein penseeltje) wat vet geven. Het ding bestaat nog steeds uit metalen onderdelen, die langs elkaar schuiven. Smering is dus logischerwijs onontbeerlijk voor een juiste werking en voorkoming van voortijdige slijtage.
Ik zou graag eens zo'n oude variateur uit elkaar halen.
Voor geïnteresseerden is hier : http://mabecanemobylette.freeforums.org ... t1730.html
een chronologische volgorde van de ontwikkeling van de Motobécane variateur, samen gesteld door RebelMob uit Canada, wiens Mobytechnische- en Mobygeschiedkundige-kennis me telkens weer verbaasd.
Re: Mobylette zegening in Brugge
hallo Ruud Ik heb eingelijks weinig problemen met De variomatic ik heb wel goed de Kogels gesmeerd met een spuitbusje vet en het deel van de vario dat schuift Ik heb nooit last van als ik op volle snelheid rij dat hij niet terug wil.
Ik zoek nog een vetnippel voor in de krukas 4mm schroefdraad want al dat oude vet wat erin zit is vast al aardig uitgedroogd ook de lagers van de wielen heb ik voorzien van nieuw vet.
Ik heb nog 1 vraagje want als je een vetnippel in de krukas draaid dan kan je nooit met de vetspuit erbij om het te smeren want er zit zo'n hele lange moer op iemand enig idee hoe dat vroeger werd gesmeerd? of werd dat niet zo vaak gesmeerd? want eigenlijks draaien alleen die lagers als je stilstaat als de motor stationair draait.
Groetjeees Pieter.
Ik zoek nog een vetnippel voor in de krukas 4mm schroefdraad want al dat oude vet wat erin zit is vast al aardig uitgedroogd ook de lagers van de wielen heb ik voorzien van nieuw vet.
Ik heb nog 1 vraagje want als je een vetnippel in de krukas draaid dan kan je nooit met de vetspuit erbij om het te smeren want er zit zo'n hele lange moer op iemand enig idee hoe dat vroeger werd gesmeerd? of werd dat niet zo vaak gesmeerd? want eigenlijks draaien alleen die lagers als je stilstaat als de motor stationair draait.
Groetjeees Pieter.
Re: Mobylette zegening in Brugge
Hallo MobyJoost Leuke site weet ik ook eens welke type's variateurs er allemaal zijn geweest, Apparte dingen!
Re: Mobylette zegening in Brugge
hallo hier nog een paar betere foto's van het blokje Ik heb er intussen nieuwe bandjes erop gezet enzoo
jaa jammer dat het geen wittevlak banden zijn alleen die waren me wat te duur 45 euro Per stuk.
naja ik ben ook 16 en het geld groeit me niet op mn rug XD
Ik was intussen nog bezig met de Mobylette op te knappen daarom zitten de kappen en de koplamp er niet op.
Groetjeeees Pieterrrrr
jaa jammer dat het geen wittevlak banden zijn alleen die waren me wat te duur 45 euro Per stuk.
naja ik ben ook 16 en het geld groeit me niet op mn rug XD
Ik was intussen nog bezig met de Mobylette op te knappen daarom zitten de kappen en de koplamp er niet op.
Groetjeeees Pieterrrrr
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Mobylette zegening in Brugge
Nou Pieterrrr, het is echt een schoonheid. Ik benijd je wel een beetje.wees er zuinig op.
Als je een vetnippel gevonden hebt, zorg dan wel, dat je eerst het oude, harde vet uit het kanaal in de krukas haalt. Je krijgt er anders nooit nieuw vet doorheen. Eerst met een ijzerdraad het harde vet breken, dan met een spuitbus WD40 (het slangetje past precies in het vetkanaal. Heel handig) alles eruit spoelen. Dan nog even met perslucht (als je een compressor hebt) doorblazen. Er blijft altijd een propje achter in het laatste stukje van het kanaal (dat van het midden van de krukas naar buiten loopt). Gaat natuurlijk het best, met de variateur ván de krukas. Daarna de nippel erop en vet inspuiten, tot het uit het gaatje komt.
Hier is een doorsmeer-plaatje: Is wel in mijlen, maar je bent slim genoeg, om het om te rekenen. Best wel handig. Er staat niet bij, hoe vaak je het bovenste draaipunt van de motor (bij de cylinderkop) moet smeren. Die op het plaatje draait in het rubber van de silentblocs. Harrie weet het misschien wel.
Volgens mij ben je goed bezig. Groet, Joost.
Als je een vetnippel gevonden hebt, zorg dan wel, dat je eerst het oude, harde vet uit het kanaal in de krukas haalt. Je krijgt er anders nooit nieuw vet doorheen. Eerst met een ijzerdraad het harde vet breken, dan met een spuitbus WD40 (het slangetje past precies in het vetkanaal. Heel handig) alles eruit spoelen. Dan nog even met perslucht (als je een compressor hebt) doorblazen. Er blijft altijd een propje achter in het laatste stukje van het kanaal (dat van het midden van de krukas naar buiten loopt). Gaat natuurlijk het best, met de variateur ván de krukas. Daarna de nippel erop en vet inspuiten, tot het uit het gaatje komt.
