Type anders AV3 of AV31?.

Mobylette gespot? Waar en wanneer?
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Type anders AV3 of AV31?.

Ongelezen bericht door Harrie » 23 apr 2013, 22:53

Op marktplaats staat een brommer te koop die wordt aangeduid met AV31.
http://link.marktplaats.nl/669636935
Dat klopt niet, maar wat is het dan? Ik weet het toevallig, omdat ik die modellen uit de jaren vijftig vrij goed ken.
Wat denken jullie?
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Type anders ....

Ongelezen bericht door ruudk » 24 apr 2013, 20:04

Poeh, eens even goed kijken...
Ik heb dat grappige fietsstuur op een verende voorvork ook wel vaker gezien bij Kapteins uit de jaren '50, met die aparte koplampbeugel.
Allereerst ben ik geneigd te denken dat de motor van een nieuwer (jaren '60) model is. Zeker vanwege de cilinder met 'onderbroken koelribben', die was er volgens mij nog niet in de jaren vijftig.
Het frame schat ik uit rond 1954. Het zadel duidt in elk geval op niet een S1, eerder op een AV3. Ik gok dan maar op AV33.
Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Type anders ....

Ongelezen bericht door MobyJoost » 24 apr 2013, 21:01

De motor is natuurlijk een AV7. Kan origineel zijn, maar de cylinder is inderdaad waarschijnlijk een stuk jonger.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Type anders ....

Ongelezen bericht door Harrie » 24 apr 2013, 22:59

Het is een lastige en voor mijn ook gissen.
Ik denk aan een AV3 uit 1954 met verende voorvork (standaard). Geen AV31, want de spatborden zijn smal en niet breed zoals bij de AV31.
De standaard is van 1954/5 en ook de schermen wijzen op een AV3 model. De motor is ooit vervangen door een jonger type. De cilinder is duidelijk veel jonger.
Het zadel is ook erg oud dus AV3.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Type anders ....

Ongelezen bericht door ruudk » 25 apr 2013, 21:03

Hoi,

De standaard is inderdaad van '54/'55, maar die kan ook later als accessoire op een oudere AV3 gezet zijn. Zo heb ik een AV3 uit 1951 en eentje uit 1952 (gehad) die beide ook deze standaard hadden.
De cilinder heeft zo te zien wel een tuit/klemband verbinding, deze werd toegepast van 1956 tot ergens rond 1960 meen ik (misschien iets korter of langer).
Het vliegwiel heeft al een moer met vierkant gat, dat begon ook eind jaren vijftig volgens mij. Ik kan niet zien of er al een randje van de grondplaat om het vliegwiel zit, dat is ook rond 1960 begonnen, meen ik.
Eerder was het vliegwiel niet 'omrand', dat vond ik mooier, 'puurder' en ruiger/stoerder!
Dit traptandwielmodel is ook van 1951 tot ongeveer 1955 toegepast. Het achterlicht lijkt op een Wepewe van 1952-1955. Gek genoeg heeft deze Kaptein weer dunne velgjes, ik dacht dat alleen de echt oude AV3-tjes dat hadden, maar soms duikt er ineens weer zo'n later dunne-velgen-exemplaar op. Net als mijn AV65, die heeft ook van die dunne velgjes, terwijl ze ook bestaan met brede velgen met middenribbel (maar bij de AV65 met brede velgen zijn de motorschermen en spatborden ook een tikje lomper, let maar eens goed op, het is een miniem verschil!) Maar ik dwaal af.
De lange bandenpomp duidt ook op jonger dan 1952 (daarvoor eindigde de pomp al tussen de dunne framestangetjes). Benzinekraan op de tank duidt op precies hetzelfde.
Ik denk kortom dat je gelijk hebt, Harrie! Maar zijn de spatborden echt smaller dan die van die AV31 die laatst bij jou in de tuin stond?

Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Type anders ....

Ongelezen bericht door Harrie » 25 apr 2013, 23:23

De AV31 heeft diepe spatborden.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie