Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Mobylette gespot? Waar en wanneer?
Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door Harrie » 25 sep 2011, 23:23

Beste forumleden,
Afgelopen tijd heb ik veel beurzen bezocht. Het is een van de manieren om aan zeldzame onderdelen te komen.
Als zo'n beurs dicht bij huis is ga ik meestal even kijken. In het oostelijk gedeelte van Nederlands Brabant barst het van de beurzen en het restaureren van
oldtimers leeft hier volop. Vandaag stond de beurs van de Vette Bougie uit Deurne (NL) op mijn programma.
Erg fraai gerestaureerde brommers stonden er overal te pronken; vaak mooier dan ze vroeger geleverd werden.

Een bijzondere exemplaar was uiteraard de Motobécane van Ben Beckers, waaraan ik een bescheiden bijdrage heb geleverd in de vorm van onderdelen.
Bijzonder is ook de nieuwe uitlaatbocht. Aangezien deze zelden wordt aangeboden op de Franse eBay, hebben we besloten een beperkt aantal te laten maken.
De speciale uitlaatmoer werd van rvs gemaakt. Aangezien ik t.z.t. ook een 99z ga aanschaffen heb ik ook voor mezelf al een
uitlaatbocht laten maken. Bocht en moer hebben een kleine 60 Euro per stuk gekost. Dat viel niet tegen.
Deze brommer is nog niet rijklaar en gekentekend, maar dat is een kwestie van tijd. De 99Z is voorzien van schijfrem en heeft een motor met contre-piston.
Deze extra zuiger zorgt voor een betere vulling van de motor, waardoor de trekkracht fors toeneemt.
Groet,
Harrie


Afbeelding

rondjerijder
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
Locatie: Stadskanaal

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door rondjerijder » 26 sep 2011, 00:16

Een prachtige brommer, die zou ook goed staan in mijn bescheiden collectie. :) Die ladepumpe is helemaal een lekker stukje techniek. :D
Wat ik er wel verschrikkelijk aan vind zijn de knipperbollen, die gingen er bij mij af. :twisted:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door Franky » 26 sep 2011, 16:37

Wauw!
Mooi ding.
Die zal flink afgeknepen moeten worden wil die door de keuring komen :lol:
Ik wil ook een contre piston :(

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door ruudk » 26 sep 2011, 19:33

Hallo,

Verbazingwekkend dat dat beetje extra verkregen gasmengsel blijkbaar zoveel toevoegt, dat het de nadelige effecten van het aandrijven van de hele extra rompslomp (extra drijfstang+zuiger) nog compenseert. Zou dit efficienter zijn dan gewoon een enkele zuiger+cilinder met wat meer cc, zeg totaal 60cc? Natuurlijk, met meer dan 50cc zou het geen bromfiets meer zijn, maar even puur vanuit het oogpunt van rendement.

Laat ik het wat duidelijker stellen: stel dat men het vermogen van deze 50cc met contrapiston precies kan reproduceren met een gewoon motortje (zonder contrapiston) van 60cc, welke motor zou dan zuiniger zijn? Dus: is het voordelig om voor zo'n contrapiston te kiezen ipv meer cc? Zo'n contrapiston doet mij een beetje aan als een grote ingreep voor een beetje(?) winst, maar ik vind het wel interessant. Zeker dat je op deze manier nog meer uit een 50cc-blokje kunt halen.

Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4573
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 sep 2011, 19:38

En dat was natuurlijk de bedoeling. Een 50 cc, waar geen rijbewijs voor nodig is, maar met meer koppel (vooral) en meer vermogen dan de concurrentie. Als ik het goed begrepen heb, is de Franse typegoedkeuring niet zonder slag of stoot verkregen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door Franky » 26 sep 2011, 21:29

Ik ooit ergens gelezen/gehoord dat die 50cc met contre piston motoren te vergelijken zijn met 70cc normale motoren. Geen idee of het waar is. Maar als het waar is, hebben we het dus niet over een beetje winst....
Efficiëntie.... lastig. Het is een extra systeem dat op en neer gaat. De slag van de contre piston is echter niet zo groot. Dus daar gaat niet zo veel energie in zitten. Je 50cc zuiger is weer lichter dan de 70cc. Hmm...
Ik heb geen idee wat beter is :D

Ik vind dit ding zoooooooo geniaal :D

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door ruudk » 26 sep 2011, 21:59

Inderdaad, van 50 naar 70 cc, dat zou best wat winst zijn, Franky.
Ik ben ook erg benieuwd naar het geluidje van dit model...

Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4573
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 sep 2011, 22:04

Die contrapiston beweegt misschien maar een beetje, maar hij is ook massief, dus er gaat wel wat kracht in zitten.
Het verbrandings volume is gelijk aan dat van een 50 cc, maar het aanzuigvolume is groter, waardoor er meer mengsel verbrand dan in een conventioneel 50 cc'tje. een soort compressor, dus. Meer mengsel = grotere knal.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door ruudk » 26 sep 2011, 22:21

Ja, klopt, MobyJoost, maar ik bedoelde te zeggen dat het vermogen vergelijkbaar is met dat van een 70cc motor, althans dat heeft Franky ooit eens ergens gelezen. Of gehoord ;) .

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4573
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door MobyJoost » 27 sep 2011, 00:16

Ha ha, Ruud, ik reageerde eigenlijk op Franky, maar treuzelde zo lang met het intikken en bevestigen, dat jij eerder was, dan ik.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door Harrie » 27 sep 2011, 09:37

MobyJoost schreef:Die contrapiston beweegt misschien maar een beetje, maar hij is ook massief, dus er gaat wel wat kracht in zitten.
Het verbrandings volume is gelijk aan dat van een 50 cc, maar het aanzuigvolume is groter, waardoor er meer mengsel verbrand dan in een conventioneel 50 cc'tje. een soort compressor, dus. Meer mengsel = grotere knal.
Een wat denk je van de energie die in de compressie van het mengsel gaat zitten?
Desondanks levert het netto veel extra kracht op. Ik heb ooit een stukje op de 99Z van Naud Aendekerke gereden en ik was verrast door de trekkracht,
die ik later weer gedeeltelijk tegen kwam op de 99e van mijn broer. Die SP99e, waarmee hij de afgelopen jaren tijdens toerritten reed, wordt momenteel gerestaureerd.
De nieuw geproduceerde uitlaatbocht is binnen.

Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door Harrie » 22 mar 2013, 10:31

Beste forumleden,
Met een beetje geluk rijdt onderstaande brommer binnenkort mee met de eerste mobyletteforumrit op 28 april as.
De brommer heb ik een jaar geleden al gespot op een beurs in Deurne (NL).

Er waren toen nog een aantal zaken niet in orde. Het gehele ontstekingssysteem was defect (8 fouten)en dat kostte wat kruim - ook van mij - om dat allemaal
100% te krijgen. Voor "Ben" de eigenaar was verder het hydraulische gedeelte van de voorrem een lastig item. De afdichtingen werden na enig zoeken bij een Shimano-expert gevonden. De rem werkt nu perfect.
De achternaaf rem met zijn 115mm remschoenen rem ook slecht en daar kon ik Ben nog aan helpen. De motorkoppeling was ook wat versleten en dan vervang je ook de koppelingstrips. Ik moest echt goed zoeken naar de bijpassende klinknagels. Inmiddels heb ik weer een nieuwe serie aangemaakt, want ik wil straks als ik zelf aan het monteren ben niet misgrijpen en door kunnen werken. Improviseren bij het klinken is aan mij niet besteed.

Er moeten bij de 99Z nog enkele kleine problemen opgelost worden en dan ben ik benieuwd hoe deze machine straks rijdt. Al met al een uitdagend project waar je als beginneling niet als eerste aan moet beginnen.
Groet,
Harrie

Afbeelding

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4573
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 mar 2013, 11:13

Ik ken ze allen in het rood/zwart. Werden ze ook in dit geel/zwart geleverd?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door Harrie » 22 mar 2013, 19:40

Nee de kleurstelling is bedacht door de eigenaar. Is weer wat anders dan dat rood-zwarte vond hij en eerlijk gezegd ik vind het niet onaardig.
Belangrijker is dat hij goed rijdt.
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4573
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 mar 2013, 20:48

Zeker. Het is een mooie combinatie en had makkelijk origineel kunnen zijn.