Hier is een doorsmeer-plaatje: Is wel in mijlen, maar je bent slim genoeg, om het om te rekenen. Best wel handig. Er staat niet bij, hoe vaak je het bovenste draaipunt van de motor (bij de cylinderkop) moet smeren. Die op het plaatje draait in het rubber van de silentblocs. Harrie weet het misschien wel.
Volgens mij ben je goed bezig. Groet, Joost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Mobylette zegening in Brugge
Hoi,
In een oud onderhoudsboekje "Revue de la Moto" van Mobylette vond ik het volgende over de smering van de scharnierpunten van de Mobymatic:
"D'un entretien facile, le graissage s'effectue tous les 1000 kms à la Castrographite par un graisseur au centre du volant d'embrayage. Il en est de même pour les deux autres graisseurs se trouvant sur les articulations et le compas du rappel du moteur."
Elke 1000 kilometer (is inderdaad ongeveer 700 mijl) dus even de nippels (op krukas en bij boven- en onderophanging motor) bijlangs met Castrographite, dit lijkt me (net zoals Joost schreef) grafietvet.
Als de vetspuit niet om de nippel bij de koppelingsschijf past vanwege die lange moer, moet je de moer er waarschijnlijk even afhalen. Of misschien bestaan er wel verloopstukjes voor op de vetspuit, bijvoorbeeld heel smalle, zodat het wel door de moer heen past.
Groet,
Ruud
In een oud onderhoudsboekje "Revue de la Moto" van Mobylette vond ik het volgende over de smering van de scharnierpunten van de Mobymatic:
"D'un entretien facile, le graissage s'effectue tous les 1000 kms à la Castrographite par un graisseur au centre du volant d'embrayage. Il en est de même pour les deux autres graisseurs se trouvant sur les articulations et le compas du rappel du moteur."
Elke 1000 kilometer (is inderdaad ongeveer 700 mijl) dus even de nippels (op krukas en bij boven- en onderophanging motor) bijlangs met Castrographite, dit lijkt me (net zoals Joost schreef) grafietvet.
Als de vetspuit niet om de nippel bij de koppelingsschijf past vanwege die lange moer, moet je de moer er waarschijnlijk even afhalen. Of misschien bestaan er wel verloopstukjes voor op de vetspuit, bijvoorbeeld heel smalle, zodat het wel door de moer heen past.
Groet,
Ruud
Re: Mobylette zegening in Brugge
Hallo iedereen Bedankt voor de reactie's
Fijn dat jullie het een mooi model vinden .
En bedankt voor alle Informatie!!
Groetjes Pieterr
Fijn dat jullie het een mooi model vinden .
En bedankt voor alle Informatie!!
Groetjes Pieterr
Re: Mobylette zegening in Brugge
Een oud fietspompje met afgezaagd onderstuk van een ventiel werkt ook best.
Mijn vader heeft dat ooit bedacht en ik heb daarna nooit de behoefte gehad om een vetspuit aan te schaffen.
Heeft behalve de praktische reden dus ook nog een symbolische reden dat ik het zo doe.
Harrie
Mijn vader heeft dat ooit bedacht en ik heb daarna nooit de behoefte gehad om een vetspuit aan te schaffen.
Heeft behalve de praktische reden dus ook nog een symbolische reden dat ik het zo doe.
Harrie
Re: Mobylette zegening in Brugge
Haha leuk idee Harrie maar ik heb thuis wel een vetpomp dus het moet wel goedkomen!
Groetjes Pieter
Groetjes Pieter
Re: Mobylette zegening in Brugge
heeft iemand trouwens ook enig idee hoe de verlichting word geschakeld van mijn s41?
Er zit geen knop op de koplamp zelf er zit wel dim en groot licht op want er zitten 2 lampjes in en het is ook de orginele lamp enzo want er staat Kaptein in het glas zelf. of word het soms geschakeld met een knopje op het stuur?
Iemand enig iedee?
Groetjes Pieterrr
Er zit geen knop op de koplamp zelf er zit wel dim en groot licht op want er zitten 2 lampjes in en het is ook de orginele lamp enzo want er staat Kaptein in het glas zelf. of word het soms geschakeld met een knopje op het stuur?
Iemand enig iedee?
Groetjes Pieterrr
Re: Mobylette zegening in Brugge
Er zit een 3-standen schakelaar op het stuur.
Het achterlicht wordt door de hefboom naar het grootlicht of dimlicht doorverbonden.
Groet,
Harrie
Het achterlicht wordt door de hefboom naar het grootlicht of dimlicht doorverbonden.
Groet,
Harrie