Een mooie EEG10 gespot

Mobylette gespot? Waar en wanneer?
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Een mooie EEG10 gespot

Ongelezen bericht door Harrie » 19 aug 2016, 15:18

Onderstaande brommer komt uit de buurt van Zwolle.
De eigenaar heeft kosten nog moeite gespaard om de oude brommer in oude glorie te herstellen.
Het lakwerk kostte een vermogen en op het chroomwerk werd ook niet bezuinigd.
De ontsteking was vervangen door het externe bobinesysteem, de lagers, keerringen en pakkingen waren door een familielid vervangen, en zelfs de originele tankkraan was gereviseerd
Toch liep de brommer niet harder dan 30km/uur en had een onprettig geluid.
Op verzoek van de eigenaar heb ik deze brommer onderzocht en een juiste diagnose kunnen stellen (ja, ik voel me soms net een bromfietsdokter).
Bij de montage van de mooie krukas waren diverse dingen fout gegaan zoals slechte ondersteuning van de krukwang bij het monteren van de lagers, verkeerde plaatsing van een van de lagers en verkeerde plaatsing en type van de keerringen.
Het gevolg was dus een slingerende krukas en een carter dat te veel druk op de lagers uitoefende waardoor alles zwaar liep.
Een prima krukas was dus vakkundig verpest; de wangen liepen niet meer parallel.
De oplossing was duur maar tegelijkertijd simpel: Monteer een nieuwe krukas met nieuwe lagers en nieuwe (lees: betere) keerringen.
Het monteren gaat tegenwoordig steeds sneller bij mij. De lagers worden lekker op een omgekeerd strijkijzer opgewarmd. Met de thermostatische regeling worden ze in een oogwenk tot circa 110 graden gebracht. Ze glijden dan lekker op hun plaats.

Het uiteindelijk resultaat was navenant: een prachtig stationair lopend motortje, dat lekker aan het gas hing en een koppel ontwikkelde dankzij de prima compressie. De slingering van de koppeling was ook verdwenen.
Uiteraard moet het motortje nog wat inlopen, maar de 40km/uur zit er nu al in. De vlijmscherpe zuigerveren hebben we afgerond, zodat het allemaal nog sneller kan gebeuren.
Ik kreeg zelfs een déjà-vu gevoel toen ik de knop van de tank insloeg en wegreed op die brommer. De EEG blijft toch een uniek concept. De eigenaar wilde geen jasbeschermers, maar hij heeft wel gekozen voor beenschilden. Ik ben onder de indruk van de mooie vrouwelijke lijnen in dit model en die lijnen van de beenschermen passen daar perfect bij.
Dit is wellicht het verschil tussen een Duitse en een Franse ontwerper.
De tijdelijke groene krat wordt binnenkort vervangen door een mandje, dat nu nog bij de chroomboer ligt.

De les die velen hieruit kunnen trekken is dat je wel precies moet weten wat je doet, voordat je dure onderdelen onherstelbaar beschadigt. Dat betekent eerst goed verdiepen in de materie, bij een eventuele onduidelijkheid kan je een vraag stellen op het op het forum en dan pas kun je echt beginnen.
Handleidingen staan er overigens genoeg op internet, maar ik heb de indruk dat slechts weinigen ze lezen.
Groet,
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Een mooie EEG10 gespot

Ongelezen bericht door australman » 19 aug 2016, 19:55

Hoi.

Hij ziet er inderdaad geweldig mooi uit.Ik mis echter wel een beetje het wit op het achterspatbord.
Goed om te zien dat er mensen zijn die zo'n EEG een tweede leven geven.

Hans

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Een mooie EEG10 gespot

Ongelezen bericht door Harrie » 19 aug 2016, 20:35

Een wit achterspatbord is niet meer verplicht. Zo zijn de gele plaatjes straks aan de bagagedrager onder het mandje ook niet verplicht. Ik heb ze overigens hier nog volop liggen en zelfs met opschrift Kaptein.
Uiteindelijk is het een keuze van de eigenaar. Het is wel een sieraad op de weg.
H.

Plaats reactie