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door mobydilz » 22 mar 2013, 21:59

Loopt zo'n ding ook mooier en rustiger (minder trillingen)
door het balans-effect? vrgr mobydilz

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door ruudk » 23 mar 2013, 12:01

Ook ik vind de kleuren heel mooi gekozen!
Dit is toch wel zo'n beetje het zwaarste model brommer brommer van Motobecane, denk ik!
Ruud

Gebruikersavatar
victor_m21
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 aug 2011, 17:26
Locatie: Randwijk

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door victor_m21 » 23 mar 2013, 17:59

Laten we zeggen: een gele Lamborghini Miura is ook mooier dan een rode of een zwarte :mrgreen:
Afbeelding
of
Afbeelding

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door mobydilz » 08 apr 2013, 17:47

Hoe lang zijn die contra-pistons gemaakt?
Ik herinner me nog de reclames ervoor tijdens twee vakanties in Parijs in '79 en '80.
Plus de nervosité was een kreet en misschien ook wel meer laufkultur, maar dan in het frans.
Harrie heb jij niet ook zo'n ding? weet jij hoe dat zit?
groet mobydilz

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door Harrie » 08 apr 2013, 23:57

mobydilz schreef:Hoe lang zijn die contra-pistons gemaakt?
Ik herinner me nog de reclames ervoor tijdens twee vakanties in Parijs in '79 en '80.
Plus de nervosité was een kreet en misschien ook wel meer laufkultur, maar dan in het frans.
Harrie heb jij niet ook zo'n ding? weet jij hoe dat zit?
groet mobydilz
De 99Zis in productie geweest van oktober 1976 tot 1979 Er zijn totaal 11895 exemplaren gemaakt.
Overigens had ook de SP95TT een contre-piston.
Harrie

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door mobydilz » 09 apr 2013, 12:07

merci, daar kan ik mee verder groet mobydilz

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door Harrie » 05 aug 2014, 22:04

Vandaag ben ik weer eens bij Ben op bezoek geweest; zijn 99Z loopt nu mooi stationair.
De motor kreeg gewoon te veel mengsel. We hadden die conclusie al in het voorjaar getrokken, toen we onderweg waren naar de oldtimerbeurs in Reims en over allerlei technische mobylette zaken aan het kletsen waren. Een andere 99Z carburateur - nota bene een exemplaar dat hij een jaar eerder in Reims gevonden had, loste zijn probleem direct op.
Normaal gesproken zou hij naar het NVT komen met die 99Z, maar helaas heeft hij andere verplichtingen in dat weekeinde. We zullen hem in de toekomst nog wel eens in actie zien met zijn mooie geel-zwarte 99Z.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door Franky » 06 aug 2014, 09:42

Harrie schreef: De speciale uitlaatmoer werd van rvs gemaakt.
Ik las dit topic nog eens door en zag dit staan. Vanwaar de keuze van rvs als uitgangsmateriaal? Ik begin langzamerzeker steeds meer te leren over combinaties van materialen. Een van de dingen die ik daar geleerd heb is dat je niet ongestraft een rvs bout in een aluminium huis kan draaien. Dit vreet zich zelf volledig vast. Bij mij op mijn werk doen we dan ook altijd vet op de draad. Dan krijg je hem meestal wel weer los. In de ruimtevaart (alles helemaal ontvet) krijg je de bout er niet eens in aangezien hij halverwege al helemaal vastgerot zal zitten. Eruit boren is dan de enige optie. In de ruimtevaart worden dan ook phosferbronze helicoils in het huis geplaats.
Bij een hete cilinder werkt die truc met vet niet aangezien het vet in rook op gaat. Al met al klinkt dit aardig eng. Dus ik ben benieuwd waarom jullie voor rvs gekozen hebben.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door Harrie » 06 aug 2014, 17:04

RVS is mijn keuze niet geweest; het is zo gemaakt door iemand die uitlaatbochten buigt.
Wat kopervet erbij en voor de rest zal de tweetakt olie wel zijn werk doen.
Meestal is het bij mij daar een vettig zooitje. :D
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Gespot op de beurs te Deurne: 99Z

Ongelezen bericht door Franky » 06 aug 2014, 20:08

Vettig? Dan heb je daar ooit lekkage gehad :P

Plaats reactie