Toerist S24a uit 1959

Mobylette gespot? Waar en wanneer?
Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3181
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Toerist S24a uit 1959

Ongelezen bericht door PantinNL » 22 sep 2021, 10:57

Hallo allemaal,

Via de Pantin-website krijg ik regelmatige interessante internationale reacties en vragen over onderdelen.
Zo ook de bijgevoegde Kaptein, die jaren geleden door Nederlandse immigranten mee genomen is naar de andere kant van deze planeet.
De brommer ziet er nog erg compleet uit. De motor hebben ze gedemonteerd voor onderhoud en heeft de Kaptein cilinder met het uitlaattuitje.
Natuurlijk was de ontsteking door en door rot en de vraag was of ik hiervoor een oplossing had.
Toevallig wel; er ligt hier nog een setje klaar inclusief de speciale terminal voor positionering van het smeerviltje.
Soms kan ik de mensen niet helpen, omdat bepaalde onderdelen onvoldoende beschikbaar zijn. De reparatie van FOM-kranen ligt daardoor helemaal stil. Pas als ik een stelletje oude kranen in mijn bezit krijg, start ik weer een batch op. Een enkele kraan repareren kost in verhouding teveel tijd.
Tijd, die ik liever besteed aan projecten, die mij veel geld besparen of erg interessant zijn.
Met die Kaptein komt het wel goed.

Groet,
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2400
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Toerist S24a uit 1959

Ongelezen bericht door ruudk » 22 sep 2021, 20:21

Hallo Henk,
Toch is deze brommer ook weer niet compleet origineel.
Wellicht details, maar handvatten, zadel en pompje zijn niet origineel. Bel mist.
Ook lijkt de brommer wel opnieuw geverfd, maar dat kan ik mis hebben. Het feit dat het benzinekraantje eruit is, versterkt mijn verdenking hierover: eruit gehaald om de tank over te spuiten?
Het voorspatbordscherm zit op de kop gemonteerd (en komt dus aan de andere kant).
Tellerkabel heeft te veel en te scherpe bochten. De banden zijn me ook iets te flets, maar ja 24 x 2 is origineel zowat niet meer te krijgen (en vaak al half vergaan). De startplunjermanette ("chokehandle") zit bovenop het stuur en moet aan de onderkant.
Nou ja, dat weet je zelf allemaal ook wel, maar ik zie dat en dan vind ik de brommer meteen al wat minder fraai. Wel mooi als een ander hier dolenthousiast over is, natuurlijk.
En ook mooi dat je een essentiële bijdrage levert om deze brommer weer echt rijdend te maken.
Groeten,
Rudolf

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Toerist S24a uit 1959

Ongelezen bericht door australman » 22 sep 2021, 21:01

Hoi,
Mijn bescheiden mening,dit gaat nooit wat worden,direct naar het oud ijzer.(of in onderdelen verkopen op MP)Hoe moeilijk kan het zijn?
Wil je een nieuwe brommer,koop dan gewoon een nieuwe brommer.
Restaureren is imiteren,daar komt wat meer bij kijken dan domweg alles vernieuwen.

Hans

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Toerist S24a uit 1959

Ongelezen bericht door Lolle » 22 sep 2021, 22:34

australman schreef:
22 sep 2021, 21:01
Hoi,
Mijn bescheiden mening,dit gaat nooit wat worden,direct naar het oud ijzer.(of in onderdelen verkopen op MP)Hoe moeilijk kan het zijn?
Wil je een nieuwe brommer,koop dan gewoon een nieuwe brommer.
Restaureren is imiteren,daar komt wat meer bij kijken dan domweg alles vernieuwen.

Hans
je bent wel weer erg kort door de bocht Hans. Iedereen doet het op zijn eigen manier. Mijn eerste S2 heb ik ook verkloot met overspuiten terwijl die achteraf nog te redden was geweest. Bij andere brommers heb je soms geen keuze. Als ze zo slecht zijn dat poetsen niets wordt. Ik had mijn transporters ook liever in originele staat gehad maar dat zat er niet meer in.
ik heb ook nog een toerist staan die absoluut niet overgespoten wordt maar mooi is van de gebruikssporen.
toerist 1957.jpg
een rotte ontsteking vind ik ook weer zo,n uitspraak. Ja kapotte hoogspanningsspoel en condensator. De andere delen zijn vaak nog heel bruikbaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3181
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Toerist S24a uit 1959

Ongelezen bericht door PantinNL » 22 sep 2021, 22:50

Wat kunnen jullie mekkeren over iets banaals als een oude brommer :cry:

- Het is geen museumstuk en dat is ook absoluut niet de bedoeling!
- Het wordt evenmin gestreefd naar een perfecte restauratie!
Maar wel:
- De eigenaar vindt het leuk om deze brommer in betrouwbare rijvaardige staat te brengen.
- Hij wil straks ook weer ritjes gaan rijden met deze toerist, zoals hij dat ook in zijn jeugd deed.

Zo simpel is het! :lol:

Henk

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Toerist S24a uit 1959

Ongelezen bericht door australman » 23 sep 2021, 17:00

Hoi Lolle,

Natuurlijk heb je helemaal gelijk,soms is de substantie dermate slecht,dat de enige remedie een complete restauratie is.
Daar is helemaal niets mis mee,sterker nog,ik ben daar ook liefhebber van.
Ik weet echter wel zeker,dat de meeste bromfietsen, die zo'n restauratie krijgen,daar(volgens mij) nog lang niet aan toe zijn.
Alhoewel ik ook geen liefhebber ben van toeval vonkjes,heb ik meer vertrouwen in goede, oude,gebruikte contact puntjes dan
nieuwe rommel die maar zo uit China kan komen.
Het zelfde geldt voor condensators.
Kort door de bocht is uiteindelijk wel de manier om het snelst op de plek van bestemming te geraken.

Hans

MarcovdB
Berichten: 500
Lid geworden op: 27 mar 2015, 22:33
Locatie: Arnhem

Re: Toerist S24a uit 1959

Ongelezen bericht door MarcovdB » 25 sep 2021, 09:32

Blijft één in mijn favo moby top 3

https://app.photobucket.com/u/MARCOvdBo ... f61a232f15

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3181
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Toerist S24a uit 1959

Ongelezen bericht door PantinNL » 01 okt 2021, 13:38

Hallo allemaal,
Vandaag is een groot pakket naar de andere kant van de aarde gegaan met behalve ontstekingsonderdelen en achterlicht ook een aangepaste v-snaar.
Was wel even zoeken!
De brommers is een S24a en heeft een Zamac snaarschijf.
Bij de latere S24B (vanaf 1960) heeft men een plaatstalen snaarschijf toegepast.
Dit betekent dat bij de S24a de oude v-snaar van de eerste modellen zoals een Ventico A38 gebruikt moet worden.
Helaas is deze riem soms iets te lang is. Beter is een een kortere riem dan de Ventico A38 en langere dan de Kaptein 31.529.10.
Bij de accessoires handel hebben ze allerlei industriële snaren met A-profiel. Met als voorbeeld de oude riem in de hand is dat probleem na een bezoekje aan de handel snel opgelost.
Groet,
Henk

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Toerist S24a uit 1959

Ongelezen bericht door loe » 01 okt 2021, 14:38

Heel mooi dat Henk mobylette liefhebbers op een andere plek van de wereld kan voorzien van moeilijk verkrijgbare onderdelen.
Of iemand deze brommer mooi of lelijk vind of dat er iets niet aan klopt, doet er niet toe.
De eigenaar wil rijden.
Dat komt vast wel goed.

Plaats reactie